Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Home » Blog » SEO » Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Praten we over het optimaliseren van content voor SEO gaat de aandacht veelal uit naar de tekst an sich. Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de belangrijkste zoekwoorden en het gebruik van zowel interne- als externe links. Afbeeldingen schieten er echter vaak bij in. Want hoe vaak wordt er een afbeelding vluchtig toegevoegd zonder dat hierover echt bij wordt nagedacht? Zonde, want wil je anno 2017 de zoekmachines blijven domineren zul je ook hier goed bij stil moeten staan. Wees je concurrentie daarom voor en start vandaag nog met afbeeldingen optimaliseren voor SEO.

Waarom?

Wellicht zul je je afvragen waarom afbeeldingen optimaliseren voor SEO nu zo belangrijk is. Met de juiste tekstuele content kom je er ook, toch? Vandaag de dag zoeken mensen echter steeds vaker via afbeeldingen. Zeker voor bepaalde branches – neem bijvoorbeeld de hotel- of  woonbranche – zijn mensen geneigd hun zoekopdracht te starten middels afbeeldingen in plaats van reguliere tekstresultaten. Het gebruik van beeldmateriaal is hierin erg belangrijk en triggert iemand om wel of niet door te klikken naar de website. Maar er zijn nog nog veel meer situaties te bedenken waarbij afbeeldingen optimaliseren voor SEO belangrijk is. Neem bijvoorbeeld infographics. Wanneer je deze regelmatig publiceert en rekening houdt met afbeeldingen optimaliseren voor SEO, vergroot je de kans dat anderen jouw werk gaan delen. Met als gevolg dat je niet alleen je zichtbaarheid vergroot, maar het ook wat leuks kan doen voor je autoriteit. 2 vliegen in 1 klap.

Kijkend naar de cijfers stuiten we op een interessant onderzoek uitgevoerd in opdracht van online gigant Moz. Hierbij zijn de zoekopdrachten vergeleken en afgezet in percentages tegenover het totale aantal zoekopdrachten:

  1. Google.com 59.30%
  2. Google Images 26.79%
  3. YouTube.com 3.71%
  4. Yahoo! 2.47%
  5. Bing 2.25%
  6. Google Maps 2.09%
  7. Amazon.com 1.85%
  8. Facebook.com 0.69%
  9. DuckDuckGo 0.56%
  10. Google News 0.28%

Ja, wij waren ook aardig verbaasd over het percentage dat Google Afbeeldingen inneemt. Hoewel dit onderzoek is uitgevoerd in de Verenigde Staten, durven we te concluderen dat zoeken op afbeeldingen een prominente plek inneemt.

Ontwikkelingen

Behalve het feit dat er mensen nu eenmaal via afbeeldingen hun zoekopdracht starten, gebeurt er binnen de zoekmachine zelf ook veel omtrent afbeeldingen. Afbeeldingen worden namelijk op verschillende manieren getoond binnen Google. Binnen de welbekende zoekbalk kan er op ‘Afbeeldingen’ worden geklikt waarnaar er vervolgens resultaten worden getoond. Daarnaast worden er, wanneer interesse in een afbeelding wordt herkend of als de zoekopdracht kenmerkend is voor afbeeldingen,  afbeeldingen tussen de organische zoekresultaten getoond. Dit is het zogeheten image pack. Geschat wordt dat bij zo’n 12% van alle zoekopdrachten ook afbeeldingen worden getoond.

afbeeldingen optimaliseren seo

Afbeeldingen tussen de organische zoekresultaten

 

De laatste ontwikkelingen binnen Google Afbeeldingen zijn nog zeer recent. Het zijn de zogeheten afbeelding badges. Om verschillende redenen zijn deze badges toegevoegd. Allereerst moet het gebruikers aansporen om op de afbeelding te klikken. Daarnaast wordt het voor de gebruiker direct duidelijk wat er achter de afbeelding verscholen ligt. Zo zijn er badges voor AMP’s, recepten, webshop producten en video’s.

De badge functie wordt langzaamaan uitgerold, dus de kans is groot dat je het wellicht nog niet hebt gezien. Bij de zoekopdracht naar cupcakes zijn de badges in ieder geval wel gespot:

afbeelding-badges-google

Afbeelding badges in Google

 

Niet lastig, wel doen  

Goed. Het moge duidelijk zijn dat afbeeldingen optimaliseren voor SEO wel degelijk belangrijk is en er veel rondom dit onderwerp speelt. Maar hoe houd je hier in de praktijk dan rekening mee? Er is namelijk een groot probleem. En dat is dat de zoekmachine niet kan zien wat er op een afbeelding staat. Om die reden zijn er andere manieren om je afbeeldingen te optimaliseren voor SEO. Niet lastig, wel iets wat je moet doen!

  • Het begint al bij de bestandsnaam. Laat het belangrijkste zoekwoord in de bestandsnaam terugkomen.
  • Ditzelfde geldt voor de alt-titel. Formuleer ‘m kort en krachtig en vergeet ook hierbij het zoekwoord niet
  • Misschien nog wel belangrijker dan de alt-titel: de caption. Dit is het beschrijvende zinnetje wat onder een afbeelding kan worden neergezet.
  • Optimaliseer de tekst rondom de afbeelding; de tekst boven en onder de afbeelding geeft de zoekmachine een indicatie waarover de afbeelding gaat.
  • Optimaliseer niet alleen de afbeelding maar ook de pagina. Afbeeldingen op goed rankende pagina’s doen het over het algemeen beter dan afbeeldingen die op pagina’s staan die minder goed ranken.
  • Neem je afbeeldingen op in de sitemap.
  • Last but not least: zorg dat je afbeeldingen gecrawld kunnen worden. Wellicht voordehand liggend, maar in de praktijk zien we regelmatig dat mappen met afbeeldingen worden uitgesloten in het robots.txt bestand.

Meten is weten

Ben je inmiddels enthousiast aan de slag gegaan met afbeeldingen optimaliseren voor SEO? En wil je weten hoe je afbeeldingen presteren? Het rapport Zoekanalyse (onderdeel van zoekverkeer) binnen Google Search Console biedt inzichten over de huidige prestatie van de afbeeldingen op je website. Binnen deze zoekanalyse is het namelijk mogelijk om verschillende inzichten te verkrijgen over het aantal klikken, vertoningen, de gemiddelde CTR en de gemiddelde positie.

  1. Selecteer het onderdeel ‘Zoekverkeer’ -> ‘Zoekanalyse’
  2. Vink indien gewenst niet alleen het aantal klikken maar ook het aantal vertoningen, CTR en positie aan
  3. Selecteer vervolgens de filter ‘Zoektype’
  4. Kies voor ‘Filteren op zoektype’ -> Afbeeldingen om alleen de data van afbeeldingen op te halen
  5. Of selecteer ‘Zoektypen vergelijken’ en kies afbeelding versus web om de data van de afbeeldingen naast die van het web te zetten
  6. Stel de laatste filter ‘Datums’ in op de gewenste tijdsperiode (houd er rekening mee dat er tot max 90 dagen geleden data kan worden opgehaald)
zoekanalyse-google-search-console

Zoekanalyse Google Search Console


De resultaten die vervolgens vertoond worden kunnen je nieuwe inzichten geven. Neem bijvoorbeeld een zoekwoord waarop je met een afbeelding wordt gevonden, maar waarvan de positie nog niet ideaal is. In dat laatste geval kun je hiermee direct aan de slag.

Tot slot

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO is vandaag de dag erg belangrijk. Het zoekgedrag van de consument verandert en de zoekmachine reageert hierop door aanpassingen door te voren. Het is dan ook belangrijk om hier zelf in mee te gaan. Hoewel we misschien wel al fantaseren over situaties waarbij afbeeldingen exact begrepen kunnen worden middels kunstmatige intelligentie, zal dit voorlopig nog niet het geval zijn.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren