⚡ AMP’s: 1 jaar later

Home » Blog » SEO » ⚡ AMP’s: 1 jaar later

Met de aankondiging van Google AMP’s  oktober vorig jaar werd er een nieuwe stap gezet in de mobiele revolutie. De eerste uitrol werd in eerste instantie door menig marketeer ietwat sceptisch ontvangen. Misschien ook wel logisch, als je je bedenkt dat Google AMP’s op dat moment alleen beschikbaar werden gesteld voor Engelstalige nieuwswebsites. Inmiddels is de verdere uitrol in volle gang, zijn Google AMP’s naast nieuwssites ook beschikbaar voor onder andere e-commerce en reiswebsites en heeft Google nog meer voor ons in petto. De kijk op Google AMP’s is aan het veranderen. Het is tijd om onze sceptische houding in te ruilen voor een meer serieuze en de ontwikkelingen van het afgelopen jaar onder de loep te nemen.

Wat zijn Google AMP’s?

Om te beginnen allereerst een korte recap. AMP staat voluit voor Accelarated Mobile Pages. Het is de naam voor het open source framework dat is ontwikkeld door Google in samenwerking met onder andere Twitter, Linkedin en WordPress.

Middels accelerated mobile pages wil Google het belang aantonen van een snelle mobiele website. Uit onderzoek van Google blijkt namelijk dat je gemiddeld 40% van je mobiele bezoekers kwijt bent, wanneer een webpagina niet binnen 3 seconden is geladen. Op dit gebied valt er dus voor menig websitebouwer nog wat te behalen. Met de inzet van accelerated mobile pages biedt Google de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier de mobiele ervaring verder te verbeteren.

Niet alleen Google stelt een optimale gebruikerservaring voor mobiele bezoekers centraal. Zo wordt het Google AMP project ook wel omschreven als een tegenreactie op de Instant Articles van Facebook. Middels Instant Articles is het mogelijk om artikelen razendsnel in de Facebook app in te laden. Daarnaast timmert ook Apple aan de weg met de Apple News App. Met deze app moeten gebruikers nog sneller van het laatste nieuws worden voorzien. Dat het een onderwerp is waarrond veel speelt, moge duidelijk zijn.

De techniek achter Google AMP’s

Een accelerated mobile page is een uitgeklede versie van reguliere HTML. Alleen de daadwerkelijk benodigde informatie wordt aan een mobiele gebruiker getoond. Elementen die traag laden, worden vervangen of zelfs geheel geschrapt. Hierdoor wordt er tot 10 keer minder data gebruikt ten opzichte van een reguliere webpagina. Technisch gezien bestaat een accelerated mobile page uit AMP HTML en AMP JavaScript. Optioneel is AMP Cache. 

  • AMP HTML

AMP HTML is een variant op reguliere HTML. Het is een versimpelde versie. Een AMP HTML-bestand herken je aan een bliksemschicht in de code. Hoewel de meeste tags overeenkomen met reguliere HTML-tags, zijn er een aantal tags vervangen of aangepast. Dit voor de meest optimale werking. 

  • AMP JavaScript

AMP JS is een geoptimaliseerde JavaScript bibliotheek. Alle externe bronnen worden hierin asynchroon ingeladen. Hierdoor kan geen enkel element de weergave van andere elementen blokkeren. Ook zorgt het ervoor dat trage CSS-selectors worden uitgeschakeld. Ten slotte worden scripts van derden niet standaard ingeladen.

  • AMP Cache

AMP Cache is een optioneel element en maakt het mogelijk dat AMP’s gecached kunnen worden door Google. Deze worden vervolgens via een CDN (content delivery network) uitgeleverd. Door gebruik te maken van AMP Cache worden alle JavaScript bestanden en afbeeldingen uit dezelfde bron geladen. Daarnaast beschikt de AMP Cache over een validatiesysteem, waarmee gegarandeerd wordt dat de pagina volledig werkt en niet afhankelijk is van externe bronnen.

Google AMP’s en advertenties

Als scripts van derden niet standaard worden ingeladen, vraag je je misschien af hoe het dan zit met mobiele advertenties. Kort na de eerste uitrol werden advertenties op accelerated mobile pages nog niet ondersteund. Naarmate de ontwikkelingen vorderden, werden hiertoe de eerste opties beschikbaar gesteld. In eerste instantie liep dit niet geheel vlekkeloos. Zo werd de tekst vaak eerder geladen dan de daadwerkelijke advertentie, die pas enkele seconden later verscheen. Inmiddels zijn deze problemen opgelost en zit het antwoord in de zogeheten amp-ad, ook wel A4A (AMP for ads).

De amp-ad maakt het enerzijds mogelijk om effectieve advertenties te tonen, terwijl anderzijds de gebruikerservaring van de mobiele bezoeker centraal blijft staan. Een grote uitdaging, als je je bedenkt dat advertentienetwerken grote invloed kunnen hebben op de laadtijd van websites.

Door middel van A4A laden advertenties op hetzelfde moment als de tekst in. Omdat de ad request op de server wordt gescheiden van de advertentie weergave, behaalt de A4A een snellere weergave. Nog niet alle advertentie netwerken zijn binnen AMP HTML geïntegreerd. Het zal je wellicht niet verbazen dat AdSense en Doubleclick al wel ondersteund worden. Bekijk dus van te voren welke advertentie netwerken er ondersteund worden.

Uiteraard dient de landingspagina achter de amp ad niet te worden vergeten. Een snel ingeladen advertentie is namelijk fraai, maar valt in het niet wanneer het inladen van de landingspagina lang duurt. Met de speciale AMP Landing Pages wordt dit probleem verholpen. Hierbij is het namelijk mogelijk om landingspagina’s dusdanig op te bouwen dat deze met dezelfde snelheid inladen als een accelerated mobile page.

De uitrol van Google AMP’s

De eerste uitrol van vond plaats in februari 2016 en richtte zich puur en alleen op Engelstalige nieuwsuitgevers die nauw betrokken waren – en zijn – bij de ontwikkeling van accelerated mobile pages. Denk hierbij aan onder andere BuzzFeed, Wall Street Journal en de Washington Post. Vanaf dat moment werden Google AMP’s  bovenaan in de SERP’s (Search Engine Results Page) in de zogeheten Top Stories Carrousel getoond. Binnen deze carrousel is het mogelijk om te swipen tussen andere, relevante nieuwsartikelen, die tevens razendsnel worden ingeladen. De uitrol in Nederland heeft even op zich moeten wachten, maar in augustus was het dan zover. Uitgevers als De Persgroep, Sanoma en NOS maken gebruik van accelerated mobile pages en zijn daarmee in de Top Stories Carrousel aanwezig. De kans dat je al enkele resultaten voorbij hebt zien komen, is dan ook groot.

acceleratedmobilepages

Accelerated Mobile Pages. Bron: The Guardian

Verdere ontwikkelingen rondom Google AMP’s

Naast de start van de uitrol in Nederland, bracht Google afgelopen augustus nog meer nieuws naar buiten. De uitrol is toe aan een volgende stap en Google AMP’s  zullen niet langer alleen in de Top Stories Carrousel getoond. Ook in de reguliere organische zoekresultaten op mobiel worden accelerated mobile pages uitgerold. Tel hierbij het feit op dat Google AMP’s  niet langer meer alleen voor nieuwswebsites beschikbaar zijn en je zult begrijpen dat ze langzaamaan voor steeds meer websites toegankelijk worden.

Om ons langzaamaan aan deze ontwikkeling te laten wennen, kun je in de Google AMP sneak preview zien (uiteraard alleen op mobiel) wat Google voor ons in petto heeft. Veelbelovend lijkt het in ieder geval wel, als je kijkt naar het voorbeeld van online handelsplaats eBay, waarbij productpagina’s middels AMP’s beschikbaar zijn. Het maakt nog eens goed duidelijk wat voor een kansen er liggen en hoe deze de komende tijd benut kunnen worden.

Het effect van Google AMP’s op SEO

Al kort na de eerste uitrol vroeg menigeen zich af wat voor een invloed Google AMP’s hebben op de rankings in de zoekresultaten. Google benadrukt dat accelerated mobile pages niet worden voorgetrokken in de zoekresultaten. Echter wordt de Top Stories Carrousel wel boven de reguliere zoekresultaten getoond. Het wordt hiermee relatief eenvoudig bovenaan in de zoekresultaten zichtbaar te zijn. Niet alleen je zichtbaarheid neemt hierdoor toe, ook de kans dat het aantal kliks en impressies groeit is sterk aanwezig. Ten slotte draagt het bij aan een betere user experience.

Een officiële rankingfactor is het nog niet. Wel dragen ze bij aan een betere laadsnelheid, wat op zichzelf wel door Google als belangrijke rankingfactor wordt beschouwd. Ook is het bekend dat wanneer er van een pagina twee versies zijn – een reguliere en een AMP – Google de voorkeur geeft aan de AMP-variant. Hoewel accelerated mobile pages dus misschien niet van directe invloed zijn op SEO, brengen ze indirect zeker voordelen met zich mee.accelerated-mobile-pages

Implementatie van Google AMP’s

De grote, bekende CMS-systemen als WordPress en Drupal bieden plugins aan. Middels deze plugins kun je accelerated mobile pages op een relatief eenvoudige manier inrichten. Werk je met een custom CMS, dan komt er meer werk bij de implementatie kijken. De officiële website van het project  biedt hiervoor veel ondersteuning en voorbeelden. Houd tijdens de implementatie in ieder geval rekening met:

  • Als er twee versies van een pagina zijn, regulier en AMP, is het belangrijk de zoekmachine hiervan op de hoogte te brengen. Dit doe je middels rel=amphtml. Op de AMP-versie verwijs je met een canonical naar de reguliere versie.
  • Indien er van een pagina alleen een AMP-versie bestaat, stel je een self-referencing canonical in.
  • Een accelerated mobile page werkt alleen naar verwachting als de pagina geldig is. Controleer daarom vooraf de validatie van je AMP.

Loop je tijdens de implementatie tegen fouten aan of vraag je je af of jouw accelerated mobile pages wel geïndexeerd worden? Vergeet dan Google Search Console niet. Binnen Google Search Console, onder de kop Zoekopmaak, is namelijk het Accelerated Mobile Pages rapport te vinden. Wanneer Google accelerated mobile pages  heeft gevonden op je website, worden deze hier getoond. Je kunt hier dus nagaan of alle accelerated mobile pages ook daadwerkelijk geïndexeerd worden. Daarnaast worden er AMP specifieke fouten weergegeven in het rapport. Deze specifieke fouten worden getoond op fouttype. Vervolgens kun je kijken welke pagina’s die fout bevatten. Daarnaast is het ook per pagina inzichtelijk welke fouten er worden gevonden.

Google AMP’s en Google Analytics

Uiteraard ben je benieuwd hoe je accelerated mobile pages het doen en wil je deze resultaten terugzien in Google Analytics. Voor accelerated mobile pages is het echter niet mogelijk om het externe JavaScript trackingcodefragment (analytics.js) te gebruiken, gezien dit een externe bron is. Dit hoeft niet te betekenen dat je geen statistieken meer kunt meten. Hiervoor is er een speciale AMP Analytics tag in het leven geroepen.

Met behulp van deze AMP Analytics tag is het mogelijk statistieken te meten. Aangeraden wordt om binnen Google Analytics een aparte property aan te maken waarbinnen je AMP-data gemeten wordt. De statistieken die gemeten worden zijn beperkt ten opzichte van reguliere webpagina’s. Verwacht wordt dat er steeds meer statistieken beschikbaar worden.

Reactie op Google AMP’s

Dat de ontwikkelingen zich redelijk snel opvolgen, is niet zo vreemd. Het aantal AMP’s stijgt namelijk in rap tempo. Werd er afgelopen zomer nog een inschatting gemaakt van zo’n 150 miljoen beschikbare accelerated mobile pages, wordt er nu al gesproken over meer dan 600 miljoen, geschreven in meer dan 200 verschillende talen. De grote internationale uitgevers, die van begin af aan betrokken zijn bij het project, laten weten dat het verkeer uit acceclerated mobile pages een steeds grotere groep van het totale bezoek vormt.

Maar uit verschillende hoeken komt ook kritiek. Zo klagen verschillende uitgevers over teruglopende advertentie-inkomsten. Hoewel amp-ads in het leven zijn geroepen, blijven de advertentiemogelijkheden beperkter dan op reguliere webpagina’s. Gesproken wordt over zo’n vijftig procent minder inkomsten ten opzichte van een reguliere wegpagina. Om welke uitgevers het hier gaat blijft echter onduidelijk. Ontevreden uitgevers durven niet met naam naar buiten te treden, uit angst om benadeeld te worden door Google.

Ook de oplossing op zichzelf wordt in twijfel getrokken. Want is het aanbieden van snel ladende webpagina’s op mobiel uiteindelijk het hoofddoel, pakken accelerated mobile pages nu slechts een klein deel aan. Hoe hard je ook je best doet met het aanbieden van AMP’s, bezoek zal via andere kanalen blijven binnenkomen. De algehele laadsnelheid van je website –het is tenslotte niet voor niets een belangrijke rankingfactor– mag dan ook niet uit het oog verloren worden. 

Toekomst van Google AMP’s

Werden de eerste berichten rondom AMP’s ietwat sceptisch ontvangen, is het inmiddels duidelijk dat dit project geen eendagsvlieg is. Het aantal beschikbare AMP’s stijgt in rap tempo en de ontwikkelingen spelen hier continu op in. De aankondiging dat AMP’s niet langer alleen voor nieuwswebsites beschikbaar zullen zijn is veelbelovend en biedt kansen voor andere websites. Tijd om AMP’s serieus te gaan nemen is het zeker. Een algehele oplossing is het voorlopig echter nog niet. Middels AMP’s wordt er nu nog vooral gefocust op het inladen van specifieke pagina’s. De algehele websitesnelheid schiet hier nog bij in. Interessant blijft het wel, en dus blijven wij de ontwikkelingen zeker volgen. Wil jij meer weten over AMP’s of ben je benieuwd wat ze voor jouw website kunnen betekenen? Wij denken graag met je mee.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Eén reactie
  1. evert 7 december 2016 op 22:08

    zeer interessant

Reageren