PerformanceIN Live in Londen

Home » Blog » Affiliate marketing » PerformanceIN Live in Londen

Op 24 en 25 oktober werd een van de grootste Affiliate evenementen gehouden, PerformanceIN live in Londen. Op dit evenement komen veel verschillende soorten affiliates bij elkaar vanuit heel Europa om geüpdate te worden over de laatste trends in affiliate- en online marketing. In een prachtig monumentaal gebouw aan de Theems werden presentaties gegeven, workshops gehouden en eveneens veel genetwerkt. Affiliate guru Tom was hier namens Orangedotcom uiteraard ook aanwezig.

In twee volle dagen kwamen alle online onderwerpen aan bod: search, social marketing, influencers, video advertisement en nog veel meer. Ook Tradetracker was aanwezig om hun nieuwste Real Attribution model te presenteren. In deze blog vatten we vier boeiende affiliate presentaties samen en geven we de belangrijkste key take-aways per presentatie!

Op dinsdagmorgen om 9 uur stond er al een lange rij voor “The Old Billingsgate”. Na een kleine vertraging was Tom dan eindelijk binnen om de vele sprekers te bewonderen en de keynotes aan te horen.

performancein gebouw

1. Facebook en Google funnels onder de loep – Richard May

Richard May nam ons in deze interessante sessie de funnels van Facebook en Google onder de loep. Hij gaf aan dat het heel belangrijk is om deze twee grootheden in de gaten te houden, want we maken maar liefst 75% van de tijd op internet gebruik van Google of Facebook. We hebben gekeken naar welke KPI’s er gebruikt moeten worden voor de platformen en hoe kan je de juiste mensen op bepaalde manieren in de funnel kan targeten. Ook werd bekeken hoe de platformen elkaars resultaten kunnen versterken.

De belangrijkste take-aways van de sessie hebben vooral te maken met de cross channel benadering. Richard kwam met verschillende out of the box manieren om gebruik te maken van de cross channel benadering voor een potentiële klant. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Maak gebruik van cross selling door middel van remarketinglijsten in Facebook. Heeft iemand een reis geboekt? Geef dan vlak voor vertrek via Facebook ads exclusieve kortingen op producten of dagtrips.
  • Maak slim gebruik van customer match in Google en lookalikes in Facebook en retarget deze cross channel op verschillende punten in de funnel om de perfecte boodschap uit te dragen.
  • Nogmaals wordt de effectiviteit van Google shopping en Facebook dynamic ads benoemd. Deze “top performing” advertenties werken op beide platformen erg goed, helemaal als er gebruik wordt gemaakt van Dynamic remarketing.

performancein sprekers

 

2. Online advertising door de jaren heen – Ally Stuart

Ally Stuart nam ons mee in zijn emotionele achtbaan van online advertising door de jaren heen. Van een kansrijke nieuwe advertising wereld tot aan de bedreigingen voor de marketingomgeving. Met het groeien van Adblockers, de machtspositie van Google en Facebook en de nog in te voeren GDPR wet liggen bedreigingen constant op de loer. Tegelijkertijd zijn er ook steeds meer kansen op nieuwe gebieden, zoals native advertising.

Volgens Ally gaan we in de toekomst onze focus verleggen van Display advertising naar native advertisement. Deze verplaatsing is al langzaam op gang gekomen en begint steeds grotere vormen aan te nemen. Waar nu nog gebruik wordt gemaakt van GDN en je in zekere zin bent overgeleverd aan het algoritme van Google, zal straks gebruik worden gemaakt van specifieke content in blogs, Facebook posts en sponsored content door influencers (Facebook, Instagram & Youtube).

De belangrijkste take-away hierbij is om goed onderscheid te maken tussen native advertisement en advertisement met kleinere specifiekere segmenten. Bij native advertisement wordt alsnog een groot publiek bereikt, terwijl bij kleinere segmenten juist een hele specifieke doelgroep getarget wordt.

 

3. Optimaliseren zonder dat je de gehele funnel beheert – Dave Gowans

“Hoe moet je optimaliseren als je niet de hele funnel beheert?”, een veel voorkomend probleem voor zowel publishers als adverteerders. Vaak beheren zij beiden maar een klein deel van het aankoopproces, waardoor je nooit compleet in eigen hand hebt of er conversies worden gegenereerd. Enerzijds moet er waardevol verkeer worden aangeleverd door de publishers, anderzijds moet de website effectief omgaan met dat verkeer om een zo hoog mogelijk conversiepercentage te genereren. Tijdens de PerformanceIN werd opnieuw duidelijk dat een goede samenwerking tussen adverteerder en publisher hiervoor van essentieel belang is. Het klinkt allemaal erg logisch, maar in de praktijk gaat hier vaak nog veel mis. Belangrijke tips die gegeven werden:

  • Maak als adverteerder effectief gebruik van tools als Hotjar, Optimizely en what users do om te meten hoe gebruikers de website ervaren en te optimaliseren waar nodig.
  • Creëer urgentie in je ads en zorg ervoor dat de informatie in de advertentie relevant en juist is.
  • Maak effectief gebruik van de samenwerking. Laat speciale landingspagina’s maken voor bepaalde advertenties en zorg ervoor dat informatie zoals prijzen uit de advertenties aansluit bij de informatie op de website. 

 

4. Samenwerking tussen adverteerders en publishers – Philip Keckeis

In deze presentatie van Tradetracker, tevens een van de hoofdsponsoren van PerformanceIN Live, werd dieper ingegaan op het nieuwe attributiemodel wat sinds afgelopen zomer is geïmplementeerd. Met deze ‘heilige graal’ van affiliate marketing zijn zij in staat om meerdere touchpoints in het conversiepad te meten. De adverteerder kan aan de hand daarvan zelf bepalen waar in de funnel zij meer waardering (commissie) willen toekennen aan publishers. Zo kunnen per campagne de juiste affiliates worden aangetrokken. Voor publishers wordt het nu ook een stuk interessanter om upper funnel te gaan adverteren, wat voor beide partijen zeer waardevol kan zijn.

performancein-tradetracker

De eerste resultaten zien er al veelbelovend uit. Wat opviel is dat er meer touchpoints terug zijn te vinden in een conversiepad. Daartegenover staat ook dat er meer conversies worden gerealiseerd doordat potentiële kopers nu vaker en op meerdere verschillende platformen worden benaderd. Voor alle partijen dus een win-win situatie. Ook Orangedotcom is hier al enige tijd mee aan het testen. De resultaten van onze bevindingen volgen nog!

 

Andere interessante sessies

Naast deze vier boeiende sessies zijn wij bij nog een aantal erg leerzame presentaties geweest op de PerformanceIN. Deze hebben niet direct invloed op onze affiliate business, maar wel voor onze online agency in het algemeen. Zo heeft onze affiliate guru Tom ook een sessie bijgewoond over social influencers en hoe zij ingezet kunnen worden voor de promotie van producten of services. Hier werd de nadruk gelegd op de content die geplaatst wordt en de afweging of dit geheel aan de influencer overgelaten moet worden of dat bedrijven hier ook inspraak in moeten hebben. Ook hebben wij cijfers te zien gekregen over de onwijze en nog steeds groeiende potentie van affiliate marketing. Campagnes worden steeds meer global, wat weer nieuwe uitdagingen met zich mee brengt. Kortom, erg leerzame dagen.

 

Netwerken

Naast het bijwonen van boeiende sessies was er ook genoeg ruimte om te netwerken tijdens de PerformanceIN. We hebben een hoop bestaande en nieuwe relaties gesproken over de potentie van onze campagnes. Zo hebben we een uitgebreide sessie gehad met Tradetracker UK om tot een nog betere samenwerking te komen. Verder hebben wij onze partners uitgebreid met Webgains en Commission Junction. Stuk voor stuk mooie partijen om mee samen te werken en in de toekomst nog betere resultaten mee te behalen!

Waren jullie ook aanwezig op PerformanceIN Live? Of hebben jullie vragen en/of opmerking over onze ervaringen? Laat het ons weten!

 

performance in live

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren