5 interessante take-aways @ YoastCon 2017

Home » Blog » Nieuws » 5 interessante take-aways @ YoastCon 2017

Afgelopen 3 november waren onze SEO specialisten Joost Bijl, Merel Hopman en Mattie van Steensel live at YoastCon 2017 in het hart van Nijmegen. Vroeg uit de veren en een enerverende treinreis, maar dan heb je ook wat. Een hele dag lang in de wondere wereld van SEO duiken met allemaal mede SEO geeks. Wat wil een mens nog meer?

Yoastcon 2017

 

Naast dat Merel de hapjes tussendoor bijzonder interessant vond, waren er ook bijzonder interessante sprekers. Zo heeft Joost de Valk, de oprichter of Yoast, ons in vogelvlucht door het veranderende landschap van SEO geleid. Erg inspirerend. Daarnaast hebben we erg gelachen om de charismatische Belgische buurman Karl Gilis. Met zijn scherpe blik op conversie optimalisatie, kon hij ons veel bijbrengen. Voor de thuisblijvers onder ons geven we graag een kleine samenvatting van de YoastCon 2017, zodat ook jij niks gemist hebt. We zullen je verblijden met de 5 meest interessante take-aways van deze dag.

Take-away #1

Leesbaarheid is eveneens een ranking factor voor Google. Google wordt steeds slimmer. Daarom kan het de opmaak/layout van een pagina nu steeds beter lezen en begrijpen. Hoe leesbaarder de tekst, des te hoger de kans op een goede positie in de zoekresultaten.

Take-away #2

Het zoeklandschap verandert steeds meer door voice search. Andere en vooral langere zoektermen worden belangrijker. Dus we kunnen los op de longtail zoekwoorden.

Take-away #3

Een 404-foutmelding neemt meer crawlbudget in dan een 410 foutmelding. Een 410 foutmelding geeft aan Google aan dat dit een pagina is die permanent verwijderd gaat worden. Vandaar dat Google deze sneller links laat liggen dan een 404-foutmelding. Om het probleem van 404-foutmeldingen zo goed mogelijk op te lossen, raden wij toch vaak aan om een 301-redirect in te stellen naar een bovenliggende categorie. Zo worden bezoekers toch naar de meest relevante pagina gestuurd.

Take-away #4

Geef altijd een goal value mee aan de doelen die je aanmaakt in Google Analytics. Wanneer iemand dan een doel heeft uitgevoerd, krijgen alle pagina’s die deze bezoeker in zijn/haar sessie heeft bekeken een waarde mee. Zo zie je aan het eind van de rit welke pagina’s op jouw website het beste scoren. Het is daarbij wel slim om de doelen waarden mee te geven op basis van belangrijkheid. De belangrijkste doelen dienen de hoogste waarde mee te krijgen dan minder belangrijke doelen.

Take-away #5

“Een meeschuivende rechterbalk met call-to-action is totaal niet effectief”, aldus Karl Gilis. Mensen lezen van links naar rechts, waardoor de call-to-actions in de rechterbalk van een website vaak over het hoofd worden gezien. Wat werkt wel? De call-to-action tussen de tekst plaatsen. Eentje boven de vouw en eentje aan het eind van de tekst. Dit werkt nog steeds het beste. Handig! Wij nemen dit ook direct mee naar onze nieuwe website, die in begin 2018 live zal gaan.

Het was een onwijs boeiende dag. Dank je wel Yoast voor de goede zorgen en de interessante sprekers. Volgend jaar zullen we weer van de partij zijn bij Yoastcon 2018!

Yoastcon 2017 live

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren