Friends of Search 2017

Home » Blog » Geen categorie » Friends of Search 2017

Donderdag 16 februari was het zover: Friends of Search 2017. De Amsterdamse Kromhouthal vulde zich met meer dan 500 online marketeers en SEO/SEA specialisten. Het was alweer de vierde editie van het grootste search evenement van de Benelux. Als trotste hoofdsponsor was Orangedotcom in groten getale aanwezig. Heb je Friends of Search 2017 gemist? Geen probleem, wij blikken graag met je terug op deze dag.

Friends of search 2017: begin

Het evenement werd afgetrapt door Google’s Webmaster Trends analyst Gary Illyes. Zijn boodschap was duidelijk; mobile is hot. 2016 is het eerste jaar geweest waarin er meer zoekopdrachten op mobiel plaatsvonden dan op desktop. Daarbij is de mobile spend het afgelopen jaar enorm toegenomen (+92%) en hebben mobiele zoekopdrachten invloed op het gebruik van voice search. Tijd dus om het roer om te gooien en meer te focussen op mobile. Nu is de mobile first index al enige tijd geleden aangekondigd. Is je website nu al responsive? Dan hoef je je er niet al te grote zorgen om te maken. Wanneer de mobile first index leidend zal worden gaf Gary Illyes ons helaas nog niet prijs. Wel moge het duidelijk zijn dat we in de aankomende weken een aantal updates hierover kunnen verwachten.

Behalve de mobile first index stond Gary Illyes stil bij het belang van HTTPS, de laadsnelheid van een website en het gebruik van AMP’s. Het technische fundament van een website blijft van groot belang. De ontwikkelingen houden we hier rondom dan ook nauwlettend in de gaten.

Na de aftrap stonden er flink wat sessies op ons te wachten. Op zowel het gebied van SEO als SEA waren er grote internationale sprekers aanwezig.

 

SEO | HTTPS migratie – Aleyda Solis

Gary Illyes liet in zijn verhaal doorschemeren dat zoekmachines steeds meer geven om websites met een beveiligde verbinding, ofwel websites met een HTTPS verbinding. Dit om bezoekers een zo veilig mogelijke online ervaring te bieden. Aleyda Solis ging hier dieper op in tijdens haar presentatie over de migratie van HTTPS. De verhuizing van een onveilige naar veilige verbinding lijkt namelijk simpel, maar dat is het niet. Net als een echte verhuizing zijn er veel kleine dingen waar je op dient te letten. De hamvraag: hoe migreer je vlekkeloos je website van HTTP naar HTTPS? Wat komt er bij deze verhuizing allemaal kijken? Aleyda gaf ons een goede stappenlijst. Dus ben je van plan over te gaan naar een beveiligde verbinding? Doorloop deze drie stappen:

friends-of-search-2017-https

  1. Voor de verhuizing naar HTTPS

Voordat je over gaat naar een beveiligde verbinding is het belangrijk dat je zoveel mogelijk technisch al goed hebt staan. Zo wordt de verhuizing makkelijker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het oplossen van indexatieproblemen, duplicatie problemen en redirects. Zoals Aleyda het mooi verwoordde: “Clean the house before moving it.”

Een andere goede tip van Aleyda: maak een lijst van je meest belangrijke pagina’s die je van tevoren checkt en valideert. Deze zijn voor jou het belangrijkst, dus deze moeten na de verhuizing ook helemaal goed staan.

  1. Tijdens de verhuizing naar HTTPS

Tijdens de verhuizing is het belangrijk dat verschillende elementen aangepast worden en daarnaast alles goed gecheckt wordt. Elementen die je in ieder geval dient aan te passen/toe te voegen bij het omzetten van verbinding, zijn:

  • Nieuwe Google Search Console property aanmaken
  • De huidige sitemap updaten naar HTTPS
  • Bronnen (afbeeldingen, CSS, JavaScript) verhuizen van HTTP naar HTTPS
  • Robots.txt aanpassen met nieuwe locatie van sitemap
  • Vaste links handmatig aanpassen naar een URL met HTTP
  1. Na de verhuizing naar HTTPS

In deze stap valideer je of alles goed is mee verhuisd. Je crawlt de nieuwe URL en je test de top lijst op validatie. Ondervinden de top pagina’s geen problemen? Dat is een goed teken. Check verder of er geen chain 301 en 302 redirects worden getoond. In principe moet alles in één keer overgezet zijn naar de goede URL, zonder dat daar een redirect aan te pas is gekomen. En niet onbelangrijk check de index status van de pagina’s. Worden alle pagina’s goed geïndexeerd? Als dit allemaal positief is, is de verhuizing gelukt.

friends-of-search-2017-https1
SEO | A/B testen – Dominic Woodman

Een van de problemen waar SEO’ers regelmatig tegen aanlopen is de meetbaarheid van aanpassingen. Omdat het niet altijd van te voren duidelijk is hoe een zoekmachine zal reageren op een bepaalde aanpassing, kan nooit met 100% zekerheid gezegd worden of een aanpassing ook (direct) effect zal hebben. Voor heel veel zaken weten we dit wel. Echter zijn er verderop in een traject altijd keuzes die gemaakt moeten worden. Kosten en baten die afgewogen moeten worden.

Tijdens Friends of Search 2017 is Dominic Woodman dieper op deze blackbox in gegaan. De black box staat vaak synoniem voor de vele rankingfactoren van Google. Om deze blackbox iets verder te openen hebben de jongens van Distilled een nieuwe tool ontwikkeld. Deze tool test namelijk het effect van jouw aanpassingen. Dit is te vergelijken met CRO. Waarbij het grote verschil is dat bij CRO de bezoeker gesplitst wordt en bij SEO A/B testen de pagina’s gesplitst worden.

friends-of-search-2017-ab

Door te controleren voor verschillende andere factoren kan met SEO A/B-testen gekeken worden wat het effect van een enkele aanpassing zal zijn. Stel dat een website bijvoorbeeld overweegt om structured data toe te voegen aan alle producten op de website. Vaak is dit een monsterklus waar veel ontwikkelwerk in gaat zitten. Wanneer je van te voren weet wat voor effect dit zal hebben op de organische zichtbaarheid, is het dus fijn wanneer je dit kan testen. Hierbij wordt dan bij een selectie van de producten wel structured data toegevoegd en bij een andere selectie niet. Met een speciaal ontwikkelde tool kan dan gezien worden wat het effect is over tijd. Vaak kan dit binnen twee tot drie weken.

Het voordeel van A/B-testen is dus het juist inzetten van geld en tijd om het beste resultaat naar voren te halen. Dit is ook iets wat op kleinere schaal gedaan kan worden. Zo is het vaak goed om te kijken hoe een zoekmachine reageert op een kleine aanpassing. Zie je daar een positief effect dan kan iets op grotere schaal worden doorgevoerd.

 

SEA | Facebook is dead, long live Facebook – Jes Stiles

Met dit pakkende statement opende Jes Stiles haar sessie over de toekomst van Facebook. Stiles begon met het levensverloop van Facebook. Met aankopen als Instagram en Whatsapp verwierf de “Social Media King” telkens een machtspositie in de digitale wereld. Van Social King, naar Mobile King, naar Digital Interaction King, zoals Stiles het verwoordde. De laatste stap die Facebook heeft genomen om haar positie toekomstbestendig te maken in het digitale landschap is de aankoop van Oculus. Een Virtual Reality (VR) ontwikkelaar die zich toespitst op de ontwikkeling van games, apps en social ervaringen voor VR. Dit is de toekomst van Facebook!

De huidige 360° video’s en foto’s werken nu al vele malen beter dan een gewone video qua engagement. Zo werd een 360° video vanuit de cockpit van Swiss Air tijdens de vlucht meer dan 9 miljoen keer bekeken. Meer dan Zwitserland aan inwoners telt! Dan te bedenken dat 360° niet eens de 3D effecten heeft van VR. Met VR kan er dus echt een 3D belevenis gecreëerd worden. Stiles benadrukte dat, om succesvol te zijn met VR, er niet geadverteerd moet worden in VR omgevingen. Dat voegt namelijk niks toe aan de VR beleving. Nee, er moet goed nagedacht worden over de context & ervaring die de gebruiker moet hebben met het merk. Zet VR dus in als een middel om je verhaal te vertellen, niet met het doel om innovatief te lijken. Het grote voordeel hiervan is dat virtual reality ook echt het gedrag van de consument kan beïnvloeden, omdat het de gebruiker een gevoel laat ervaren. Om de kracht van VR te kunnen begrijpen, moet je het echter eerst zelf ervaren. Daarna kan je beginnen met de volgende stappen in je social strategie:

  1. Plaats een 360° foto, die iets unieks over jouw organisatie zegt, en kijk naar de engagement ten opzichte van een traditionele post.
  1. Plaats een 360° video en vergelijk het aantal views met een gewone video over jouw bedrijf.
  1. Ontwikkel een Virtual Reality concept waarbij je de toegevoegde waarde van je merk opneemt in de ervaring

friends-of-search-2017-vr

Om vervolgens de doelgroep te bereiken is het volgens Stiles het beste om een campagne te lanceren met een evenement. Punt 1 is dat dit voor veel gratis publiciteit zorgt, omdat, en ik citeer: “A VR apps to journalists is like cake to fat kids”. Punt 2 is dat hier weer gebruik van gemaakt kan worden door je earned media te gebruiken. Wat ons weer terugbrengt bij Facebook. Want daar draait het uiteindelijk om, hoe zetten WIJ Facebook weer succesvol in.

Alhoewel het niet echt over advertisement ging, kan er natuurlijk wel slim gebruik gemaakt worden van deze learnings over de engagement van VR en 360°. Beiden kunnen namelijk ook gebruikt worden om mee te adverteren via Facebook en YouTube en wij kunnen niet wachten tot het ook kan met VR! 

SEA | Doelgroep lijsten worden uitgebreider – Arianne Donoghue

In de afgelopen tijd is er veel veranderd in de wereld van PPC-advertising. Denk hierbij aan onder andere retargeting als onderdeel van PPC, de komst van de “close variant” zoekwoorden en demografische targeting binnen Search.

Deze ontwikkelingen maakt het dat zoekwoorden binnen Search niet meer zó leading zijn als voorheen. De keywords binnen search zijn nu één onderdeel geworden binnen de taart van een goede PPC-campagne waarbij ook leeftijd, geslacht, apparaat, interesse, behoeftes en locatie een rol spelen. Het wordt daarmee dus ook steeds belangrijker om jouw doelgroep te bereiken met de juiste boodschap, op het juiste apparaat en op de juiste locatie in elke fase van de customer journey. “We need to move forward towards Audiences in a Keywords-based world”, aldus Arianne Donoghue (Digital Marketing manager bij Icelolly.com). Maar hoe komen wij aan de juiste data om deze audiences op te zetten? Volgens Arianne krijg je deze data door:

  • Google Analytics
  • E-mail
  • Social insights
  • Search insights

friends-of-search-2017-aud

Google Analytics – Het blijft een belangrijke bron om de juiste inzichten te krijgen in de doelgroep. De tip van Arianne: maak gebruik van segmenten. Denk bijvoorbeeld aan een segment om onderscheid te maken tussen 1. Conversies en 2. NON-conversies. Hierover kan vervolgens een dimensie als leeftijd, geslacht, apparaat, locatie en interesse gelegd worden om meer inzicht te krijgen in de mensen die op de website komen.

Email – Binnen e-mail is het van belang een aansluitende boodschap te tonen op basis van audiences. Probeer hier eens een drill-down te maken op basis van je meest waardevolle klanten vs. minder waardevolle klanten.

Social insights – Binnen social zijn er insights te behalen om goede en waardevolle audiencelists te maken. Met Facebook kunnen bijvoorbeeld conversies bijgehouden worden. Op basis hiervan wordt dan een diepere analyse losgelaten op de data. Gebruik leeftijd, geslacht, behoefte, interesses, apparaten om meer te weten te komen over wie jouw Facebook-fans zijn. Deze Facebook inzichten kun je ook weer gebruiken om lijsten aan te maken in Google Analytics.

Search insights – Ook Google AdWords kan je helpen met het maken van goede segmenten voor jouw Search-campagnes. Hiervoor ga je naar de gedeelde bibliotheek (shared libary) en dan vervolgens naar doelgroepen (audiences). Daar staan de remarketinglijsten van het account. Klik vervolgens op een lijst die voldoende cookies heeft om te kunnen gebruiken. Hier vind je meer inzichten over je doelgroep.

Indien je alle tools hebt gebruikt om meer inzicht te krijgen in jouw websitebezoekers is het tijd voor de volgende stap: bruikbare (nieuwe) remarketinglijsten maken en inzetten binnen jouw PPC-kanalen.

Doe dat ook voor Facebook. Maak gebruik van je huidige audiences en maak nieuwe audiences aan op basis van de learnings van de uitgebreide data-analyse, maak look-a-likes aan en gebruik remarketing binnen Facebook.

Ga jij ook aan de slag met deze tips? Wij zijn benieuwd naar jouw bevindingen. Deel ze onder dit blog. Wij zijn erg benieuwd!

friends-of-search-2017-eind

Friends of Search 2017 

Al met al was Friends of Search 2017 een hele inspirerende dag. We hebben veel kennis opgedaan en kunnen niet wachten om dit in de praktijk te brengen. Op naar Friends of Search 2018!

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren