Google for Jobs; Google komt met Job Search Engine

Home » Blog » Geen categorie » Google for Jobs; Google komt met Job Search Engine

Google heeft afgelopen week Google for Jobs bekend gemaakt. Het is een initiatief om werkzoekende en werkgevers te helpen de juiste baan of werknemer te vinden. De eerste test van Google for Jobs bij enkele grote bedrijven was al een heus succes; ruim 18 procent meer sollicitanten. Laten we beginnen met een aantal voordelen om aan de slag te gaan met Google for Jobs;

Google for Jobs
Bron

Prominete plaats binnen de zoekresultaten in Google

De vacatures komen in aanmerking om vertoond te worden in de nieuwe Job Search functie van Google. En als de vacatures in de resultaten zichtbaar zijn, is dit meteen met een bedrijfslogo, reviews, rating en job details.

Meer gemotiveerde sollicitanten

Daarnaast kunnen werkzoekende de vacatures goed filteren. Denk hierbij aan filters als job title of locatie. Met deze keuzemogelijkheden wordt de kans meteen groter dat een sollicitant daadwerkelijk solliciteert op een baan die hij of zij écht zoekt.

Verhoogde kans op bekendheid en conversie op een vacature

Sollicitanten hebben middels Google for Jobs een nieuwe manier gekregen om in aanraking te komen met een merk/bedrijf. Zij kunnen namelijk interacteren met de job postings die geplaatst zijn en door de betreffende website heen klikken.

Hoe krijg ik mijn vacatures op Google for Jobs?

Door structured data toe te voegen aan vacatures wordt het mogelijk dat vacatures in aanmerking komen om vertoond te worden in Google for Jobs. Maar hoe werkt dit precies? Hieronder een kort overzicht met de te nemen stappen;

  • Allereerst moet er voor gezorgd worden dat Googlebot de vacaturepagina (frequent) kan crawlen.
  • Vervolgens moet er structured data toegevoegd worden op de vacaturepagina’s. Belangrijk hierbij is dat alle benodigde properties worden doorgevoerd. Immers, als er data mist, komen deze vacatures niet in aanmerking voor Jobs. Het nieuwe codefragment van de vacaturepagina is eenvoudig te testen via de Structured Data Testing Tool (SDTT).
  • Daarna is het belangrijk dat Google op de hoogte gehouden wordt door het toevoegen van (nieuwe) sitemaps. Het uploaden van een nieuwe sitemap zorgt er namelijk voor dat Google geïnformeerd wordt over toevoegingen en/of aanpassingen van de vacatures. Ook vacatures die verwijderd zijn, worden zo doorgegeven. Als je een vacature van je website wilt verwijderen kun je drie dingen doen;
    • Verwijder de JobPosting markup van de pagina,
    • Verwijder de gehele pagina,
    • Voeg een noindex meta tag toe aan de pagina.

Conclusie

Wanneer de vacaturepagina’s helemaal geüpdatet zijn en alle benodigde structured data is toegevoegd, is jouw pagina helemaal ready voor Google for Jobs. Op dit moment wordt de nieuwe feature uitgerold in Amerika, waarna andere landen zullen volgen. Dit neemt echter niet weg dat het verstandig is om nu al te beginnen met het toevoegen van de structured data, aangezien deze al toegevoegd kan worden. Want als Google for Jobs in Nederland beschikbaar is, is jouw site meteen klaar en kunnen de vacatures binnen de uitgebouwde zoekresultaten vertoond worden.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren