Email outreach voor linkbuilding tips

Home » Blog » Geen categorie » Email outreach voor linkbuilding tips

Misschien wel een van de meest vervelende onderdelen om te doen van alles wat te maken heeft met SEO. Email outreach voor linkbuilding. Hoe maak je het leuk? Het is tijdrovend en eentonig om te doen. Ook kan je moe worden van het versturen van heel veel e-mails zonder dat het enig resultaat oplevert. Het is namelijk helemaal niet gek als je honderd mails verstuurd en je krijgt er maar 5 links uit. Toch hoort email outreach er bij. Het kan namelijk ook erg nuttig zijn. Linkbuilding is nog steeds een grote ranking factor.

Het kan zijn dat je nog minder dan 5 links op 100 emails krijgt (je bent niet de enige). Het gaat dan waarschijnlijk fout bij een van de volgende onderdelen.

  • Het kiezen van de juiste domeinen
  • Wat het jij te bieden?
  • De outreach email

Wanneer je de outreach tips in deze blog volgt zal je merken dat het ook een stuk leuker wordt. Niet alleen omdat je het gewenste resultaat behaald. Maar ook zal het minder eentonig worden.

Het kiezen van de juiste domeinen

Dit is een onderdeel waar het vaak al mis gaat. Het kan zijn dat er helemaal niks mis is met je email, maar dat je toch weinig links gerealiseerd krijgt.

kiezen

Er zijn allerlei metrics waarmee je websites kan beoordelen. Deze kunnen helpen met het bepalen of ze geschikt zijn. Denk bijvoorbeeld aan de domein en page autoriteit van Moz of de Trust flow van Majestic. Je wilt natuurlijk geen links die geen of nauwelijks waarde mee geven. Hoewel deze metrics een goede indicatie geven, ze zeggen lang niet alles. Als het geen schadelijke link is, en je vind het domein zelf relevant, staar je dan niet blind op deze metrics. Ook is het vaak zo dat goede scores op deze metrics er voor zorgen dat het lastiger wordt om een link te krijgen. Het is dus belangrijk dat je er goed over nadenkt wat je wil. Als je net begint met linkbuilding is het niet nodig om domeinen met veel autoriteit te benaderen. Domeinen met minder autoriteit kunnen dan al veel invloed op je zichtbaarheid hebben.

Bij het kiezen van de juiste domeinen gaat het dus niet alleen maar om metrics van bepaalde tools. Het is ook heel belangrijk of zij wel een geschikte pagina hebben. Maak het jezelf maar ook de ander niet te moeilijk. Je moet wel met iets heel bijzonders komen als ze speciaal voor jou een pagina aanmaken. Er zijn een hoop websites die zelf ook aan linkbuilding doen. Vaak hebben deze al een geschikte pagina om een link op te plaatsen. De URL van deze pagina ziet er vaak zo https://www.domein.nl/links of https://www.domein.nl/partners zo uit. Op deze pagina’s staat vaak een lijst met links naar andere websites. Het kost natuurlijk niet veel moeite als ze hier een link naar jou bij willen zetten. Echter, vaak wordt er wel wat terug verwacht. Dat brengt ons bij het volgende onderdeel.

Wat heb jij te bieden?

Als je een website benadert voor een link zonder dat het duidelijk is wat zij der uit halen, wordt het heel lastig. Bij linkbuilding geld heel duidelijk de voor wat hoort wat regel. Als je uniek onderzoek hebt gedaan of content hebt gecreëerd waarvan het relevant is dat er naar gelinkt wordt door andere, kan dit heel erg helpen. Dit kan een goed basis zijn om de outreach email over te schrijven. Maar wat als je dit niet hebt?

cadeautje

Het kan natuurlijk zo zijn dat je eigenlijk geen content op je website heb wat voor andere andere interessant kan zijn om naar te linken. Als dit het geval is wordt het misschien tijd om er over na te denken dit wel te creëren. Echter, er is ook een andere manier. Je kan natuurlijk altijd een link terug aanbieden. Dit is misschien niet ideaal omdat dit de waarde van beide links verminderd als je terug linkt van hetzelfde domein. Toch is dit altijd nog waardevoller dan helemaal geen link. Beter dan een link terug van je eigen domein is een link van een ander domein. Beheer je toevallig nog een domein? of ken je iemand die misschien wel openstaat voor een driehoeks-ruil.

Een ruilmogelijkheid aanbieden helpt het aantal links naar jou domein zeker te vergroten. Als je een domein benadert dat zelf ook een link pagina heeft, betekent dit dat ze waarschijnlijk zelf ook aan linkbuilding doen op deze manier. Dit scheelt voor hun dus weer tijd om outreach te doen.

De outreach email

Het volgende belangrijke onderdeel: de mail zelf. Wil je succes hebben met het doen van outreach is het belangrijk dat je email aan de volgende punten voldoet:

  • De basis moet goed zijn
  • Uniek en oprecht
  • Creatief
  • Lijkt niet op spam
  • Tijd van verzending
  • gepersonaliseerd
  • Overtuigend

De basis
De basis moet goed zijn. Een mail met spelfouten kan natuurlijk echt niet. Ga er maar vanuit je niet het enige mailtje in de inbox bent dat vraagt om een link. Als jou mailtje vol staat met spelfouten zal die gelijk op een negatieve manier opvallen. Dit helpt natuurlijk niet mee.

Ook de opbouw moet goed zijn. Hiervoor kan je gebruikt maken van templates van andere (neem ze niet letterlijk over). Ook kunnen verschillende marketing modellen je hierbij helpen. Denk bijvoorbeeld aan het AIDA model of het PAS model.

Uniek en oprecht
Ook om de reden dat je niet het enige mailtje dat vraagt om een link in de inbox bent. Zorg ervoor dat je mailtje uniek is. Gebruik geen template dat je ergens van het internet heb geplukt om letterlijk over te nemen. Er zijn veel andere die dit wel doen. Je mailtje ziet er dan precies hetzelfde uit als van je concurrent. Dit komt natuurlijk niet over als oprechte interesse.

Creatief
Het is belangrijk dat je creatief bent met het schrijven van je email. Nogmaals: Laat de standaard template weg. Maar zorg ook dat je uniek ben in je onderwerpregel. Let hier bij goed op naar wie je de link stuurt. Als er op de website nog niet aan linkbuilding gedaan wordt kan de onderwerpregel: linkruil erg eng klinken.

Spam
Wel is heb belangrijk dat je zorgt dat de onderwerpregel niet op spam lijkt. Onderwerpregels als: Er is wat mis met je website Worden vaak gelijk de prullenbak in gegooid. Ook win dit of krijg een gratis dat hebben vaak met spam te maken. Denk eens aan je eigen inbox waarschijnlijk pik ook jij aan de onderwerpregels zo de spam mailtjes er uit.

Tijd van verzending
Denk ook aan de tijd van verzending. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de beste tijd voor het verzenden van een email dinsdag ochtend rond 10 uur is. Woensdag en donderdag zijn ook dagen dat je goed outreach kan doen.

Gepersonaliseerd
Ook is het erg belangrijk om je mail te personaliseren. Neem de tijd om uit te zoeken naar wie je mailt. Spreek de persoon aan met zijn naam. Dit laat je mail gelijk opvallen tussen alle onpersoonlijke mailtjes. Geef een compliment op een persoonlijke manier. Zeg niet: wat ziet je website er goed uit. Vind iets wat je echt goed vind aan de website en laat dit op een oprechte manier weten.

Overtuigen
Tot slot is het belangrijk dat je mail overtuigend is. De outreach email is tenslotte bedoelt om een ander te overtuigen dat er een link op zijn website moet komen. Maak voor het overtuigen gebruik van de verleidingsprincipes van Chialdini.

chialdini

  1. Wederkerigheid
    Heb je iets om gratis weg te geven? Maak hier dan gebruik van. Mensen voelen zich dan verplicht om iets terug te doen volgens Chialdini. Het zit in de aard van een mens om zijn schuld in te lossen.
  1. Commitment
    Volgens Chialdini wil de mens consequent zijn. Heb je eerder al drie keer ja gezegd, zal je sneller geneigd zijn om om de vierde keer weer ja te zeggen. Stuur bijvoorbeeld twee e-mails. Eerst een waarin je een aantal retorische vragen stelt en vervolgens een met de vraag om een link.
  1. Sociale bevestiging
    Als andere iets doen wil jij het graag ook doen. Als je weet dat 100 mensen je zijn voorgegaan zal je iets eerder doen dan als je de eerste bent. Laat blijken in je email blijken dat ze niet de eerste zullen zijn die met jullie een (link)partnerschap aangaan.
  2. Sympathie
    Wees altijd aardig en sympathiek. Geef altijd een compliment in je mail. Zie je gelijkenissen met de persoon waar je de mail naar stuurt? Laat deze dan blijken. Mensen zeggen eerder ja tegen mensen waar ze op lijken.
  1. Autoriteit
    Volgens Chialdini zal je sneller vertrouwen hebben in: experts, onafhankelijke, mensen hoger in de hiërarchie (rang, titel, status, opleiding enzovoort) en mensen die tegen hun belang in handelen voor jou. Ben jij een echte SEO-expert? Laat dit dan zien in je mail.
  1. Schaarsheid
    Als iets zeldzaam, onbereikbaar duur of verboden is zullen mensen het toch liever willen dan als het voor het oprapen ligt. Laat blijken dat je niet voor niks hun heb uitgekozen. Het is een exclusief aanbod, voor een select groepje.

Tot slot
Als je alle tips gebruikt uit deze blog krijg je de volgende keer als je outreach doet vast meer links. Ook zal je er achter komen dat wanneer je je echt verdiept in de websites waar je een link van wilt dat het een stuk minder eentonig wordt. Behaal je nog steeds niet het resultaat dat je zou willen? Dan kan je altijd een van onze SEO-experts inschakelen om je te helpen!

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren