Structured data: spring eruit in de zoekresultaten!

Home » Blog » SEO » Structured data: spring eruit in de zoekresultaten!

SEO wordt vaak gezien als het zo hoog mogelijk komen in de zoekmachine. Dat is natuurlijk erg belangrijk, maar niet het enige waar je rekening mee moet houden. Dat je zoekresultaten gezien worden, betekent namelijk niet dat er ook op wordt geklikt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende zoekresultaten:

Screen Shot 2017-12-01 at 11.36.23

Het tweede resultaat staat weliswaar een positie lager, maar valt door de sterren en afbeelding veel meer op. Structured data helpt je dus opvallen in de zoekresultaten, waardoor je de kans dat zoekers op jouw resultaat klikken verhoogt. In dit artikel leggen we uit welke soorten structured data er zijn, hoe dit eruitziet in de zoekmachine en hoe je structured data toevoegt aan de pagina’s van je site. Kortom: dit is je volledige structured data-handleiding.

Wat is structured data?

Structured data is een gestandaardiseerde manier om informatie toe te voegen aan een webpagina. Met deze informatie kunnen zoekmachines bepaalde extra informatie tonen in de zoekresultaten. Het is bedacht door Google, Bing en Yandex, die samen de website schema.org hebben opgericht. Op deze site vind je alle soorten structured data en de bijbehorende code.

Hoe structured data zichtbaar is in de zoekresultaten

Voordat we gaan bespreken hoe je structured data toevoegt aan je site, bekijken we eerst wat je er nou precies mee kan. Structured data komen namelijk op verschillende manieren terug in de zoekresultaten.

Rich snippets

De meest bekende soort structured data zijn rich snippets. De meeste snippets zijn niet ‘rich’. Dit zijn de doodgewone zoekresultaten die je in Google tegenkomt, zoals hieronder:

Screen Shot 2017-11-30 at 13.48.15

Laten we ze ‘poor snippets’ noemen: je kan ze met een goede titel en metabeschrijving aantrekkelijker maken, maar ze springen er niet echt uit.

Als je bepaalde structured data-code (markup genoemd) aan je pagina’s toevoegt, veranderen deze saaie poor snippets in rich snippets. Dat betekent dat ze er anders uitzien dan de snippets van de concurrentie (tenzij zij ook structured data markup hebben toegevoegd). Je valt dus op, en bovendien bied je handige informatie aan zoekers.

In ons blog over rich snippets behandelden we al de review- en auteurs-snippets. Vooral de review-markup raden we voor bijna iedere site aan. Er zijn echter nog meer soorten. Bepaal op basis van de soort website die je hebt welke voor jou interessant zijn. We zetten de belangrijkste voor je op een rijtje:

Producten
Heb je een webshop? Dan kan je met structured data-markup ook je producten extra laten opvallen. Zo kan je bijvoorbeeld de prijs en beschikbaarheid tonen. Dat ziet er zo uit:

Screen Shot 2017-11-30 at 14.13.43

Als je goedkoper bent dan je concurrenten, is dit natuurlijk een geweldige manier om zoekers te verleiden om op je snippet te klikken.

Recepten
Heb je een kookwebsite? Voeg dan zeker recept-markup toe. Dat ziet er in Google als volgt uit:

Screen Shot 2017-11-30 at 13.57.11

Zoals je ziet is deze snippet langer dan standaard en bevat hij een afbeelding en extra informatie. Veel aantrekkelijker dan een poor snippet dus. Verder kan je zaken zoals het caloriegehalte, de kooktijd en het aantal porties dat het oplevert invullen.

Evenementen
Door evenementen structured data mee te geven met gegevens als de naam, locatie en begin- en einddata, kunnen ook deze meer opvallen in de zoekresultaten. Een voorbeeld:

Screen Shot 2017-11-30 at 14.10.36

Door aan artikelen structured data toe te voegen, verhoog je de kans dat ze in de ‘voorpaginanieuws’-carrousel zichtbaar worden. Dat ziet er zo uit bij een zoekopdracht naar de huidige president van de Verenigde Staten:

Screen Shot 2017-11-30 at 14.02.31

Deze rich cards verschijnen helemaal bovenaan de pagina met zoekresultaten. Extra opvallend dus! Om nog meer kans te hebben hier zichtbaar te worden is het goed om je artikelen op AMP-pagina’s te zetten. Daarover kan je meer lezen in ons AMP-blog.

Google Knowledge Graph

Als je Googlet op een bedrijf, krijg je vaak een uitgebreide kaart met informatie te zien, zoals hieronder:

Screen Shot 2017-11-30 at 14.49.51

Nu denk je misschien: waarom zouden mensen nog op mijn links klikken als alles daar al staat? Dan maak je echter een denkfout. Iemand die zoekt op jouw bedrijfsnaam en bijvoorbeeld je adres of telefoonnummer zoekt, wordt zo namelijk sneller geholpen. Dat vergroot de kans dat ze jou gaan bellen of opzoeken. Dat is je uiteindelijke doel, niet zoveel mogelijk bezoekers je pagina laten bekijken waar ze vervolgens weer naar de informatie op zoek moeten.

Ook reviews en links naar je social media-profielen zijn hier zichtbaar. Zorg dat de juiste structured data-markup aanwezig is, zodat hier zoveel mogelijk informatie wordt getoond.

Rich cards

De rich snippets die we net behandeld hebben zijn een soort verbeterde versie van de klassieke (poor) snippet. Rich cards gaan nog een stapje verder: deze verschijnen los van de normale zoekresultaten, helemaal bovenaan de pagina.

rich-cards-google

Deze zijn alleen op mobiel zichtbaar. Hierbij worden bijvoorbeeld recepten getoond. Helaas is dit in Nederland momenteel nog niet doorgevoerd. Houd het nieuws wel in de gaten (bijvoorbeeld via onze nieuwspagina), want zodra het in Nederland zover is, is dit een geweldige kans om je te onderscheiden.

Structured data implementeren

Nu we je hebben verteld over de vele toepassingen van structured data, heb je ongetwijfeld iets gezien dat je zelf toe wil passen. Maar hoe ga je dat doen? Geen zorgen, je hoeft geen genie te zijn om deze markup aan je pagina’s toe te voegen.

Weet je niet of er al structured data aan je site zijn toegevoegd? Kijk dan in Google Search Console. Ook fouten in je structured data worden hier weergegeven. Meer over deze en andere functies lees je in ons zeer uitgebreide Google Search Console-blog.

Je zal nu met code aan de slag moeten, maar schrik niet: je hoeft deze niet helemaal zelf te schrijven. Zoals we al noemden in de inleiding, is de site schema.org opgericht om je hiermee te helpen.

We leggen uit hoe je deze site gebruikt. Als voorbeeld nemen we het toevoegen van review-markup, maar je kan deze methode ook op andere soorten structured data toepassen. Ten eerste ga je op zoek naar de pagina voor de markup die je wil gaan gebruiken.

Als je review-markup wil toevoegen, typ je in de zoekbalk ‘review’ in en kom je op de pagina ‘AggregateRating’ uit. Hier zie je veel informatie. Alle soorten properties (stukjes informatie) die je kan toevoegen aan je pagina met betrekking tot reviews staan in de tabel.

Als je naar beneden scrollt krijg je enkele voorbeelden van hoe de structured data kan worden geïmplementeerd. Klik op het tabje ‘microdata’ en je krijgt de HTML-code te zien. Let op: hier staat ook andere structured data in dan puur wat je nodig hebt om de review-informatie toe te voegen. Omdat de titel van de pagina waar je op zit ‘AggregateRating’ is, weet je dat je daarnaar op zoek moet. Dat stukje ziet er zo uit:

De ‘itemprop’-elementen zijn de verschillende properties die je kan invullen. In dit voorbeeld spreken ze voor zich. Als je niet weet wat een bepaalde property is en wat je er in moet vullen, scroll je gewoon omhoog en zoek je het op in de tabel.

Nadat je je eigen gegevens hebt ingevuld, zou je de code in je webpagina’s kunnen gaan plakken. Beter kan je echter eerst even de Structured data testing tool van Google bezoeken. Daar vul je je URL en code in, waarna Google test of je de structured data goed hebt opgebouwd.

Als alles in orde is, kan je de markup aan de code van je site gaan toevoegen. Geldt het voor je hele site, zoals bij review-markup vaak het geval is? Plak het dan in je footer. De structured data wordt dan bij elke pagina weergegeven, behalve je homepage.

Ga aan de slag

Het implementeren van structured data hoeft niet veel tijd te kosten. Je valt echter wel een stuk meer op in de zoekresultaten. Weinig moeite, grote winst dus. Ga er dus vandaag nog mee aan de slag!

Is je website überhaupt niet goed vindbaar? Dan gaat structured data alleen je helaas niet verder helpen. Gelukkig kan je altijd nog professionele hulp inschakelen bij het bestormen van de zoekresultaten. Neem daarvoor (uiteraard vrijblijvend) contact op met onze specialisten.

 

 

 

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren