Voice search: wat voor impact heeft het nou echt op SEO? De update van 2017

Home » Blog » SEO » Voice search: wat voor impact heeft het nou echt op SEO? De update van 2017


voice-search-app-ss-1920
1. Voice search: Wat is het ook al weer?


Omdat het alweer een jaar geleden is dat we schreven over de impact van voice search op SEO leek het ons een goed idee om even een korte re-cap te doen, wat was voice search nou ook alweer?
Eigenlijk is het heel simpel. Voice search is niks meer en niks minder dan simpelweg een zoekopdracht plaatsen met je stem. Voorheen typten we de zoekopdracht keurig in, maar met voice search hoeft dat dus niet meer. Dit kan dankzij slimme software van onder andere Google Now, Siri(Apple) en Cortana(Microsoft).

Populariteit

Deze slimme softwaretoepassingen zijn samen ondertussen al verantwoordelijk voor meer dan 20% van het totale wereldwijde zoekvolume. Dat is al best veel. Dat geeft wel aan hoe populair voice search op dit moment al is. En dankzij de continue verbeteringen van deze slimme software wordt het opzoeken van informatie steeds gemakkelijker. Zo kun je dankzij voice search veel gemakkelijker, efficiënter en specifieker werken.

De beginjaren

Om je te helpen een beter inzicht te krijgen in voice search blikken we eerst even terug naar de beginjaren. We beginnen in 2010. Dit is het jaar dat Google voice search introduceerde. De software was ontwikkeld om met spraakopdrachten informatie op te zoeken. Maar na de introductie werd deze software eigenlijk voornamelijk gebruikt om een telefoonnummer in te spreken dat gebeld moest worden.

Kort daarna werd de functie gekoppeld aan de zoekmachine. Daardoor konden gebruikers zoektermen inspreken en werden de resultaten in hun webbrowser getoond. Het voordeel was dat gebruikers niet meer hoefden te typen, het nadeel was dat de resultaten nog steeds te onnauwkeurig waren. Gelukkig kwam Google snel met updates voor de spraakherkenningssoftware. Door deze updates werden de intenties van de zoekers beter geïnterpreteerd en waren de resultaten veel nauwkeuriger. Deze updates en de integratie van de software in alle producten van Google (denk aan Google Maps etc.) zorgden ervoor dat het aantal gebruikers van voice search exponentieel steeg.

Wat voice search vooral kenmerkt is zijn conversationele karakter. De ingesproken zoekopdrachten zijn voornamelijk vragen. En uit een combinatie van vraag en antwoord ontstaat een “gesprek”. Wat daarnaast nog meer opvalt is dat voice search meestal gebruikt wordt op mobiele telefoons. Dat is op zich best wel logisch omdat het voor veel mensen toch nog best raar is om tegen je desktop aan te praten. Want laten we eerlijk zijn, tegen ons mobiel praten we al vaak zat.

2. voice search: Waar staan we nu?

Als we kijken naar waar voice search op dit moment staat, zien we direct dat de software steeds meer geïntegreerd wordt in alle technologieën om ons heen. Google heeft bijvoorbeeld onlangs voice search geïmplementeerd in Google Chrome. Daardoor wordt het gebruik nog meer aangemoedigd. Ook zien we de spraakherkenningssoftware steeds slimmer worden. Op dit moment begrijpt de software namelijk al meer dan 92% van alle zoekopdrachten. Dit is een flinke verbetering ten opzichte van twee jaar geleden, toen nog maar 80% van alle opdrachten herkend werd.

Door de steeds slimmer wordende software wordt het gemak vergroot en is wordt het dus steeds aantrekkelijker om voice search te gebruiken. Het is zelfs zo aantrekkelijk dat wereldwijd volgens Google in 2016 20% van het totaal aantal zoekopdrachten gedaan is met voice search. In Nederland is dit vooralsnog 6%.

Voice search gebruikers tienersHet opmerkelijk bij voice search is hoe het gebruikt wordt door jongeren. Volgens Northstar Research gebruikt 55% van de tieners op dit moment dagelijks voice search. Een conclusie zou dan kunnen zijn, dat voor hen nieuwe technologieën veel normaler zijn en daardoor gemakkelijker geaccepteerd worden. Een gesproken zoekopdracht heeft namelijk meer voordelen. Het is sneller dan typen en kan handsfree uitgevoerd worden.

voice-search-wont-change-in-seo1

3. voice search: Waar gaan we heen?

Door het toenemende gebruik van voice search verandert er veel. Wat het meest opvalt is de verschuiving van specifieke zoektermen naar uitgebreidere zoekopdrachten. Waar voorheen de focus van een zoekopdracht op een paar specifieke zoektermen lag, is de context van een spraakgerichte zoekopdracht veel uitgebreider.

Om dit duidelijk te maken schetsen we even een kort voorbeeld. Stel je loopt in Amsterdam rond en je bent opzoek naar een bakker. Je hebt zin in een lekker vers broodje, want het is bijna lunchtijd. Je pakt je mobiel en typt in “Bakker” gevolgd door “Amsterdam”. Je voert nu een gewone zoekopdracht in Google in.

Nu gaan we een bakker zoeken met behulp van voice search. Je pakt je mobiel en zegt: OK, Google. Wat is de dichtstbijzijnde bakker die verse broodjes verkoopt?”. Als we deze twee zoekopdrachten naast elkaar leggen zien we dat de spraakgerichte zoekopdracht veel meer context bevat.

Dankzij dit voorbeeld kunnen we goed zien hoe een zoekopdracht veranderd is dankzij de komst van voice search. Omdat de zoekopdrachten veel meer context bevatten is het voor de zoekmachine belangrijk om de zoekopdracht beter te interpreteren. Om dat goed te kunnen doen heeft Google de Rankbrain ontwikkeld. Dit is zelflerende software die dankzij een algoritme de context van een zoekopdracht beter leert begrijpen. Door deze software is Google steeds beter in staat om relevante resultaten te tonen, ook voor zoekopdrachten via voice search.
Bij het leren begrijpen van de veranderende zoekwoorden is het belangrijk om de zoekintentie van de zoeker te begrijpen. De zoekintentie van voice search gebruikers noemen we micro-momenten. Deze micro-momenten worden onderverdeeld in vier verschillende momenten.

  • Ik wil iets weten
  • Ik wil naar iets toe (lokaal)
  • Ik wil iets doen
  • Ik wil iets kopen

Door deze micro-momenten van je doelgroep helder in kaart te brengen, kun je beter begrijpen naar welke antwoorden ze opzoek zijn. Dan kun je de content op je website aanpassen of extra content toevoegen dat specifiek gericht is op Voice search gebruikers.


Persoonlijke assistent

Met de komst van Voice Search is ook de stap naar een virtuele persoonlijke assistent dichterbij dan we denken. Denk aan Siri van Apple, Cortana van Microsoft, Echo van Amazon, M van Facebook en Google assistent. Dankzij slimme software kunnen we met spraakcommando’s de persoonlijke assistenten heel veel laten doen. Denk aan het aanzetten van de verlichting, muziek, maar ook het bestellen van een pizza of het kopen van een vliegticket. Deze persoonlijke assistenten maken gebruik van Artificial intelligence. Dat wil zeggen dat ze zelflerend zijn en daardoor steeds beter worden. Dat belooft dus nog wat!

Snippets

Tot slot is het gebruik van Snippets ook een belangrijke veranderingen die nog veel groter gaat worden dankzij voice search. Featured snippets zijn ontwikkeld door Google om sneller en beter antwoord te kunnen geven op spraak gestuurde zoekopdrachten. Het mooie aan snippets is dat dit gesproken antwoorden zijn. Een snippet wordt dus door voice search als antwoord voorgelezen aan de zoeker. Ook is het praktische aan deze snippets dat deze op de nul-positie worden weergegeven (zie voorbeeld). Google ziet de snippets dus als meest relevante aanbeveling. Het is daarom ontzettend belangrijk om featured snippets mee te nemen in je SEO-strategie. Gelukkig schreven wij er een blog over. Klik verder om alles te weten te komen over featured snippets.


 Mocht je geintereseerd zijn om even terug te lezen wat we vorig jaar ook alweer schreven, lees dan hieronder verder!

De oude blog: Voice search

Een zoekopdracht uitvoeren met behulp van voice search is niets nieuws meer. De laatste jaren is een gesproken zoekopdracht steeds normaler geworden. Met virtuele assistenten zoals Siri, OK Google, Cortana, en meer kunnen gesproken zoekopdrachten steeds beter uitgevoerd worden. De stijging van het aantal gesproken zoekopdrachten hangt sterk samen met de stijging van het aantal mobiele zoekopdrachten. Informatie opzoeken over je favoriete band of het opvragen van de snelste route naar Nijmegen; het gaat nu een stuk sneller en gemakkelijker door te praten tegen je mobiele persoonlijke assistent.

Volgens comScore zal 50% van de zoekopdrachten in 2020 een gesproken zoekopdracht zijn. Naar verwachting blijft voice search een aanvulling op het traditionele text search. Toch is er door het stijgende gebruik genoeg reden om de invloeden van voice search op SEO op een rijtje te zetten.

voice search google

Trend mobiel en voice search

In april 2015 kondigde Google aan dat ze mobile-friendliness als serieuze ranking factor mee gingen nemen in het beoordelen van een website. Dit nieuwe zoekalgoritme werd Mobilegeddon genoemd. Mobilegeddon ontstond doordat het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten sterk in de lift zat. Een website diende vanaf dat moment te voldoen aan mobile-friendly criteria. Deze criteria zijn: responsive design, goede toegankelijkheid, leesbare teksten en makkelijk klikbare links op mobiele apparaten. Dit wordt nader toegelicht in ons Mobile Blog 2016.

Voice search heeft mede hierdoor een groeispurt doorgemaakt. Dit blijkt ook uit onderzoek van MindMeld. MindMeld onderzocht dat een groot aantal mensen pas in het afgelopen jaar gebruik is gaan maken van voice search (60,6% tegenover 11,3% drie jaar geleden). Zie afbeelding hieronder.

 

voice search treng

Daarbij zijn digitale persoonlijke assistenten ook een stuk slimmer geworden. De assistenten kunnen vandaag de dag nog beter, nog persoonlijker en in de juiste taal vragen beantwoorden. Deze ontwikkeling draagt ook bij aan de krachtige versnelling van voice search. 

Impact voice search op SEO activiteiten

De opkomst van de gesproken zoekopdracht heeft impact op hoe we SEO bedrijven. Mensen gebruiken, naast text search, nu ook andere manieren voor het uitvoeren van een zoekopdracht. Daar dienen SEO activiteiten op afgestemd te worden. Wil je bijblijven in deze snel veranderende search wereld? Neem dan de volgende punten mee in je SEO strategie.

Content

Allereerst is het belangrijk om aandacht te schenken aan content op de website. Door het toenemende gebruik van voice search, zal de manier waarop content gecreëerd wordt enigszins veranderen.

voice search content

Voorbeeld zoekopdracht met voice search

Longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn belangrijker geworden. Mensen gebruiken immers langere zinnen met voice search dan met text search. Dit is vaak in de vorm van een vraag. Een voorbeeld: je wilt een lekker ijsje halen in Amsterdam. Je zal dan waarschijnlijk intypen: “ijssalon Amsterdam”. Wanneer je tegen je mobiel spreekt, zou je waarschijnlijk zeggen: “Waar in Amsterdam kun je een lekker ijsje halen?”. Het verschil in lengte is duidelijk zichtbaar.

Een goede manier om erachter te komen welke longtail zoekwoorden voor jouw business relevant zijn, is om je volledig te verplaatsen in de gebruiker. Door precies te weten welke vragen de gebruiker zou stellen in een voice search, kun je daar je content op aanpassen. Jouw content geeft dan exact antwoord op deze vragen. Hiermee wordt de tekst een stuk relevanter voor gebruikers en dat kan positieve invloed hebben op de positie van de pagina in de zoekresultaten.

Gesproken taal

De gesproken zoekopdracht is niet alleen langer. Deze zoekopdracht is, zoals ik in het voorbeeld al liet zien, vaker in gesproken taal. Dit is eveneens handig om mee te nemen bij het creëren van content. Door je meer te richten op de gesproken taal van de gebruiker, worden de teksten informeler en toegankelijker. Dit sluit beter aan bij voice search gebruikers.

Daarbij is het verstandig om je FAQ goed op orde te hebben met daarin de meest relevante vragen voor jouw bedrijf. De letterlijke vraag en antwoord pagina’s, is precies wat de gebruiker zoekt. Belangrijk hierbij is dat de FAQ pagina relevante interne links bevat. Dit zodat gebruikers na het bekijken van de FAQ verder navigeren naar andere pagina’s op de website.

voice search FAQ

Thematische content

Tot nu toe was een goede SEO tekst een tekst met gerichte zoekwoorden die op verschillende prominente plekken natuurlijk terugkwamen. Zoekwoorden blijven belangrijk, maar ze krijgen een iets andere rol.

Doordat voice search in populariteit is gestegen, wordt het steeds waardevoller om content te bouwen rondom een thema. Een tekst die gefocust is op context en samenhang. Hoe doe je dat? Een slimme methode is om voorafgaand aan de creatie een mindmap te maken over het onderwerp. Met behulp van deze mindmap bepaal je de structuur en inhoud van de tekst en begin je met het creëren van thematische content.

Een pagina, gebouwd rondom een thema, is goed te begrijpen door zoekmachines. Daarom kan deze pagina eerder getoond worden bij zoekwoorden die deel uitmaken van het thema.

Local SEO

Voice search heeft, naast content, ook invloed op Local SEO. Onderzocht is dat getypte mobiele zoekopdrachten vaak een sterke lokale intentie hebben. Voice search wordt voornamelijk op mobiel uitgevoerd en heeft daarom (hoogstwaarschijnlijk) ook een sterke lokale intentie. Als je een Local business hebt of fysieke locaties bezit, dan is het erg belangrijk dat jouw website geoptimaliseerd is voor Local SEO.

voice search local seo

Voordelen van Local SEO:

 

  1. Prominentere plek in de zoekresultaten.
  2. Zichtbaar in Google Maps.
  3. Specifieke doelgroep targetten.
  4. Minder concurrentie.
  5. Mensen kunnen snel de correcte informatie vinden over je winkel of bedrijf. Dit kan winkelbezoek en offline conversie bevorderen.
  6. Lokale connecties en partners.
  7. Betrouwbaar door reviews.

 

Is jouw bedrijf nog niet volledig geoptimaliseerd voor Local SEO? Hieronder een paar punten die goed op orde dienen te zijn voor lokale vindbaarheid met voice search.

Knowledge Graph en Local Pack

Google heeft als missie om gebruikers zo snel mogelijk te voorzien van de juiste en meest relevante zoekresultaten. Knowledge Graphs en Local packs helpen hierbij (zie afbeeldingen). Wanneer je Google relevante informatie geeft over jouw bedrijf (adres, telefoonnummer, openingstijden etc.), kan jouw bedrijf in een Knowledge Graph en in de lokale zoekresultaten getoond worden. Dit zal de lokale vindbaarheid vergroten. Maar wanneer komt jouw bedrijf in een Knowledge Graph of een Local pack? Google haalt relevante informatie over een bedrijf met name uit de Google My Business pagina en van Google Maps en in mindere mate uit Google+, andere websites (Wikipedia etc.) en semantische mark-ups. Een Google My Business pagina is dus essentieel voor lokale vindbaarheid. Bezit je deze nog niet? Dit is het moment! Zo kan jouw bedrijf de groei van voice search en mobiele zoekopdrachten bijbenen. 

voice search knowledge graph

Knowledge Graph

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voice search local pack

Lokale landingspagina’s

Lokale landingspagina’s worden steeds belangrijker, omdat deze pagina’s online en offline dichterbij elkaar kunnen brengen. Wanneer jouw bedrijf getoond wordt in een Knowledge Graph of Local Pack is het eveneens van belang dat de website waarop doorgeklikt kan worden een pagina toont die matcht met de intentie van de bezoeker. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op Foot Locker Amsterdam, krijgt hij/zij lokale zoekresultaten voor Foot Locker Amsterdam. Wanneer hij/zij doorklikt naar de website komt hij/zij op de corporate website van Foot Locker (zie voorbeeld). Vanuit daar moet hij/zij zelf gaan zoeken naar de openingstijden en de voorraad van de locatie. De bezoeker had liever gewild dat hij/zij, na het klikken op de website, meteen werd doorgestuurd naar een lokale landingspagina waar hij/zij in één oogopslag het adres, de openingstijden en de voorraad van de locatie kon zien. Daarom zijn lokale landingspagina’s zo belangrijk. Deze pagina’s verlagen drempel tot afhaken en het helpt bezoekers snel informatie over de offline locatie te vinden. Dit komt goed samen met de lage spanningsboog die mensen hebben op mobiel. Goed ingerichte lokale landingspagina’s kunnen zorgen voor een hogere conversie.

local seo - local landingpage

Voorbeeld Foot Locker. Via het lokale zoekresultaat, word je doorgestuurd naar corporate website.

local seo - schuh

Voorbeeld Schuh. Een goede lokale landingspagina.

Rich Snippets – Reviews

Reviews zijn eveneens belangrijk bij lokale vindbaarheid. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld met behulp van voice search wil weten welke goede loodgieters er allemaal in de buurt zitten, krijgt hij/zij een lijst met verschillende lokale loodgieters te zien. Welke moet hij/zij dan kiezen? Aan de locatie ligt het in ieder geval niet. Reviewratings kunnen dan de doorslag geven. Daarom zijn reviewratings zo belangrijk. Deze ratings worden vaak ook prominent getoond in de lokale zoekresultaten, zoals hieronder is weergegeven.

voice search reviewratings

Het is aan te raden om een review mogelijkheid op de website en op de Google My Business pagina aan te maken. Vervolgens is het belangrijk om bezoekers te stimuleren om een review in te vullen. Op het moment dat reviews ingevuld zijn, zal Google dit meenemen in de zoekresultaten en Knowledge Graphs.

NB: Er worden tegenwoordig ook reviews van derden (Iens, Foursquare etc.) en social media in de Knowledge Graph getoond. Overal waar een review over jouw bedrijf staat, kan worden gebruikt in de Knowledge Graph. Het is goed om deze reviews in de gaten te houden. Je kunt er (nog) geen invloed op uitoefenen.

Samenvatting voice search

Voice search is een trend die niet onopgemerkt is gebleven in de SEO industrie. Maar hoe serieus moeten we voice search nou nemen? Hoeveel impact heeft het nou echt op SEO? Text search blijft belangrijk, maar voice search kan ook niet meer genegeerd worden. De focus zal meer komen te liggen op thematische content in plaats van content op een specifiek zoekwoord. De context van de tekst wordt belangrijker. Zo is het voor zoekmachines duidelijker waar de gehele tekst over gaat. Dan kan de tekst zowel bij getypte als gesproken zoekopdrachten getoond worden.

Een ander belangrijk aspect dat meer focus gaat krijgen is lokale vindbaarheid. Mensen zoeken steeds meer naar lokale oplossingen en willen daarom ook lokale antwoorden vinden in de zoekresultaten. Het is dus hoog tijd om jouw bedrijf lokaal vindbaar te maken met een Google My Business pagina.

Verder is het belangrijk om de snelle ontwikkelingen omtrent voice search goed in de gaten te houden. Zo kun je de veranderingen goed bijbenen en ben je de concurrentie altijd een stapje voor.

Zou je graag advies willen over hoe jouw bedrijf kan inspelen op ontwikkelingen als mobiel en voice search? Je bent bij Orangedotcom aan het juiste adres. Orangedotcom is een ervaren zoekmachine marketing bureau in Amsterdam. Ze zijn expert in Zoekmachine Optimalisatie (SEO) en Zoekmachine Adverteren (SEA) en werken met een enthousiast en ervaren team van specialisten. Je kunt vrijblijvend contact met ons opnemen.

 

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren