Wat is een featured snippet, en wat kan je ermee?

Home » Blog » SEO » Wat is een featured snippet, en wat kan je ermee?

Wat is beter dan ranken op nummer 1? Ranken op nummer 0! Het is een buitenkansje om zichtbaar te zijn boven de rest van de organische zoekresultaten. Dit kan met een featured snippet. Zoals je hieronder ziet, valt een featured snippet op.  In dit artikel lees je wat featured snippets zijn en wat je eraan hebt. Tot slot krijg je vier praktische tips om de kans dat je een featured snippet bemachtigt te vergroten.

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een vak met informatie dat verschijnt boven de reguliere zoekresultaten, onder de betaalde resultaten. Met featured snippets probeert Google een zoeker direct antwoord te geven op zijn vraag. De informatie hierin haalt het van de website die deze vraag volgens hun algoritme het beste beantwoordt. Dit is niet per se de site die op positie 1 rankt.

Als je bijvoorbeeld op positie vijf rankt voor een zoekopdracht, maar je pagina wordt gebruikt voor de featured snippet, ben je alsnog beter zichtbaar dan de nummer 1. Als je op nummer 0 én 1 staat, domineer je al helemaal de zoekresultaten.

Een featured snippet is iets anders dan een ‘Direct Answer’. Dat is een antwoord gebaseerd op informatie uit Google’s Knowledge Graph. Dit is een database van Google, waarin informatie staat uit een aantal geselecteerde, vertrouwde bronnen. Een voorbeeld van zo’n Direct Answer zie je hieronder. Zoals je ziet staat hier geen bron bij, omdat het direct uit de Knowledge Graph komt. Je wil je dus niet richten op zoekopdrachten die door Direct Answers worden beantwoord. Hoe je dit vermijdt lees je bij tip 1.

Screen Shot 2017-04-24 at 12.38.20

Wat heb ik aan een featured snippet?

Als website-eigenaar kan je veel profijt hebben van featured snippets. Onderzoek heeft uitgewezen dat featured snippets bij 9,28% van de zoekopdrachten verschijnen. Bij tip 1 gaan we verder in op wat voor zoekopdrachten dit zijn. Toen ze net geïntroduceerd werden, waren veel SEO-specialisten bang dat zoekers niet door zouden klikken na het lezen van het antwoord. Er is echter gebleken dat het bemachtigen van een featured snippet meer bezoekers oplevert. Bij tip 4 leggen we uit hoe je ervoor zorgt dat zo veel mogelijk gebruikers doorklikken.

Featured snippets en voice search

Steeds meer mensen zoeken via hun smartphone of Google Home-apparaat met voice search. Dit is een van de grootste SEO-trends van het moment. Als je via voice search een vraag stelt aan Google, leest hij de featured snippet voor als antwoord. Als je ervoor zorgt dat je vindbaar bent als featured snippet, loop je op dit gebied niet achter de feiten aan.

De drie soorten featured snippets

Dit is vooral een praktisch artikel, dat je helpt de kans om te verschijnen als featured snippet te maximaliseren. Voordat we aan de slag gaan, is het echter wel handig om bekend te zijn met de drie soorten featured snippets die voorkomen:

  • de paragraaf;
  • de lijst; en
  • de tabel.

De paragraaf is een stuk tekst, bijvoorbeeld een definitie van een begrip of korte uitleg. In de Engelse versie van Google heeft 82% van de featured snippets deze vorm. Hieronder zie je een voorbeeld:

Screen Shot 2017-04-24 at 12.33.14

De lijst is een opsomming, bijvoorbeeld een recept of stappenplan. Deze kunnen uit bulletpoints bestaan of genummerd zijn:

Screen Shot 2017-05-01 at 10.21.45

Tot slot is er de tabel. Dit is vaak een vergelijking. Hieronder ook hiervan een voorbeeld:

Screen Shot 2017-05-01 at 10.44.11

In de Engelse versie van Google komen de lijst en tabel in respectievelijk 10,8% en 7,3% van de gevallen voor. In Nederland lijken deze vormen, vooral de tabel, echter nog amper voor te komen. Dit kan in de toekomst veranderen, maar voorlopig is het aan te raden je op de paragraaf te richten als je een Nederlandstalige site hebt.

Project Owl

Google heeft onlangs kritiek gekregen omdat er controversiële en ronduit onjuiste antwoorden als featured snippet verschenen. Er stond onder andere dat oud-president Obama een communistische coup aan het voorbereiden was. Dat begon een behoorlijk PR-probleem te worden. Voorgelezen door Google Home klonken dit soort antwoorden extra schandalig.

Om zulk ‘fake news’ te weren, heeft Google Project Owl rel=”nofollow” aangekondigd. Op het gebied van featured snippets brengt dit twee veranderingen met zich mee.

Ten eerste zijn er meer feedbackopties toegevoegd. Gebruikers kunnen nu onderaan de snippet aangeven of antwoorden racistisch of schokkend, vulgair, gevaarlijk of misleidend zijn. Hopelijk helpt dit in de toekomst te vermijden dat Google bijvoorbeeld zegt dat vrouwen slecht zijn.

Dit betekent niet dat je op slinkse wijze de toppositie over kan nemen door je concurrentie te rapporteren. Google gaat deze data vooral gebruiken om zijn algoritmes aan te passen en slechte antwoorden voortaan te filteren. Het gaat de feedback niet gebruiken om individuele snippets weg te halen.

Ten tweede heeft Google zijn algoritmes aangepast om meer rekening te houden met de autoriteit van de site en juistheid van het antwoord. Het doel hiervan is meer betrouwbare en kloppende content te laten zien. Dit lijkt enig effect te hebben: er worden minder verkeerde antwoorden getoond.

Nu je helemaal bijgepraat bent over wat featured snippets zijn, wat je eraan hebt en hoe ze eruit kunnen zien, gaan we verder met 4 tips. Deze helpen je de kans om te verschijnen als featured snippet te vergroten.

Tip 1: vind zoekopdrachten die geschikt zijn voor een featured snippet

Niet alle zoekopdrachten lenen zich voor een featured snippet. Zoek naar vragen die je met een korte paragraaf, lijst of tabel kan beantwoorden. Featured snippets verschijnen vaak bij vragen, bijvoorbeeld beginnend met ‘wat’, ‘hoe’, of ‘is’. Het hoeft niet letterlijk als vraag gesteld te zijn, als er maar een vraag wordt geïmpliceerd. Dit gaat echter niet altijd op. In het voorbeeld hieronder zie je dat er een featured snippet verschijnt bij een zoekterm van 1 woord.

Schermafbeelding 2017-04-12 om 17.07.01 (1)

Meestal zijn deze zoekopdrachten echter wel in de vraagvorm. Vul dus vragende zoektermen in bij Google Keyword Planner, en probeer er een of meerdere te vinden waar goed op gezocht wordt.

Je kan ook in Google Search Console kijken of er al bezoekers op je site binnenkomen met geschikte vragen. Als dat zo is, kan je bestaande content aanpassen of nieuwe content schrijven om te proberen de featured snippet te pakken te krijgen.

Let er wel op dat je geen vraag uitkiest waar een kort, feitelijk antwoord op gegeven kan worden. Deze worden vaak door Google’s Direct Answers beantwoord, en bieden dus geen kansen.

Tip 2: wees correct

Hoewel er af en toe slechte antwoorden komen bovendrijven, houdt het Google-algoritme wel rekening met de kwaliteit van het antwoord. Met Project Owl wordt dit waarschijnlijk alleen maar belangrijker. Google vergelijkt je tekst met verschillende bronnen. Als bepaalde details niet overeenkomen met wat er op vertrouwde sites staat, neemt het de rest van je verhaal ook niet serieus.

De kwaliteit van de featured snippets is nog niet altijd even goed. Als je een goed antwoord formuleert, kan je dus slechte resultaten van hun featured snippet-troon stoten. Let bij je onderzoek dus extra op matige resultaten, die bijvoorbeeld de vraag niet beantwoorden, slordig geschreven zijn of feitelijk onjuist zijn. Je weet al dat voor deze vraag een featured snippet verschijnt, en je hoeft alleen nog betere content te maken. Dan heb je een goede kans de koppositie over te nemen.

Tip 3: giet je tekst in antwoordvorm

Om de kans dat Google jouw tekst als featured snippet overneemt te verhogen, moet je het hen zo makkelijk mogelijk maken. Zorg er dus voor dat je duidelijk antwoord geeft op de vraag. Dit kan in een paginatitel of de titel van een paragraaf zijn, maar ook bijvoorbeeld een bijschrift van een afbeelding. Hierbij moet je vrij letterlijk zijn.

Tip 4: verleid zoekers

 Als je de featured snippet bemachtigd hebt, kan je de champagne opentrekken en het vieren. Een echte SEO-specialist weet echter dat er altijd nog wel iets te optimaliseren is. Je kan nog een stapje extra zetten zoveel mogelijk uit je featured snippet te halen. Dit doe je door zoekers te verleiden door te klikken naar je site.

Als de snippet in de paragraafvorm staat, zorg je bijvoorbeeld dat deze net iets langer is dan in de snippet past, dat hij verwijst naar de paragraaf erna, of nieuwsgierig maakt naar de rest van het artikel. Een lijst maakt je net iets langer dan het aantal punten dat Google laat zien. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder. Gebruik je creativiteit!

Waar wacht je nog op?

 Je kan nu meteen gaan kijken voor welke van je pagina’s en welke zoekopdrachten je dit kan toepassen. Met wat kleine aanpassingen verhoog je de kans om als featured snippet te verschijnen aanzienlijk. Wil je het echt professioneel aanpakken en je vindbaarheid een boost geven? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten om de mogelijkheden te bespreken!

 

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren