Mobiele Index – Gaat Google op de schop?

Home » Blog » Mobile » Mobiele Index – Gaat Google op de schop?

Groot nieuws in SEO-land! Alsof de updates van Google’s kinderboerderij (Penquin & Possum) nog niet genoeg waren, heeft Google recentelijk aangegeven naar een aparte mobiele index over te zullen stappen.

Mobiele index update google

Hoewel dit niet geheel als een verrassing komt, er waren immers al wat signalen, is deze wisseling van indices wel echt groot nieuws. Waar voorheen de desktop index gebruikt werd als primaire index, gaat dat nu veranderen. Gary Illyes gaf tijdens de breakfast keynote op Pubcon 2016 namelijk aan dat Google de mobiele index, als primaire index gaat gebruiken. De desktop index wordt hiermee secundair.

Wat betekent dit precies?

Google heeft de desktop index altijd gebruikt om de zoekresultaten te rangschikken. Ook wanneer iemand zocht op mobiel. Hier komt nu verandering in. Dit alles past binnen de mobiele gedachte van Google. We zien al langere tijd dat er meer zoekopdrachten op mobiele apparaten plaatsvinden dan op desktop. Daarnaast zijn circa 85% van de websites mobiel vriendelijk. Hiermee is het dus niet heel verwonderlijk dat Google probeert om de focus van desktop naar mobiel te verleggen.  Het is echter lastig om precies aan te geven wat er gaat gebeuren in de zoekmachine. Daarmee is het een beetje koffiedik kijken en moeten we ook niet in paniek raken. We weten namelijk niet wat de uitwerking precies zal zijn van deze verandering. We kunnen echter wel terug naar de basis en van daaruit kijken wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

Hoe werkt Google?

Google Mobiele index

Om een zoekvraag te beantwoorden maakt Google gebruik van een index. Deze index bestaat uit alle webpagina’s die Google bezocht (crawled) heeft (honderd-miljoen-miljard-pagina’s, zeg maar). Deze pagina’s worden allemaal gesorteerd opgeslagen in een index. Wanneer je een zoekvraag intypt in Google dan begint het algoritme van Google met het begrijpen van jouw zoekvraag. Op basis hiervan haalt Google relevante documenten op uit deze index. Wanneer zij deze documenten heeft, worden de resultaten gerangschikt op basis van 200+ ranking factoren. Door op een website zo goed mogelijk rekening te houden met deze ranking factoren vergroot je de kans dat jouw website hoger in Google komt.

Dit is de huidige situatie, en dit gaat ook niet veranderen. Echter gaat Google dus nu de voorkeur geven aan een mobiele index. De mobiele index bestaat dan uit de mobiele pagina’s die Google bezocht heeft (met een andere user agent (Google Smartphone)) en gesorteerd heeft opgeslagen in haar index. Bij een toekomstige zoekvraag zal Google dus relevante webpagina’s uit de mobiele index gaan ophalen. Hierna zullen de 200+ ranking factoren op deze relevante documenten worden losgelaten. Op basis hiervan worden dan de zoekresultaten gerangschikt.

mobiele index verandert rankings

Wat voor effect heeft dit op de posities in de zoekmachine?

Onduidelijk nu nog is aan welke index de zoekmachine de voorkeur geeft bij een zoekopdracht. Vandaag de dag kan er op veel verschillende manieren gezocht worden. Op desktop, smartphone, tablet, voicesearch, smart TV. Logisch zou het zijn wanneer straks de mobiele index gebruikt wordt voor mobiele zoekopdrachten en de desktop index voor desktop of tablet zoekopdrachten (tablet wordt in de ogen van Google gezien als dekstop). Echter is dit voor nu nog onduidelijk. De desktop index is straks minder up-to-date. Dit houdt waarschijnlijk in dat de frequentie waarmee deze index zal worden ververst minder groot zal zijn. De mobiele robots (user agents) zullen mobiele pagina’s vaker bezoeken, om zo de mobiele index zo vers mogelijk te houden. De desktop robots zullen waarschijnlijk minder vaak langs komen. Deze index is hiermee minder up-to-date.

Mobiele index storm in een glas water

Google wil altijd het beste voor haar gebruikers. Ze wil graag voorspellen waar je naar op zoek bent, ze wil graag lokale resultaten laten zien die er toe doen, ze wil SPAM keihard aanpakken maar bovenal wil ze de beste resultaten tonen voor elke zoekvraag. Het lijkt dan ook vrij onwaarschijnlijk dat de desktop gebruikers nu de dupe gaan worden van de nieuwe mobiele index en de voorkeur daarvoor. Als de desktop index maar weinig wordt herzien kan dit namelijk invloed hebben op de kwaliteit van de resultaten (vrij onwaarschijnlijk voor Google, maar toch). Hierdoor krijgen gebruikers mogelijk niet meer de beste resultaten te zien. Ter illustratie valt te denken aan een rebuild van een website die maar mondjesmaat in de desktop index wordt opgenomen. Wanneer deze nieuwe website aanzienlijk verbeterd is, beter aansluit bij bepaalde zoekvragen en daarmee dus die heilige gebruikerservaring in de zoekmachine oplevert.. dan is het niet logisch wanneer het lang duurt voordat dit effect zichtbaar is.

Gaat Google dus straks de mobiele index gebruiken om ook desktop resultaten te tonen? Dit wordt straks immers de primaire index. Zoals eerder aangegeven heeft dit direct invloed op hoe de resultaten gerangschikt worden. Het kan ook zijn dat de mobiele index ten grondslag ligt aan hoe de desktop index gaat worden ververst. Wanneer de mobiele index een aanzienlijke verandering waarneemt, wordt de desktop robot er dan ook op uit gestuurd? Of moeten we ons niet zo’n zorgen maken en valt het allemaal wel mee? Is de desktop index volwassen genoeg om niet meer continu de aandacht te krijgen? Het blijft lastig om te voorspellen wat er precies gaat gebeuren.

Moet ik me zorgen maken om de mobiele index?

gevaar mobiele index

Wanneer je nu een responsive website hebt, dan hoef je je geen zorgen te maken. Onafhankelijk van de soort zoekopdracht en de index waaraan Google de voorkeur geeft wordt opgevangen door het responsive design. Een responsive website is namelijk een website die zich aanpast naar het type apparaat van de gebruiker. De inhoud van de website blijft daarmee dus hetzelfde, alleen de manier van weergeven verandert. Hiermee creëert het responsive design dus een mobiele website wanneer de website op een smartphone wordt bezocht. Het responsive design is dan ook het geadviseerde design voor websites door Google. Echter zijn er ook websites die gebruik maken van dynamic serving of de mobiele variant van een website op een subdomein hebben staan (m.example.com). In dat geval is het verstandig om na te gaan of deze website geoptimaliseerd is voor mobiel. Laat je bijvoorbeeld op mobiel content weg dan kan dit invloed gaan hebben op de rankings op mobiele apparaten.

Naast het hebben van een mobiele website is het ook goed om rekening te houden met bepaalde factoren waar niet alleen de zoekmachine maar ook gebruikers erg veel waarde aan hechten op mobiel, en dat is snelheid. Hoe vaak klik je zelf niet een website weg omdat deze te traag reageert? Websites die niet snel laden verliezen heel gemakkelijk gebruikers. Zorg dus dat de snelheid van jouw website geoptimaliseerd is.

In het verlengde hiervan kan ook gedacht worden aan Accelerated Mobile Pages (AMP). Middels AMP kun je bepaalde pagina’s, zoals een blog artikel, super snel laten laden. Deze pagina’s hebben ook nog het voordeel dat ze vaak boven de gewone resultaten worden weergegeven in een carrousel. Deze pagina’s zijn te herkennen aan een bliksemschicht in de zoekresultaten. Zelf denken we niet dat AMP de oplossing is. Dit omdat AMP niet website breed ingezet kan worden. Je kan je homepage bijvoorbeeld niet laden in AMP. Mooie extra functionaliteit die door Google enorm gepusht wordt. Maar niet de oplossing als het gaat om het verbeteren van je algehele ranking op mobiel.

Mobiele index amp

Wanneer gaat dit feest plaatsvinden?

Mocht je nog geen mobiele website hebben dan raden we je wel echt aan om hier in te gaan investeren. Los van de rankings, wordt er zoveel op mobiel gezocht en heb je een grote kans dat je nu een hoop laat liggen op mobiel. Denk hierbij aan ook zeker aan de customer journey van jouw klanten. De ervaring leert dat op mobiel vaak al onderzoek wordt gedaan, om later op desktop over te gaan tot actie! Google zelf heeft aangegeven dat de verandering van index binnen een aantal maanden gaat plaatsvinden. Google kennende is dit ergens rond het einde van Q1 van 2017. Je hebt dus nog even om je mobiele SEO op orde te brengen. Hulp nodig? let us know!

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren