Hoe wordt mijn bedrijf succesvol op Facebook?

Home » Blog » SEO » Hoe wordt mijn bedrijf succesvol op Facebook?

Hoe word ik succesvol op Facebook? Een prangende vraag waar menig bedrijf mee kampt. Vaak weten bedrijven niet waar ze moeten beginnen met Facebook en doen het daarom niet of half. Helaas, want de statistieken en de mogelijkheden geven wel degelijk weer dat Facebook elk bedrijf een boost kan geven. Het heeft maar liefst 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers en dit aantal stijgt nog steeds (bron: Emerce). Naast het hoge aantal gebruikers, biedt Facebook ook specifieke targeting van de doelgroep en remarketing opties. Je kunt dus precies jouw doelgroep aanspreken en deze ook meerdere keren benaderen. Ideaal toch? Dus, wil jij de gok wagen en succesvol worden op Facebook? In dit blog, van circa 7 minuten, leg ik uit hoe Facebook voor bedrijven een uitkomst kan zijn om de merkbekendheid, het websiteverkeer en/of sales te vergroten.

facebook strategie succes

 

Voor een succesvolle Facebook strategie, volg je de volgende 3 stappen:

  1. Start een Facebook bedrijfspagina
  2. Verbeter organisch bereik
  3. Adverteer op Facebook

 1. De start: een Facebook bedrijfspagina

Indien je nog geen Facebook bedrijfspagina hebt aangemaakt, dan is het hoog tijd om er eentje aan te gaan maken. Alleen al het hebben van een Facebook bedrijfspagina zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website beter kunnen vinden (lees hier meer over in ons synergie blog). Next step: hoe maak je zo’n bedrijfspagina aan? Je geeft heel simpel aan op Facebook dat je een pagina wilt aanmaken door te klikken op, de naam zegt het al, “pagina maken”. Daar vul je de naam van het bedrijf in en de branche waarin je werkt en daar is ie dan: jouw bedrijfspagina.

facebook bedrijfspagina

En dan? Dan dien je de pagina zo in te vullen dat je zichtbaar wordt in de Facebook-omgeving. Gebruik hiervoor de volgende drie tips.

Allereerst is het belangrijk om de Facebook bedrijfspagina te voorzien van een #1 duidelijke profielfoto en omslagfoto. Dit geeft de look en feel weer van de pagina. Voor de profielfoto is het aan te raden om het bedrijfslogo te gebruiken, zodat dit logo herkend en onthouden wordt onder de Facebookgebruikers. De omslagfoto mag wat creatiever. Met de omslagfoto kun je bijvoorbeeld laten zien wat voor werk jullie doen of wie er werken. Maak het persoonlijk. Vergeet ook niet om een beschrijving mee te geven met belangrijke zoektermen. De beschrijving helpt namelijk mee om het bedrijf beter te laten vinden in de Facebook-omgeving.

facebook strategie

Daarnaast wordt geadviseerd om #2 zoveel mogelijk informatie in de informatiesectie in te vullen over het bedrijf. Een beschrijving van het bedrijf, het adres, de openingstijden, de URL van de website, de producten en ga zo maar door. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar veel bedrijven laten dit liggen. Een goed ingevulde informatiesectie zorgt voor betrouwbaarheid en zichtbaarheid in Facebook. Dat is precies wat je wilt.

Vergeet vervolgens niet om ook een #3 gebruikersnaam toe te voegen voor jouw bedrijf. Deze vind je links onder de profielfoto (zie afbeelding). De gebruikersnaam bevat over het algemeen een @ en de naam van het bedrijf. Waarom noodzakelijk om in te vullen? Met een gebruikersnaam wordt het bedrijf makkelijker gevonden in de zoekfunctie, maar dat niet alleen. Wanneer je een gebruikersnaam hebt kun je ook een aangepaste URL maken met de bedrijfsnaam erin. Normaal zie je namelijk een reeks met getallen. Hiermee kunnen Facebook gebruikers via een snelle weg de bedrijfspagina bezoeken en ook berichten sturen.

facebook strategie succes

2. Organisch bereik verbeteren

Nu je de Facebook-bedrijfspagina volledig hebt ingericht, is het tijd om de bedrijfspagina body te gaan geven. Er dienen posts geplaatst te worden. Maar ja, waar begin je? Wie wil je bereiken en wat zet je in je Facebook posts? Het is verstandig om eerst te begrijpen hoe het Facebook-algoritme werkt.

Het Facebook-algoritme

Net als Google, werkt Facebook ook met een algoritme: de Facebook EdgeRank. Dit algoritme is een formule die bepaalt wat een gebruiker wel en niet te zien krijgt. Dit om ook de meest relevante berichten aan haar gebruikers te tonen. Je zou misschien denken dat een tijdlijn zomaar tot stand komt. Nou niet dus, er zit een heel systeem achter. Een gebruiker krijgt alleen posts te zien die voor hem/haar relevant zijn. Maar hoe doet Facebook dat? Ze gebruiken over het algemeen drie meetpunten:

  • Affiniteit: met affiniteit wordt het commitment van de gebruiker met jouw pagina bedoeld. Hier gaat het om de relatie van de gebruiker met jouw pagina en de hoeveelheid interactie die er is geweest. Maar ook het aantal bezoeken aan jouw pagina en hoe actief het netwerk van de gebruiker is op de pagina.
  • Gewicht: met gewicht wordt gedoeld op de zwaarte van de interactie en het soort post. Een like heeft minder waarde dan een reactie en een reactie weer minder waarde dan een share. Daarbij telt ook het aantal klikken op een bericht, het soort feedback (negatief of positief) en het type content.
  • Tijd: met tijd wordt gedoeld op de tijdspanne van de post. Is de post actueel en wanneer was de laatste interactie?

Met deze meetpunten rankt Facebook ieder bericht en kiest daarmee wat de gebruiker in zijn/haar tijdslijn te zien krijgt. Hieronder zie je een voorbeeld. Elke post krijgt een score en daarmee wordt bepaald waar deze dan op de tijdlijn geplaatst wordt. Een post met een link van een bedrijf/publisher met 6 likes overtreft hier een persoonlijkere video of foto post voor vrienden of familie met evenveel of zelfs meer likes.

facebook algoritme

Hoe kan jij er nou voor zorgen dat Facebook jouw berichten op de tijdlijn van veel gebruikers toont zonder dat je daarvoor hoeft te betalen? Daar zijn slimme tactieken voor. De belangrijkste tactieken zet ik voor je op een rijtje.

  • Kwaliteit boven kwantiteit. Het is belangrijk om te weten dat hoe meer posts je plaatst, niet per se zorgt voor een betere zichtbaarheid op Facebook. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. De posts die je plaatst dienen relevant te zijn voor de doelgroep, zodat ze ook daadwerkelijk engaged kunnen raken. Facebook hecht, zoals we aangaven in de vorige paragraaf, veel waarde aan relevantie en de mate van engagement. Dus doe daar je voordeel mee. Je kunt dan meer mensen bereiken.
  • Zorg voor interactie, meer dan ooit tevoren! In de Facebook-omgeving wordt het steeds drukker, met steeds meer bedrijven die hun boodschappen aan de man willen brengen. Je kunt andere bedrijven voor zijn door te zorgen voor veel interactie. Zo dienen de posts aan te dringen tot liken, reageren en/of delen. En dan niet slechts 3 likes en that’s it. Nee, de post moet echt wat losmaken bij gebruikers. Dat waardeert Facebook. Daarbij is het ook belangrijk om als bedrijf actief te reageren op reacties van gebruikers, zodat je daarmee ook vaker zichtbaar bent.

facebook emoties

  • Post tijdens daluren. Dit zal je in eerste instantie raar vinden, aangezien het aantal gebruikers in de spitsuren (ochtend en avond) het hoogst is. Waarom zou je dan in het daluur, bijvoorbeeld rond 15.00uur ’s middags, een bericht gaan plaatsen als de meeste gebruikers in de ochtend of de avond op Facebook zitten? Nou, het voordeel van een bericht plaatsen tijdens daluren is dat de tijdlijn niet zo druk is. Hierdoor heeft jouw bericht minder kans om ondergesneeuwd te worden door andere berichten. Wanneer jouw fans dan online komen, heb je veel kans dat Facebook het bericht nog toont.
  • Vermaak gebruikers. Gebruikers gaan voornamelijk naar Facebook om vermaakt te worden. Ze willen geen zware berichten met veel tekst. Nee, ze zoeken entertainment door vermakelijke foto’s en video’s. Speel hier ook op in met jouw berichten. Albert Heijn is hiervan een goed voorbeeld. Zij geven zo’n draai aan een bericht, dat het Facebook gebruikers echt vermaakt. Het resultaat is meer engagement. Kleine kanttekening: Albert Heijn heeft wel een groot social team, die hier non-stop mee bezig is. Ondanks dat, kan het jou ook lukken. Denk out of the box en de creatieve posts rollen zo je mouw uit.
  • facebook postLast but not least: schrijf interessante artikelen. Nu denk je vast, wat heeft dit met social te maken? Nou, wanneer je goede artikelen op de website hebt staan die jouw doelgroep aanspreekt, kun je deze ook gemakkelijk delen op social. Daar zit de doelgroep namelijk ook. Hier komt SEO samen met social. SEO zorgt voor de organische vindbaarheid van de webpagina’s in Google. Social zorgt voor meer websitebezoek naar deze webpagina’s door een bijgevoegde websitelink. En dat niet alleen. Social posts geven ook signalen door aan Google dat er nieuwe pagina’s zijn op de website. Zo kan Google deze pagina’s eerder gaan volgen en vervolgens indexeren.

Wanneer je deze tactieken steeds opnieuw toepast bij elke post, kun je wel degelijk organisch een grote groep mensen bereiken. Je bouwt eveneens een goede basis op voor nieuwe bezoekers die op jouw bedrijfspagina terecht komen.

Toch loopt het organische bereik met het jaar wat terug. Dit komt voornamelijk door de drukte op de tijdlijn. Je hebt sneller de kans om ondergesneeuwd te worden dan voorheen. Je dient daarom, als je echt wilt groeien, ook gebruik te maken van Facebook advertising. Met Facebook advertising heb je meer zekerheid dat je in korte tijd een grote groep mensen bereikt, die meer engaged raken met je bedrijf. “You have to pay to play” zeggen ze dan ook steeds vaker.

3. Adverteren op Facebook

De basis is gelegd. Je hebt een Facebook-bedrijfspagina, die met interessante berichten is gevuld. Echter, het aantal likes van de pagina en de engagement is nog niet zoals je het hebben wilt. What to do? Adverteer op Facebook. Het fijne aan adverteren op Facebook is dat het in vergelijking met andere media relatief goedkoop is. Je kunt al tegen een klein budget een groot en relevant publiek bereiken. Daarom is het voor veel bedrijven een absolute must. Benieuwd naar de opties voor adverteren op Facebook? Hieronder worden een aantal mogelijkheden uitgelicht.

Merkbekendheid vergroten

Is je doel om de merkbekendheid en websiteverkeer op social te vergroten? Je kunt dan starten met een like advertentie. Deze advertentie is gefocust op het verzamelen van likes voor de bedrijfspagina. Meer likes zorgt voor meer engagement met het bedrijf en een hogere betrouwbaarheid. Maar dat niet alleen. Het draagt ook bij aan het organische bereik. Want hoe meer likes/fans je hebt, hoe meer kans je hebt dat organische posts gezien worden.

facebook linkadvertentie

 

Budgettip: hoe breder de targeting, hoe goedkoper de kosten per like. Wanneer je bijvoorbeeld target op Nederlanders van 18+, kun je een groot aantal gebruikers bereiken tegen lage kosten per like. Richt je je op Nederlandse mannen tussen 25-35, die eigenaar zijn van een bedrijf, dan wordt het bereik vanzelfsprekend lager en de kosten per like hoger. Het voordeel van een specifieke targeting is wel dat je beter weet dat je ook echt de vooraf bepaalde doelgroep bereikt. Bij een brede targeting bereik je ook mensen die daar niet onder vallen. Ondanks dat is het toch aan te raden om de like advertentie breder in te steken, want de boodschap in de like advertentie zorgt er ook voor dat het bepaalde gebruikers al uitsluit.

Een logische volgende stap is het promoten van organische Facebook posts. Het aantal likes en het engagement met de pagina is namelijk gegroeid. Welke post moet je dan promoten? Organische posts die zorgen voor veel interactie (likes, reacties, shares). Het voordeel hiervan is dat je de post onder nog meer mensen kunt uitzetten, en dat tegen lage kosten. Promoted posts hebben lage kosten, omdat Facebook door heeft dat de post relevant is voor de doelgroep die je wilt aanspreken.

Website verkeer vergroten

Met Facebook kun je eveneens erg goed het websiteverkeer vergroten. Zoals eerder aangegeven is het verstandig om een link naar de website toe te voegen in de posts. Zo kunnen gebruikers gemakkelijk de website bezoeken. Wanneer jouw Facebook bedrijfspagina nog geen grote fanbase heeft, kan het aantrekkelijk zijn om een linkadvertentie in te zetten. Deze betaalde mogelijkheid zorgt voor een hoge zichtbaarheid in Facebook, wat vervolgens zorgt voor meer websitebezoek. Een linkadvertentie kan er als volgt uit zien:

facebook advertentie

Bij een linkadvertentie is het juist wel aan te raden om specifiek te targeten. Het doel van de advertentie is namelijk relevant websitebezoek binnenhalen. Facebook biedt hier uitstekende mogelijkheden voor. Je kunt bijvoorbeeld targeten op demografische gegevens, interesses en gedrag. Weet wel: hoe specifieker je gaat, hoe lager het bereik zal zijn. Facebook geeft het geschatte bereik voor je aan bij de targeting die je kiest en het budget dat je wilt uitgeven. Je kunt het zo goedkoop en zo duur maken als je zelf wilt.

Sales vergroten

Ieder bedrijf wilt uiteindelijk dat het aantal sales of leads vergroot wordt. Facebook is wellicht niet het eerste kanaal die je daarvoor in zou zetten. Facebook zit vaker upper funnel. Oftewel, Facebook is een goed middel om merkbekendheid en websitebezoek te genereren. Sales/leads is meer een indirect doel. Toch zijn er mogelijkheden om op sales te sturen binnen Facebook. Met name webshops maken hier goed gebruik van. Een online kledingwinkel kan bijvoorbeeld op Facebook een carrousel advertentie gebruiken waarin meerdere items van de collectie getoond worden. Deze carrousel is een perfect middel om Facebook gebruikers te laten shoppen in de winkel. De afbeeldingen triggeren de gebruiker om door te klikken. Voor bedrijven in de B2B markt werkt Facebook beter als een warm maker van leads. Je benadert potentiële leads tijdens hun relax moment op Facebook. Door je merk vaker terug te laten komen met vooral relevante boodschappen, zul je ook met Facebook het uiteindelijke succes van meer leads/sales kunnen verwezenlijken.

Hoe wordt jouw bedrijf succesvol op Facebook?

Ieder bedrijf kan succesvol worden op Facebook. De invulling, de tijd en het budget bepalen voornamelijk de mate van succes. Je dient namelijk structureel tijd te steken in Facebook om het voor jouw bedrijf te laten werken. Het is niet binnen een dag gedaan. Maar echt, er liggen veel mogelijkheden. Zorg allereerst voor een bedrijfspagina met een herkenbare look en feel. Eentje die gevuld is met relevante en interessante posts. Laat vervolgens de fanbase groeien. Zo creëer je engagement en websitebezoek. Gaat het voor jou niet snel genoeg? Zet dan verschillende advertenties in om jouw doelen sneller te bereiken. Dit hoeft niet duur te zijn! Dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden.

Heb je hulp nodig met het bepalen van de Facebook of overall social strategie voor jouw bedrijf? Onze online marketing consultants kunnen je hier goed in adviseren. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren