Paginatitels en meta-beschrijvingen optimaliseren

Home » Blog » SEO » Paginatitels en meta-beschrijvingen optimaliseren

Veel bedrijven beseffen het niet, maar paginatitels en meta-beschrijvingen (snippets) zijn onwijs belangrijk voor het stimuleren van verkeer naar de website. Tevens zijn paginatitels een ranking factor voor Google. Daarom deze keer een uitgebreid blog over paginatitels en meta-beschrijvingen. Wat weet je na het lezen van dit blog? Je weet aan het eind wat paginatitels en meta-beschrijvingen inhouden, het belang ervan, de best practices en, ook erg belangrijk, hoe je webpagina’s vindt waarvoor de paginatitel en meta-beschrijving geoptimaliseerd kan worden. Zo kun je direct aan de slag met het optimaliseren van jouw paginatitels en meta beschrijvingen.

Paginatitels en meta-beschrijvingen zorgen voor meer bezoek

Bezoek laten stijgen door snippets te optimaliseren!

 

Wat zijn paginatitels en meta-beschrijvingen?

Paginatitel

Het is allereerst belangrijk om helder te hebben wat paginatitels en meta-beschrijvingen inhouden, alvorens we verder gaan. We zien dat dit in de praktijk nog niet altijd goed wordt begrepen. Een paginatitel is de titel die in de zoekresultaten van Google wordt getoond voor een bepaalde pagina. Dit is dus niet de titel die je op de pagina bovenaan ziet staan. Deze titel wordt de header of de koptitel (H1) van de pagina genoemd. Het is wel belangrijk dat de paginatitel in de zoekmachine overeenkomt met de koptitel van de pagina, zodat bezoekers en zoekmachines weten dat ze op de juiste pagina zijn beland. Maar het zijn wel twee verschillende dingen.

Even een voorbeeld. Stel ik ben van Winkel X en heb een pagina over witte schoenen. Mijn koptitel (H1) zal dan zijn: “Witte schoenen”. Als paginatitel neem ik dan “Witte schoenen – In alle soorten en maten| Winkel X”. Zoals je kunt zien, is de paginatitel zo geschreven dat zoekers sneller op het zoekresultaat gaan klikken. Wanneer ik voor de paginatitel dezelfde titel had gekozen als de koptitel “Witte schoenen”, was de paginatitel minder aantrekkelijk geweest om op door te klikken.

Meta-beschrijving

De meta-beschrijving is de beschrijving die onder de paginatitel wordt getoond in de zoekresultaten. Deze beschrijving ondersteunt de paginatitel door meer uitleg te geven over wat een zoeker te zien krijgt als hij/zij op het zoekresultaat klikt. De meta-beschrijving wordt niet getoond op de webpagina zelf. Het is een beschrijving die je speciaal inricht voor het zoekresultaat in Google. Met een meta-beschrijving kun je 140 karakters lang losgaan om zoekers over te halen om naar jouw website te gaan. Zie het voorbeeld hieronder voor de geoptimaliseerde snippet.

Paginatitels en metabeschrijvingen

Let wel: Google kiest alsnog zelf of hij jouw paginatitel en meta-beschrijving overneemt of niet. Negen van tien keer zal dit gewoon het geval zijn, maar af en toe vult hij het alsnog zelf in. Daarom is het belangrijk om de richtlijnen zoveel mogelijk aan te houden.

Het belang van paginatitels en meta-beschrijvingen

Waarom zijn paginatitels en meta-beschrijvingen zo belangrijk? Om twee redenen. Allereerst kunnen deze elementen voor een hogere Clickt Through Rate (CTR) zorgen. Een hogere CTR betekent meer bezoek op de website, wat weer kan leiden tot meer conversies. Dat wil toch jij toch ook? Dus als je een pagina optimaliseert op een bepaald zoekwoord en deze pagina wordt zichtbaar op de eerste pagina in Google, zorg er dan alsjeblieft ook voor dat jouw paginatitel en meta-beschrijving geoptimaliseerd zijn. Het zou toch zonde zijn dat je veel tijd hebt gestopt in het vindbaar maken van de pagina en dat er vervolgens niemand op het zoekresultaat klikt? Dan is alle moeite voor niks.

Daarnaast beoordeelt Google, zoals ik al eerder aangaf, de paginatitel als ranking factor. Het is dus zeker nuttig om goed na te denken over de inhoud van de paginatitel. Mijn advies: neem altijd het belangrijkste zoekwoord mee in de paginatitel. Dan begrijpen bezoekers en zoekmachines gemakkelijk het onderwerp van de pagina. Wanneer het onderwerp helder is, heeft de pagina kans om een betere positie te krijgen in Google. Als de snippets dan vervolgens zo aantrekkelijk zijn gemaakt dat zoekers op het zoekresultaat willen klikken, heb je een win-win situatie.

Richtlijnen voor paginatitels en meta-beschrijvingen

Het belang van paginatitels en meta-beschrijvingen is nu als het goed is helder. Tijd voor actie. Hoe maak je een relevante en aantrekkelijke snippet voor jouw webpagina’s? Er zijn een aantal richtlijnen voor. Probeer deze richtlijnen aan te houden wanneer je ermee aan de slag gaat.

De richtlijnen voor paginatitels

  • Gebruik het belangrijkste zoekwoord in de paginatitel. Dit is belangrijk voor het onderwerp van de pagina.
  • Zet het belangrijkste zoekwoord vooraan. Door het zoekwoord vooraan te plaatsen, weet Google meteen wat het onderwerp is.
  • Gebruik tussen 40-65 karakters. Dan wordt de paginatitel nog volledig getoond. Het zou zonde zijn als de paginatitel halverwege wordt afgebroken.
  • Gebruik unieke titels. Iedere pagina is uniek, dus zorg ervoor dat de paginatitel daar ook voor geoptimaliseerd is.
  • Sluit de paginatitel aan bij de content op de pagina. Wanneer de paginatitel een andere boodschap geeft dan wat bezoekers op de pagina terugvinden, kan het ervoor zorgen dat bezoekers meteen weer afhaken. Dat wil je niet, dus voorkom dat.
  • Gebruik een korte versie van de bedrijfsnaam. Het is goed om de bedrijfsnaam te noemen in de paginatitel om het merk meer bekendheid te geven, maar ook om betrouwbaarheid uit te stralen, wanneer het bedrijf al bekend is. Is je bedrijfsnaam erg lang? Gebruik de afkorting of benoem de bedrijfsnaam in de meta-beschrijving.
  • Bekijk de snippets van concurrenten. Het is zeker niet verkeerd om te kijken welke snippets concurrenten hebben op een bepaald zoekwoord. Je kunt daar juist op anticiperen door het net even anders te doen.

Wanneer je voldoet aan deze richtlijnen voor paginatitels, zal Google dit vrijwel altijd overnemen. Nu heb je de helft van de snippet. Hierna volgt de meta-beschrijving.

De richtlijnen voor meta-beschrijvingen

  • Voeg belangrijkste zoekwoord toe. Dit is belangrijk omdat Google het zoekwoord dan dikgedrukt zal maken, waardoor het meer opvalt.
  • Het belangrijkste zoekwoord hoeft niet vooraan geplaatst te worden. Bij de meta-beschrijving kun je het zoekwoord flexibeler inzetten.
  • Gebruik 80 – 165 karakters*. Probeer zoveel mogelijk karakters van de 140 te gebruiken om bezoekers naar de website te trekken.
  • Benoem zoveel mogelijk USP’s. Dit is dé plek om een zoeker te overtuigen. Door Unique Selling Points toe te voegen, overtuig je de bezoeker van de kwaliteiten van jouw bedrijf.
  • Benoem een sterke call-to-action. Door duidelijk aan te geven wat bezoekers op de pagina kunnen doen, zullen ze eerder doorklikken op het zoekresultaat. Zorg er wel voor dat de call-to-action past bij de pagina. Wanneer het gaat om een blog, kun je bijvoorbeeld “Lees meer” toevoegen. Wanneer het gaat om productpagina, kun je “Bekijk het assortiment” toevoegen. En zo verder.
  • Maak gebruik van symbolen. Symbolen als vinkjes (✓) werken goed om meer op te vallen tussen de andere snippets.
  • Bekijk de snippets van concurrenten. Ook voor de meta-beschrijving is dat belangrijk. Met welke USP’s komen de concurrenten? Hebben jullie andere USP’s die genoemd kunnen worden?

*Op mobiel wordt een deel van de meta-beschrijving niet getoond. Simpelweg omdat er minder ruimte op mobiel is. Het is daarom belangrijk om de meta-beschrijving zo in te steken dat het op meerdere plekken mooi afgebroken kan worden. Zorg er dus ook voor dat de belangrijkste USP’s in het begin worden genoemd. Deze zijn dan nog zichtbaar. Hieronder zie je het verschil tussen een desktop snippet en een mobiele snippet.

paginatitel en meta-beschrijving voor desktop

Snippet voor Desktop

 

Paginatitel en meta-beschrijving op mobiel

Snippet voor Mobiel

 

Om te checken of jouw snippets mooi worden getoond, kun je gebruik maken van de handige tool SEO Mofo. Deze tool laat zien hoeveel karakters je hebt gebruikt en hoe de snippet er uiteindelijk uit komt te zien in de zoekresultaten.

Snippets optimaliseren van huidige pagina’s: welke kies ik?

Hoe vind je pagina’s die een optimalisatieslag kunnen gebruiken als we kijken naar de snippet? Dit kun je zelf achterhalen met behulp van Google Search Console. In deze gratis SEO tool kun je zien hoe bepaalde zoekwoorden presteren in de zoekmachine met betrekking tot aantal klikken, het aantal vertoningen, de CTR en de gemiddelde positie. Hiervoor ga je naar de zoekanalyse binnen Google Search Console. Daar krijg een lijst van zoekwoorden te zien waar jouw website allemaal op gevonden wordt. Van elk zoekwoord zie je dan ook de CTR. Is deze vrij laag (onder de 3%)? Dan is er veel potentie om de snippet van de pagina met het betreffende zoekwoord te gaan optimaliseren. De richtlijnen hiervoor kun je uit deze blog halen.

snippets optimaliseren met google search console

 

Snippets optimaliseren: een must!

Na het lezen van deze blog, hoop ik dat je het belang van paginatitels en meta-beschrijvingen hebt meegekregen en er voor jouw website ook werk van gaat maken. Je kunt door kleine aanpassingen in de snippets als zo veel meer bezoek trekken. Doe er dus je voordeel mee:). Heb je nog hulp nodig met het optimaliseren van snippets? Laat het ons gerust weten!

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren