Seasonality SEO: hoe zet ik het slim in?

Home » Blog » SEO » Seasonality SEO: hoe zet ik het slim in?

Relevant zijn voor de doelgroep is niets nieuws, maar het wordt wel een steeds belangrijkere factor in de online wereld. Dit is onder andere het gevolg van de steeds slimmer wordende grootheid Google. Zo ontwikkelde Google eind 2015 een nieuwe algoritme, Rank Brain. Hiermee kan steeds beter worden achterhaald waar een website op webpagina over gaat en daar wordt dan ook op beoordeeld. Relevantie beïnvloedt wel degelijk de organische posities van een website in de zoekresultaten.

Nu is de vraag: hoe kun je je website relevanter maken voor de doelgroep om zo je doel te bereiken? Dit kan bijvoorbeeld door heel slim in te spelen op seasonality. Met een goed doordachte seasonality SEO strategie kun je op verschillende momenten in het jaar heel relevant zijn voor de doelgroep. Daarmee kun je de concurrentie een stapje voor zijn.

seasonality-seo-periode

Where to begin? Wat is een seasonality SEO strategie?

Seasonality of seizoensgebondenheid kan worden omschreven als een jaarlijks terugkerend patroon waarbij bepaalde perioden aanzienlijk hoger of lager uitvallen. Een seasonality SEO strategie is niet compleet anders dan een traditionele SEO strategie. Je gebruikt hiervoor eveneens de basis aspecten van SEO. Wat je nog meer doet is het boosten van organisch verkeer en conversies door heel goed in te haken op bepaalde thema’s of bepaalde tijdsperiodes met seizoensgebonden zoekwoorden. De twee verschillende seasonality SEO strategieën zijn:

  • Strategie gebaseerd op tijd: lente, zomer, herfst, winter etc.
  • Strategie gebaseerd op gebeurtenissen: Valentijnsdag, kerstmis, Sinterklaas etc.

Met de juiste content speel je op het juiste moment in op de behoefte van de bezoeker. Dat waardeert een bezoeker waardoor hij/zij ook meer bereid zal zijn om een actie (product kopen, inschrijven etc.) uit te voeren. Het past namelijk volledig bij zijn zoekintentie. Maar hoe schrijf je nou de juiste content en wanneer plaats je dit?

real-estate-seasonality-impact

Bron

Voorbeeld seasonality SEO strategie

Om je een idee te geven van hoe je seasonal SEO kunt inzetten, heb ik een voorbeeld. Stel je beheert een jurkjes webshop en je wilt een seizoensgebonden strategie gaan inzetten. Je bepaalt eerst de periode of gebeurtenis waar je voor wilt gaan. Je hebt bedacht om jouw kerstjurkjes collectie eens even een echte boost te geven op het gebied van traffic en conversies.

De tweede stap is het raadplegen van Google Trends. Hier kun je zien wat de zoektrend is van “kerstjurkjes” (zie afbeelding).seasonality-seo-trends

Er is hier duidelijk sprake van seasonality. Je ziet dat er één duidelijke piek is vanaf wanneer mensen op zoek gaan naar kerstjurkjes. Het start in september en eindigt na de kerst. Door het jaar heen wordt er verder niet of nauwelijks op gezocht. Het is dus belangrijk om in de periode september tot en met december zo zichtbaar mogelijk te zijn om die boost te realiseren. Hiermee wordt duidelijk dat content over “kerstjurkjes” al in september geschreven dient te gaan worden om de concurrentie voor te zijn.

De derde stap is dieper nadenken over de inhoud van de tekst. Waar zoeken lezers naar als het gaat om kerstjurkjes? Hiervoor kun je de Google Keyword Planner inschakelen. Dit brengt je direct op ideeën voor meerdere zoektermen. Zo zie je bijvoorbeeld dat “kerstjurkjes 2016” eveneens een hoog zoekvolume heeft. Je kunt er dan van uitgaan dat het voor 2017 niet anders zal zijn. Dus je bent eruit; het wordt een tekst over de kerstjurkjes van 2017.

seasonality-seo-voorbeeld

Waarom is het vaak handig om het jaartal mee te nemen in je seasonal SEO strategie? Dan wordt de content nog relevanter voor de bezoeker in die specifieke periode. En zoals eerder aangegeven is relevantie voor Google een belangrijke factor. Dit kan dan zorgen voor de beoogde boost in traffic en conversies. Een ander voordeel is dat je elk jaar op dezelfde manier op dezelfde pagina content kan toevoegen, zonder dat het dezelfde content zal zijn. Ieder jaar zijn er immers andere trends en andere kerstjurkjes te verkrijgen. Daarbij heeft deze geoptimaliseerde pagina al waarde van de jaren ervoor. Dat maakt het makkelijker om opnieuw te ranken.

Timing & launching

Timing is everything! Seasonality SEO valt en staat met de timing van de plaatsing. Zo kun je voorop lopen. Omdat het plannen, creëren en plaatsen van content een lange tijd in beslag kan nemen, raad ik aan om op z’n minst een kwartaal vooruit te plannen. Je weet dan precies wat wanneer klaar moet zijn voor publicatie. Dan kun je echt inspelen op de pieken van het zoekgedrag en het meeste resultaat behalen.

seasonality-seo-timing

Dus waarom seasonal SEO inzetten?

Ieder bedrijf heeft te maken met seizoenschommelingen. Dit wordt vaak als nadelig ervaren, maar dat hoeft helemaal niet. Je kunt er je voordeel mee doen door uit te zoeken wanneer de seizoenschommelingen bij jouw business precies voorkomen. Vervolgens kun je heel gericht je content hierop plannen, creëren en optimaliseren voor jouw doelgroep. Uiteindelijk help je je bezoekers door in hun seizoens behoefte te voorzien. Het gewenst resultaat van meer verkeer en hogere conversies kan dan bereikt worden.

Belangrijkste take-aways

Een seasonality SEO strategie is een interessante strategie die je naast de traditionele SEO activiteiten in kan zetten. De traditionele SEO strategie is er eentje die op de langere termijn gericht is. De seasonal SEO strategie zorgt voor korte termijn pieken waarbij de website op dat moment nog zichtbaarder wordt.   Wil jij ook een seasonality SEO strategie opzetten? Maak dan gebruik van de volgende noodzakelijke stappen:

  • Kies de perioden en/of gebeurtenissen waaromheen je de seasonal strategie gaat bouwen
  • Bepaal of je ook bepaalde promoties/aanbiedingen wilt doen tijdens deze periode of gebeurtenis
  • Doe onderzoek naar de juiste zoekwoorden
  • Plan, creëer en publiceer unieke content met behulp van de gevonden zoekwoorden. Kies de perfecte timing!
  • Zorg voor relevante interne links naar deze pagina, zodat de pagina meer waarde krijgt.
  • Blijf de content optimaliseren!

Zou je toch wat hulp kunnen gebruiken om een seasonality SEO strategie op te zetten voor jouw business? Onze SEO consultants staan te popelen om je hierin te adviseren. Neem vrijblijvend contact met ons op!

 

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren