Wat is Google Search Console en wat kun je ermee?

Home » Blog » SEO » Wat is Google Search Console en wat kun je ermee?

Google Search Console (GSC) is toch wel één van de fijnere (gratis) SEO-tools. Waar Google Analytics ons inzicht geeft in gebruikersstatistieken op de website. Geeft GSC ons inzicht in de statistieken van onze website in de zoekmachine (Google). Dit levert bijzonder interessante data op. Zoals de zoekopdrachten waarmee jouw website wordt gevonden. Of de gemiddelde positie van een bepaalde zoekwoord. Maar je krijgt ook inzicht in de prestaties van jouw website in de zoekmachine. Zijn er pagina’s die fouten veroorzaken of pagina’s die niet geindexeerd kunnen worden. Je kan het zo gek niet bedenken of Google Search Console biedt antwoord. Toch is deze tool vrij onbekend bij het grote publiek, tijd voor verandering dus! In dit blog gaan we dieper in op GSC van setup tot analyse, met deze uitgebreide handleiding ben je klaar om jouw website te gaan optimaliseren.

De setup van Google Search Console -of- skip de setup

Hoe kan ik gebruik maken van Google Search Console, wat moet ik daarvoor doen? help!!

Geen nood. De setup van Google Search Console is vrij eenvoudig. Wel is het zo dat je de toegangsrechten tot jouw website nodig hebt. Als je dit hebt dan volg je de volgende stappen. Wanneer je Google Search Console (GSC) wil gebruiken voor jouw website ga je naar:

Hier dien je in te loggen met een Google-account. Gebruik hiervoor een Gmail-adres of, wanneer je gebruik maakt van G-suites, het adres waaraan je jouw Google Tools wil koppelen. Je kan alleen gebruik maken van GSC met een Google account. Heb je dit nog niet maak dan een Gmail-account aan. Hiermee kun je daarna inloggen in GSC.

Google Search Console - Startscherm

Het beginscherm wanneer je inlogt bij Google Search Console

Om data op te kunnen halen voor jouw website dient deze door Google Search Console geverifieerd te worden. GSC dient te weten dat jij de eigenaar bent van de website. Daarom dient er een property geverifieerd te worden. Een property is een bepaald domein, subdomein of subdirectory. Denk bijvoorbeeld aan:

  • https://www.mijnwebsite.nl (domein)
  • https://mijn.website.nl (subdomein)
  • https://www.mijnwebsite.nl/dievanmij (subdirectory)

Anders dan bij Google Analytics luistert het verifiëren van een property binnen GSC nogal nauw. Dit dient namelijk de property te zijn waarop al het bezoek binnenkomt. Maar ook de property die Google gebruikt om jouw website te bezoeken. We zeggen ook wel dat dit de leidende property dient te zijn.

Wanneer je namelijk een website hebt die via het https-protocol laadt, dan dien je dit ook exact op te geven. Geef je hierbij het adres op met http i.p.v. https dan zal er (bijna) geen data te zien zijn binnen GSC. Zorg er dus voor dat je weet welke property leidend is. Een manier waarop je dit, bijna, zeker weet is door het adres van jouw domein in de browser te typen, zonder http(s):// of www te gebruiken. Wanneer er automatische redirects staan ingesteld dan word je herleid naar het uiteindelijke adres voor jouw property. Kopieer dit adres en gebruik dit als adres om de property op aan te maken. Hieronder staan de eerste stappen die je dient te ondernemen om jouw website bij GSC in te dienen.

Property verifiëren in Google Search Console

Het toevoegen van een property in Google Search Console

Het verifiëren van een property in Google Search Console

Nadat je dit hebt gedaan dien je de opgegeven property te verifiëren. Dit verifiëren kan op 5 verschillende manieren. Afhankelijk van jouw situatie dien je een optie te kiezen. Wij hebben hieronder de mogelijkheden op een rij gezet, waarbij we ze bespreken van makkelijk naar moeilijk.

Google Analytics

Om jouw property te verifiëren via Google Analytics dient dit actief te zijn op jouw domein. Met het account waarmee je jouw property wil verifiëren dien je ook toegang te hebben tot Google Analytics. Hierbij is het van belang dat je binnen Google Analytics uitgebreide rechten hebt. Door op verifiëren te klikken wordt dan de property geverifieerd.

Google Tag Manager

Hetzelfde geldt voor Google Tag Manager. Ook hiermee kun je de property verifiëren als je hiervoor hetzelfde Google-account gebruikt. Zorg er ook voor dat je met dit account de uitgebreide rechten hebt tot Google Tag Manager.

Metatag uploaden

Wanneer bovenstaande niet mag baten dan raden wij aan om een extra metatag in de <head> van jouw website te plaatsen. Door deze verificatie methode te kiezen krijg je een metatag die je dient te plaatsen. Ga hiervoor naar het master-template van jouw website. Bij WordPress kom je hier door naar de Editor te gaan. Daar kan je kiezen voor de theme-header. Deze opent zich en biedt de mogelijkheid om de metatag te plaatsen. Let wel op! Als je je hier niet helemaal ok bij voelt, laat het dan door iemand doen die dit vaker heeft gedaan. Er bestaat namelijk een kans dat de website het niet meer doet wanneer je hierin een fout maakt. Is het wel gelukt om de tag te plaatsen? Dan kun je de property verifiëren.

HTML-bestand uploaden

Hiervoor is het van belang dat je toegang hebt tot de server waarop jouw website wordt gehost. Je dient namelijk een bestand toe te voegen aan de hoofdmap van jouw website. Binnen het administratieve gedeelte van jouw webhosting is toegang nodig tot de bestanden van jouw website. Als je deze toegang hebt dan kun je dit bestand uploaden tot de hoofdmap van jouw domein, zodat het bestandsfragment direct toegankelijk is naast het domein. Dit ziet er als volgt uit:

  • https://www.mijnwebsite.nl/googledeXXXXXXXXXXXXXXXX.html

Door de URL te bezoeken die tijdens het verifiëren door Google wordt voorgesteld kun je controleren of deze publiekelijk toegankelijk is. Wanneer dit het geval is dan kun je de verificatie afronden. Deze verificatie methode kent nogal wat haken en ogen en heeft daarmee niet onze voorkeur.

Verificatie bij jouw domeinhosting

Mochten alle bovenstaande opties geen soelaas bieden, dan is dit je last resort. Deze optie hebben we zelf nog nooit gebruikt. Dus succes! Let erop dat niet elke aanbieder hier tussen staat. Ook om deze reden is dit niet de meest ideale oplossing.

Google Search Console uitleg en gebruik

Zodra je property geverifieerd is zie je onderstaande afbeelding. Je kunt nu doorklikken naar het dashboard van Google Search Console. Voordat we hier verder over praten is het goed om een aantal algemene punten te bespreken over Google Search Console.

“Slechts” 90-dagen data

Voor sommige data geldt dat Google search console  slechts 90 dagen aan data bewaart. Hierdoor kun je dus niet jaar over jaar vergelijken. Tenzij je gaat werken met Google Sheets en de Google Search Console plugin.

Data met terugwerkende kracht

Wanneer je website al een tijdje live is en je start nu pas met Google Search Console dan verwacht je waarschijnlijk geen data. Echter krijg je dit wel al te zien. Google laat namelijk de data met terugwerkende kracht zien. Dit is weer anders dan bij Google Analytics waarbij de teller pas gaat lopen zodra je Google Analytics “neemt”.

Geen onsite metrics

Wij zeggen altijd: GSC laat alle data zien voordat iemand op jouw website komt. Google Analytics laat alle data zien van het gedrag van mensen op jouw website. Verwacht bij GSC dus geen bounce rates of tijd op een pagina. Nee GSC is er echt voor de webmaster die wil weten hoe een website presteert in de zoekmachine. Én niet hoe het bezoek presteert op de website.

Ruis in de data

Net als met Google Analytics is de data niet 100% zuiver en kan deze gesampled worden. Echter geeft de data wel een indicatie. Zo kunnen we de data goed gebruiken om een inschatting te maken. Maar ga de data dus niet gebruiken als exacte getallen. Houd rekening met bepaalde betrouwbaarheidsmarges.

Ok, hopelijk heb je alles kunnen volgen en heeft de verificatie je nog niet uit het veld geslagen. Ook als het nog niet gelukt is, is het goed om even verder te lezen. We gaan hieronder namelijk door over de verschillende functies van Google Search Console en hoe je deze kan gebruiken.

Dashboard

Het allereerste wat je ziet wanneer je jouw property bezoekt is het dashboard. Hier staan vier onderdelen die alvast een korte indicatie geven van de gezondheid van jouw domein.

Google Search Console - Dashboard

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Nieuw en belangrijk

Hier vind je communicatie van Google. Deze berichten worden ook naar het gmail-adres verzonden van de eigenaar van het GSC-account. Het eerste bericht dat je hier waarschijnlijk vindt is er één om de zichtbaarheid te verbeteren. Hoewel het heel attent lijkt van Google, wordt dit bericht naar iedereen verzonden. Lees het gerust eens door als je echt niks beters te doen hebt. Voor nu raden we aan om deze gids verder door te lezen. Zo weet je straks precies wat je moet doen om jouw website optimaal in te richten voor Google Search Console.

Huidige status

De huidige status van jouw website bestaat uit drie onderdelen: crawlfouten, zoekanalyse en sitemap(s). Deze onderdelen worden verderop uitvoerig besproken (Klik om naar de uitgebreide uitleg van elk onderdeel te springen). Op het dashboard zelf kun je op grijze balk van elk onderdeel klikken om daar direct naartoe te gaan.

Crawlfouten zijn pagina’s die Google heeft gevonden maar die een fout geven. Vaak zijn dit pagina’s die het niet meer doen. De zogenaamde 404-foutmelding. Dit geeft dus snel inzicht in het aantal foutmeldingen en of deze de afgelopen dagen sterk zijn toegenomen. Wanneer dit het geval is stuurt Google ook vaak een bericht, hetgeen dan weer in berichten te vinden is.

De zoekanalyse laat het aantal klikken zien op zoekresultaten waarmee bezoekers richting jouw website zijn gekomen. Dit voor de afgelopen 28 dagen. Hiermee zie je dus snel hoe het bezoek richting de website de afgelopen maand was.

De xml sitemap van jouw website kun je uploaden via GSC. In dit overzicht krijg je te zien hoeveel URL’s er in de sitemap zijn opgenomen en daarmee zijn verzonden naar Google. Daarnaast krijg je te zien hoeveel van deze URL’s er zijn geïndexeerd. Tevens zie je hier snel of er fouten zitten in de URL’s van de sitemap (waarschuwingen).

Berichten

Zoals je net hebt kunnen lezen stuurt Google één keer per maand een nieuwe bericht. Deze e-mails ontvang je in je inbox, maar zijn ook niet terug te vinden.  Mocht je de e-mails willen beheren klik dan op het tandwiel “voorkeuren voor search console”. Daar kun je dit aangeven.

Google Search Console - Email voorkeuren

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Zoekopmaak

Gestructureerde gegevens

Gestructureerde gegevens of structured data is een HTML-mark-up die gebruikt kan worden op websites. Het wordt gebruikt om data te verduidelijken. Zo is er bijvoorbeeld review-mark-up. Hiermee worden de recensies die jouw website ontvangt ook vertoont in de zoekresultaten. Dit noemen we rich-snippets. Om te zien hoe de implementatie van de gestructureerde gegevens verloopt kan hier gekeken worden. Hier is te zien hoeveel pagina’s er gevonden zijn met gestructureerde gegevens. Maar ook of er fouten zijn ontdekt in de opmaak. Wanneer dit het geval is dan zullen de URL’s met fouten hier worden weergegeven. Samen met de testing tool for structured data kan dan gezocht worden naar de fouten. Nadat deze zijn opgelost zullen de foutmeldingen afnemen. Ook kan hier goed gezien worden of alle pagina’s met gestructureerde gegevens ook geïndexeerd worden. Als niet alle pagina’s, met mark-up, hier gevonden kunnen worden dan kan er mogelijk een indexatie probleem zijn.

Visuele kaarten

Visuele kaarten zijn een nieuw soort zoekresultaten. In maart 2017 zijn deze wereldwijd gepubliceerd. Middels de hierboven besproken gestructureerde gegevens kunnen ook visuele kaarten gemaakt worden. Denk hierbij aan recepten, films of artikelen waar zoekers doorheen kunnen swipen. Om de implementatie en de indexatie van de visuele kaarten in de gaten te houden kan je bij visuele kaarten kijken. Hier zie je of er kaarten zijn met errors maar ook of je kaarten überhaupt geïndexeerd worden.

Google Search Console - Visuele Kaarten

Gegevens Markeren

Klonk dat stuk over structured data je nogal vaag in de oren? Geen nood via Google Search Console kan je eenvoudig content op je website markeren met structured data. Althans via GSC kan je aangeven wat je precies op je website hebt. Hiermee geef je dus aan dat je op je website, bijvoorbeeld, producten hebt. Door deze te selecteren en aan te geven of het gaat om een prijs, afbeelding, merknaam, productnaam etc ‘leer’ je Google als het ware wat voor content jij op je website hebt. Deze toevoegingen zie je ook weer terug in het kopje gestructureerde gegevens

HTML-verbeteringen

Implementatie fouten die betrekking hebben op de pagina titel of meta beschrijving vind je hier. Ook content die niet te indexeren is wordt hief getoond. Handig dus wanneer je SERP snippets wil gaan optimaliseren om ook hier te kijken. Zowel te lange als te korte tags worden getoond, maar ook dubbele beschrijvingen zijn hier te vinden.

Google Search Console - HTML verbeteringen

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Accelerated Mobile Pages

Accelerated wat? Lees dan eerst ons blog over Accelerated Mobile Pages. Ook deze vorm van zoekresultaten-verrijking kan gecontroleerd worden met Google Search Console.  Hetgeen wel fijn is aangezien de implementatie van AMP’s best tricky kan zijn. Fijn dus om hier de pagina’s in de gaten te houden en kritieke problemen op te sporen.

Google Search Console AMP

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Zoekverkeer

Zoekanalyse

Het komt nog te vaak voor dat we klanten tegenkomen die nog geen gebruik maken van Google Search Console. En hoewel je alle andere functies niet boeiend kan vinden, moet iedereen deze functie toch wel interessant vinden. Binnen de zoekanalyse zien we namelijk alle zoekwoorden waarom jouw website wordt gevonden. Wederom alleen voor de laatste 90 dagen. Hierbij kunnen vier opties aangevinkt worden.

Google Search Console - Zoekanalyse

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Klikken

Klikken zijn klikken op zoekresultaten die een zoeker naar een website brengt. Onthoud dat een klik van een zoeker een bezoeker maakt.

Vertoningen

Het aantal vertoningen ligt altijd boven het aantal klikken. Dit is namelijk de frequentie waarop het zoekresultaat van jouw website is vertoond in de zoekmachine. Hierbij is het belangrijk om je te realiseren dat er ook een vertoning is wanneer het zoekresultaat niet zichtbaar is, maar wel op de pagina staat. We zeggen dan ook wel dat een zoekresultaat onder de vouw staat. Er is geen vertoning als jouw zoekresultaat op pagina 2 staat.

CTR

CTR staat voor click through rate. Dit is de mate waarop zoekers doorklikken naar jouw website. Dit getal ontstaat als je de klikken deelt door het aantal vertoningen en dat vermenigvuldigt met 100.

Klikken/vertoningen*100=CTR

Een hoge CTR geeft aan dat er meer mensen doorklikken op een zoekresultaat. Het geeft aan dat het zoekresultaat aansluit bij de zoekintentie. Én het geeft aan dat de positie van het zoekresultaat waarschijnlijk hoog is.

Positie

De positie is gebaseerd op een gemiddelde. Dit is de gemiddelde positie over de geselecteerde periode van een bepaald zoekwoord of voor een bepaalde URL. Omdat posities flink kunnen fluctueren is dit de gemiddelde positie een goed getal om aan te houden. Hiermee kun je namelijk goed zien of er echt wat aan de hand is of dat er sprake is van een fluctuatie.

Naast dat deze vier opties aangevinkt kunnen worden zijn er 7-tal dataweergaven die kunnen worden geselecteerd.

  1. Zoekopdrachten – Voor welke zoekwoorden is mijn website zichtbaar
  2. Pagina’s – Welke pagina’s zijn zichtbaar in de zoekmachine
  3. Landen – Vanuit welke landen komt het organische bezoek
  4. Apparaten – Op welke apparaten wordt mijn website bekeken
  5. Zoektype – Naast web-resultaten kan er ook gefilterd worden op afbeeldingen en video
  6. Zoekopmaak – Hoe verhouden pagina’s met gestructureerde gegevens zich
  7. Datum – kies de periode waarvan je de data wilt zien

Elk van bovenstaande dataweergaven kan gefilterd worden of data kan vergeleken worden. Hiermee kunnen interessante analyses gemaakt worden. We laten een aantal van onze favoriete analyses zien.

Kannibalisatie

Door een zoekwoord te selecteren of door te filteren op een bepaalde zoekopdracht is het mogelijk om te zien voor welke pagina’s deze zoekopdracht allemaal getoond worden. Dit doe je door binnen de zoekopdrachten een zoekwoord te selecteren. Daarna wordt de data getoond voor alleen dit zoekwoord. Wanneer je dan de radio-button bij pagina’s aanvinkt krijg je de pagina’s te zien die worden getoond voor die zoekopdracht. Wanneer dit meerdere pagina’s zijn die dezelfde strekking hebben, dan weten we dat er een interne concurrentie gaande is om een bepaald zoekwoord. Hier kan dan de gepaste actie op worden ondernomen.

Mobiel vs Desktop

Door binnen de apparaten te vergelijken op mobiel en desktop kan het verschil tussen de rankings van mobiele en desktop apparaten inzichtelijk worden gemaakt. Hier zit altijd wel wat verschil tussen. Echter als er tussen bepaalde zoekwoorden of bepaalde URL’s erg veel verschil zit dan kan het geen kwaad om daar extra onderzoek naar te gaan doen.

Zoekintentie beantwoorden

Dit is eigenlijk de omgekeerde variant van de kannibalisatie. Wanneer we een pagina selecteren en die aanklikken, dan krijgen we de data te zien voor die bepaalde pagina. Wanneer we dan de radiobutton aanvinken bij de zoekopdrachten, dan krijgen we de zoekopdrachten voor die bepaalde pagina te zien. Dit geeft ons inzicht in de zoekintentie van de zoeker. Hier staan vaak combinaties tussen die we goed kunnen gebruiken om onze pagina verder te optimaliseren.

Links naar uw site

Dit onderdeel geeft ons inzicht in de backlinks die Google gevonden heeft voor jouw website. Backlinks zijn links die komen vanaf andere externe websites en verwijzen naar jouw website. Op deze pagina vind je drie onderdelen:

  1. De meeste links naar uw website – Welke websites voorzien in de meeste backlinks richting onze website.
  2. Uw content met de meeste links – Welke pagina’s van onze website kennen de meeste backlinks.
  3. Hoe uw gegevens zijn gekoppeld – Wat zijn veel voorkomende anchor teksten waarmee externe websites naar ons verwijzen.

Voor de laatste categorie is het zo dat afbeeldingen niet worden meegenomen. Heb jij bijvoorbeeld een link vanaf een andere website in de vorm van een afbeelding, met daarachter jouw link. Dus als iemand klikt op de afbeelding komt deze op jouw website. Dan zie je die hier niet tussen staan. Om echt een goed inzicht te krijgen in jouw backlink-profiel kan het daarom geen kwaad om andere tools te gebruiken zoals bijvoorbeeld aHref of Majestic.

Interne links

Interne links zijn links die verwijzen richting een andere pagina. Binnen het algoritme van Google wordt waarde gegeven aan pagina’s die veel interne links krijgen. Hier is het dus van belang om te kijken of jouw belangrijkste pagina’s wel de meeste links krijgen. Wanneer dit niet het geval is dan kan dit een punt van actie zijn voor de optimalisatie. Vaak heeft de homepage de meeste interne links. Maar ook de contact of cookies pagina krijgt veel interne links. Maak je hier niet al te veel zorgen over. Google begrijpt tegenwoordig dat de pagina met cookies niet hoeft worden meegenomen in de vergelijking.

Handmatige acties

Mocht je bericht krijgen van Google dan kan dit ook betrekking hebben op een webspam actie. Wanneer Google vermoedt dat jij je niet aan de regels houdt, dan kunnen ze dit gaan verifiëren. Wanneer medewerkers van Google dan zien dat er inderdaad sprake is van praktijken die niet door de beugel kunnen, dan krijg je een penalty. De penalty wordt hier verder uit de doeken gedaan. Dit scherm wil je dus eigenlijk nooit vol zien.

Internationale targeting

Wanneer je een website hebt met een Country Code Top Level Domain (CCTLD) dan bepaalt google op basis van de landcode in welk land je zichtbaar bent. Heb je dus een .nl domein dan ben je in Nederland zichtbaar. Echter wanneer je een Generic Top Level Domain (GTLD) hebt dan is het niet direct duidelijk in welk land je zichtbaar wil zijn. Denk maar eens aan een .com domein. Vaak wordt op basis van de serverlocatie en de taal wel een redelijk goede inschatting gemaakt. Echter wil je dit toch even specificeren. Binnen dit onderdeel kun je dus aangeven in welk land je zichtbaar wil zijn voor jouw GTLD. Er is nog een tweede punt dat hier belangrijk is. Namelijk als je met jouw domein in meerdere landen zichtbaar wil zijn. Als je bijvoorbeeld ook in Frankrijk zichtbaar wil zijn dan kan dit ook hier aangegeven worden. Het is dan wel van belang dat er een nieuwe property wordt toegevoegd aan GSC. De property mijnwebsite.nl/fr/ kan dan toegevoegd worden aan Google Search Console. Deze kan op zijn beurt via de Internationale Targeting worden toegewezen aan het land Frankrijk. Hierdoor is de Franse content van jouw website zichtbaar in Frankrijk. Wanneer dit voor jouw website interessant is, dan raad ik je echt aan om meer te gaan lezen over internationale targeting.

Google Search Console Internationale Targeting

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Naast dat je een property aan een bepaald land kan koppelen, is ook te zien of de taal instellingen voor jouw website goed worden opgepakt. Dit is te zien onder het tabje Taal. Wanneer je gebruik maakt van Href language-tags dan worden de URL’s die dat bevatten hier weergegeven. Mochten er fouten in de configuratie zitten dan zijn die hier ook te zien. Waar de land instellingen dus echt direct hard doorwerken, worden de taal instellingen alleen gerapporteerd. Je kan een bepaalde property dus niet toewijzen aan een bepaalde taal.

Mobiele bruikbaarheid

Wanneer je een mobiele website hebt dan zul je hier meestal niet zoveel zien staan. Echter kan het voorkomen dat er configuratie fouten in de website sluipen. De fouten die betrekking hebben op de mobiele bruikbaarheid worden hier dan gerapporteerd. Er zijn een aantal fouten die we regelmatig zien.

  1. Tekst te klein om te lezen
  2. Viewport is niet ingesteld
  3. Klikbare elementen zitten te dicht bij elkaar

Binnen Google Search Console worden de URL’s waarop deze fouten zijn gevonden weergegeven. Vaak zit er een patroon in deze fouten. Kijk bijvoorbeeld naar punt 1. Dit kan vaak eenvoudig verholpen worden door de tekengrootte in de CSS-class voor mobiele apparaten aan te passen. Met de  mobiele index in aantocht wil je deze problemen graag verholpen hebben. Op die manier weet je bijna zeker dat de shift geen invloed gaat hebben op jouw rankings.

Google-index

Indexeringsstatus

Om te kunnen zien hoeveel pagina’s van jouw website Google heeft opgenomen in haar index, kan hier gekeken worden. Binnen de grafiek is het verloop over de afgelopen 90 dagen goed te zien. Zie je een drop in deze grafiek dan kan dit betekenen dat bepaalde bronnen binnen jouw website niet meer goed toegankelijk zijn. Ook kan je op basis van het aantal geïndexeerde pagina’s een goede inschatting maken of al jouw pagina’s zijn geïndexeerd.

Google Search Console Indexeringstatus

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Geblokkeerde bronnen

Binnen de geblokkeerde bronnen worden pagina’s of onderdelen weergegeven die op dit moment geblokkeerd worden op jouw website. Deze blokkade komt voort uit het robots.txt bestand. Hier wil je dus alleen die pagina’s zien staan die je daadwerkelijk niet in de index wil hebben. Deze pagina’s wil je niet bezocht hebben door Googlebot. Staan hier pagina’s tussen die wel geïndexeerd dienen te worden dan kan je doorklikken op deze pagina binnen de geblokkeerde bronnen. Daar wordt dan duidelijk waar de blokkade vandaan komt.

URL’s verwijderen

Dit is een gevoelig topic. Het laten verwijderen van pagina’s uit de zoekmachine. In principe doet Google dat namelijk niet. Maar we kunnen bepaalde pagina’s wel tijdelijk verwijderen. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld een actie tijdelijk uit de resultaten van de zoekmachine halen. Of wanneer er een juridisch geschil is omtrent een bepaald dienst die jouw website aanbiedt, dan kan je zo tijdelijk jouw pagina laten verwijderen uit de zoekmachine. En terecht hoor ik je denken, hier gebruik je dan toch een 301-redirect voor. En dat is ook handig om te gebruiken. Maar soms hebben we die mogelijkheid niet. Dit kan zijn omdat het CMS is dichtgetimmerd en jouw webbouwer een uur werk vraagt voor een redirect. Hoe dan ook is dit een eenvoudige manier om pagina’s tijdelijk te laten verdwijnen.


Ben je er nog? Het is veel, we know! Maar we zijn er bijna en hierna kent Google Search Console geen geheimen meer voor je, hoe vet is dat?
Om toch even de gedachten te kunnen verzetten: een egel in een maatbeker..


Crawlen

Crawlfouten

Binnen dit onderdeel worden alle foutmeldingen die tijdens een crawl aan het licht komen getoond. Wanneer Googlebot tijdens het scannen van jouw website een pagina tegenkomt die niet thuisgeeft, dan wordt deze binnen de crawlfouten gerapporteerd. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in verschillende soorten fouten:

  1. Serverfout – Vaak statuscode 500 en hoger
  2. Soft 404 – Wanneer de pagina niet meer bestaat, maar de server geen 404-statuscode geeft.
  3. Niet gevonden – foutmeldingen op de website, vaak in de vorm van een 404-statuscode.
  4. Overig – Foutmeldingen die niet geplaatst kunnen worden onder de bovenstaande drie categorieën.

Deze verschillende fouten kunnen zowel voor mobiel als desktop ingezien worden. Wanneer je een URL aanklikt dan krijg je te zien waar deze gevonden is en vanaf welke pagina’s een link richting deze foutmelding gaat.

Google Search Console Sitefouten

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Om de foutmeldingen op te lossen raden wij aan om deze eerst te downloaden en te controleren. Dit kan bijvoorbeeld door screamingfrog te gebruiken. Lees in ons blog hoe je 404-foutmeldingen oplost met screamingfrog.

Wanneer de fouten zijn opgelost dan kunnen deze worden gemarkeerd als gecorrigeerd. Op deze manier trechter je het geheel tot, hopelijk, nul foutmeldingen. Nieuwe foutmeldingen worden hier ook weer getoond. Dus mocht een oplossing niet werken, ook nadat je een pagina hebt gemarkeerd als gecorrigeerd, dan verschijnt deze weer hier.

Tot slot zijn bovenaan de pagina nog drie tabbladen te zien:

  1. DNS
  2. Serverconnectiviteit
  3. Ophalen van robots.txt

Elke van deze drie heeft betrekking op de indexatie van jouw website. Als er een probleem is dan is dit terug te zien door op het tabblad te klikken. Hiermee kunnen problemen met de connectiviteit worden achterhaald. Dit kan interessant zijn wanneer je drops in bezoek dient te verklaren. Immers als de website het niet doet, zien we ook geen bezoekers. Omdat het vaak onduidelijk is waar de oorzaak hiervan ligt, kan dat binnen crawlfouten worden gevonden.

Crawlstatistieken

Binnen de crawlstatistieken vinden we de crawl statistieken. Van de afgelopen 90 dagen. Er wordt een onderverdeling gemaakt in het aantal per dag gecrawlde pagina’s, het aantal kilobytes dat per dag is gedownload en de tijd voor het downloaden van een pagina in milliseconde. Daarbij is per onderdeel te zien wat het gemiddelde daarvan over de afgelopen manden is geweest. Hoewel deze statistieken mogelijk wat vaag aandoen kunnen we hier wel degelijk interessante dingen uit naar voren halen. Zo weten we nu hoeveel pagina’s Google per dag kan crawlen. Als dit getal veel kleiner is dan het aantal pagina’s dat jij op je website hebt dan weet je dat Google er dus meer dagen over doet om alle pagina’s te indexeren. Zo geldt dit ook voor de snelheid en het aantal kilobytes. Als jouw website op bepaalde data trager was dan normaal, dan kan je gaan achterhalen wie de boosdoener hiervan was. Was er heel veel bezoek en dien je de servercapaciteit op te schroeven? Laat je dus niet gelijk uit het veld slaan door deze grafieken. Ze bevatten namelijk zeer bruikbare informatie.

Google Search Console - Crawlstatistieken

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Fetchen als Google

Wanneer je een nieuwe webpagina hebt gemaakt dan wil je deze graag zo snel mogelijk met de wereld delen. Niets is dan vervelender wanneer je moet wachten op Google totdat jouw nieuwe pagina eindelijk is opgenomen in de index. Je bent immers benieuwd hoe deze pagina het gaat doen in de zoekmachine. Om dit proces te versnellen kan je pagina’s indienen bij Google. Hiermee vraag je Google om een specifieke pagina te indexeren. Hierbij kan je ervoor kiezen om alleen die pagina te indexeren (500x per maand) of om ook de verwijzende links op die pagina te volgen (10x per maand).

Google Search Console - fetchen

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Google Search Console pagina indienen

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Naast dat je jouw pagina kan indienen bij Google, kan je ook kijken hoe Google jouw pagina ziet. Dit doe je door te klikken op ophalen en weergeven. Hierdoor haalt Google je pagina op, waarmee je de nieuwe pagina kan indienen in de index. Daarnaast kan je doorklikken op de pagina en daarmee zien we dan hoe Google de pagina ziet en hoe een gebruiker een pagina ziet. Dit is bijzonder waardevol omdat je daarmee inzicht krijgt in hetgeen Google kan zien. Wanneer jij bepaalde stylesheets blokkeert binnen jouw robots.txt bestand dan zal hetgeen Google ziet verschillen met hetgeen een bezoeker ziet.

Naast dat je dit voor desktop pagina’s kan doen, kan je dit ook doen voor mobiele pagina’s. Hiermee krijg je dus ook inzicht in de manier waarop GoogleMobile jouw website indexeert.

Robots.txt-tester

Het robots.txt-bestand is het bestand dat zoekmachines raadplegen voordat jouw website wordt bezocht. Hierin staan eigenlijk de spelregels als het gaat om het indexeren. We kunnen hierin aangeven tot welke gebieden een zoekrobot wel of niet mag komen.

Google Search Console - robots.txt

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Dit onderdeel binnen GSC geeft je de mogelijkheid om dit bestand te testen. Hier kan je kijken of een bepaalde URL wel of niet geblokkeerd wordt met de huidige invulling van het bestand. In de test-balk heb je de mogelijkheid om een URL in te vullen. Wanneer deze URL door het robots.txt-bestand wordt geblokkeerd dan kleurt deze rood. Daarbij wordt ook aangegeven welke regel de indexatie voorkomt. Kan de URL wel geïndexeerd worden dan kleurt deze groen. Wanneer je dus een nieuwe regel voor het robots.txt-bestand wil testen dan kan dat goed hier.

Sitemaps

Ah, le sitemap. Dit zag je vroeger vaak onderaan een website staan. En dat bevatte dan “alle” pagina’s op de website. Nutteloos ding voor een gebruiker want wie wil er nou door 1000 pagina’s snuffelen wanneer er ook een zoekfunctie is. Computers zijn echter een stuk sneller en vinden sitemaps wel erg fijn. Daarom voeren we zoekmachines graag de .xml-variant van de sitemap. Hiermee geven we de zoekmachine in één keer een hele lijst met URL’s die wij op onze website hebben. De sitemap is vaak te vinden door direct achter het root-domein /sitemap.xml te typen. Mocht je nog iets meer informatie willen lees dan zeker ons blog over sitemaps. 

Binnen GSC kunnen we de sitemap ook indienen. Dit is handig want hiermee kunnen we de sitemap laten controleren door Google. Ook geven we hiermee direct de locatie op van de sitemap. Mocht jouw sitemap ergens anders staan dan direct achter het root-domein, dan kan Google hem toch vinden. Je kan meerdere sitemaps indienen, bijvoorbeeld een extra sitemap voor afbeeldingen. Je kan sitemaps verwijderen, toevoegen en de indexatie controleren. Daarmee krijg je ook te zien hoeveel fouten er in een sitemap zijn geslopen. Dit is een optie die wij altijd aan raden om te gebruiken. Erg handig.

Google Search Console sitemap

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

URL-parameters

Tot slot de URL-parameters. Let op dat dit één van de weinige functies is waarbij je echt wel dingen kan verpesten voor jouw website. Hier is dus enige voorzichtigheid geboden. URL parameters zijn toevoegingen aan de URL, vaak query parameters zoals bijvoorbeeld bij de zoekfunctie: ?s= Als je dan een URL ziet met https://www.mijnwebsite.nl/zoeken?s=egels dan is de ingetypte zoekvraag dus egels. Zo zijn er oneindig veel parameters, denk aan filters of sorteer opties. Het probleem bij dit soort functies is dat deze soms voor dubbele content zorgen. Dit is content die identiek is en daarmee dubbel is voor de zoekmachine. Hierbij is het niet handig als dubbele content opgenomen wordt in de zoekmachine. Dit heeft weer effect op de hoeveelheid pagina’s die Google per dag kan crawlen. Om deze reden wil je Google graag helpen bij het bepalen van de parameters. Zo kan je aangeven wanneer een parameter zorgt voor dubbele content (de content van de pagina verandert niet) of wanneer de content van de pagina wel verandert. Hierbij is het zo dat wanneer de content niet veranderd Google dit soort pagina’s uit de index gaat laten en niet gaat crawlen. Goed dus om hier op te passen dat je geen dingen uitsluit van indexatie.

Google Search Console URL Parameters

Klik = grote afb. + nieuw tabblad ;-D

Conclusie

You made it! Feli! Met het volgen van deze gids kan je Google Search Console optimaal inrichten en gebruiken voor jouw website. Hopelijk is alles gelukt en duidelijk. Mocht je tegen dingen aanlopen laat het weten in de comments of stuur ons een berichtje.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren