Content op mobiel

Home » Blog » SEO » Content op mobiel

Grote kans dat de eerste uitrol van de mobiele index eind 2017 nog vers in het geheugen staat van eenieder die zich bezighoudt met SEO. Logischerwijs vindt de uitrol dit jaar verder plaats wat betekent dat er steeds meer vragen rondom de index ontstaan. Hoe zit het bijvoorbeeld met content op mobiele apparaten? Hoe ga je hiermee om en zorg je ervoor dat de content op mobiel aansluit op de wensen van jouw bezoekers? Je hebt er antwoord op na het lezen van dit blog.

Mobiele index

Tot op heden werd de desktop index van Google altijd gebruikt om zoekresultaten te rangschikken. Na een lange tijd van speculaties is de uitrol van de mobiele index eind vorig jaar begonnen. Dit houdt in dat in plaats van de desktop index, de mobiele index leidend is. Het is niet alleen de komst van de mobiele index die ervoor zorgt dat er regelmatig de vraag wordt gesteld hoe er met content op mobiel moet worden omgegaan. Zo wint het aantal mobiele zoekopdrachten ten opzichte van een desktop en dat levert vragen op. Want waar we als SEO’ers in ieder geval op desktop hameren op een rijkelijk gevulde pagina wil je goed kunnen ranken, kan dit op mobiel een no go zijn. Veel content betekent namelijk over het algemeen langer scrollen en minder overzicht en leest content een stuk minder fijn. Tijd om te kijken naar de rol van content op mobiele apparaten.

Content op mobiel afhankelijk van soort website

Content op mobiel komt in verschillende vormen voor. Dit is namelijk afhankelijk van het soort website. Allereerst zijn er de responsive websites. Deze websites hanteren het responsive design. Dit design past zich automatisch aan naar het type apparaat van de gebruiker. De inhoud – en dus content op een pagina –  blijft daarmee hetzelfde en verschilt niet per apparaat.

Een adaptive design gaat een stap verder. Adaptive websites passen zich namelijk behalve het type apparaat ook aan aan bijvoorbeeld de internetsnelheid of schermresolutie. De gebruikerservaring staat hierbij centraal. Hiertegenover staat dat er een apart template wordt gebouwd en content ook kan afwijken van desktop. Behalve een responsive of adaptive website is het mogelijk om een seperate mobiele website te bouwen. Deze website wordt vaak op een subdomein geplaatst (https://m.domein.com).

Over het algemeen wordt het responsive design het meeste gebruikt. Het kost de bouwer tenslotte geen extra tijd en de kans op het maken van fouten is het kleinst. Daarnaast wordt een responsive door Google zelf geadviseerd. Een adaptive of mobiele website kost meer werk om te bouwen wat de kans op fouten in de site zelf of met betrekking tot indexatie vergroot. Het voordeel van een responsive design is ook direct het grootste heikel punt. De content mag dan gelijk blijven, de intentie en behoefte van een mobiele gebruiker is vaak nog anders dan die van een desktop gebruiker. Het is belangrijk om hier bewust mee bezig te zijn en waar nodig actie op te ondernemen.

Tips voor content op mobiel

Om content op mobiel zo aantrekkelijk mogelijk in te richten, delen we graag een aantal met je.

  1. Stel een duidelijk doel voor ogen

De intentie van een mobiele gebruiker kan heel anders zijn dan een desktopbezoeker. Het is hierbij ook belangrijk om te kijken naar de branche waarin je je bevindt en wat Google Analytics je voor inzichten geeft. Merk je bijvoorbeeld dat je veel mobiel verkeer hebt, maar dat ze voornamelijk op desktop converteren? Ga dan eens je mobiele pagina’s langs om te kijken hoe de pagina’s voor mobiele apparaten nog strakker kunnen worden ingericht.

  1. Verlies de lokale zoekintentie niet uit het oog

Lokale zoekopdrachten en mobiele apparaten gaan hand in hand. Zo is de kans erg groot dat wanneer iemand een winkel zoekt in zijn of haar omgeving, deze locatie hoogstwaarschijnlijk ook op (zeer korte) termijn gaat bezoeken. Door je content te laten inspelen op lokale zoekopdrachten ben je voor deze groep mobiele bezoekers in ieder geval zichtbaar.

  1. Communiceer je boodschap luid en duidelijk

Is het op desktop belangrijk om de belangrijkste boodschap boven de vouw te communiceren, is dit op mobiele apparaten misschien nog wel belangrijker. Op een mobiel apparaat zit je niet te wachten op dat je lang moet scrollen en wil je direct vinden waarnaar je op zoek bent. Zorg dus dat je dus direct de aandacht hebt van de mobiele gebruiker.

  1. Besteed extra aandacht aan de opbouw

De opbouw van een pagina is op mobiel nog belangrijker. Omdat je met een kleiner scherm te maken hebt, is de pagina minder goed te scannen. Aangezien bezoekers altijd eerst scannen voordat zij overgaan tot het echt lezen van een tekst, is het extra belangrijk om stil te staan bij het gebruik van je headings. Daarbij is het zo dat de headings sneller worden afgebroken. Door korte maar krachtige headings te gebruiken voorkom je dit probleem.

  1. Vergeet de titel en beschrijving niet

Op mobiele apparaten wordt er een verkorte pagina titel en meta beschrijving getoond. Veel mensen vergeten dit tijdens het formuleren ervan. Zorg altijd dat je belangrijkste call to action vooraan de titel en/of beschrijving staat, zodat deze in ieder geval niet wordt afgebroken.

Behalve content willen we je niet onthouden dat de laadsnelheid ook in de mobiele index een belangrijke rankingfactor is. Focus je daarom niet alleen op de content ansich, maar zorg er ook voor dat deze content op een snelle manier kan worden ingeladen. Heb je hulp nodig bij het creëren van content op mobiel? Of wil je graag sparren over de verschillende mogelijkheden die er zijn? Onze SEO consultants nemen graag geheel vrijblijvend contact met je op.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren