Google Project Owl

Home » Blog » Geen categorie » Google Project Owl

De afgelopen tijd is er veel te doen geweest over nepnieuws. Tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen werd er dagelijks nepnieuws gecreëerd en verspreid. In Macedonië schijnt dat hele dorpen draaien op gegenereerde inkomsten uit nepnieuws. Schrijvers van nepnieuws verdienen 10x zoveel als hun eerlijke collega’s. Bedrijven als Facebook, Twitter maar ook Google hebben hier veel last van. Voor Google werd het dieptepunt bereikt op 7 november 2016. Als bovenste resultaat liet Google een incorrecte uitslag van de presidentsverkiezingen zien. In de maand november hebben er wereldwijd 24.551.940 mensen op het zoekwoord  ‘final votes’’ gezocht. In 2017 vecht Google hard terug met Project Owl.

 

Google project owl nep nieuws

Wat is Project Owl

Project Owl is de naam die Google geeft aan een bepaald project. In dit project wordt het laten zien van problematische zoekresultaten verbeterd. Deze problematische resultaten omvatten naast nepnieuws ook nog andere resultaten. Haat zaaiende, seksueel expliciete, gewelddadige, en gevaarlijke resultaten vallen hier ook onder. In dit stuk vatten we ze samen als: problematische resultaten.

Google geeft aan dat deze resultaten geen groot probleem zijn voor de gebruiker. Slechts 0,25% van de zoekopdrachten laat dit soort resultaten zien. Evenwel worden er dan alsnog miljoenen gebruikers per dag mee geconfronteerd.

Voor de gebruikers is het probleem dus relatief klein. Echter, vormt het ook een groter probleem. Voor Google blijkt het wel een groot PR-probleem. Alle grote Amerikaanse mediabedrijven vinden het interessant als Google iets schokkends laat zien. Als Google Home zegt dat vrouwen slecht zijn gaat dit de hele wereld over.

Waarom de naam Project Owl? Dat weet niemand. Google geeft zelf aan dat er geen specifieke reden voor is.

Wat gaat Project Owl verbeteren

Google wil een aantal dingen verbeteren om problematische resultaten tegen te gaan. Dit zijn:

  • De kwaliteit van de algehele zoekresultaten. Dit wil Google gaan doen door meer te focussen content met hoge autoriteit.
  • De kwaliteit van zoeksuggesties. Een nieuw feedbackformulier voor bij de suggesties. En intern de optie om suggesties handmatig te verwijderen.
  • De kwaliteit van featured snippet. Een nieuw feedbackformulier voor antwoorden van Featured Snippets.

 

Focus op autoriteit

De grootste verandering is dat Google meer focust op content met hoge autoriteit. Content met hoge autoriteit komt vaak van grotere en autoritaire websites. Bijvoorbeeld een beter linkprofiel helpt een website om meer autoritair te worden.

Ook is Google al een aantal maanden bezig met kwaliteit beoordelaars. De beoordelaars beoordelen de resultaten en krijgen hiervoor betaald van Google. De feedback kan de resultaten niet direct veranderen. Wel kan het helpen om het algoritme van Google te trainen.

Voor websites met problematische content is het lastig om een hoge autoriteit te krijgen. Ze zullen bijvoorbeeld weinig sterke backlinks kunnen krijgen. De slechte backlinks die ze wel kunnen krijgen zullen hier niet aan mee helpen.

Kwaliteit zoeksuggesties verbeteren

De suggesties (autocomplete search suggestions) die je krijgt van Google tijdens het intypen van je zoekopdracht, kunnen handig zijn om het zoekproces te versnellen. De suggesties verschijnen onder de zoekbalk. Als je bijvoorbeeld nieuws intypt, kunnen hier allerlei relevante suggesties onder verschijnen.

Google project owl

Dit klinkt erg handig. Echter komt het vaak voor dat de suggestie problematisch is en het de gebruiker niet helpt. Een beledigende suggestie kan voor PR-problemen zorgen. Gelukkig kunnen deze suggesties ook erg grappig zijn.

De suggesties komen van populaire zoekopdrachten op dat moment. Dit is de reden dat bij long tail zoekopdrachten hele rare suggesties kunnen verschijnen.

Google gaat dit tegen door een feedbackformulier toe te voegen aan de suggesties. Sinds april kan je in dit feedback formulier aangeven of er ongepaste voorspellingen tussen staan. Verder kun je aangeven of de suggesties haatzaaiend, seksueel expliciet, gewelddadig, gevaarlijk of schadelijk zijn. De onderwerpen komen van het nieuwe beleid van Google. Deze feedback helpt om het algoritme van Google te verbeteren. Ook kan de feedback bij een bepaald volume ervoor zorgen dat er handmatig aanpassingen kunnen worden gedaan.

Google project owl; Feedback formulier

Dit formulier kun je bereiken door op het linkje ”ongepaste voorspellingen melden” te klikken. Deze is onderaan de suggesties te vinden.

Of dit feedbackformulier de zoeksuggesties echt gaat verbeteren? Ja! Het gaat de resultaten ongetwijfeld iets verbeteren. Of wij het verschil ook gaan merken, durven we nog niet te zeggen. We denken dat er op korte termijn niet veel gaat veranderen. Het verbeteren van het algoritme kan even duren. Er zullen ”hopelijk” nog steeds veel grappige suggesties verschijnen.

Featured snippets

Een featured snippet is een vak met informatie. Ze verschijnen boven de reguliere zoekresultaten, onder de betaalde resultaten. Met featured snippets probeert Google een zoeker direct antwoord te geven op zijn vraag. De informatie die hierin staat wordt van de website gehaald die deze vraag volgens het Google algoritme het beste beantwoordt. Dit is niet per se de site die op positie 1 rankt.

Google owl voorbeeld; featured snippet

Google heeft onlangs veel kritiek gekregen op de kwaliteit van featured snippets. Er worden controversiële en ronduit onjuiste antwoorden als featured snippet gepresenteerd. Er stond onder andere dat oud-president Obama een communistische coup aan het voorbereiden was. Dat begon een behoorlijk PR-probleem te worden. Featured snippets worden ook gebruikt als antwoorden voor Google Home. Zulke schokkende antwoorden klinken voorgelezen door Google Home extra heftig.

Google project owl pakt dit probleem op 2 manieren aan. Ten eerste hoopt Google dat de focus op websites met meer autoriteit hier verandering in brengt. Ten tweede is, net als bij de zoeksuggesties, het feedbackformulier aangepast. De optie om aan te geven of het featured snippet nuttig was blijft. Verder zijn er opties bijgekomen om aan te geven of het featured snippet vulgair, hatelijk, schadelijk of misleidend is.

Project owl; feedback formulier

De feedback op de snippets wordt gebruikt voor het aanpassen van het algoritme. Google heeft aangegeven dat de kans klein is dat de featured snippets handmatig aangepast gaan worden. Ongeacht de hoeveelheid negatieve feedback.

Gaat Google Project Owl werken?

Of het de impact gaat hebben waar Google op hoopt is nog niet te zeggen. Er lijken wel al verbeteringen zichtbaar te zijn. Bijvoorbeeld bij de zoekopdracht ‘’did the holocaust happen’’ staan geen pro nazi sites meer bovenaan. Het gaat dus de goede kant op.

Merk je nou dat jouw content sinds Google Project Owl lager in de zoekresultaten scoort en je weet niet waarom? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze SEO specialisten. Zij weten alles van deze update en helpen je graag verder.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren