Zoekwoorden onderzoek: een goede voorbereiding is het halve werk!

Home » Blog » SEO » Zoekwoorden onderzoek: een goede voorbereiding is het halve werk!

Iedere website-eigenaar of webmarketeer krijgt er eens mee te maken: zoekwoorden. Ze zijn ontstaan toen Google en andere zoekmachines werden opgericht. Zoekwoorden zijn erg nuttig, maar dat beseft niet iedereen. Daarbij zijn ze pas nuttig als je goed voorwerk hebt gedaan, namelijk een zoekwoorden onderzoek. In dit blog neem ik je, in circa 5 minuten, mee in de wondere wereld van zoekwoorden en het zoekwoorden onderzoek. Je krijgt bijvoorbeeld antwoord op de vragen: Wat zijn zoekwoorden? Hoe vind je zoekwoorden? Hoe kies je zoekwoorden en hoe gebruik je zoekwoorden op de pagina? Veel leesplezier.

zoekwoorden onderzoek

Wat zijn zoekwoorden en waarom zijn ze zo verdomd nuttig?

Alvorens ik dieper inga op het doen van een zoekwoorden onderzoek, zal ik eerst kort toelichten wat zoekwoorden überhaupt zijn. Zoekwoorden zijn de woorden die mensen gebruiken om iets op te zoeken. Het zijn letterlijk de woorden die mensen intypen in de zoekmachine. Na het invoeren van een bepaald zoekwoord, krijgt de betreffende persoon een lijst te zien met webpagina’s die bij het zoekwoord past. Het is daarom erg belangrijk om jouw website ook in te richten op belangrijke zoekwoorden. Niet alleen voor bezoekers, maar vooral ook voor zoekmachines. Zoekmachines, zoals Google, bepalen het onderwerp van een webpagina door middel van zoekwoorden. Wanneer het voor hen duidelijk is waar de pagina over gaat, kan de zoekmachine deze pagina sneller tonen aan bezoekers. Dit alles draagt vervolgens bij aan het verkeer naar de website. Het bepalen van je zoekwoorden is dus stap 1 van zoekmachine optimalisatie (SEO). 

# Veel voorkomende fout

Een welbekende fout die gemaakt wordt op het gebied van zoekwoorden, is het gebruik van vakjargon. Website-eigenaren denken vaak te weten waar de mensen op zoeken, maar weten dit in werkelijkheid helemaal niet. Ze maken gebruik van vaktermen uit de business of branche en denken dat zoekers ook met deze woorden zoeken. Maar helaas!

zoekwoordenonderzoek veel voorkomende fout

Vaak blijkt het tegenovergestelde gaande. Je moet bedenken dat mensen die op het internet zoeken voornamelijk onbewust zoeken en niet te veel moeite willen doen. Ze kiezen dan juist simpelere zoekwoorden. Vanuit de doelgroep denken is dus essentieel. Met behulp van een goed zoekwoorden onderzoek kun je achterhalen welke zoekwoorden interessant zijn om jouw website op in te richten. Dit met het uiteindelijke doel om meer websiteverkeer te genereren.

Hoe doe je een gedegen zoekwoorden onderzoek?

Een goed zoekwoorden onderzoek zal je uiteindelijk veel tijd en profijt opleveren. Echt! Maar in het begin moet je wel even aan de bak. Een grondig vooronderzoek gaat natuurlijk niet in de koude kleren zitten. Ik zal je op weg helpen met je eigen zoekwoorden onderzoek aan de hand van 3 stappen:

1. Zoekwoorden vinden

De eerste stap van het zoekwoorden onderzoek is vrij helder. In deze stap moet je op zoek naar zoveel mogelijk zoekwoorden om daarmee uiteindelijk je SEO-strategie te bepalen. Maar hoe vind je deze zoekwoorden? Er zijn verschillende methodes voor het vinden van zoekwoorden. Nuttige en goedkope manieren zijn naar mijn mening:

  • Google Suggest
  • Concurrentie
  • Ubersuggest

Google Suggest: Google geeft zelf veel hints over zoekwoorden die in trek zijn. Wanneer je een zoekwoord intypt in Google, krijg je daaronder direct suggesties van andere zoekwoorden (zie het voorbeeld van kaas hieronder). Deze suggesties kunnen je op ideeën brengen voor weer nieuwe, meer specifieke zoekwoorden. Je kunt hier eindeloos mee aan de slag. Steeds als je een goed zoekwoord hebt, kun je deze weer in Google intypen om nieuwe zoekwoord ideeën op te doen. Zo krijg je een uitgebreid zoekwoorden onderzoek met een hoop zoekwoorden die potentie hebben. Met het gebruik van Google Suggest weet je echter nog niet alles. Je weet dat je zoekwoorden hebt gevonden waar mensen op zoeken, maar je weet nog niet precies hoeveel. Dan heb je de Google Keywordplanner nodig. De keywordplanner geeft een indicatie van het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand. Deze tool wordt verder in dit blog besproken.

zoekwoorden onderzoek google suggest

Google Suggest

 

Concurrentie: Ook kun je zoekwoorden vergaren door bij de concurrentie een kijkje te nemen. Hoe? Je kunt allereerst bij directe concurrenten op hun website informatie vergaren. Een andere mogelijkheid is om concurrenten te bestuderen via Google. Deze vind je door belangrijke zoekwoorden in te typen in Google. Vervolgens krijg je een lijst met websites die daarop naar voren komen; je concurrenten op dat zoekwoord. Deze lijst met concurrenten scrol je door om te zien wat concurrenten voor zoekwoorden gebruiken. Wellicht zijn er goede varianten en synoniemen te vinden waar jij niet eerder aan gedacht hebt. Daarnaast kan het je ook nieuwe invalshoeken geven om voor te gaan optimaliseren. Het is een erg nuttige manier om inspiratie op te doen.

UbersuggestUbersuggest is een handige tool om nieuwe zoekwoorden te vinden. Je typt een woord in de tool en je krijgt een reeks met nieuwe suggesties. Het is een erg handige tool om te gebruiken als je even vastloopt met je zoekwoorden onderzoek. Het biedt eveneens veel nieuwe invalshoeken. De tool laat alleen niet zien of en hoeveel op de woorden gezocht wordt. Dan moet je toch weer de Google Keywordplanner raadplegen.

zoekwoorden onderzoek ubersuggest

2. Zoekwoorden kiezen

Als het goed is heb je nu een grote lijst met zoekwoorden verzameld. Het liefst ga je voor ieder zoekwoord aan de slag, maar dat is niet direct haalbaar. Je dient focus aan te brengen door je zoekwoorden grondig te analyseren. Uiteindelijk wil je tot een lijst met ongeveer 20 zoekwoorden komen. Maar welke zoekwoorden ga je gebruiken en welke zoekwoorden niet? Dat heeft te maken met meerdere factoren. Een aantal van deze factoren licht ik hieronder toe:

  • Zoekvolume
  • Concurrentie
  • Zoekintentie

Zoekvolume: het zoekvolume van zoekwoorden is een erg belangrijke factor om te bepalen of je een zoekwoord gaat gebruiken. Zoekvolume betekent het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand in een zoekmachine. Als het zoekvolume hoog is, zal dit bij een goede positie van de website meer bezoek trekken. Om een indicatie te krijgen van het zoekvolume per maand, gebruik je de Google Keywordplanner. In deze tool vul je de zoekwoorden in waarvan je het zoekvolume wilt weten. Google geeft je dan het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand terug per zoekwoord. Ideaal dus om te weten of een zoekwoord interessant is om te gaan optimaliseren.

Kanttekening hierbij is dat Google niet alles prijsgeeft. Google is een bedrijf dat ook graag geld verdiend, dus ze helpen marketeers die werken met Google Adwords het liefst. Daarvoor is deze tool oorspronkelijk ook ontwikkeld. Het kan dan soms zijn dat Google aangeeft dat er geen zoekvolume op een bepaald zoekwoord is, terwijl dit in werkelijkheid wel zo is. Gebruik daarom ook altijd je eigen goede verstand. Indien jij het gevoel hebt dat mensen wel degelijk met een bepaald zoekwoord of zoektermen zoeken, dan kun je dat woord gewoon gebruiken. Er is dan waarschijnlijk ook minder concurrentie. Deze tweede factor hangt namelijk nauw samen met het zoekvolume.

zoekwoorden onderzoek - zoekvolume

Concurrentie: concurrentie van de zoekwoorden heeft eveneens een belangrijke invloed op het wel of niet kiezen van een zoekwoord uit je zoekwoorden onderzoek. Wanneer je alleen naar het zoekvolume van de zoekwoorden zou kijken, zou je natuurlijk altijd gaan voor de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume. Echter, het is niet altijd even makkelijk om op een populair zoekwoord een goede positie te verkrijgen. Dan krijg je alsnog dat verkeer niet naar je website. Hoe kom je erachter of er veel concurrentie op het zoekwoord is? Dit vind je uit door het zoekwoord in te typen in de zoekmachine. Hoeveel advertenties komen er dan naar voren? Hebben de websites die in de top 10 staan een hoge autoriteit? Zijn er ook afbeeldingen, zoekresultaten met locatie, shopping en of andere resultaten te zien? Wanneer het antwoord op deze vragen voornamelijk ja is, betekent het dat je met een concurrerend zoekwoord te maken hebt. Je moet dan zelf de inschatting maken of het haalbaar is om tussen deze websites getoond te worden. Anders is het vaak beter om voor een minder concurrerend zoekwoord te gaan, die vaak ook nog relevanter is voor jouw bedrijf. Meer hierover in het blog “shorttail en longtail zoekwoorden”.

Een voorbeeld: je wilt een tekst gaan schrijven over hoe je kaas maakt. Op het zoekwoord kaas zit ontzettend veel zoekvolume. Het zoekwoord zelf is vrij algemeen. Het heeft daarom ook veel concurrentie. Je kunt je dan beter gaan richten op het zoekwoord “kaas maken”. Dit zoekwoord heeft wat minder zoekvolume, maar is des te relevanter voor wat jouw doel is.

zoekwoorden onderzoek - kaas

Zoekintentie: tot slot is de zoekintentie van de zoeker heel belangrijk om mee te nemen bij de uiteindelijke keuze voor je zoekwoorden. Denk goed na wat de intentie achter een zoekwoord kan zijn. Wat wil een zoeker als hij/zij dit zoekwoord intypt? Wil de bezoeker dan iets kopen of wil hij/zij opzoek naar informatie? Dit kun je controleren door het zoekwoord in Google in te typen. Kijk kritisch naar de resultaten. De resultaten met de hoogste posities sluiten namelijk het best aan op de zoekintentie. Dit is tevens handige informatie voor de content die je gaat schrijven op de pagina. Zorg ervoor dat de pagina perfect aansluit bij wat de bezoeker wilt zien en lezen. Dan gaat Google dat ook inzien en zo kan jouw webpagina een goede positie ontvangen.

3. Zoekwoorden gebruiken

Dan is het nu tijd om de gekozen zoekwoorden uit het zoekwoorden onderzoek te gaan gebruiken op de pagina. Waar en hoe moet je de gekozen zoekwoorden terug laten komen in de tekst om er zichtbaar mee te worden in de zoekmachine? Er zijn een aantal belangrijke plekken waar bezoekers maar zeker ook zoekmachines waarde aan hechten. Dit zijn achtereenvolgend:

  • Gebruik het zoekwoord vooraan in de paginatitel van de zoekmachine
  • Gebruik het zoekwoord in de <h1> tag van de pagina
  • Gebruik het  zoekwoord 1x per alinea
  • Gebruik het zoekwoord in ankerteksten van pagina’s die naar de betreffende pagina verwijzen
  • Gebruik het zoekwoord in de alt titel van de afbeelding

Meer informatie over het schrijven van een SEO tekst, vind je in ons blog over SEO teksten schrijven.

Let op: gebruik het zoekwoord ook niet té vaak. Dan ziet de tekst er niet meer natuurlijk uit wat voor Google een signaal is dat je té veel voor de zoekmachine aan het optimaliseren bent. Het uiteindelijke doel blijft altijd om de bezoeker zo goed mogelijk te helpen.

Zoekwoorden onderzoek: een feest!

In eerste instantie lijkt het misschien een hele opgave. Toch kan het erg leuk zijn om aan de slag te gaan met een zoekwoorden onderzoek. Het levert je uiteindelijk veel tijd op en waarschijnlijk ook een stuk meer bezoek. Zo kun je je online doelen het beste bereiken. Heb je een steuntje in de rug nodig? Dan staan wij voor je klaar om je hiermee te helpen. Je kunt ons vrijblijvend contacten!

zoekwoordenonderzoek cartoon

 

Relevante diensten

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk onze relevante diensten.

Reageren