Virtual reality en search: match made in heaven?

Home » Blog » Online Marketing » Virtual reality en search: match made in heaven?

Hoewel menigeen nog op een echte harde doorbraak wacht, is virtual reality vandaag de dag verder dan je denkt. De huidige mogelijkheden zijn groot en zullen de komende jaren nog meer worden uitgebreid. Vele bedrijven blijven echter huiverig met het toepassen van VR binnen search vanwege de misvatting dat de technologie nog niet toegankelijk genoeg is om er ook daadwerkelijk wat mee te kunnen doen. Jammer, want virtual reality en search kunnen elkaar anno 2017 juist heel erg versterken.

Wat is virtual reality?

Voordat we verder duiken in het hoe en wat van VR voor search gaan we terug naar de basis. Want wat is virtual reality nu precies? Virtual reality is een omgeving die middels de technologie van computers kan worden gegenereerd. Hierdoor kun je je in een andere wereld wanen die levensecht doet overkomen. Deze omgeving is te ervaren middels een speciale VR headset.

De levensechte ervaring wordt veroorzaakt door het toepassen van headtracking. Headtracking zorgt er namelijk voor – zoals de naam misschien wel doet vermoeden – dat het beeld dat jij ziet, ook daadwerkelijk meebeweegt met je hoofd. Wanneer jij dus zelf met je hoofd naar links draait, draait het beeld direct mee.

virtual-reality-en-search

Geschiedenis van virtual reality

Hoewel virtual reality misschien nog niet zo lang lijkt te bestaan, gaat de geschiedenis terug naar de jaren tachtig. Toen werd de term voor het eerst werd gebruikt. Echter werd VR op dat moment alleen nog maar toegepast in de industriële omgeving. Dit vanwege het feit dat het voor een computer veel rekenkracht kost om de beelden op de juiste manier weer te geven. Zo moeten bewegingen naadloos aansluiten op de bewegingen die een persoon zelf maakt. Gebeurt dit niet, kan het al gauw leiden tot misselijkheid. De eerste echte serieuze VR headsets kwamen in 2016 op de markt. Om die reden is dit ook het jaar dat VR langzaamaan onder de consument zijn bekendheid verwierf.

Virtual reality en search

Virtual reality wordt nu vrijwel direct geassocieerd met computerspellen. Niet zo gek ook, aangezien de eerste applicaties die op de markt kwamen, voornamelijk spellen waren. Vergeten wordt dat VR en search ook heel erg goed samen kunnen gaan. Zeker in een wereld waar het belangrijker dan ooit is om je te onderscheiden van concurrenten middels een duidelijke content strategie biedt VR vele kansen. Belangrijk is echter wel dat de inhoud gevonden kan worden door de zoekmachine.

Uit een vorig jaar uitgevoerd onderzoek is gebleken dat VR voor aanzienlijk meer engagement zorgt dan de traditionele video. Dit gegeven maakt VR dan ook een krachtig wapen in het totale arsenaal waartoe een marketeer toegang heeft. Het toepassen van VR hoeft helemaal niet ingewikkeld en kosten rovend te zijn. Neem de 360 graden video op Facebook. Hoewel 360 graden films niet door iedereen als VR wordt gezien vanwege het ontbreken van het interactieve element, maakt het wel degelijk uit van een VR ervaring.

Google zelf zit ook niet stil als het om VR gaat. Zo introduceerde de zoekmachine in 2016 de zogeheten Google VR ViewMiddels de VR View zijn gebruikers in staat om 360 graden VR-inhoud op websites en mobiele apparaten te plaatsen. Dit kan middels een eenvoudig iframe. Houd er wel rekening mee dat iframes en SEO normaliter niet de beste vrienden zijn. In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om de content via bijvoorbeeld YouTube te delen.

 

Maak je VR content vindbaar

Nu zul je misschien denken, allemaal leuk en aardig die nieuwste technologieën, maar hoe denkt de zoekmachine over VR content? Je wilt natuurlijk wel dat dit op de juiste manier door de zoekmachine wordt opgepakt. Hiervoor kun je met een aantal dingen rekening houden.

  • Vergeet de meta data niet

Zoekmachines willen begrijpen waar je inhoud over gaat. Maak het dan zo gemakkelijk mogelijk en voeg de juiste metadata toe. Denk aan een duidelijke titel en bijbehorende omschrijving die exact de inhoud van de content dekt. Vergeet ten slotte ook je bestandsnaam niet; net zoals bij reguliere content zegt een bestandsnaam “schoenentrends-2018.mp4” meer dan “jjshe489.mp4”.

  • Werk met schema markup

Door schema markup te gebruiken help je de zoekmachine te begrijpen waar bepaalde content over gaat. Dit doe je middels Schema.org. Schema.org is een initiatief van Google, Yahoo en Microsoft en het doel ervan is om via een gestructureerd schema gegevensmarkering toe te passen die door de grote zoekmachines wordt ondersteund. Door het toevoegen van bepaalde tags aan je HTML verbeter je de manier waarop jouw pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten. Een voorbeeld hiervan is om bepaalde elementen te identificeren als ‘Dit is de titel en auteur’ of ‘dit is de publicatiedatum’.

  • Vergeet de pagina zelf niet

Behalve het optimaliseren van de VR content zelf is het – net als bij reguliere content – belangrijk om de pagina an sich ook te optimaliseren. Denk hierbij aan relevante content ingestoken op de voor jou belangrijkste zoektermen. Hierdoor wordt het voor een zoekmachine ook duidelijk wat de inhoud van de verdere pagina is.

Tot slot

Virtual reality biedt vele kansen in combinatie met search. Hoewel de technologie relatief nieuw is, zijn de mogelijkheden dusdanig groot dat het opnemen van VR in je algehele marketingstrategie loont. Kijken we naar het optimaliseren van VR voor de zoekmachine is dit niet heel anders dan andere soorten content. Wees je concurrenten voor en start vandaag nog met VR voor Search.

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren