Search, social en de feestdagen

Home » Blog » SEA » Search, social en de feestdagen

De feestdagen staan dichter voor de deur dan je denkt. Een belangrijke periode als het om het genereren van extra omzet gaat. Want wist je dat de drie weken voorafgaand aan kerstavond 2016 een extra online weekomzet van 57% opleverde? De consument is anno 2017 steeds vaker online opzoek naar een geschikt cadeau en lang niet altijd meer in de vaak extreem drukke fysieke winkelstraat te vinden. De periode voorafgaand aan de feestdagen biedt online dan ook vele kansen. Wees goed voorbereid en profiteer middels search en social van de drukste winkeltijd van het jaar.

Het oriëntatieproces van de consument begint vaak ergens in de maand november. Mensen gaan nadenken over sinterklaas- en kerstcadeaus en starten hiermee de customer journey. Middels verschillende marketingkanalen is hierop slim in te spelen. Wel is het belangrijk om hier op tijd mee te starten. Om onze tips zo concreet mogelijk en direct toepasbaar voor de praktijk te maken, gaan we uit van de situatie waarbij we op zoek zijn naar een hippe gadget om te geven als kerstcadeau. Ready, set, go!

webshop feestdagen

Search biedt veel uitkomsten als je het hebt over het creëren van extra omzet. Hoewel je eerste gedachte misschien neigt naar een situatie waarbij je gaat adverteren op voor jou relevante (en feestdagen gerelateerde) zoektermen, liggen er op het gebied van SEO ook veel kansen. Vooral de combinatie van zowel SEO als SEA maken kan je veel opleveren. We vertellen je graag hoe je dit het beste kunt aanpakken.

SEO

Er van uitgaande dat de technische basis van je website goed is en het met de autoriteit ook wel snor zit, focussen we ons wat betreft SEO op een goed doordachte content strategie. Houd hierbij de customer journey in je achterhoofd. In welke fase(s) ben je op dit moment al zichtbaar? En in welke nog totaal niet?

customer journey feestdagen

Middels top funnel zichtbaarheid creëer je bij je doelgroep het bewustzijn. De kerstperiode komt er weer aan. We gaan massaal op zoek naar een geschikt cadeau, zonder direct al een aankoopintentie te hebben voor een specifiek product.

Richt je je meer op de mid funnel, begint de doelgroep wel langzaamaan een voorkeur te ontwikkelen. Hierbij wordt jouw product in overweging genomen en is het zaak de doelgroep te overtuigen. Middels je content beantwoord je eventuele vragen en neem je twijfels weg.

Kijk je naar de lower funnel is de intentie voor de aankoop van een specifieke kerstgadget al dusdanig aanwezig, dat er alleen nog maar gekocht hoeft te worden. Je richt je hier dan ook op sterk converterende zoekwoorden.

Door je zoekwoordenonderzoek in te steken op deze verschillende fases heb je goed inzichtelijk welke fase de meeste potentie heeft en welke zoekwoorden hierbij horen. Staar je echter nooit blind op slechts een enkele zoekterm maar gebruik ook gerelateerde zoekwoorden. Het voorkomt een over geoptimaliseerde pagina en vergroot de kans om op meerdere termen goed zichtbaar te zijn.

Wanneer je weet welke zoekwoorden voor jou de meeste potentie hebben, kun je in de praktijk aan de slag. Onderschat het schrijven van een gedegen SEO tekst echter niet. Behalve de welbekende richtlijnen als een goede paginatitel en metabeschrijving en het zoekwoordengebruik, is het vandaag de dag belangrijker dan ooit een pagina te creeren waarbij de bezoeker centraal staat. Met het overmatig optimaliseren van een pagina kwam je in de beginjaren van SEO gemakkelijk mee weg, maar is anno 2017 niet meer het geval.

Bedenk ook heel erg goed wat voor een soort content het beste aansluit bij de fase waarin je zichtbaar wilt zijn. Zo kan het behalve een blogpost ook goed een whitepaper, achtergrondartikel of categorie specifieke pagina zijn.

SEA

Wanneer je middels SEO strak ingerichte landingspagina’s hebt gecreëerd, kun je je SEA campagne hier perfect op laten aansluiten. Een goed geoptimaliseerde landingspagina is tenslotte van invloed op de kwaliteitsscore die een pagina meekrijgt. Onderschat de ondersteuning van SEO op SEA dan ook zeker niet.
Het zoekvolume en de concurrentie op de zoekterm kerstgadget zal in de aanloop naar de feestdagen flink toenemen. Grote kans dan ook dat de gemiddelde CPC in de laatste maanden een stuk hoger is dan in de overige maanden van het jaar. Echter wil je niet dat je campagnes worden beperkt door het budget. Bekijk daarom goed in welke mate je campagnes rendabel zijn en of voor deze campagnes het budget (tijdelijk) verhoogd kan worden.

Werk verder in je advertenties met realtime updates. Wanneer een bezoeker opmerkt dat een actie beperkt houdbaar is, wordt er een lichte druk ervaren om over te gaan tot een actie. Je kunt hiervoor de countdown functie gebruiken.

Indien je met je campagnes goed zichtbaar bent en je relevant verkeer naar de website hebt gehaald, kun je deze bezoekers op een later moment retargeten in de maand december. Stel hiervoor een of meerdere remarketinglijsten op. Middels RLSA (remarketing lists for search advertisement) kun je binnen Google Adwords doelgroepen remarketen. Een voorbeeld hiervan is bezoek dat een of meerdere pagina’s heeft bekeken, maar nog niet heeft geconverteerd. Zo kan het interessant zijn om bezoek te remarketen dat de pagina /kerstgadgets wel heeft bezocht, hier minstens 1 minuut op heeft gespendeerd maar nog niet is overgegaan tot aankoop. Omdat de doelgroep al in een bepaalde mate betrokken is met jouw website en bedrijf, is de kans over het algemeen vrij groot dat wanneer deze opnieuw getarget worden deze sneller overgaan tot een aankoop.

Vergeet je tot slot je mobiele verkeer niet? In de zoektocht naar een geschikt cadeau voor de feestdagen wordt er steeds vaker gegrepen naar de smartphone. Per apparaat kun je bodaanpassingen instellen. Afhankelijk van het percentage mobiel verkeer dat jouw website trekt en converteert op je website, kun je hier slim mee omgaan. Houd hierbij wel in het achterhoofd dat de landingspagina mobielvriendelijk dient te zijn.

Social

Maar met de inzet van alleen SEO en SEA ben je er niet. Je social kanalen zijn vandaag de dag zeer belangrijk.  Het starten van een dialoog met je doelgroep begint dan ook nu. Want waar je binnen de zoekmachine vooral op zoek bent naar die leuke kerstgadget, struinen we social media veelal af voor inspiratie. Zo zoeken we op Pinterest massaal naar ideeën om de eettafel zo feestelijk mogelijk aan te kleden, kijken we op YouTube een tutorial over hoe we onze kerstcadeaus mooi kunnen inpakken en komen op Instagram andere cadeau ideeën voorbij dan we in eerste instantie in gedachte hadden. Door op je social kanalen herkenbare of inspirerende situaties te schetsen, zorg je dat je top of mind bent bij je doelgroep. Daarnaast vergroot het de kans op het creëren van engagement.

Het aanwezig zijn op social kan natuurlijk op de reguliere, organische manier. Dit doe je door bijvoorbeeld je voor SEO geoptimaliseerde blog op social te pushen. Wanneer je ziet dat deze organisch goed presteert, zou je hem onder een breder publiek dan alleen je volgers kunnen promoten. Behalve het promoten van berichten zijn er talloze andere advertentiemogelijkheden die je kunt gebruiken. Hierbij is het weer belangrijk om de customer journey niet uit het oog te verliezen en goed te bedenken voor welk doel je social wilt inzetten  Zo zou je middels een carrousel op Facebook je speciale kerstaanbiedingen kunnen tonen, waarbij er eenvoudig doorgelinkt wordt naar je webshop. Op die manier stuur je meer op conversie en richt je je op bezoekers die al in de top funnel zitten. Zit je meer op het inspireren van je doelgroep en wil je je doelgroep bewust maken van jouw merk/product? Dan zou je aan bijvoorbeeld een 360 foto of video op Facebook of een campagne op Instagram kunnen denken.

Last but definitely not least

Door SEO, SEA en Social op een slimme manier in te zetten kun je een extra slag halen uit de drukste winkelperiode van het jaar. Wil je de kans op slagen vergroten, dien je behalve online ook offline je zaken op orde te hebben. Vergeet dan ook zeker niet:

  • Om je bezorging op orde te hebben. Extra omzet is erg prettig, maar je dient de afhandeling ervan wel op orde te hebben. Niks pijnlijker dan het te laat ontvangen van cadeaus. De kans op een herhaal aankoop is in dat geval ook meteen nihil.
  • Je fysieke winkel (indien van toepassing) bij je webshop te betrekken. Zijn mensen in de fysieke winkel overgegaan tot een aankoop? Door een voucher met een kortingscode mee te geven voor de webshop stimuleer je je online aankopen en vergroot het de kans op een terugkerende klant.

Zijn jouw campagnes nog niet geheel feestdagen proof? En zou je hierbij nog wel wat hulp kunnen gebruiken? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze consultants denken graag met je mee.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren