Word jij mobiel (al) goed gevonden?

Home » Blog » Mobile » Word jij mobiel (al) goed gevonden?

Adoptie van mobiel blijft achter.

Over mobiel is al veel geschreven en gepubliceerd. Echter leert de praktijk dat veel adverteerders en merken nog:

  • Geen duidelijk beeld hebben van de mogelijkheden op mobiel;  Mobile search
  • Geen duidelijke strategie ontwikkelen;
  • Onvoldoende zicht hebben op de rol van dit medium;
  • Geen duidelijke KPI’s voor mobiel hebben vastgelegd.

Kortom, er liggen nog veel kansen. Dit zijn zeker uitdagingen, maar gelukkig zijn er inmiddels tal van mogelijkheden en tools om de mobiele zichtbaarheid naar een hoger plan te trekken.

Consumentengedrag in 2015

Er is op het internet veel informatie te vinden over de groei en het aandeel van mobiel. Statistieken over mobiel zijn dan ook vaak om de paar maanden of om het half jaar achterhaald. De essentie is echter iedere keer duidelijk: ‘Mobile is here to stay’. Hier blijft het niet bij. Het is zo goed als zeker dat de groei ook de komende jaren vooral op mobiel zal plaatsvinden, mede door de steeds groter wordende smartphones. En ook die trend zet zich voort. Voor meer cijfers en achtergrond over mobiel, zie daarvoor ook de prikkelende animatie over de Mobile Movement.

Met de adoptie van smartphones en de groei op ’mobiel’ heeft zich een interessante verschuiving afgetekend. Een belangrijke ontwikkeling die te maken heeft met een verandering in consumentengedrag. Specifiek over hoe consumenten informatie vergaren en zich oriënteren. Net zoals internet voor een revolutionaire verschuiving zorgde in het oriëntatieproces van klanten en prospects, is dat met mobiel net zo. Alle informatie is bijna real time beschikbaar voor de consument. Dit verschijnsel en deze verschuiving voor de rol van mobiel is niet nieuw. Zo heeft Google vier jaar geleden al een nieuw theoretisch kader geïntroduceerd dat hierop inhaakt, namelijk ZMOT. In essentie beschrijft Google het als een revolutie hoe consumenten online naar informatie zoeken en beslissingen nemen over merken. Vroeger begon dit proces met een contactmoment (of stimulus). Daarna ging men de winkel in, kocht de consument het product en maakte tenslotte gebruik van het product. Nu is het zo dat er tussen het eerste contactmoment en het product kopen in de winkel een nieuwe fase is ontstaan. Een fase waarin de consument kijkt in welke winkels een product op voorraad is, welke winkel de meeste korting geeft en/of een winkel überhaupt wel datgene biedt waar de consument naar op zoek is. Kortom, er kan ook direct bij een van de vele online shops gekocht worden. Direct besteld is immers morgen in huis.

ZMOT model

In een wereld waarin mensen altijd met elkaar verbonden zijn en mobiel steeds centraler wordt, is het dus erg belangrijk om juist op die momenten zichtbaar te zijn als consumenten zich oriënteren en beslissingen nemen over wat ze willen aanschaffen, waar ze dat doen en hoe ze dat doen. Bekijk meer informatie over het ZMOT model.

Mobiele strategie

De afgelopen jaren is het deel van het verkeer uit mobiel hard toegenomen. Momenteel vindt meer dan 50% van de zoekopdrachten plaats op mobiele apparaten: smartphones en tablets. Voor veel categorieën verschuift het zoekverkeer voor alleen smartphones zelfs richting de 45%. Steeds vaker horen en zien we cijfers die bevestigen dat niet alleen maar het zoekgedrag en de zoekopdrachten verschuiven naar mobiel, maar ook het aandeel in termen van omzet en verkopen. Kortom, het gaat niet meer alleen om mensen die oriënteren en zoeken naar informatie, steeds vaker wordt er ook een formulier ingevuld of een product gekocht.

Ondanks dat bij webshops steeds vaker producten via mobiel gekocht worden, is het een cruciale vraag wat voor jouw doelgroep ‘de conversie’ is op mobiel. Het is belangrijk om na te denken wat de mobiele KPI’s voor jouw bedrijf zijn en hoe succes is te meten. Te vaak wordt er nog te ’zwart-wit’ gekeken naar kosten vs. opbrengsten. Vaak blijkt dat mobiel onderaan de streep niet voor genoeg conversies heeft gezorgd. Echter de rol van mobiel is anders dan die van desktop. Zo kun je niet dezelfde conversieratio’s of aantallen conversies verwachten. Het is daarom belangrijk na te denken over de mogelijkheid om softe conversies op te zetten en goed na te denken wat de rol van mobiel is voor jouw doelgroep. Wellicht dat contact opnemen, een bel-me-terug-knop of een whitepaper download beter werkt dan een verkoop.

De basis: een geoptimaliseerde website

De basis van een mobiele strategie begint bij een goed geoptimaliseerde website. In dit artikel zal niet uitgebreid stilgestaan worden bij de vele mogelijkheden; hier zijn ook veel gedetailleerde blogs, whitepapers en onderzoeken over verschenen. Als je website online niet goed zichtbaar is en content niet goed leesbaar, dan heeft het geen zin om veel te investeren in extra verkeer naar je mobiele site. Als je producten verkoopt, zorg er dan altijd voor dat producten gekocht kunnen worden en dat het bestelproces soepel verloopt. Maak het consumenten zo makkelijk mogelijk. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende manieren om de link te leggen tussen mobiel en desktop. Kortom, mocht de consument besluiten toch geen aankoop te doen op de smartphone, zorg dat de gebruiker de inhoud en artikelen in zijn winkelmandje via een link makkelijk kan doorsturen per mail. Dan kan de daadwerkelijke aankoop in ieder geval op een later tijdstip afgemaakt worden. Een mobiele site heeft, net zoals een reguliere website, veel voordeel van zoekmachine-optimalisatie. Alvorens een mobiele site wordt gebouwd of als er aanpassingen worden gedaan, houdt dan altijd rekening met richtlijnen voor mobile SEO. Voor meer informatie over mobile SEO verwijzen we graag door naar ons blogartikel.

Mobielvriendelijke website

Mobiel adverteren

Naast de organische rankings is het erg belangrijk om op tal van belangrijke zoekwoorden zichtbaar te zijn met relevante advertenties. Via Google AdWords kun je hier uiteraard goed op inspelen. Echter is het lang niet hetzelfde als adverteren op desktop of op tablet en zijn er andere richtlijnen en mogelijkheden voor de advertenties zelf. Een belangrijk punt is om na te denken hoe jouw doelgroep gebruikt maakt van mobiel. Welke zoektermen worden gebruikt? Wat is de intentie van de gebruiker? Zijn er fysieke locaties beschikbaar? In dat geval zal het mobiele zoekverkeer ook een sterk regionaal / lokaal karakter hebben. Ook zul je moeten testen met non-branded en generieke zoekwoorden. De resultaten uit een desktop campagne zullen hoogstwaarschijnlijk anders zijn dan de resultaten op mobiel.

Een van de grote verschillen met desktop is ook dat er op smartphones veel minder advertentie ruimte is. Ondanks dat CPC-tarieven over het algemeen nog wat lager liggen dan op desktop, heeft het bijna geen zin om op een positie van 3 of lager te staan. Kortom, voor een goede zichtbaarheid is positie 1 of 2 optimaal. Mede hierdoor werken advertenties voor mobiel net anders dan advertenties voor desktop. Binnen Google AdWords heb je de mogelijkheid om advertenties te maken die gericht zijn op mobiel. Helaas zien wij nog al te vaak (grote) accounts die dit niet hebben opgenomen in hun campagne. Dat is erg zonde en staat optimale resultaten in de weg. Zorg er voor dat je goede en unieke advertenties maakt, geschikt voor en gericht op de mobiele gebruiker. Als informatie te lang is, bestaat er een kans dat teksten of zelfs een hele regel afgekapt worden.

Device preference

Binnen AdWords zijn ook veel mogelijkheden om je advertenties te verrijken. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van extensies. Dit zorgt voor een betere CTR omdat advertenties meer opvallen en relevanter zijn. Naast de bekende extensies, zoals sitelinks, call-outs, locatie-extensies, review-extensies en sociale extensies, zijn er extensies zeer geschikt voor mobiel. Hieronder vallen de call-extensies en de app-extensies. Denk kritisch na over de verschillende mogelijkheden en laat de meest relevante extensies zien bij advertenties. De call-extensies zorgen ervoor dat gebruikers snel en makkelijk contact kunnen opnemen met bedrijven. In plaats van op de advertentie klikken zal er direct telefonisch contact opgenomen kunnen worden. Zo kun je precies instellen op welke tijden deze extensie vertoond wordt. Kortom, sluit de winkel of het callcenter na 18.00, dan wordt de call-extensie niet meer vertoond en kunnen gebruikers niet meer direct bellen. Een andere mogelijkheid is om een app te promoten door direct een koppeling te maken met de App Store en Google Play Store. Dit biedt een goede mogelijkheid om je app user-base te vergroten en te sturen op engagement. Lees ook onze case over app-downloads voor MTV.

Call extensie

De visie van Google

Google heeft al jaren door wat de verschuiving in consumentengedrag betekent en waar de groei zit. Dit betekent logischerwijs ook dat hier voor Google zelf de groei zit. Vandaar dat de meeste tot bijna alle ontwikkelingen en innovaties van Google op dit moment ook op mobiel vlak liggen. Een voorbeeld hiervan is de update afgelopen zomer van het zoekalgoritme die nu meer gericht is op mobiel en mobielvriendelijkheid. Doel hiervan is dat websites beter ranken als de mobiele site geschikt is voor gebruikers en gebruiksvriendelijk is. Op deze manier wordt de ‘mobile search experience’ zoveel mogelijk geoptimaliseerd. Lees meer informatie over de impact van deze aanpassing in ons eerder verschenen blogartikel over Mobilegeddon. Ook innovaties voor bijvoorbeeld Google Shopping resultaten zullen voornamelijk gericht zijn op mobiel. Zo zullen er nieuwe formaten gelanceerd worden die direct antwoord geven op de zoekvraag van een gebruiker. Het doel hiervan is meer kwalitatief verkeer doorsturen naar de website van adverteerders. Het zal ook niet lang meer duren voordat binnen Google Shopping de mogelijkheid bestaat om het product te ‘’Kopen via Shopping’’. Hierdoor wordt mobiele conversies nog makkelijker, mede dankzij een relatief simpel afreken proces.

Advertentie extensies

Advertenties die uit kunnen klappen en die je kunt swipen waarbij relevante informatie staat zoals product beoordelingen en beschikbaarheid bij winkels in de buurt. 

Mobile search strategie is must voor online vindbaarheid

Niets staat een concrete mobiele strategie meer in weg. Een strategie die begint bij de eigen website en de rol van mobiel binnen het oriëntatieproces van jouw doelgroep. Denk na over de conversie momenten waar je op wilt sturen en wat je kunt meten. Door middel van een duidelijke mobiele SEO aanpak en de juiste inzet van mobiel adverteren zorg je ervoor dat jouw merk of bedrijf goed zichtbaar is op mobiel. Een goede mobiele strategie zorgt er daarom voor dat totale conversies of omzet zullen stijgen en dat je de concurrentie voorblijft.

Meer weten over mobiele strategie of de implementatie van mobiele campagnes? Neem dan gerust contact op. We helpen graag met het verbeteren van de mobiele prestaties.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren