Blog

De 3 redenen om Google Analytics 4 te implementeren

Google heeft een van de grootste updates van Google Analytics van de afgelopen 15 jaar gelanceerd: Google Analytics 4 (GA4). In het nieuwe GA4 kunnen eindelijk app en web analytics data gecombineerd worden in één property. In dit artikel lees je over alle functionaliteiten en voordelen van GA4 plus de 3 redenen waarom je het beste nu al kan implementeren.

Om maar meteen met de digitale deur in huis te vallen: de vraag is niet óf je GA4 moet implementeren maar vooral wanneer. Ons korte antwoord is: zo snel mogelijk.  Deze nieuwste versie zal uiteindelijk het bestaande Universal Analytics gaan vervangen. Het is wel goed om in je achterhoofd te houden dat GA4 nog in bèta is en dat er dus nog steeds elke maand nieuwe functionaliteiten worden gelanceerd. Het lange antwoord volgt hieronder, zodat je alles goed op een rij hebt voor vervolgstappen.

Meten in Google Analytics 4

Het grootste verschil van het nieuwe meetmodel in GA4 is de verandering in focus op de verschillende meet scopes. Hoewel sessiegegevens nog steeds beschikbaar zijn, vormen ze niet langer de basis van de analytische rapporten. In plaats daarvan is de focus gelegd op gebruikers en, vooral, op events.

Door deze verandering in focus kan het gebruikersgedrag tussen de verschillende platformen beter vergeleken worden. Binnen een app heb je namelijk geen echte pagina’s, waardoor het meten van de gebeurtenissen binnen de app met Universal Analytics niet mogelijk zou zijn. Dit zorgt voor problemen met analyses, omdat je gedragsgegevens niet echt kunt vergelijken tussen web en app. Doordat GA4 zich richt op de gebruiker in plaats van op sessies, wordt dit probleem opgelost.

In de GA4 property kunnen we user properties verzamelen. Dit zijn properties die vergelijkbaar zijn met de custom dimensions op gebruikersniveau zoals we die kennen van Universal Analytics. User properties zijn attributen die gebruikt kunnen worden om gebruikerssegmenten te beschrijven, zoals taalvoorkeur of geografische locatie. Je kunt 25 user properties aanmaken per reporting analytics property.

Daarnaast kan er meer gefocust worden op (softe) conversies, doordat de rapportages worden gecentraliseerd rond events. Dit leidt tot een beter begrip van de bijdrage van gebeurtenissen aan de conversie.

In GA4 kunnen we aanzienlijk meer informatie over events verzamelen dan we met Universal Analytics konden doen. We zijn niet langer beperkt tot de event category, -action, en labels om ons van event informatie te voorzien. In plaats daarvan kunnen we tot 25 event parameters toevoegen. Deze parameters zijn als custom dimensies specifiek voor het event niveau. Bijvoorbeeld, een zoek gebeurtenis kan veel event parameters hebben die specificeren welke zoekopdracht is gebruikt.

De verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics

Dit zijn wat ons betreft de belangrijkste, maar uiteraard is er meer. Een daarvan is de interface. Bekijk hier een video van Google die je meeneemt door de nieuwe interface.

De 3 redenen voor implementatie

1. GA4 is de toekomst van Google Analytics

Google Analytics 4 zal waarschijnlijk binnen twee jaar de nieuwe standaard worden. Hoewel Google nog niks bekend heeft gemaakt over het eventuele stoppen van Universal Analytics (UA), worden er aan deze huidige versie in ieder geval geen updates meer gedaan. UA zal dus waarschijnlijk steeds minder relevant worden en daarmee uiteindelijk overbodig.

2. GA4 kijkt alleen vooruit

Het is belangrijk om nu alvast te beginnen met het verzamelen van data in GA4, zodat je in de toekomst data kan vergelijken. Het is namelijk niet mogelijk om historische data uit UA te importeren in het nieuwe GA4. Hoe eerder je dus GA4 implementeert, hoe meer historische data je al opbouwt. Uiteraard kan je nieuwe GA4 property gewoon naast je huidige UA property blijven lopen. Zo kun je dus al profiteren van de voordelen van GA4, maar kun je ook nog steeds gebruik blijven maken van UA.

3. Bekend worden met interface en mogelijkheden

De interface van GA4 ziet er tot slot anders uit dan die van UA en gaat bovendien gepaard met een hoop nieuwe functionaliteiten. Daarom is het belangrijk dat je alvast wegwijs wordt in de nieuwe interface en op de hoogte bent van wat er allemaal mogelijk is in GA4.

De voordelen van GA4

Onderstaand de zeven belangrijke voordelen op een rij.

1. Realtime data

Mogelijkheid tot realtime inzoomen op de gebruikers op jouw website.

2. Sampling

Er treed pas veel later sampling op in de data.

3. Custom reports

Meer mogelijkheden om reports zelf te customizen op een gebruiksvriendelijke manier.

4. Pre-defined events

Door pre-gedefinieerde gebeurtenissen zijn er geen toevoeging aan de code of een configuratie nodig voor diepgaande analyses

5. All in one

Zowel Web als App wordt in een weergave weergeven in plaats van twee verschillende omgevingen.

6. Cross-domain tracking

Cross-domain tracking is eenvoudiger geworden. Nu vanuit Google Analytics zelf te regelen.

7. Machine learning: nieuwe/snelle inzichten

GA4 attendeert je erop als er bepaalde opvallende gebeurtenissen plaatsvinden op basis van machine learning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een snelle daling in bezoekers of een product dat ineens goed verkoopt.

8. Koppeling met Bigquery opzetten: toegang tot ruwe data GA4

Je kan op deze manier meerdere databronnen aan elkaar koppelen en veel     uitgebreidere analyses doen.

Conclusie

Op dit moment adviseren we Google Analytics 4 naast de huidige standaard versie van Google Analytics (Universal Analytics) te laten draaien. Het is raadzaam om alvast bekend te raken met de interface en de mogelijkheden voor het moment dat Universal Analytics eventueel uit gefaseerd zal worden. Daarnaast is het goed om alvast historie op te bouwen, zodat áls er op korte termijn nog meer functies bij komen, er alvast historische data is om te gebruiken.

Mocht je graag advies willen krijgen over Analytics of andere digital marketing vraagstukken, laat het ons dan weten. Wij helpen je graag! Neem contact met ons op.

Meer lezen?

Optimaal inzicht in marketing verkijgen?