Google Partner Summit 2017

Home » Blog » Nieuws » Google Partner Summit 2017

Donderdag 28 september was Orangedotcom aanwezig bij de Google Partner Summit in New York. Dit event was exclusief georganiseerd voor de beste Premier Google Partners van over de hele wereld. Dit jaar waren dat ruim 1.000 online marketing professionals uit 63 landen, die zich verzamelden bij Pier 36 in Lower Manhattan om geïnspireerd te worden, kennis op te doen en om meer te horen over waar Google op dit moment aan werkt. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen voor deze jaarlijkse Google Partner Summit in New York.

In dit artikel willen we inzoomen op de sessie waarin meerdere product owners een kijkje gaven in al het moois waar Google mee bezig is en wat er op de Google Adwords Roadmap staat. Zo kwamen onderdelen als Mobile, Audiences, Video, Shopping en Measurement aan bod. Naast deze nieuwe inzichten kregen we van collega’s uit Canada nog een sneak peek! Lees snel verder, als je benieuwd bent wat eraan komt.

Er was een vol programma met veel topmensen van Google die inzichten deelden over digitale trends, “consumer insights,” product roadmaps, nieuwe producten en best practices. Bovendien waren er verdiepingssessies van industry experts over het laten groeien van je bureau en meer en beter klantgericht denken. Daarnaast waren er ook enkele inhoudelijke sessies over specifieke producten.

De dag begon met een presentatie van Marrie Ellen Coe, President of Google Marketing Solutions. Vervolgens was het podium aan Google directors die vertelden over de laatste ontwikkelingen en innovaties binnen Google AdWords.

Google partner summit première 2017

Google Partner Summit; nieuwe features van AdWords

Van sommige zaken weten we al geruime tijd dat Google er de focus op legt. Op deze gebieden volgen innovaties zich in rap tempo op. Het was goed om concreet te zien welke zaken eraan komen op deze gebieden. De vraag is wel in hoeverre en op wat voor termijn deze innovaties en mogelijkheden echt toegepast kunnen worden in Nederland, maar we staan in de startblokken om te testen.

Deze features hebben met name betrekking op (betere en gerichtere) targeting als ook inzicht in de gebruiker. Dit geldt zowel voor Remarketing als ook voor prospecting (profielen die sterk lijken op je eigen doelgroep). Verder ligt de prioriteit sterk op mobiel; veel van de features en ontwikkelingen vinden op mobiel plaats. Denk bijvoorbeeld aan Shopping.

Tot slot staat meten centraal; cross device meten, cross channel meten, attributie, off- vs online. Kortom: Google kan steeds beter klikpaden aan elkaar koppelen, ontdubbelen en de invloed van online campagnes toewijzen aan conversies. Scroll door naar beneden, als je alle nieuwe ontwikkelingen in detail wilt lezen.

Google Assistant en Google Home

Naast AdWords werden er ook veel innovaties gedeeld op het gebied van Machine Learning en Artificial Intelligence. Onder andere in een sessie door Marvin Chow (vice president of global marketing), waarin hij vertelde hoe Google inspeelt op Artificial Intelligence met de nieuwe software van Google Assistant en de Google Home.

 

Alle inzichten en nieuws uit de Google Partner Summit 2017

Tijdens zo’n Summit komt natuurlijk enorm veel nieuws en nieuwe inzichten langs. Daarom zetten we de hoogtepunten hieronder voor onze lezers op een rij.

Als eerste onderwerp stond Mobile op de agenda. Het belang van Mobiel zoekverkeer werd opnieuw uitgelicht en gekoppeld aan het belang van een goede en snelle mobiele site. Dit werd aangetoond met nog meer duidelijke cijfers dan een half jaar geleden. Verder kwamen aan bod:

  • AMP’s; Accelerated Mobile Pages. De opkomst en goede resultaten voor de gebruiker bij het maken van AMP’s zullen belangrijker worden.
  • Een tool binnen Adwords om landingspagina’s op Mobiele apparaten te testen.
  • Vertical Hub Mobile Research; dit wordt een platform waarbinnen er per vertical relevante research-informatie ten aanzien van mobile gedeeld wordt. Dit wordt openbaar toegankelijk. Zo kun je daar ook bepaalde benchmarks bekijken.
  • AMP Ads; Er werd al langer over gesproken, maar nu komt het er echt aan. Er komt er een update en verdere uitrol van ads voor AMP’s op het Google Display Netwerk. Doel hiervan is dat de ads zeer snel laden wat ook de gebruikersvriendelijkheid ten goede komt.

Door naar Audiences. Hier kwamen de volgende onderdelen aan bod:

  • YouTube Insights; betere inzichten in welke bezoekers je winkel hebben bezocht door middel van Store visits alsook welke apps bezoekers hebben gedownload.
  • In market audiences; dit wordt ook beschikbaar voor Search campagnes.
  • ‘Consumer patterns and live events’; deze audiences over belangrijke gebeurtenissen in het leven van mensen, worden aangemaakt op basis van intent en zullen beschikbaar zijn in Gmail.
  • Customer Match; deze functionaliteit zal worden uitgebreid naar alle Google-producten.
  • YouTube Insights in Search; de inzichten en audiences binnen YouTube zullen nog beter gebruikt kunnen worden in Google Search.

Vervolgens ging het over het onderdeel Video;

  • Trueview for Action: Trueview krijgt een update. Binnen Trueview kan er ook gekozen worden om direct een actie of en call to action te plaatsen. Zo kunnen gebruikers direct een quote opvragen, informatie aanvragen of een actie doen.
  • Location Extensions; True view-ads krijgen ook de mogelijkheid om locatie extensies te laten zien.
  • Storytelling; mogelijkheid om video’s beter op elkaar te laten aansluiten en om een verhaal te vertellen. Zo kunnen meerdere (ad)formaten en verschillende video’s achter elkaar geplaatst worden en in een vooraf bepaalde volgorde vertoond worden.
  • Brand metrics; door middel van Nielsen Matched Panel Analysis (NMP) is er beter te achterhalen wat de impact van video is.
  • Tooling; om nog beter inzicht te krijgen in gebruikers en om doelgroepen beter te targeten komen er extra tools waarmee dit kan.

Als een-na-laatste onderwerp vertelde de ‘director of product management, Shopping’ het volgende:

  • Local Inventory Ads; deze worden breder uitgerold waardoor gebruikers zien hoeveel producten er in de winkel beschikbaar zijn
  • Store visits measurements; betere methode om store visits te tracken.
  • Rapportage; nieuwe performance rapporten komen beschikbaar, waaronder
    • Time Lag reporting (store visits)
    • New vs Returning (store visits)

Als laatste ging het over het de meetbaarheid van campagnes; measurement & tracking. Een aantal zaken sprongen eruit:

  • Cross-device measurement; In GA zal er beter gemeten worden als het gaat over meerdere kanalen (cross-device). Belangrijk hierbij o.a. is dat gebruikers over de kanalen heen ontdubbeld worden.
  • Attribution; bij gebruik van Google Attribution hoeft er niets meer los getagged te worden. Van Search tot Doubleclick, alles zal goed gemeten worden.
  • Viewability Standards; er komen betere standaarden voor display om te zien en te begrijpen hoeveel % van de uitingen vertoond zijn. Er komen nog duidelijkere maatstaven voor de viewability metrics.

Spannende tijden dus! Voor de belangrijkste producten staan er weer veel mooie ontwikkelingen op de planning. Ontwikkelingen om campagnes nog beter te meten, meer mensen te bereiken of nog beter kunnen targeten. We houden jullie op de hoogte en zullen zodra het kan de nieuwe features testen.

Zoals gezegd tot slot nog een andere sneak peek. Een sneak peek uit Canada, waarbij wij verwachten dat dit overwaait naar Europa. Binnen bepaalde verticals, in dit geval ‘Home Services’ oftewel slotenmakers, glaszetters, loodgieters, etc. heeft Google een speciaal Keurmerk in het leven geroepen. Alleen bedrijven die zo’n keurmerk hebben worden direct getoond in de zoekresultaten. Bovendien, en uniek vanuit Google, is dat deze bedrijven per lead kunnen afrekenen. Dit in plaats van per klik. We begrepen dat Google hiermee opnieuw een duidelijke gooi doet om vergelijkers en tussenpersonen buiten spel te zetten.

Wil je meer informatie of wil je worden uitgedaagd om te gaan testen en/om campagnes naar een hoger plan te trekken, neem gerust contact op met onze specialisten.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren