Slechte backlinks: makkelijk te voorkomen

Home » Blog » linkbuilding » Slechte backlinks: makkelijk te voorkomen

Wat moet je wel doen en wat moet je juist niet doen als je gaat linkbuilden? Linkbuilding is nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO. Het is inmiddels al jaren duidelijk dat niet zomaar elke willekeurige link van elke willekeurige website positief bijdraagt aan je ranking in Google. Sterker nog, Google straft black hat methodes af. Waarom schrijven we hier dan over? Omdat hier nog steeds veel fouten in gemaakt worden. Voorkom slechte backlinks!

Gebroken backlinks

Google en linkbuilding

Om goed te begrijpen waarom linkbuilding technieken afgekeurd worden is het handig om er over na te denken wat Google precies wil. Als je weet wat Google wil is het makkelijker om de goede links van de slechte te onderscheiden. Dat Google over een bepaald soort link niks negatiefs zegt, betekent dat het een goede link is. Ook kan het zijn dat het voor de ene site net iets anders werkt dan voor de andere. Verder heb je natuurlijk ook nog de toekomst. Het algoritme voor de organische zoekresultaten verandert constant. Wanneer een bepaalde linkbuilding techniek nu nog als goed gezien kan worden, kan dit in de loop van de tijd veranderen . Denk bijvoorbeeld aan de penguin update van 2012. Voor deze update hadden links van spammy websites nog een positieve waarde. Na deze update zeker niet. Er zijn een hoop websites weggezakt in de zoekresultaten, omdat ze een linkprofiel hadden met veel spammy websites. Wanneer je begrijpt hoe Google werkt, kan je beter inschatten of een bepaalde linkbuilding techniek voor nu en voor in de toekomst veilig is om een linkprofiel mee op te bouwen.

Het doel van Google is gebruikers voorzien van zo relevant mogelijke zoekresultaten, zodat de bezoekers weer terug komen. Google verdient haar geld met de advertenties in de zoekmachine. De organische zoekresultaten verdient Google niks mee. Om zoveel mogelijk goede zoekresultaten te tonen heeft Google er baat bij dat de links tussen websites op een natuurlijke manier tot stand zijn gekomen.

Aanbevelingen van Google

Google geeft zelf een aantal algemene aanbevelingen. Dit zijn:

  • Het is belangrijk dat een website en de content daarop gemaakt wordt voor de gebruikers, niet voor de zoekmachine.
  • Denk aan wat jouw website uniek, waardevol of boeiend voor de gebruikers maakt, zorg er voor dat je opvalt.
  • Probeer de gebruiker niet te misleiden.
  • Probeer niet via allerlei trucjes je positie in Google te verbeteren.

De vuistregel die hierbij door Google gegeven wordt is: ‘’Kunt u zonder schuldgevoel uitleggen wat u heeft gedaan ten aanzien van concurrerende websites, ook aan een Google-medewerker. Andere nuttige vragen waarover u kunt nadenken zijn: ‘Hebben de bezoekers van mijn site hier wat aan?’ en ‘Zou ik dit ook doen als er geen zoekmachines bestonden?’’ (Google Support, 2017).
Het is belangrijk dat je deze aanbevelingen altijd in het hoofd houdt bij linkbuilden. Google heeft ook nog een aantal richtlijnen voor webmasters. Het is handig om deze door te lezen voor je begint met linkbuilding.

Om nog beter in te kunnen schatten of een bepaalde link wel of geen risico met zich meebrengt hebben we alvast de links waar Google wel duidelijk over geweest is op een rijtje gezet. Ook staan er een aantal video’s waarin Matt Cuts; voormalig hoofd van Google’s web spam team, zijn inzichten deelt. Een aantal van deze video’s kunnen wat oud zijn, maar ze kloppen nog altijd.

Anchor tekst

Allereerst anchor tekst. Het is uiteraard niet een soort link, maar toch belangrijk om even te benoemen. Bij het kiezen van een anchor tekst zijn er een aantal zaken die Google niet zo leuk vind:

  • Alle anchor teksten van links naar jouw website zijn hetzelfde (onnatuurlijk)
  • De anchor tekst is niet relevant voor de pagina waar hij naar linkt
  • De anchor tekst is te lang
  • De anchor tekst bevat overdreven veel keywords

Als overdreven voorbeeld: je hebt een webshop waarin je bloemen verkoopt en je krijgt 50 backlinks naar verschillende Url’s van jouw website. Als anchor tekst op elke website staat: De beste tulpen en mooiste rozen van Nederland. Dit is een hele slechte anchor tekst. Ten eerste kan Google in dit geval duidelijk zien dat deze links niet op een natuurlijke manier tot stand zijn gekomen. Ten tweede zal de anchor tekst niet relevant zijn voor elke pagina op jouw website. Ten derde is de anchor tekst onnodig lang en is hij duidelijk overgeoptimaliseerde met keywords. Google zal dit zeker niet over het hoofd zien. Ook bij interne links is het handig om hier op te letten.

Link ruil

Het ruilen van links was voor 2008 de normaalste zaak van de wereld. Het is natuurlijk ook een makkelijke manier om een link te krijgen. Het is ten slotte een win-win situatie. Echter, dit werd zo vaak gedaan dat Google daardoor minder relevante zoekresultaten gaf. Dit is dan ook de reden dat Google daar in 2007 maatregelen tegen getroffen heeft. Het ruilen van links heeft Google in het verleden afgestraft. Tegenwoordig is het zo dat een geruilde links bijna geen waarde meer heeft. Je hoeft je geen zorgen te maken als je een paar links geruild hebt, maar het is niet aan te raden om honderden links te ruilen.

Links in widgets

Google adviseert om links in widgets op no follow te zetten. Het kan best logisch zijn om een link naar jouw domein te zetten in een door jou gemaakte widget. Echter, voor degene die hem overneemt is het niet altijd duidelijk dat er een link in de code staat. Wanneer dit niet duidelijk is kan Google dit als misleiding zien.

Links uit PBN

Ook Private Blog Networks waren een aantal jaar geleden nog de een hele goede linkbuilding strategie. Tegenwoordig wordt het ook zeker nog gebruikt. Wel is duidelijk geworden dat het een groot risico met zich mee brengt. Er zijn veel voorbeelden want PBN’s die door Google gestraft zijn. Voor het gebruiken van PBN’s is het belangrijk dat je begrijp wat het risico is. Het is duidelijk dat steeds minder mensen dit risico willen nemen.

Betaalde links

Voor een link betalen is natuurlijk nooit goed. Dit zijn duidelijk onnatuurlijke links. Voeg altijd no follow toe bij een betaalde link. Hier onder legt Matt duidelijk uit wat Google ziet als ”paid links”.

Automatisch gegenereerde links

Het krijgen verkrijgen van automatische backlinks is niet verstandig. Hoewel voor een paar euro 10.000 backlinks kopen erg interessant klinkt, kan het alleen maar nadelig zijn voor je site. Het zal niet lang duren voor je website is afgestraft als je meedoet aan dit soort  .

‘’Een voorbeeld van linkuitwisselingsprogramma’s die de positie van een site in de zoekresultaten negatief kunnen beïnvloeden is het gebruik van geautomatiseerde programma’s of services om links naar uw site te maken’’ (Google Support, 2017)

Backlinks van websites in andere talen

Veel backlinks van websites in andere talen krijgen is niet verstandig. Deze links wegen minder zwaar en als je het te veel doet wordt je bestraft. Bijvoorbeeld je hebt een bedrijf dat alleen in Nederland opereert, met een Nederlandse website. In dit geval zal het natuurlijk erg vreemd zijn als je honderden links van websites in een andere taal krijgt. De kans dat jou Nederlandse site relevant is voor een site in een andere taal is natuurlijk niet zo groot.

Links in een footer

Een link in je footer is een site-wide link. Het is erg onwaarschijnlijk dat een link naar een andere site voor elk van jou pagina’s relevant is. Wanneer je meerdere backlinks naar je site heb van één ander domein helpt dit vaak ook niet. Elke tweede link van dezelfde site telt veel minder zwaar dan de eerste. De derde link nog minder enz. Naast dat het niet relevant is en Google het niet waardeert heeft het dus eigenlijk ook niet veel zin. In de onderstaande video wordt Matt’s mening over site-wide links duidelijk. Ook laat Matt doorschemeren dat backlinks van websites in andere talen niet relevant is.

 

Verborgen links

Het verbergen van links kan door Google gezien worden als misleidend. Google is tegenwoordig erg goed in het zien wanneer de intentie er is om een link met opzet te verbergen. Jaren geleden werkte dit nog wel. Er zijn een aantal manier hoe dit gedaan werd.

  • Tekst kleur en achtergrond kleur hetzelfde
  • Tekst achter een afbeelding
  • CSS gebruiken om tekst buiten het scherm te plaatsen
  • Tekengrootte op 0 instellen
  • Een link instellen op een klein teken

Zorg er bij het plaatsen van een link altijd voor dat de link niet alleen zichtbaar is voor de zoekmachine maar ook voor de bezoeker. Soms gaat er wat mis en krijg je een melding in Google console dat je een verborgen links op je site heb staan. Matt en Nelson leggen uit wat je dan moet doen.

 

Links van lage kwaliteit websites

Met backlinks van sites met geen of weinig waarde voor de gebruiker zal je de oorlog niet winnen. Als er weinig waardevolle of veel gekopieerde content op een site staat, dan zal een link van die site weinig tot geen waarde meegeven. Een paar links van lage kwaliteit domeinen in je linkprofiel maakt niet zoveel uit, mits je veel links van hoge kwaliteit hebt. Echter, wanneer je alleen maar links van lage kwaliteit naar je domein hebt zal je geen positief resultaat zien. Pagina’s van lage kwaliteit en spammy pagina’s geven weinig tot geen waarde door.

Links in comments

Een link achterlaten in een comment kan soms best relevant zijn. Daarom keurt Google het ook niet per definitie af. Ook dit is een van de vele manieren van backlinking waar veel misbruik van gemaakt wordt. Het ziet er natuurlijk niet goed uit als een groot deel van al je backlinks uit onrelevante comments komen. Veel sites zijn hier dan ook al voor gestraft.

Links in een gastblog

Gastbloggen wordt door veel SEO specialisten gebruikt om links te verkrijgen. Een leuke en relevante gastblog met een logische link er in is ook niks mis mee. In veel gevallen is dit echter niet het geval vertelt Matt. De blogs worden vaak puur geschreven voor de link. Het schrijven van een kwalitatief sterke blog kost misschien veel tijd, maar het herstellen van een straf van Google kost veel meer tijd.

Links in gesponsorde content

Backlinks uit gesponsorde content op andere websites zijn niet positief voor je linkprofiel. Het is eigenlijk gewoon een betaalde link. Daarom is het advies van Google is om alle links uit gesponsorde content op no follow te zetten. Bijvoorbeeld als je een blogger betaald om een blog te schrijven over een evenement dat je organiseert. Zet de link(s) in de blog dan altijd op no follow. Er zijn verschillende grote websites geweest die hiervoor gestraft zijn.

Conclusie

Als je er goed over nadenkt wat Google wil en de voorbeelden van slechte links in deze blog bekeken hebt, dan lukt het in de meeste gevallen wel om een slechte link te herkennen. Echter, er zijn natuurlijk altijd extreem lastige gevallen. Kom je er echt niet uit? Dan kan je altijd een SEO specialist inschakelen!

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren