Visual search: beter zoeken, beter adverteren

Home » Blog » E-commerce » Visual search: beter zoeken, beter adverteren

Zoekmachines hebben zich de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. Toch gaat het invoeren van zoekopdrachten al sinds de duistere dagen van het internet via een toetsenbord. Hier begint nu verandering in te komen, onder andere met visual search.

De zoektocht naar natuurlijkere manieren van zoeken is in volle gang. Grote bedrijven zoals Google, Amazon en Apple zetten bijvoorbeeld vol in op voice search. Dit is echter niet de enige ontwikkeling die gaande is. Het staat nog in de kinderschoenen, maar visual search komt eraan en heeft de potentie een ware revolutie te worden.

We weten allemaal dat een foto meer waard is dan duizend woorden. Is het dan niet enorm inefficiënt om de betekenis van een afbeelding proberen te benaderen in een getypte zoekopdracht? Met visual search kan je in theorie deze stap overslaan.

Visual search: lastig

Je ziet dit gebouw en zoekt er informatie over, maar hoe verwoord je je zoekopdracht?

Dit is heel interessant voor webshops: een stap minder voor potentiële klanten om bij je product uit te komen. Bovendien kan het ze helpen relevantere resultaten te vinden. Dat verhoogt de kans dat ze converteren.

Het is echter nog niet zo makkelijk om een computer afbeeldingen te laten waarnemen zoals een mens dat doet. In dit artikel wordt behandeld wat visual search is en hoe het werkt. Tevens worden er drie tools besproken. Hierbij kijken we hoe goed ze werken en of ze interessant zijn voor e-commerce.  

Wat is visual search?

Als je visual search gebruikt, krijgt de computer een afbeelding binnen. Op basis daarvan toont het resultaten. Dat kan hetzelfde voorwerp zijn, maar het kan ook iets anders zijn. Je voert bijvoorbeeld een foto van een jurk in en krijgt dan bijpassende schoenen te zien.

Eigenlijk is dit hetzelfde als wat je, als je op de auteur van dit artikel lijkt, elke ochtend doet. Je bent je sleutels weer eens kwijt. In je hoofd heb je een beeld van hoe ze eruitzien, je scant je hele huis, en uiteindelijk blijken ze nog in de voordeur te zitten. In de basis is dat visual search.

In je eigen brein lijkt visual search vanzelf te gaan. Voor een computer is het echter een stuk lastiger. Het moet bijvoorbeeld inzien dat de vorm van de sleutels leidend is, het op zoek is naar de gehele bos en dat de sleutels er best anders uit kunnen zien, omdat ze anders liggen of aan een haakje hangen. We weten vaak zelf al niet hoe dit proces in ons eigen brein werkt. Het is dus niet eenvoudig om dit aan een computer te leren.

visual search door laptop

De toekomst?

Het ontcijferen van de afbeelding wordt bij visual search door kunstmatige intelligentie gedaan. Een voorbeeld hiervan is Deep Mind van Google. Dit soort ‘neurale netwerken’ leren zelf bij en worden op deze manier steeds beter in het begrijpen van afbeeldingen. In de volgende paragrafen bekijken we hoe dit in de praktijk werkt.

De basis: Reverse Image Search

De meest basale toepassing van visual search is reverse image search. Hierbij zoekt Google het internet af naar een afbeelding die overeenkomt met je zoekopdracht. Het verschil met gewone image search is dat je zoekopdracht een afbeelding is. Deze sleep je in het zoekvak van Google Image Search:

Reverse Image Search

Je vindt hiermee (soms) informatie over de afbeelding, waar deze afbeelding te vinden is en afbeeldingen die erop lijken. Best handig dus, als je niet zeker weet wat je voor je hebt, wil weten waar de afbeelding nog meer voorkomt of een afbeelding zoekt die erop lijkt. De kansen voor e-commerce of adverteren zijn er echter niet.

Visual search in een afbeelding: Bing Visual Search

Bing heeft onlangs een nieuwe Visual Search-functie geïntroduceerd. Het leuke hierbij is, dat je een element van een afbeelding uit kan lichten en hier verder op kan zoeken. Je vindt bijvoorbeeld een foto van een interieur en selecteert een mooie stoel. Dan vindt Bing webshops waar je deze of gelijkende stoelen kan kopen. In de toekomst identificeert Bing zelfs automatisch elementen van de afbeelding. In theorie heeft dit alles dus flinke potentie.

Het is echter nog een jong product en de resultaten zijn nog niet om over naar huis te schrijven. In het voorbeeld hieronder testen we het met een stapel fruit. We selecteren hieruit onze absolute favoriet:

Bing visual search

De resultaten zouden uit meer sinaasappels moeten bestaan. We zien echter alleen maar meer stapels fruit. Het lijkt er dus op dat er op de hele afbeelding gezocht wordt, in plaats van op de selectie. Interessant om in de gaten te houden dus, maar op dit moment werkt het nog niet goed genoeg.

Pinterest Lens

Als je Pinterest nog steeds kent als virtueel prikbord waar dames van middelbare leeftijd brei-ideetjes delen, loop je achter op de werkelijkheid. Het roert zich steeds meer op de advertentiemarkt. Gebruikers zoeken op Pinterest naar inspiratie en ideeën. Bij veel producten staan er tegenwoordig links naar webshops bij, zodat je direct kan doorklikken en kopen als je iets interessants ziet.

Omdat Pinterest al erg op afbeeldingen gericht is, past visual search er logischerwijs bij. Daarom heeft het begin dit jaar Pinterest Lens geïntroduceerd. Met deze app kunnen gebruikers foto’s maken van producten, waarna Pinterest er bijpassende zaken bij zoekt. Hierbij gaat het niet om een exacte match, zoals bij Google Image Search. Het zoekt volgens Pinterest juist naar gerelateerde dingen, waardoor gebruikers nieuwe dingen kunnen ontdekken.

Volgens Pinterest werkt de visual search-functie nu voor eten, kleding en interieur. Deze onderdelen testen we daarom. We hebben dit hieronder als eerst getest met de absolute nummer één in de fruitwereld:

Ingrediënten

Visual Search in Pinterest: sinaasappel

De sappige vrucht wordt in ieder geval herkend. Aan de eerste tag is te zien dat Pinterest begrijpt dat het om een sinaasappel gaat. Met deze informatie wordt echter nog niet zoveel gedaan. We krijgen helaas geen recepten met sinaasappels te zien. De selectie lijkt nog niet erg slim: we krijgen vooral pins voorgeschoteld met een foto die op de onze lijkt.

Kleding

Laten we de Pinterest visual search-functie eens testen op kleding, iets dat voor webshops erg interessant kan zijn. Gelukkig worden er op het kantoor van Orangedotcom aan de lopende band pakketjes bezorgd, dus een testvoorwerp was snel gevonden:

Visual Search in Pinterest: schoen

Hier zien we dat we op basis van een foto van een schoen verschillende suggesties krijgen. De app denkt te zien dat het om Nike-schoenen gaat, maar dat is niet correct. Ook hier is dus nog verbetering mogelijk. Verder valt op dat veel van de tags op hetzelfde neerkomen, je zou hier ook ‘white shoes’ kunnen verwachten. De kans is best groot dat je daarnaar op zoek bent als je deze foto neemt.

Toch hebben de getoonde schoenen wel degelijk overeenkomsten. Iemand die met visual search op zoek is naar nieuwe sneakers kan hier inspiratie uit opdoen. We zien nog niet zoveel gesponsorde resultaten. Het is de bedoeling dat deze ertussen komen te staan. Omdat ze tussen de ‘gewone’ pins staan, is het risico dat ze overgeslagen worden kleiner. Interessant dus, zeker als de resultaten relevanter worden.

Interieur

Tot slot testen we de interieuradviesfunctie. Het eerste resultaat, de QT-chair, lijkt qua stijl op de gefotografeerde stoel. Daarna begint het echter wel erg af te wijken. De andere resultaten zijn inderdaad stoelen. Een interieurdesigner die deze stoelen naast elkaar zou zetten, zou echter snel zijn baan kwijt zijn.

Visual Search in Pinterest: stoel

Pinterest geeft zelf toe dat de visual search-functie nog niet perfect is. Toch werkt het al een stuk beter dan de in dit artikel besproken concurrentie. Het begint al nuttig te worden voor webshops op het gebied van kleding en interieur. Voor hen is het sowieso interessant om op Pinterest aanwezig te zijn. Voor anderen is het goed de ontwikkelingen in de gaten te houden.

Wat kunnen we met visual search?

Nog meer dan voice search, is visual search een functie die nog niet volwassen is. Het is een natuurlijke manier van zoeken, maar vereist complexe technologie en geavanceerde kunstmatige intelligentie.

De vooruitgang gaat echter gestaag door, en er gebeurt veel op dit gebied. Vooral Pinterest Lens heeft potentie, hoewel verbetering mogelijk en nodig is. Naarmate deze techniek effectiever wordt, wordt het interessanter voor adverteerders. In de online marketing-wereld gaan de ontwikkelingen snel. Houd visual search dus in de gaten, en mis de boot niet! Wil je graag advies over hoe je deze en andere technologieën voor jouw bedrijf kan inzetten? Neem dan contact op met onze specialisten.

 

 

 

 

 

 

 

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren