Blog

De 5 belangrijkste rapporten binnen Google Search Console

Je kan het zo gek niet bedenken of Google Search Console biedt antwoord. Toch is deze tool vrij onbekend bij het grote publiek. Tijd voor verandering dus! In dit blog gaan we dieper in op de rapporten die Search Console te bieden heeft. Met deze uitgebreide handleiding ben je vervolgens klaar om jouw website te gaan optimaliseren.

Geschreven door Karianne op Heij

Wat is Google Search Console?

Google Search Console (GSC) is toch wel één van de fijnere (gratis) SEO-tools. Waar Google Analytics ons inzicht geeft in gebruikersstatistieken op de website, geeft GSC ons inzicht in de statistieken van onze website in de zoekmachine (Google). Dit levert bijzonder interessante data op, zoals de zoekopdrachten waarmee jouw website gevonden wordt of de gemiddelde positie van een bepaald zoekwoord. Je krijgt ook inzicht in de prestaties van een website in de zoekmachine. Zijn er bijvoorbeeld pagina’s die foutmeldingen hebben of pagina’s die niet geïndexeerd kunnen worden. Kort samengevat: Google search console is een gratis seo tool waarbij jij je website kunt monitoren, verbeteren en beheren. 

Wat voor data kun je met Google Search Console analyseren?

Zodra je property geverifieerd is kun aan de slag! Wanneer je doorklikt naar het dashboard van Google Search Console, zie je aan de linkerkant een overzicht met verschillende functies. Zo kun je onder andere inzicht krijgen in het zoekgedrag van gebruikers, welke pagina’s fouten bevatten, maar ook welke pagina’s de meeste externe links ontvangen. Hieronder leggen wij de 5 belangrijkste rapporten uit en hoe jij die kunt gebruiken om je website te optimaliseren.

1. Het prestatie rapport

Het komt nog vaak voor dat klanten geen gebruik maken van Google Search Console. Hoewel je misschien niet alle functies boeiend vind, moet in onze ogen iedere digitale marketeer deze functie toch wel interessant vinden. Binnen het tabje ‘Prestatie’ van Google Search Console kun je namelijk alle zoekwoorden inzien waarop jouw website wordt gevonden. Dit kan tot wel 16 maanden terug. Binnen dit rapport zijn er vier opties die aangevinkt kunnen worden: klikken, vertoningen, CTR en positie.

Klikken

‘Totaal aantal klikken’ zijn klikken op zoekresultaten die een zoeker naar een website brengt. Onthoud dat een klik van een zoeker een bezoeker maakt.

Vertoningen

Het aantal vertoningen ligt altijd boven het aantal klikken. Dit is namelijk de frequentie waarop het zoekresultaat van jouw website is vertoond in de zoekmachine. Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat een vertoning ook geteld wordt wanneer het zoekresultaat niet zichtbaar is, maar wel op de pagina staat. We zeggen dan ook wel dat een zoekresultaat onder de vouw staat. Er is geen sprake van een vertoning als jouw zoekresultaat op pagina 2 staat en de zoeker pagina 2 niet bezocht heeft.

CTR

CTR staat voor Click Through Rate. Dit is de mate waarop zoekers doorklikken naar jouw website. Dit getal ontstaat als je de klikken deelt door het aantal vertoningen en dat vermenigvuldigt met 100.

Klikken/vertoningen*100=CTR

Een hoge CTR geeft aan dat er meer mensen doorklikken op een zoekresultaat. Het geeft aan dat het zoekresultaat aansluit bij de zoekintentie en dat de positie van het zoekresultaat waarschijnlijk hoog op de eerste pagina van Google staat.

Positie

De positie is gebaseerd op een gemiddelde. Dit is de gemiddelde positie over de geselecteerde periode van een bepaald zoekwoord of voor een bepaalde URL. Omdat posities flink kunnen fluctueren is de gemiddelde positie een goed getal om aan te houden. Hiermee kun je namelijk goed zien of er echt wat aan de hand is of dat er sprake is van een fluctuatie.

Naast dat deze vier opties aangevinkt kunnen worden zijn er een 7-tal dataweergaven die kunnen worden geselecteerd om je analyse te specificeren.

  • Zoekopdrachten – Voor welke zoekwoorden is mijn website zichtbaar
  • Pagina’s – Welke pagina’s zijn zichtbaar in de zoekmachine
  • Landen – Vanuit welke landen komt het organische bezoek
  • Apparaten – Op welke apparaten wordt mijn website bekeken
  • Zoektype – Naast web-resultaten kan er ook gefilterd worden op afbeeldingen en video
  • Zoekopmaak – Hoe verhouden pagina’s met gestructureerde gegevens zich
  • Datum – kies de periode waarvan je de data wilt zien

Elk van bovenstaande dataweergaven kan gefilterd of vergeleken worden. Hiermee kunnen interessante analyses gemaakt worden. We laten een aantal van onze favoriete analyses zien.

Keyword kannibalisatie

Door een zoekwoord te selecteren of door te filteren op een bepaalde zoekopdracht is het mogelijk om te zien voor welke pagina’s deze zoekopdracht allemaal getoond worden. Dit doe je door binnen de zoekopdrachten een zoekwoord te selecteren. Hierna wordt de data getoond voor alleen dit zoekwoord. Wanneer je vervolgens naar het tabje ‘pagina’s’ navigeert, krijg je de pagina’s te zien die worden getoond voor die zoekopdracht. Wanneer dit meerdere pagina’s zijn die dezelfde strekking hebben, dan weten we dat er een interne concurrentie gaande is om een bepaald zoekwoord. Dit wordt ook wel keyword kannibalisatie genoemd en daar kan dan de gepaste actie op worden ondernomen.

Rankings Mobiel vs Desktop

Door binnen de apparaten te vergelijken op mobiel en desktop kan het verschil tussen de rankings van mobiele- en desktop apparaten inzichtelijk worden gemaakt. Hier zit altijd wel wat verschil tussen. Als er tussen bepaalde zoekwoorden of bepaalde URL’s erg veel verschil zit dan kan het geen kwaad om daar extra onderzoek naar te gaan doen.

Zoekintentie beantwoorden

Dit is eigenlijk de omgekeerde variant van keyword kannibalisatie. Wanneer we filteren op een pagina, krijgen we de data te zien voor die bepaalde pagina. Direct in het eerste tabje ‘zoekopdrachten’ krijgen we de zoekopdrachten voor die bepaalde pagina te zien. Dit geeft ons inzicht in de zoekintentie van de zoeker. Hier staan vaak combinaties tussen die we goed kunnen gebruiken om onze pagina verder te optimaliseren.

 2. URL-inspectietool

Wanneer je een nieuwe pagina hebt gemaakt dan wil je deze graag zo snel mogelijk met de wereld delen. Niets is dan vervelender wanneer je moet wachten op Google totdat jouw nieuwe pagina eindelijk is opgenomen in de index. Je bent immers benieuwd hoe deze pagina het gaat doen in de zoekmachine. Om dit proces te versnellen kan je pagina’s indienen bij Google. Hiermee vraag je Google om een specifieke pagina te indexeren. Dit kun je doen in de URL-inspectietool in de oude Webmasters, beter bekend als ‘Fetchen als Google’.

Naast dat je jouw pagina kan indienen bij Google, kan je ook kijken hoe Google jouw pagina ziet. Dit doe je door bovenaan in Google Search Console de betreffende URL in te voeren in de zoekbalk. Google haalt vervolgens de status van je pagina op. Zodra de gegevens zijn opgehaald kun je zien of jouw pagina momenteel geïndexeerd is of niet. Wanneer je pagina momenteel niet in Google’s index is gevonden krijg je het volgende te zien: ‘URL niet geïndexeerd door Google’. Om ervoor te zorgen dat Google jouw pagina wel indexeert kun je een indexering aanvragen. Klik aan de rechterkant op ‘Indexering aanvragen’. Hiermee kun je de nieuwe pagina indienen in de index. 

Door aan de linkerkant op ‘Gecrawlde pagina bekijken’ te klikken kun je meer informatie krijgen over hoe Google de pagina ziet en hoe een gebruiker een pagina ziet. Dit is bijzonder waardevol omdat je daarmee inzicht krijgt in hetgeen Google kan zien. Wanneer jij bepaalde stylesheets blokkeert binnen jouw robots.txt bestand dan zal hetgeen Google ziet verschillen met hetgeen een bezoeker ziet.

Naast het indienen van een indexatie en inzicht krijgen hoe Google je pagina ziet, kun je in de URL-inspectie tool ook meer informatie vinden: 

  • Dekking
  • Gebruiksgemak op mobiele apparaten
  • Zoekvak voor sitelinks 

Op deze manier krijg je nog meer informatie over je pagina.

3. Dekking rapport

Het dekking rapport van Google Search Console bevat 4 functionaliteiten: fouten (geldig met een waarschuwing), geldig en uitgesloten. In dit rapport krijg je inzicht welke pagina’s eventuele problemen bevatten. Heb je geen dure crawl software tot je beschikking dan is het dekking rapport binnen Google Search Console je go-to rapport om onder andere kapotte pagina’s te kunnen traceren.

Google Search Console dekking rapport

Fouten in Google Search Console

Crawlfouten zijn pagina’s die Google heeft gevonden maar die een fout geven. Vaak zijn dit pagina’s die het niet meer doen. De zogenaamde 404-foutmelding. Dit geeft dus snel inzicht in het aantal foutmeldingen en of deze de afgelopen dagen sterk zijn toegenomen. Het is belangrijk dat dit rapport regelmatig wordt gecontroleerd en problemen zo snel mogelijk worden opgelost. Een website met veel foutmeldingen zal Google de impressie geven dat de site slecht wordt onderhouden. Hierdoor verwacht Google dat dit een slechte gebruikerservaring kan geven voor zoekers. Om deze reden kan Google concurrerende website een hogere positie binnen de zoekresultaten toekennen dan een website met veel foutmeldingen. 

Geldig met waarschuwing

In het tabje ‘geldig met waarschuwing’ worden meldingen getoond waarbij de pagina wel geïndexeerd is, maar eventuele problemen zijn geconstateerd. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s die wel in de index zijn opgenomen, maar momenteel geblokkeerd zijn in de robots.txt. Ook hier is het belangrijk dat eventuele problemen of waarschuwingen worden opgelost. 

Geldig

‘Geldig’ toont alle pagina’s die momenteel geïndexeerd zijn door Google waarbij geen problemen zijn geconstateerd. Dit tabje geeft een indicatie hoeveel pagina’s van je site Google daadwerkelijk gevonden heeft en in de index heeft opgenomen. Ook kun je inzicht krijgen of Google pagina’s heeft gevonden die momenteel nog niet in de sitemap staan. Klik hierop en kijk of de sitemap geüpdate moet worden. 

Uitgesloten

Onder het tabje ‘uitgesloten’ kun je meer inzicht krijgen welke pagina’s momenteel niet in de index worden opgenomen door Google. Dit kunnen secties van de website zijn die geblokkeerd worden in het robots.txt bestand, maar ook URL’s met een canonieke tag. Het is altijd goed om ook even in deze data te duiken en te controleren of er momenteel belangrijke pagina’s worden uitgesloten van de index.   

4. Site-vitaliteit rapport: Mobiele bruikbaarheid

De meeste online marketeers weten inmiddels dat Google sinds 2018 gebruik maakt van Mobile-first indexing. Dit houdt in dat Google voornamelijk de mobiele versie van je website bekijkt en indexeert. Fouten die betrekking hebben op de mobiele bruikbaarheid worden hier dan gerapporteerd. Ook al ontvangt je website het meeste verkeer vanuit desktop, is het alsnog belangrijk om dit rapport regelmatig te controleren op fouten en problemen. Er zijn een aantal fouten die we regelmatig zien terugkomen:

  • Tekst te klein om te lezen
  • Viewport is niet ingesteld
  • Klikbare elementen zitten te dicht bij elkaar
  • Probleem met LCP 
  • CLS-probleem

GSC rapport web vitals

Binnen Google Search Console worden de URL’s waarop deze fouten zijn gevonden weergegeven. Vaak zit er een patroon in deze fouten. Kijk bijvoorbeeld naar punt 1. Dit kan vaak eenvoudig verholpen worden door de tekengrootte in de CSS-class voor mobiele apparaten aan te passen. Pagina’s die problemen bevatten met LCP (ook wel Largest Contentful Paint genoemd) of CLS ( staat voor Cumulative Layout Shift) heeft vaak met verschillende factoren te maken. Kijk samen met je web developer naar oplossingen zodat de gebruikerservaring van de mobiele site weer optimaal wordt. 

5. Google Search Console Links rapport

Binnen Google Search Console is er een rapport over links naar je website. Hier krijg je een beter beeld over interne links binnen je website, maar ook over externe links dat je site ontvangt. Het rapport bevat verschillende secties:

  • Meest gelinkte pagina’s (extern)
  • Sites met de meeste links naar jouw site
  • Tekst met de meeste links naar jouw pagina
  • Meest gelinkte pagina’s (intern)

Google Search Console

Hier kun je inzicht krijgen of de belangrijkste pagina’s waarmee je in de zoekresultaten wilt presteren voldoende interne links ontvangen. Merk je op dat dit nog niet het geval is, bekijk de mogelijkheden om de betreffende pagina op te nemen in het hoofdmenu of footer. 

In het link rapport kunt je ook zien welke pagina’s de meeste externe backlinks ontvangen van andere websites. Door vanuit deze pagina’s interne links te plaatsen naar andere belangrijke pagina’s binnen de website, kun je ervoor zorgen dat de autoriteitswaarde goed gedistribueerd wordt. Ook kun je te weten komen wat voor soort ankerteksten (ook wel linktekst genoemd), er gebruikt wordt om naar een pagina op je site te verwijzen. Zie je hier voornamelijk veel branded ankerteksten of juist beschrijvende ankerteksten?  

Conclusie

Al met al heeft Google Search Console je ontzettend veel informatie te bieden waarmee jij jouw website kunt optimaliseren. Maak gebruik van deze gratis tool en probeer bovenstaande rapporten regelmatig te monitoren.

Hopelijk heb je iets aan deze inzichten bij het optimaliseren van je website. Mocht je er zelf niet uitkomen of loop je ergens tegenaan, laat het ons weten en neem contact met ons op, we helpen je graag!

Meer lezen?

Samen de hoogste conversiestijging behalen?