SEO Training

SEO training

Wanneer u meer wilt weten van SEO en dit zelf beter wilt leren toepassen dan kan een SEO training zeer geschikt voor u zijn. In een SEO training leert u hoe de zoekmachine van Google werkt en hoe zij alle websites en pagina`s op volgorde van relevantie kunnen weergeven. Het is allereerst belangrijk om te leren hoe Google werkt. Hier zal in een SEO training ook tijd aan worden besteedt. Het is belangrijk om te weten hoe Google dit doet zodat je leert te denken zoals Google dat doet bij het weergeven van relevante pagina`s voor de zoekopdrachten die gebruikers invoeren in de zoekmachine.

De meest gebruikte zoekmachine ter wereld is Google. In een SEO training zal hier dan ook volledig op worden gefocust, zeker voor Nederlandse websites. In Amerika zijn anders zoekmachines zoals Bing wel wat populairder dan in ons land, maar ongeveer 95% van de mensen die gebruik maken van een zoekmachine gebruiken hiervoor Google.

Opbouw van een SEO training

De opbouw van een SEO training bestaat uit verschillende onderdelen. Zoals gezegd is het allereerst belangrijk om te weten hoe Google werkt. Hier ligt de basis. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat men dit goed weet voordat er met een SEO training gestart wordt. De opbouw bestaat uit de onderstaande onderdelen.

  1. Zoekwoord selectie
  2. Concurrentie analyse
  3. Website ontwerp & structuur
  4. Realisatie content
  5. Linkbuilding
  6. Onderhoud

 

SEO training stap 1: Zoekwoordselectie

De zoekwoordselectie houdt in op welke woorden er gefocust zal worden met een website. Het is belangrijk om te weten dat zoekmachines alleen tekst lezen. Er kan met behulp van de “Zoekwoordplanner” van Google worden gekeken hoeveel er op bepaalde woorden gezocht wordt. Er kan op deze manier een lijst van zoekwoorden worden gemaakt, die relevant zijn voor de website en waar ook redelijk vaak op gezocht wordt. Dit is het begin van bijna elke SEO training.

SEO training stap 2: Concurrentie analyse

Uiteraard is het altijd belangrijk om te kijken naar de concurrentie. Zeker in het geval van zoekmachine optimalisatie is dit van belang. Er kan gekeken worden naar verschillende parameters van de concurrentie. Één van de belangrijkste parameters is de autoriteit van een website en die van individuele pagina`s. Hoe hoger deze waarde is hoe gemakkelijker het is om hoog te komen in de zoekmachines met de bij de zoekwoord selectie geselecteerde zoekwoorden. In een SEO training zal dit uitgebreid aan bod komen.

SEO training stap 3: Website ontwerp & structuur

Ook het technisch ontwerp van de website is belangrijk. De website moet goed in elkaar zitten en moet voor de zoekmachines vooral gemakkelijk te doorlopen zijn, crawlen wordt dit genoemd. De zoekmachines checken dagelijks veel websites op nieuwe teksten en andere veranderingen op de website. Het is voor zoekmachines belangrijk dat een website gemakkelijk te “crawlen” is, op deze manier kunnen er zoveel mogelijk pagina`s door Google worden opgenomen en verschijnen in de zoekresultaten. De structuur van de website en de technische aspecten achter de website hebben hier het meeste invloed op. Ook dit komt uitgebreid aan bod in een SEO-training.

SEO training stap 4: Realisatie content

Zoals eerder besproken kunnen zoekmachines alleen tekst “lezen”. Op basis daarvan wordt er onder andere gekeken of een website relevant is voor de zoekopdracht van een gebruiker. Juist omdat zoekmachines alleen tekst “lezen” is het belangrijk om ook veel tekst op de website te hebben staan. Uiteraard is het wel van belang dat deze teksten gaan over het onderwerp van de website. In elke SEO training zal het belang van relevante teksten op een website worden benadrukt.

SEO training stap 5: Linkbuilding

Een ander belangrijk onderdeel in een SEO training is linkbuilding. Naast het feit dat teksten zeer belangrijk zijn voor een website kan het voor zoekmachines soms lastig zijn om de teksten op verschillende websites over het zelfde onderwerp juist te sorteren op relevantie. Daarom kijkt Google ook naar het aantal links dat naar een website en naar een afzonderlijke pagina verwijzen. Hoe meer dit er zijn, hoe belangrijker een website of pagina wordt gevonden door Google. Uiteraard zijn niet alle links even belangrijk. Een link van een website die over hetzelfde onderwerp gaat is relevanter dan wanneer het over een heel ander onderwerp gaat. Daarnaast is ook de autoriteit (oftewel de belangrijkheid) van de website een belangrijke indicator voor Google. Kortom linkbuilding is redelijk complex. Ook linkbuilding komt in elke SEO training uitgebreid aanbod.

SEO training stap 6: Onderhoud

Als alle stappen in de SEO training zijn doorlopen dan is het belangrijk om alles bij te houden. Er dienen steeds opnieuw teksten te worden geschreven. Een website waarop niks veranderd wordt is niet goed voor de vindbaarheid. Zoekmachines zullen denken dat de site geen up-to-date informatie bevat en dus niet (meer) relevant is voor bezoekers. Het is dus van belang om af en toe extra teksten toe te voegen. Het kan bijvoorbeeld slim zijn om een blog te maken en daar één keer in de week een bericht opzetten. Op deze manier kan er wekelijks nieuwe content worden toegevoegd aan de website. Wanneer deze teksten informatief en van hoge kwaliteit zijn is het mogelijk dat andere websites hier naartoe linken, dit is dan weer belangrijk voor linkbuilding.

Bent u geïnteresseerd geworden in een SEO training of SEO cursus? Of wilt u uw volledige online marketing (SEO of SEA) uitbesteden? Neem dan contact met ons op!