Pagineren, filteren en sorteren

Home » Blog » SEO » Pagineren, filteren en sorteren

Nadat we de eerste regels van dit blog voor de zoveelste keer van het papier hebben gevaagd, is het genoeg geweest. Normaal gesproken beginnen we graag met een leuke anekdote om de ernst van een SEO probleem duidelijk te maken. Met zachte hand proberen we dan zo een zeer technisch onderwerp een beetje leuker te maken. Nou deze keer dus niet. Sorry. Deze keer vallen we gewoon met de deur in huis: Pagineren, sorteren en filteren kan een negatief effect hebben op de zichtbaarheid van jouw (e-commerce)website. Zo, dat is eruit!

Laten we dan allereerst beginnen met de uitleg rondom de begrippen: pagineren, sorteren en filteren. Gedurende dit blog zullen we als voorbeeld onze fidget spinners webshop aanhouden.

Wat is pagineren of wat zijn bladerpagina’s?

Pagineren is het verdelen van het aanbod over meerdere pagina’s. Wanneer ons aanbod van fidget spinners dat op één pagina kan worden weergegeven, dit overstijgt, dan kunnen we doorklikken naar pagina 2. Dat noemen we bladeren door de gepagineerde content. Dit zie je ook vaak bij een nieuwsarchief. Door op volgende te klikken kom je op de volgende pagina met artikelen.

Wat is een filter?

Een filter op een website is een manier om een meer specifieke selectie te verkrijgen van een bepaald aanbod. Een filter zien we vaak op e-commerce websites. Daar kan het productaanbod verder gefilterd worden naar een specifieke selectie. Bijvoorbeeld in onze webshop met fidget spinners kunnen we filteren naar een selectie fidget spinners. Bijvoorbeeld groene fidget spinners.

Wat is sorteren?

Sorteren is het aanpassen van de volgorde waarin het aanbod wordt weergegeven. Een voorbeeld hiervan is het sorteren op prijs. Door te sorteren op prijs worden alle groene fidget spinners van de laagste naar de hoogste prijs weergegeven.

Nu we een idee hebben wat deze opties ongeveer inhouden, kunnen we gaan laten zien waarom het belangrijk is om hier serieus mee om te gaan. Hierbij willen we graag aangeven dat we voor dit blog de kleinere webshops aanhouden. Voor grotere webshops wil je soms een andere keuze maken als het gaat om het filteren van miljoenen producten.

Waarom is het belangrijk om deze opties goed in te richten?

We gaan door met onze fidget spinner webshop. We hebben drie soorten spinners: blauwe, rode en groene in onze webshop. Van elke kleur hebben we spinners met én zonder ingebouwd led lampje.

Hoe richt je filteropties in op jouw website

Wat gebeurt er nu in onze webshop als we geen filteroptie hebben? Nou niet zo veel. De bezoeker, en de zoekmachine, zien het totale aanbod en dienen daar een keuze uit te maken. Vergelijk het met een boekwinkel waar geen bordjes zijn die aangeven binnen welke categorie een boek valt. Dit komt de gebruikerservaring vaak niet ten goede, evenals de laadtijd van de pagina. Het bemoeilijkt immers het zoeken en vinden van een specifiek product. Om bezoekers zo goed mogelijk van dienst te zijn, bieden we daarom de filteroptie aan. Hiermee kan het aanbod naar keuze gefilterd worden.

Wanneer we filteren,creëren we daarmee een nieuwe pagina. Laten we dat even herhalen: wanneer we het aanbod gaan filteren dan creëren we daarmee een nieuwe pagina. Dit klinkt gek maar wat er eigenlijk gebeurt, is dat we de normale productpagina opsplitsen in een of meerdere product specifieke pagina’s. Je kan het vergelijken met een categorie en een subcategorie (fidget spinners en led fidget spinners). Dit gebeurt ook wanneer we de subcategorie verder specificeren op kleur (groene ledfidget spinners). Omdat we hier vaak niet bewust een aparte pagina voor aanmaken gebruiken we hiervoor filteropties. Herkenbaar aan de volgende parameter in de URL: ?[filter]=. Dus in het bovenstaande voorbeeld zouden de URL’s er als volgt uit kunnen zien:

  • https://www.orangespinners.com/fidget-spinners/
  • https://www.orangespinners.com/fidget-spinners/led/
  • https://www.orangespinners.com/fidget-spinners/led?kleur=groen

De laatste URL laat de kleur filter zien die in de URL wordt toegevoegd zodra we van deze filter gebruik maken.

Goed, nu we een begrip hebben van de manier waarop filters werken op onze pagina is het belangrijk om de implicatie hiervan op SEO verder toe te lichten. Het is belangrijk om te begrijpen dat een filter dus voor een nieuwe pagina zorgt. Deze pagina kan interessant zijn om op te laten nemen in de index van Google. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarbij iemand op zoek gaat naar groene led fidget spinners. We willen filters dus in principe niet uitsluiten van indexatie. Dit kan normaal via het robots.txt bestand, via robots metatags of door te werken met canonicals. Voor filters willen we dit dus liever niet doen.

Google heeft aangegeven filters goed te kunnen indexeren en begrijpt vaak goed het doel van een bepaalde filter. Daarnaast kunnen we Google nog een handje helpen door voor bepaalde filters mee te geven wat we willen dat daarmee gebeurt. Dit kan binnen Google Search Console. Via URL parameters kunnen we daar aangeven hoe Google met bepaalde filters dient om te gaan. Daarnaast kunnen we ervoor kiezen om Google zelf te laten beslissen hoe met een bepaalde filter om gegaan dient te worden.

URL Parameters configureren

Via Google Search Console kan je aangeven hoe je wil dat Google met bepaalde URL parameters omspringt.

Filters zijn dus een wenselijke toevoeging op productpagina’s. Ze helpen gebruikers om het aanbod te filteren naar een voor hun specifieke selectie. Daarnaast helpt het om automatisch specifieke landingspagina’s te maken voor bepaalde zoekwoord combinaties. Dit is handig om de zichtbaarheid op zeer specifieke producten te vergroten. Wees bewust van de filters die worden gebruikt, sluit filters zonder meerwaarde uit en geef aan belangrijke filters mee hoe je wilt dat Google deze verwerkt.

Hoe richt je de sorteeropties in op jouw website?

Ok, we kunnen onze producten filteren op kleur. Maar wat als we onze selectie willen sorteren op prijs. Ook hier gebeurt er niet veel wanneer we deze optie niet aanbieden. Het aanbod is door middel van de filter te specificeren maar daar blijft het bij. Wederom krijgt de gebruikerservaring daarmee geen 10. Voor de zoekmachine maakt het hebben van een sorteeroptie niet zoveel uit. Dit komt omdat het sorteren van het aanbod de pagina niet daadwerkelijk wijzigt. Zoals bij de kleurfilter er daadwerkelijk een pagina komt voor groene fidget spinners is dat bij het sorteren op prijs niet zo. De producten worden alleen in een andere volgorde gezet. Of de prijs nou van hoog naar laag loopt of andersom, dit verandert het aanbod op de pagina niet (hierover straks meer, zie meest gestelde vragen). Dit is een belangrijk verschil met de filteroptie. Daarmee heeft dit ook een effect op hoe we om dienen te gaan met sorteeropties voor de zoekmachine. Want het niet hebben van een sorteeroptie heeft geen directe implicatie op de resultaten in de zoekmachine. Het wel aanbieden van een sorteeroptie heeft dat zeker wel. Omdat we met een sorteeroptie geen nieuw aanbod creëren, maar wel een nieuwe URL, creëert dit dubbele content. De volgende drie URL’s zijn namelijk identiek als het gaat om de inhoud:

  1. https://www.example.com/fidget-spinners/led?kleur=groen
  2. https://www.example.com/fidget-spinners/led?kleur=groen&sort=high-low
  3. https://www.example.com/fidget-spinners/led?kleur=groen&sort=low-high

De eerste URL geeft het gefilterde aanbod weer. Zoals gezegd is dit een pagina met andere content dan de productpagina zonder de filter. Maar de twee andere URL’s hebben alleen de volgorde van de producten aangepast. Daarmee zijn deze pagina’s dus identiek aan de eerste URL. Hiermee ontstaat dubbele content. Nou is niet het soort dubbele content waarvoor een website direct een Panda penalty zal ontvangen. Echter, al deze pagina’s worden wel geïndexeerd en gecrawld door Googlebot. Omdat deze pagina’s geen echte meerwaarde hebben in de zoekmachine, dient de sorteerfunctie daarmee uitgesloten te worden. Een goede manier hiervoor is door gebruik te maken van een canonical. Een canonical die terugverwijst naar de leidende pagina in bovenstaand voorbeeld, URL 1. Daarnaast kunnen we deze parameter ook definiëren binnen Google Search Console, zoals we dat net ook zagen voor de filters. Nu zij er twee dingen die nog wat extra aandacht verdienen. Dit zijn vragen die wij vaak krijgen als het gaat om het om de sorteeroptie.

Meest gestelde vragen bij sorteren

De eerste vraag heeft te maken met het daadwerkelijk sorteren van het aanbod. Want wanneer wij 20 producten verkopen voor een bepaalde categorie. We tonen 10 producten per pagina, dan hebben we 2 pagina’s met producten voor een bepaalde categorie. Wanneer we dan gaan sorteren van hoog naar laag en andersom dan ziet de eerste pagina er anders uit. Immers de eerste keer staan de duurste producten op pagina 1 en de tweede keer staan de goedkoopste producten op pagina 1. Hierbij zou je kunnen betogen dat het aanbod verschilt voor deze twee gevallen. Echter zorgt dit niet voor een ander type product. Het product verandert niet. Alleen de volgorde wordt aangepast. Zoeken op fidget spinners led wordt niet anders door de twee pagina’s. Er blijft één sub-categorie pagina die leidend is. Daarnaast is duur of goedkoop een relatief begrip. Hetgeen niet te vertalen is naar een zoekopdracht. Tenzij hier een speciale landingspagina voor is ingericht, zoals “goedkope fidget spinners”. Maar in dit laatste geval zal het meer de context zijn die zorgt voor de ranking dan de sorteeroptie. Sorteren zorgt dus niet voor een nieuw aanbod, sorteren zorgt er alleen voor dat de volgorde waarin producten worden weergegeven verandert. Dit is dan ook een belangrijk verschil waardoor we een onderscheid kunnen maken tussen een filter of een sorteeroptie. Er zijn vaak veel meer filteropties dan sorteeropties.

Een tweede vraag die we vaak krijgen heeft te maken met het goed inregelen van de sorteeroptie. En met inregelen bedoelen we hier de manier waarop Google met onze pagina’s omgaat. Zoals in het bovenstaande voorbeeld te zien is, sorteren we een gefilterde weergave. De vraag rijst waar we de gefilterde en gesorteerde pagina naar dienen terug te verwijzen. Naar de gefilterde URL of juist de bovenliggende URL? Hierbij raden wij aan om alle pagina’s die gesorteerd worden terug te verwijzen naar subdirectory waar de URL vandaan komt. Dus in het bovenstaande voorbeeld zouden we terugverwijzen naar:

https://www.example.com/fidget-spinners/led

en niet naar:

https://www.example.com/fidget-spinners/led?kleur=groen

Zodra dan een sorteeroptie wordt geselecteerd, ontstaat op die URL een canonical die verwijst richting de bovenliggende categorie. Hiermee geven we aan dat die categorie leidend is en de sorteerpagina niet geïndexeerd hoeft te worden.

Hoe werkt pagineren?

De laatste optie die we bespreken is de bladeroptie. Zoals we hierboven al even aanstipten kunnen producten over meerdere pagina’s worden verdeeld. Bijvoorbeeld 100 producten over 10 pagina’s. Willen we dat alle 100 producten geïndexeerd worden? Ja, dat willen we. Je moet er toch niet aan denken dat iemand een product zoekt dat jij verkoopt, maar dat niet vindbaar is in de zoekmachine? Dus we willen graag dat een zoekmachine lekker door onze content gaat bladeren. Dus wat gebeurt er als we geen bladeroptie aanbieden? En daarmee alle producten op één pagina aanbieden. Nou dit zal niet bevorderlijk zijn voor de laadtijd. Daarom verdelen we de producten liever over meerdere pagina’s. Ook zorgt dit ervoor dat makkelijk genavigeerd kan worden naar een bepaalde pagina. Een tweede of derde pagina waarop iemand iets heeft gevonden. Dit ziet er als volgt uit:

  1. https://www.example.com/fidget-spinners/led/
  2. https://www.example.com/fidget-spinners/led/pagina-2/
  3. https://www.example.com/fidget-spinners/led/pagina-3/

Het kan dus voorkomen dat iemand binnenkomt op /pagina-3/. Dan is het fijn om te weten waar in de reeks iemand zich bevindt. Voor de gebruiker kunnen we dit goed duidelijk maken door dit te vermelden in het broodkruimelpad. Voor de zoekmachine kunnen we dit verduidelijken in de meta gegevens. Door aan te geven tot welke reeks bepaalde gepagineerde content behoort, snapt een zoekmachine beter hoe de pagina’s aan elkaar gerelateerd zijn. Dit doen we als volgt: in de <head> van de pagina nemen we de volgende code op:

Hiermee geven we aan dat er voor de tweede pagina in de reeks een vorige (rel = prev) en een volgende (rel = next) pagina is. Dit helpt de zoekmachine bij het begrijpen van de reeks. Het is geen keihard vereiste maar kan wel helpen bij de indexatie van jouw website.

Vaak zien we dat er ook gewerkt wordt met een hashtag # in de URL. Hierbij is het belangrijk om te weten dat alles na de # niet wordt bekeken door Google. Deze parameter wordt gebruikt om fragmenten op een pagina te definiëren en zien we daarmee vaak terug op one-pagers. Omdat alles na de # niet wordt geïndexeerd, worden volgende pagina’s in de reeks daarmee ook niet bekeken. Dit is zonde want van die 100 producten die je hebt, worden er maar 10 bekeken.

Ook is het opletten bij endless scroll pagina’s. Hier gaat Google niet zelf verder scrollen. Dus alleen de eerste resultaten worden bekeken. Hierbij kan het helpen om bij verder scrollen een parameter op te nemen in de URL dat het om een vervolg pagina gaat.

https://www.example.com/fidget-spinners/led?page=2

Dit draagt ook bij aan de gebruikerservaring op endless scroll pagina’s. Scroll ik namelijk 4 pagina’s diep en klik ik dan door, dan wil ik niet weer, als ik terug kom op de endless scroll pagina, vier pagina’s diep moeten scrollen. Daarnaast kan de pagina-parameter in de URL gebruikt worden om de metatags in de <head> mee te vullen. Hiermee wordt de reeks duidelijk voor Google.

Zoals je leest lijkt pagineren, sorteren en filteren nogal onschuldig. Maar wanneer je hier dieper op in gaat zoomen, kunnen bepaalde keuzes verstrekkende gevolgen hebben. Goed daarom om het effect van deze opties te realiseren en te begrijpen dat er per situatie bekeken moet worden wat de beste oplossing is. Mocht je er niet uitkomen dan helpen wij je ook graag op weg.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren