Black Friday komt eraan: optimaliseer je productteksten!

Home » Blog » Geen categorie » Black Friday komt eraan: optimaliseer je productteksten!

Als je een webshop hebt tel je de dagen waarschijnlijk al af. Binnenkort is het weer Black Friday. Op deze onofficiële, uit de V.S. overgewaaide feestdag stunten (web)winkels met aanbiedingen. De producten vliegen dan ook als warme broodjes over de toonbank en consumenten slaan massaal aan het Googlen.

Dit is natuurlijk een uitgelezen kans om een mooie omzet te verwezenlijken. Als je productbeschrijvingen echter niet in orde zijn, loop je het risico dat je niet gevonden wordt, of dat bezoekers zonder iets te kopen van je site vertrekken. Dan gaan je concurrenten er met de buit vandoor. Volg de tips in dit artikel op om je productbeschrijvingen Black Friday-proof te maken!

Producttekstoptimalisatie

Veel webshops steken veel tijd en moeite in een mooi design en promotie, maar gebruiken vervolgens slechte of gekopieerde productteksten. Dat is alsof je een prachtige winkel opent in een drukke winkelstraat, reclame maakt, hem volzet met prachtige producten en vervolgens een ongeïnteresseerde verkoper neerzet die al het publiek wegjaagt. Je doet jezelf dus tekort.black-1271449_640

Vanwege het extra bezoek dat op Black Friday binnenkomt, is het verstandig om voor 25 november in ieder geval je meest belangrijke producten te optimaliseren. Ook na deze feestdag is productoptimalisatie echter belangrijk, dus blijf hier vooral aandacht aan besteden. Dit is niet alleen belangrijk om klanten over te halen iets te kopen, maar zorgt er ook voor dat je productpagina’s beter vindbaar worden.

Het is inmiddels duidelijk dat je productteksten goed moeten zijn. Maar moet je allemaal op letten bij het schrijven van een producttekst?

Wees volledig

Zorg er ten eerste voor dat de bezoeker niet met vragen blijft zitten. Dat betekent ten eerste dat je genoeg informatie biedt. Volgens Nielsen zijn onduidelijke of onvolledige productteksten verantwoordelijk voor 20% van de gevallen waarin kopers op het laatste moment afhaken. Zeker op Black Friday ben je deze bezoeker zo kwijt aan een concurrent. Zonde en nergens voor nodig.

Vraag je af wat bezoekers voor informatie nodig hebben voor ze tot koop overgaan. Om hierachter te komen kan het van grote waarde zijn om met iemand van je klantenserviceteam te spreken. Zij hebben vaak een goed beeld van de vragen die bij klanten spelen. Vervolgens zorg je ervoor dat je deze vragen al beantwoordt op de productpagina’s.

Natuurlijk moet het wel leesbaar blijven. Overweeg om algemene informatie in een FAQ te plaatsen en hiernaar te linken op de productpagina’s.

Vertel je bezoeker wat hij aan het product heeft

Een productpagina is niet compleet zonder specificaties. Er wordt echter te vaak vanuit gegaan dat een lijst met specificaties voldoende is. In de reclamewereld weet men al honderd jaar dat je de consument meer moet geven dan droge feiten. Dit geldt online natuurlijk evengoed. Op Black Friday is de concurrente helemaal enorm, dus is dit extra belangrijk.

Beschrijf daarom het nut van je product. Als je bijvoorbeeld bakfietsen verkoopt, beschrijf je niet alleen hoe groot de bak is, van wat voor stevig materiaal hij is gemaakt en wat een mooie bel erop zit. Dat is nuttige informatie, maar maakt een bezoeker niet enthousiast. Vertaal je specificaties naar echte voordelen, zoals bij het voorbeeld hieronder:

Screen Shot 2017-11-14 at 20.17.45

In het voorbeeld zie je dat er genoemd wordt dat er een krachtige motor in de bakfiets zit met allerlei nuttige eigenschappen. Dit wordt vertaald naar een duidelijk voordeel: een soepele fietservaring.

Dit kan je voor elk product doen. Verkoop je TV’s? Noem niet alleen de hoge resolutie, maar leg uit welke details je allemaal kan zien. Verkoop je winterbanden? Vertel niet alleen van wat voor materiaal de banden zijn en aan welke keurmerken ze voldoen, maar leg uit waarom dit veel veiliger is. Zo overtuig je bezoekers.

Lees gebruikerservaringen

Om erachter te komen wat er in het hoofd van hun doelgroep omgaat, geven bedrijven enorme bedragen uit aan marktonderzoek. Met vragenlijsten, belteams en rekenmodellen graven ze naar informatie. Deze informatie is goud waard. Een marketingboodschap moet immers aansluiten bij de behoeften van een klant.

Online hoef je een stuk minder diep te graven. Men laat reviews achter en schrijft over ervaringen met je product op fora. Gouden informatie, die gratis voor het oprapen ligt.

Hier kan je voordelen uit halen om over te schrijven en vragen vinden om te beantwoorden. Bovendien weet je meteen wat voor taal je doelgroep spreekt. Dat kan je vervolgens weer in je productteksten verwerken. Zo sluit je boodschap precies aan bij wat je potentiële klanten zoeken.

Zorg ervoor dat bezoekers je producten kunnen vergelijken

Veel webshops verkopen een groot aantal vergelijkbare producten. Je loopt hiermee het risico dat bezoekers door de bomen het bos niet meer zien. Voor jezelf is het waarschijnlijk zonneklaar wat het verschil is, maar je kan er niet vanuit gaan dat bezoekers weten welk product ze nodig hebben.

Dat kan ertoe leiden dat ze afhaken of de producten op een andere site gaan vergelijken. In dat laatste geval loop je het risico dat ze het ook daar kopen.

Als je veel producten hebt met een vergelijkbare functie, is het dus waardevol om hier een oplossing voor te vinden. Je kan bijvoorbeeld een productvergelijker ontwikkelen, waarin bezoekers specificaties naast elkaar kunnen leggen. Of je maakt een kieswijzer, zoals in het voorbeeld hieronder:

Screen Shot 2017-11-14 at 21.12.31

Dit geeft bezoekers op basis van door hen ingevoerde informatie een duidelijk beeld van wat ze nodig hebben.

Deze oplossing kunnen je veel opleveren. Ze kosten echter wel tijd en geld om te implementeren. Een simpelere oplossing (voor minder ingewikkelde producten) is om op categoriepagina’s voldoende productinformatie te tonen. Zo ziet de bezoeker in ieder geval in een oogopslag de belangrijkste eigenschappen van de verschillende producten.

Wees specifiek

Tegenwoordig worden we dag en nacht gebombardeerd met reclameboodschap. Consumenten hebben daarom een sterk ontwikkeld onzinfilter. Lege beloftes en vage kreten herkennen de meesten meteen. De reactie hierop is niet positief.

Blijf daarom specifiek in je beloften. Vermijd kreten zonder inhoud, zoals ‘beste van de wereld’, of ‘de nummer 1’ (tenzij je het kan onderbouwen met testresultaten).  Verkoop je bijvoorbeeld hamers, dan zeg je niet ‘de allerbeste hamer die er is’. Beter leg je een specifiek voordeel uit: ‘deze hamer heeft een ergonomisch handvat, waardoor je de hele dag kan timmeren zonder blaren te krijgen’.

Denk om het design

Je hebt nu vast een prachtig verhaal in je hoofd waarmee je je topproducten nog voor Black Friday gaat aanprijzen. Denk er echter wel aan dat je pagina er aantrekkelijk uit blijft zien. Gebruik dus witregels, opsommingen, kopjes en mooie productfoto’s. Ook moet het voor de bezoeker direct duidelijk zijn hoe de pagina werkt en hoe hij kan kopen.

Ga aan de slag!

Misschien zijn al je productteksten al perfect. Waarschijnlijker is echter dat je handen na het lezen van deze tips jeuken om aan de slag te gaan. Worden je producten überhaupt niet gevonden? Dan is het een goed idee om je website eens goed te laten doorlichten door een team van SEO-experts. Neem daarvoor vrijblijvend contact op met Orangedotcom.

 

 

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren