YouTube SEO: de sleutel naar meer Youtube views

Home » Blog » Multimedia » YouTube SEO: de sleutel naar meer Youtube views

YouTube is een van de grootste zoekmachines. De concurrentie is echter groot; er wordt elke minuut 300 uur aan video geüpload. Hoe val je op tussen al dat materiaal en krijg je meer YouTube views? Door Youtube SEO toe te passen. In dit artikel lees je hoe je het juiste onderwerp kiest, de juiste content creëert en vervolgens je video en kanaal optimaliseert. YouTube SEO werkt net iets anders dan SEO voor Google, dus lees verder en zorg voor meer kijkers!

YouTube generatie

YouTube is voor veel mensen een belangrijke bron van informatie

De basis van YouTube SEO: zoekwoordenonderzoek

Als je aan SEO doet, begin je altijd met een zoekwoordenonderzoek. Dat is bij Youtube SEO niet anders. Maar waar let je op bij het selecteren van het juiste zoekwoord?

Begin met het identificeren van een aantal veelbelovende zoekwoorden. Hiervoor kan je, zoals altijd, de Keyword Planner gebruiken. Bedenk hierbij wel waar bezoekers YouTube voor gebruiken. Voor how-to’s, reviews en tutorials is het bijvoorbeeld erg geschikt. Houd het nog breed, in de volgende stappen gaan we de beste zoekwoorden eruit vissen.

Ten eerste is het goed om een zoekwoord te kiezen dat ook in de gewone zoekresultaten voorkomt, zoals op de afbeelding hieronder. Zo sla je twee vliegen in een klap; je haalt zowel views binnen vanuit YouTube als vanuit Google zelf. Voer dus je zoekwoorden in bij Google om te controleren of er videoresultaten naar voren komen. Streef er naar in de SERPs zichtbaar te zijn.

YouTube SEO in SERP

Nu ga je de lijst met zoekwoorden verder verfijnen. Hiervoor kijk je op YouTube zelf. Voer je zoekwoorden in en analyseer de resultaten die verschijnen. Hierbij let je op de volgende zaken:

  • Views: het aantal YouTube views dat de topresultaten hebben, geeft een indicatie van het zoekvolume op de term.
  • Concurrentie: bekijk de topresultaten. Zijn het goede video’s, hebben ze veel views, hebben de kanalen veel abonnees? Zo bepaal je of je kans hebt goed te ranken.
  • Type: wat voor soort video’s verschijnen er? Hoe lang zijn ze? Beantwoorden ze de zoekintentie? Door dit te bekijken zie je wat je moet doen om het beter te doen dan de concurrentie.

Als je al deze stappen hebt doorlopen, kan je een weloverwogen beslissing nemen over het zoekwoord waar je je op gaat richten. Dan is het tijd om te gaan filmen!

Gebruikersstatistieken optimaliseren

Net zoals bij het schrijven van een SEO-tekst, is de basis van goede Youtube SEO goede content. Misschien is dit bij Youtube SEO zelfs nog wel belangrijker. YouTube heeft namelijk minder factoren tot zijn beschikking om de relevantie van zoekresultaten te beoordelen dan Google. Ga maar na: het kan bijvoorbeeld niet afgaan op links en heeft een stuk minder tekst om te analyseren. Daarom zijn gebruikersstatistieken zeer belangrijk. Denk hierbij aan:

  • YouTube views;
  • het percentage van de video dat bekeken is;
  • het aantal reacties;
  • hoe vaak de video is gedeeld;
  • het aantal ‘favorites’; en
  • het aantal duimpjes omhoog en omlaag.

Al deze factoren beïnvloed je ten eerste door een goede video te maken. Zorg dus dat het geluid goed is, dat alles er goed uitziet en dat je waarde biedt. Waardevolle content wordt beter bekeken, lokt meer reacties uit, wordt vaker gedeeld en krijgt meer waardering in de vorm van likes en favorites.

Er zijn nog wat meer manieren om de gebruikersstatistieken een boost te geven. Zo kan je door een prikkelende vraag te stellen of een controversieel punt te maken het aantal reacties verhogen. Het is je vast weleens opgevallen dat in YouTube-filmpjes vaak gevraagd wordt om te liken en te abonneren. Dit lijkt misschien overbodig, maar meer ‘likes & subscribes’, zijn goed voor de rankings. Doe dit dus ook, maar zorg ervoor dat het niet vervelend wordt. Kort aan het einde van de video is voldoende.

YouTube frustratie

Zorg wel dat je niet TE controversieel bent.

Naast de gebruikersstatistieken speelt ook de lengte van de video een rol. Langere video’s doen het vaak beter. Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk dat je voldoende te melden hebt en je bezoek kan blijven vasthouden.

Optimaliseer op deze YouTube SEO-factoren, en val op

 Je hebt nu een fraaie, waardevolle video gemaakt die gericht is op een kansrijk zoekwoord. Goed bezig! Je bent er echter nog niet. Nu kan je gaan optimaliseren op de volgende factoren:

  • de titel;
  • de bestandsnaam;
  • de beschrijving;
  • tags;
  • de thumbnail; en
  • het kanaal.

De titel

Het schrijven van een goede titel voor YouTube is grofweg hetzelfde als het schrijven van een goede titel voor een SEO-tekst. Dat betekent dat je er ten eerste voor zorgt dat je zoekwoord aan het begin staat. Verder wil je met je titel bezoekers verleiden om op je video te klikken. Zorg er dus voor dat hij nieuwsgierig maakt en past bij de inhoud van je video.

De bestandsnaam

Net als bij Google, is het achterhalen van ranking-factoren bij Youtube SEO een kwestie van een educated guess. De bestandsnaam is een van de zaken waarvan niet zeker is of het impact heeft op Youtube SEO. Het kan echter geen kwaad om dit voor de zekerheid te optimaliseren. Bezoekers kunnen de bestandsnaam niet zien, dus je doet het puur voor YouTube zelf. Plaats daarom de zoekterm in je bestandsnaam, maar bewaar je creativiteit voor het volgende punt.

De beschrijving

Net zoals Google (nog) niet kan zien wat er op een afbeelding staat, kan YouTube je video niet bekijken. Beide gebruiken ter compensatie beschrijvende tekst om een indruk van de inhoud te krijgen. Bij YouTube is dit de beschrijving onder de video. Besteed hier dus aandacht aan.

Zorg ervoor dat je uitgebreid beschrijft waar de video over gaat, en laat je zoekwoord een aantal keer terugkomen, waarvan één keer aan het begin van de tekst. Let natuurlijk wel op keyword stuffing.

Vergeet verder niet om aan het begin van de beschrijving een link naar je site te plaatsen. Zo kan je YouTube-kanaal zorgen voor meer bezoek naar je site.

Tags

Anders dan bij gewone SEO, kan je bij YouTube SEO tags toevoegen. Dit lijkt vooral te helpen om te verschijnen bij de ‘related videos’. Zo ontvang je meer bezoek vanaf video’s die volgens YouTube met die van jou te maken hebben.

YouTube SEO related videos

Als de gebruiker het niet uitgezet heeft, staat hier zelfs de optie ‘Autoplay’. Als je bovenaan de lijst staat, begint je video dus automatisch. Zolang je video interessant en waardevol is, kan dit je meer kijkers opleveren.

De thumbnail

Veel YouTube-video’s hebben een opvallende thumbnail. Sommigen gaan daar wel erg ver in:Overdreven YouTube thumbnail

Toch is het goed om te zorgen dat je een opvallende thumbnail hebt. Gezichten, krachtige kleuren en titels helpen de aandacht te trekken en meer Youtube views te vergaren. Zorg natuurlijk wel dat het bij je uitstraling past. Als je een video plaatst over beleggen, is een close-up van je gezicht met een wilde uitdrukking en een explosie als achtergrond waarschijnlijk wat minder geschikt. Gelukkig zijn er veel verschillende manieren om op te vallen. Dit blog met voorbeelden van thumbnails kan ter inspiratie dienen.

Het kanaal

Een pagina is weinig waard als de website waar hij op staat slecht is. Bij Youtube SEO geldt: een video is weinig waard als het kanaal er niet uitziet. Zorg daarom dat je de omschrijving goed invult en zorg voor een fraai logo en mooie coverfoto. Natuurlijk moeten deze een uitstraling hebben die bij je merk past.

Gewoon kanaal

Nee, niet zo’n kanaal…

Zodra je meerdere video’s hebt, kan je deze gaan organiseren in playlists. Zorg ervoor dat deze rond een bepaald zoekwoord zijn gegroepeerd.  Dat geeft YouTube meer informatie over het onderwerp van de video’s, en zorgt ervoor dat je video’s beter vindbaar zijn.

Tot slot kan je aan je kanaal zoekwoorden toevoegen, vergelijkbaar met de tags voor individuele video’s.

Aan de slag!

Nu weet je hoe je een goed zoekwoord kiest, een goede video maakt en vervolgens YouTube SEO gebruikt om zoveel mogelijk kijkers te trekken. Ga dus aan de slag en begin met het opbouwen van een trouw kijkbuispubliek! Een goed kanaal met veel YouTube views is een hele goede aanvulling op een SEO-geoptimaliseerde website. Heb je een bedrijf en wil je SEO professioneel aanpakken? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten.

 

 

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren