Synergie SEO & SEA/Social/UX/E-mail

Home » Blog » Online Marketing » Synergie SEO & SEA/Social/UX/E-mail

Veel online marketeers specialiseren zich in een bepaald onderdeel van online marketing, omdat ze daar echt goed in zijn. Of het nou SEO, SEA, E-mail marketing of een ander online specialisme betreft. Toch blijkt steeds meer dat verschillende online kanalen juist erg goed samen kunnen gaan. Met een mooi woord heet dat “synergie”. Zo kun je SEO dus ook met verschillende online kanalen laten samenwerken, zodat de uiteindelijke doelen, stijging van de zichtbaarheid, het aantal bezoekers en de rankings, nog beter behaald wordt. In dit blog laten we zien hoe SEA, Social Media, User Experience en E-mail marketing kunnen bijdragen aan SEO.
synergie seo en social, sea,ux en email

Ga direct naar:

 

  1. SEO & SEA
  2. SEO & Social Media
  3. SEO & User Experience
  4. SEO & E-mail marketing

 

SEO & SEA: Drie manieren om SEO & SEA elkaar te laten versterken

Synergie tussen SEO en SEA wordt vaak onderschat. Voor velen is het niet het eerste waar ze aan denken wanneer één van deze middelen de revue passeert. Toch is het zo dat ze elkaar kunnen versterken. Om deze reden kan het geen kwaad om bij het bedenken van een online marketing strategie andere kanalen niet uit het oog te verliezen.
 
Bij SEO hebben we het over de organische resultaten. Degene waarvoor we juist geen geld betalen per klik. Bij SEA betalen we juist wel per klik. De vertoningen bij SEA zijn gratis, echter wanneer iemand klikt op jouw advertentie dan gaat de teller lopen. SEO en SEA hebben allebei voor- en nadelen. De kosten vormen een nadeel voor SEA. Daarentegen is resultaat op korte termijn juist een voordeel van SEA. Hoewel het geld kost om goed zichtbaar te zijn, is er wel snel resultaat te behalen. Om deze reden wordt SEO vaak aan de kant geschoven. Daar kijken we immers veel meer naar de lange termijn.
 
Hoewel SEO en SEA verschillend zijn, delen ze ook veel overeenkomsten; niet voor niets delen beide middelen de eerste 2 letters. Omdat beide kanalen voor- en nadelen kennen, is het juist een bijzonder goed idee om deze kanalen naast elkaar in te zetten. Hiermee haal je namelijk het volle rendement uit beide middelen. Om dit ook een beetje vorm te geven, bespreken we hieronder 3 manieren waarmee SEO en SEA elkaar kunnen versterken.
 

1. Verbeteren van de kwaliteitsscores

Voordat een advertentie getoond wordt, gaat deze door een veilingsysteem. De uitkomst van deze veiling bepaalt of en op welke positie de advertentie vertoond zal worden. Hierbij spelen de hoogte van het bod en de kwaliteitsscore een belangrijke rol. De kwaliteitsscore is gedeeltelijk een black box van Google. Echter zijn er een aantal factoren bekend die een rol spelen in de kwaliteitsscore. Een van deze factoren is de relevantie en kwaliteit van de landingspagina. De landingspagina is de pagina waarop iemand uiteindelijk “landt” wanneer deze op een advertentie klikt. Hoe beter de pagina aansluit op de zoekterm (en intentie) van de gebruiker, hoe groter de kans op een hogere ranking van de advertentie. Er spelen ook andere factoren een rol op de advertentiepositie, zoals het bod en de relevantie van de advertentie. Dit zijn factoren die een SEA specialist “makkelijk” zelf kan beïnvloeden. Echter ligt juist in het verbeteren van de kwaliteit van de landingspagina een grote potentie in de samenwerking met SEO.
 
Juist omdat er voor SEA betaald wordt voor elke klik op de advertentie, is het van belang deze kosten zo laag mogelijk te krijgen. Voor een gegeven budget is er maar een bepaald aantal klikken beschikbaar. Dit is afhankelijk van het bod dat betaald moet worden per klik. Soms wordt een advertentie beperkt in budget en kan om deze reden niet meer vertoond worden. Hoe lager de kosten per klik zijn, hoe meer klikken er gegenereerd kunnen worden binnen het budget. Om deze reden is het van belang dat de kwaliteitsscore zo hoog mogelijk wordt. Een hoge kwaliteitsscore heeft namelijk een positief effect op de hoogte van jouw bod.
 

Hoe verkrijg je die hogere kwaliteitsscore

Zoals gezegd, is Google niet 100% open in de factoren die van invloed zijn op de kwaliteitsscore. Echter weten we wel dat er grofweg 3 onderdelen zijn die van invloed zijn op deze kwaliteitsscore:
 
  • De kwaliteit en relevantie van de landingspagina
  • De advertentie die getoond wordt in de zoekmachine
  • De verwachtte doorklikratio
 
Op alle drie de punten kan jij als online marketeer invloed uitoefenen. Maar vooral het eerste én tweede punt is iets waar SEO een belangrijke rol kan vervullen.
 
Binnen SEO speelt content een belangrijke rol. Het is immers één van de drie pijlers. Om de content van bepaalde landingspagina’s te optimaliseren voor SEA campagnes, kan SEO dus ingezet worden. Op basis van de zoektermen kan de content verder geoptimaliseerd worden. Tevens is het zo dat het gebruiken van de zoekterm in de h1 of titel van een pagina een positief effect kan hebben op de kwaliteitsscore. Daarnaast snijdt het mes aan twee kanten. Want niet alleen wordt de pagina geoptimaliseerd voor SEA, maar ook de organische zoekresultaten kunnen hiervan profiteren.
Toename Sessies SEA

Toename in sessies na het optimaliseren van de SEA landingspagina’s

 

2. Promoten en gebruiken van geweldige content

Om goed naar voren te komen in de zoekmachine is het van belang om relevante content te publiceren. Wanneer jouw content goed aansluit bij de zoekvraag van iemand dan is dan kans groter dat je hiermee bezoekers genereert. Dit is waar het binnen SEO vaak om draait. Echter is het zonde om hier verder helemaal niets mee te doen. Deze content genereert immers organische bezoekers die op zoek zijn naar iets specifieks.
 
Wanneer je een aantal pagina’s hebt die het organisch heel erg goed doen, dan kun je deze pagina’s ook voor SEA gaan gebruiken. Dit hoeft niet altijd te gebeuren door hier direct op te adverteren (en deze pagina’s dus als landingspagina’s te gebruiken), maar bijvoorbeeld wel om remarketing lijsten aan te maken. Het feit dat de bezoekers een bepaalde zoekintentie hebben, geeft de mogelijkheid om hier een passende boodschap voor te creëren. Deze boodschap kan dan via SEA verspreid worden, waarmee de organische bezoekers nogmaals benaderd kunnen worden. Hiermee wordt het organische verkeer (het gedeelte dat niet converteert) niet onbenut gelaten. Door de samenwerking tussen SEO en SEA kan de bezoeker zo door de gehele salesfunnel geleid worden.
 

3. Inzicht in alle zoektermen

Tot slot is er nog een reden om de krachten te bundelen. Binnen SEO krijgen we via Google Search Console een goed beeld van de verschillende zoekopdrachten waarmee iemand op een website komt. Maar ook via bijvoorbeeld SearchMetrics zien we waar een website allemaal zichtbaar voor is. Binnen SEA wordt echter ook bijgehouden welke zoekopdrachten mensen allemaal ingeven. Dit zijn de zoekopdrachten waarvoor verschillende advertenties worden getoond. Voor SEA is deze lijst erg handig om bijvoorbeeld een lijst aan te maken van negatieve zoekwoorden. Zoeken hierop zorgt ervoor dat een advertentie niet meer getoond wordt en er niet onnodig geld wordt uitgegeven. Echter kan deze lijst ook gebundeld worden met de data die eerder al binnen SEO is verzameld. Hiermee krijgen we een grote dataset met zoektermen. Op basis hiervan kunnen campagnes uitgebreid en nieuwe advertenties geschreven worden. Ook biedt deze data veel waarde en inzicht voor de creatie van nieuwe landingspagina’s. Daarnaast geeft deze set met zoektermen een goed overzicht van de zoekintentie van de bezoeker. Wanneer deze dus minder goed aansluit bij de propositie van een bepaalde website dan kunnen hier aanpassingen op gemaakt worden. Bijvoorbeeld door te achterhalen waar de doelgroep dan wel precies in geïnteresseerd is.
 
In de praktijk zien we vaak dat SEO en SEA als losse diensten verkocht en uitgevoerd worden. Echter ligt er veel potentie in de bundeling van krachten. Alleen door de synergie tussen SEO en SEA volledig te benutten, wordt het meeste gehaald uit zoekmachine-marketing.
 
De synergie tussen online marketing kanalen stopt echter niet bij SEO en SEA. Er kan ook gekeken worden naar andere online marketing middelen, zoals bijvoorbeeld social media.

 

SEO & Social Media

Social media meenemen in je SEO strategie? Ja, zeker doen! Het zijn niet twee totaal verschillende disciplines, maar ze zijn juist met elkaar verweven. Social media posts kunnen namelijk signalen afgeven aan zoekmachines over de locatie en over de populariteit van webpagina’s op een website. Maar hoe werkt dat nou precies? Hoe kunnen social media bijdragen aan de organische vindbaarheid? Dit lichten we hieronder graag toe.

social media en seo

Bron: webcastletech.com

 

1. Zoekmachines ontdekken links sneller

Ten eerste zorgt alleen al het hebben van social media kanalen ervoor dat je belangrijke backlinks van betrouwbare bronnen krijgt naar jouw website. Dit is zeker verstandig als je net een nieuwe website hebt. Deze website is in het beginsel niet goed vindbaar. Je kunt een zoekmachine dan helpen om de website vindbaarder te maken. Door middel van een link vanaf een bestaand social media kanaal kunnen zoekmachines de website vinden en de pagina’s volgen.

Daarnaast zorgen social media posts ervoor dat (nieuwe) webpagina’s sneller gevonden worden. Door een relevante tekst met link naar de webpagina toe te voegen in de social media post, help je bezoekers maar ook zoekmachines om de pagina te kunnen volgen. Het is dan weliswaar een nofollow link, waarbij de waarde niet mee wordt gegeven aan de webpagina, maar het is wel een signaal voor zoekmachines dat de pagina er is en dus geïndexeerd kan worden.

2. Content promoten

Social media is een goede plek om (nieuwe) content op te promoten. Blog-, nieuws- en persberichten komen hierdoor meer tot leven. De één natuurlijk wel beter dan de ander. Wat telt is: hoe meer likes en shares, hoe populairder een webpagina is. Hierin weegt de hoeveelheid shares zwaarder dan de hoeveelheid likes. Deze social signalen worden ook meegenomen door zoekmachines in de beoordeling van een webpagina. Het is slechts een signaal, maar het blijkt wel mee te spelen. Zo toonde onder andere het onderzoek van Search Metrics eerder al aan dat er een correlatie bestaat tussen websites met veel sociale activiteit en de rankings in de zoekmachine. Kortgezegd kan zichtbaarheid op social media wel degelijk helpen bij het verbeteren van de organische zichtbaarheid van een website.

seo en social media

Bron: pickwick.nl

3. Uitbouwen van volgers

Social activity helpt om meer mensen in contact te laten komen met je website en webpagina’s. Allereerst zijn het de volgers die de relevante content via social media zien. Blijkt het interessante content, dan kan dit zich snel verder uitbreiden. Zo creëer je een grotere fanbase en daarmee ook een grotere bekendheid. Wellicht zitten daar zelfs potentiële klanten tussen. Bekendheid op social zorgt dan indirect voor organische zichtbaarheid en autoriteit.

4. Zoekwoorden toevoegen

Om een post zo relevant mogelijk te maken voor bezoekers en zoekmachines, is het verstandig om belangrijke zoekwoorden te gebruiken in de tekst en afbeelding. Hierdoor weten bezoekers en zoekmachines in één oogopslag waar de content over gaat. Door vervolgens de juiste triggers, zoals open eindes, vragen, etc., toe te voegen in de post trek je ze via de link ook daadwerkelijk naar de website. 

SEO is veel meer dan alleen hoog ranken in Google. Het is een multidisciplinaire strategie voor website optimalisatie. Daar hoort Social ook bij. Zoekmachines houden social media nauwlettend in de gaten om te bepalen welke websites en pagina’s belangrijk zijn. Het is dan niet een echte ranking factor, maar de signalen worden wel opgepikt.

SEO & User Experience

Dat SEO en UX voor een website belangrijk zijn, is bij de meesten wel bekend. Maar dat – en vooral hoe – ze elkaar kunnen versterken, blijkt in de praktijk een ander verhaal. Door de expertises van beide specialisten te combineren bouw je samen aan een betere website. Twijfel daarom niet langer en combineer SEO en UX in jouw online strategie.

seo-ux

Usability versus User Experience

Allereerst is het goed om stil te staan bij het begrip User Experience. Net als Usability komt dit begrip namelijk steeds vaker voor. Hoewel User Experience en Usability op het eerste oog misschien hetzelfde lijken te betekenen, is dit in werkelijkheid niet zo. Usability richt zich op het feit dat bezoekers meteen moeten kunnen zien wat er op een website te vinden is en hoe er actie kan worden genomen. Een heldere sitestructuur is hiervan een voorbeeld. User Experience gaat een stap verder. Hoe ervaart een bezoeker jouw website? Biedt jouw website exact waar de bezoeker naar op zoek is? Sluit de website aan bij de doelgroep? Moet er niet onnodig veel geklikt worden? Of lang gescrolld? Sluit de lay out goed aan bij de doelgroep? Usability draagt dan ook bij aan een goede user experience. Bij UX draait het om een uiteindelijke totale beleving.

Vanwaar deze gedachte?

Maar waarom moeten SEO en UX als geheel worden gezien? Om dit te kunnen begrijpen, is het goed om SEO en UX allereerst apart neer te zetten. Zo wordt er vanuit UX oogpunt vaak uitgegaan van het feit dat een bezoeker op de homepage van een website start, en vervolgens steeds dieper je website door navigeert. Voor ieder soort dienst of product wordt een complete pagina ingericht, waarop alle informatie over het desbetreffende onderwerp te vinden is.

Wanneer je dit afzet tegen een SEO wereld, merk je al gauw dat dit vandaag de dag allang niet meer zo is. Namelijk dat bezoekers via Google hun zoekopdracht starten. Vervolgens laat je deze – afhankelijk van de fase waarin ze zich bevinden – landen op de bijbehorende SEO landingspagina.

Het bezoek dat je hiermee naar een website trekt, bevindt zich in verschillende fases van de customer journey. Voor iedere fase is vaak een andere landingspagina ingericht, afhankelijk van de soort zoekterm. Er zit dan ook een verschuiving in het zoekgedrag. Er kan niet langer een standaard zoekgedrag worden bepaald.

Hoe werkt dat dan?

Maar hoe werkt dat dan, SEO en UX combineren? Veel optimalisaties die je op het gebied van User Experience doorvoert, hebben hetzelfde effect op SEO. Neem bijvoorbeeld content. Door relevante content te leveren zorgt je ervoor dat een bezoeker informatie vindt waarnaar hij op zoek is. Tegelijkertijd kun je met de juiste content goed ranken binnen de organische zoekresultaten. Of neem een ander voorbeeld; technische issues. Op het gebied van SEO streef je naar de beste techniek voor een website. Wanneer dit niet het geval is, zul je hier op het gebied van UX ook last van hebben. Neem bijvoorbeeld een slechte laadtijd.

Maar ook de data van een website zegt over beide wat. Zoekmachines worden steeds slimmer en kunnen steeds beter het gedrag van bezoekers begrijpen. De data die wordt verzameld, zijn afgeleid van zaken die alles te maken hebben met UX. Websites die zich focussen op UX, ranken dan ook over het algemeen hoger dan wanneer hier niet op wordt gefocust.

1. Kies de juiste zoekwoorden

Het gebruik van de juiste zoekwoorden is cruciaal voor de juiste mix tussen SEO en User Experience. Zeker bij B2B partijen kom je in de praktijk vaak tegen dat de corporate taal die intern zelf wordt gebruikt, niet de taal is die de doelgroep spreekt. Door te kiezen voor de juiste zoekwoorden vergroot je niet alleen je online zichtbaarheid, maar zorg je ook voor begrijpelijke en boeiende content voor de eindgebruiker.

2. Staar je niet blind op rankings

Op positie 1 ranken willen we allemaal. Met een positie op de eerste pagina kan je wel goed de concurrentie aangaan door je te focussen op je CTR. Optimaliseer daarom altijd de pagina titel, URL en meta description. Zorg hierbij dat deze zo goed mogelijk aansluit op de achterliggende pagina. Verrijk ook je zoekresultaat met rich snippets zodat je extra opvalt.

3. Houd grip op de bounce rate

Verkeer aantrekken naar een website is goed, maar je wilt wel dat dit verkeer vervolgens iets op je website gaat doen. Kijk daarom altijd naar de bounce rate van verschillende bestemmingspagina’s. Een hoge bounce rate hoeft niet een slecht teken te zijn – denk bijvoorbeeld aan een contactpagina – , maar geeft voor andere pagina’s vaak wel een signaal dat er iets aan de hand is.

4. Optimaliseer ook voor mobiel

In een wereld waarbij steeds meer website verkeer voortkomt uit mobiele apparaten, kun je hier niet meer omheen. Zorg daarom dat de content ook op een mobiel scherm goed leesbaar is, je niet hoeft te zoomen en de pagina gemakkelijk te bedienen is.

SEO en User Experience kunnen elkaar versterken. Het centraal stellen van de eindgebruiker is hierbij van groot belang.

 

SEO & E-mail marketing

Wie denkt dat e-mail marketing geen invloed heeft op de SEO resultaten, heeft het mis. Indirect heeft e-mail marketing wel degelijk invloed op SEO. Hierbij is het wel belangrijk dat je weet wat je doet. Het eindeloos sturen van oninteressante reclame draagt hier bijvoorbeeld niet aan bij.

seo en e-mailmarketing

E-mail marketing kan dus ondersteunend zijn voor SEO. Er moet dan wel een goede pagina zijn om te ondersteunen. Het is vanuit SEO oogpunt handig – of eigenlijk zelfs noodzakelijk – om voor een pagina te kiezen met voldoende content. Google heeft in februari, met de Phantom 5 update, de regels rond content weer aangescherpt. In plaats van een pagina kiezen kan je ook een pagina aanmaken waar je voldoende content op plaatst. Vaak wordt er snel gekozen voor een blog, artikel of nieuws, maar er zijn meer vormen van content. Denk bijvoorbeeld ook aan webinars, infographics en whitepapers.

Het is belangrijk dat je een duidelijk doel voor ogen hebt wanneer je start met je e-mail marketing campagne. Er zijn een aantal verschillende doelen die je kan stellen om SEO resultaten te verbeteren d.m.v. e-mail marketing.

Content promoten met e-mail marketing

Net zoals bij de social kanalen is e-mail marketing een goede manier om je content het promoten. Er zijn verschillende manieren hoe je dit kan doen. Je kan bijvoorbeeld elke week een nieuwsbrief sturen met een samenvatting van de belangrijkste content. Ook kan je e-mails sturen met de optie om te abonneren op je blog of verschillende secties van je blog. Het doel hiervan is natuurlijk om zo veel mogelijk mensen je content te laten lezen. Zorg er wel voor dat je relevant bent. Een man vragen om je nieuwe blog over de 10 vrolijkste lente jurkjes te lezen heeft (meestal) weinig zin.

Op deze manier is het promoten van je content best wel algemeen. Het zal er vooral voor zorgen dat je content vaker bekeken wordt, doordat je content via een link in de mail kunt bereiken. Wanneer de content relevant is voor de lezer, kan dit de bounce rate verlagen en kan de time on site verhoogd worden. Dit samen met meer views kan de SEO resultaten van de webpagina’s verbeteren.

Inkomende links

Een belangrijk onderdeel van SEO is het krijgen van zo veel mogelijk inkomende links. Dit proces wordt linkbuilding genoemd. Echter, het is niet zo dat elke willekeurige link bijdraagt aan het verbeteren van de zichtbaarheid van je website. Wil je weten hoe dit precies in elkaar zit? lees dan onze blog over linkbuilding.

Je kan met een e-mail gebruikers aanmoedigen om te linken naar relevante content. Stel, je hebt een whitepaper geschreven dat erg interessant kan zijn voor je doelgroep. Bijvoorbeeld omdat je onderzoek heb gedaan of bepaalde lastige termen uitlegt. Voor sommige websites kan het dan nuttig zijn om naar jou te linken als aanvulling op hun eigen content. E-mail marketing kan een goede manier zijn om jou content in de handen te krijgen van potentiële linkers. Wel is ook hier relevantie erg belangrijk.

Engagement vergroten

Google gebruikt veel verschillende traffic en engagement metrics om de waarde van een pagina te bepalen. De invloed van deze metrics zijn niet helemaal duidelijk. Hier zijn ook veel discussies over in de SEO wereld. Wel is duidelijk dat het hebben van actieve en betrokken gebruikers positief werkt op de zichtbaarheid van je webpagina’s.

Vraag gebruikers om comments achter te laten onder je content. Vraag simpele dingen als wat ze ervan vinden of wat ze eraan hebben gehad. Spoor ze aan om te liken, delen of volgen op verschillende social media kanalen. Ook dit hoeft niet direct invloed op de zichtbaarheid te hebben, maar het kan wel zorgen voor een breder publiek. Dit kan weer zorgen voor meer betrokken publiek en/of meer inkomende links.

E-mail marketing kan indirect dus zeker bijdragen aan de zichtbaarheid van je website. Het geeft je de kans om mensen op een persoonlijke manier te benaderen. Hierdoor is het makkelijker om relevant te zijn dan met minder persoonlijke kanalen. Bekijk voor jezelf wat de mogelijkheden zijn met e-mail marketing. Je zult je erover verbazen.

SEO van nu gaat steeds meer over de synergie tussen verschillende online marketing kanalen. Ze kunnen elkaar juist versterken. Denk je nu, waar moet ik beginnen? Voor hulp kun je altijd contact opnemen met een van onze online specialisten via 020-7009484.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren