Adwords training

Adwords Training

In een Adwords training leert u hoe Adwords in elkaar zit en vooral hoe u er uw voordeel mee kan doen. Adwords is het advertentie programma van Google. In de zoekresultaten van Google komen bij een zoekopdracht vaak twee soorten zoekresultaten naar voren. Dat zijn de organische zoekresultaten en de betaalde zoekresultaten. De organische zoekresultaten worden door Google gesorteerd op relevantie voor de gebruiker. De betaalde zoekresultaten worden op een andere manier gerangschikt en daarnaast moet er voor deze betaalde zoekresultaten betaald worden per klik door de eigenaar van de website. Onderstaand een voorbeeld van de zoekresultaten die naar voren komen wanneer er wordt gezocht naar “hypotheek”.

De bovenste drie resultaten waar in geel bij staat Adv. zijn de betaalde zoekresultaten. En alle zoekresultaten aan de rechterkant zijn ook betaalde zoekresultaten. Voor een Adwords training is het belangrijk dat men het verschil tussen deze twee zoekresultaten weet.
SEA training zoekresultaten

Belangrijke onderdelen Adwords training

In een Adwords training zal er aan de hand van een aantal stappen de belangrijkste onderdelen van Adwords worden uitgelegd. De onderstaande onderdelen zijn zeer belangrijk bij het opzetten van een Adwords campagne. Deze onderdelen zullen bij een Adwords training dan ook zeker aan bod komen.

  • Betaling per klik
  • Kwaliteitsscore
  • Structuur Adwords campagne
  • Strategische landingspagina`s

 

Betaling per klik

Het grootste verschil met de organische zoekresultaten zijn dat de adverteerder betaald per klik. De hoogte hiervan hangt af van de concurrentie, oftewel hoeveel andere bedrijven willen op een bepaald zoekwoord in de betaalde zoekresultaten verschijnen. Dit prijs per klik kan zeer sterk verschillen per zoekwoord van een paar cent tot soms tientallen euro’s per klik op zeer concurrerende zoekwoorden.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is één van de belangrijkste onderdelen van Adwords en zal dan ook zeker aan bod komen wanneer u een Adwords cursus of training zal gaan volgen. De kwaliteitsscore is een getal van 1 t/m 10. Deze wordt berekend op basis van zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina`s. Hoe relevanter dit aan elkaar is, hoe beter de kwaliteitsscore. Ook de doorklikratio is van belang voor de berekening van de kwaliteitsscore. Dit is het aantal klikken op de advertentie ten opzichte van het aantal vertoningen in de zoekresultaten. Wanneer de doorklikratio hoog is ten opzichte van de concurrentie dan komt dit de kwaliteitsscore ten goede. Het voordeel van een hoge kwaliteitsscore is dat Google dit beloond met lagere kosten per klik. Google wil graag dat de gebruiker de getoonde advertenties waardeert. Voor een kwaliteitsscore hoger dan een 7 betaald de adverteerder een lagere prijs per klik. In een Adwords training zal dit uitgebreid aan bod komen en zal u doormiddel van voorbeelden geleerd worden hoe u zelf advertenties kan maken rekening houdend met de kwaliteitsscore.

Structuur Adwords campagne

Ook de structuur van een Adwords campagne is een zeer belangrijk onderdeel. Het is vaak zo dat er bij Adwords campagnes op veel verschillende zoekwoorden wordt gefocust. Het is wel belangrijk dat elke advertentie op een relevant aantal zoekwoorden wordt getoond in de zoekresultaten. Hoe specifieker de advertentie voor de zoekopdracht van de gebruiker hoe groter de kans is dat er op geklikt wordt en er dus een conversie/verkoop uit voort kan komen. Alle zoekwoorden waarop gefocust zal worden zullen dus moeten worden gegroepeerd en een aparte advertentie krijgen die specifiek op deze zoekwoorden is gefocust.

Strategische landingspagina`s

Voor de conversie en voor de kwaliteitsscore is het van belang dat de landingspagina`s (de pagina waar de bezoeker terecht komt na het klikken op de advertentie in de zoekresultaten) relevant zijn aan het zoekwoord waar de gebruiker op zocht en precies die informatie bieden waar de gebruiker naar op zoek was. Wanneer dit niet het geval is dan klikt de gebruiker direct weg en is het zonde van de betaalde klik door de adverteerder. Het maken van strategische landingspagina`s is dus zeer belangrijke basis voor een goed converterende Adwords campagne.

Bent u geïnteresseerd geworden in een Adwords training of wilt u uw volledige online marketing (SEO of SEA) uitbesteden? Neem dan contact met ons op!