Blog

De aanpak van een goede website migratie

Een goede website is nooit af, net zomin als je onderneming ooit af is. Het digitale adres van je bedrijf is dan ook constant aan verandering onderhevig. Eens in de zoveel jaar vernieuwen veel organisaties hun website deels of volledig, waarbij je spreekt van een website migratie. Helaas gaat dit in de praktijk niet altijd vlekkeloos. Om traffic verlies te voorkomen geven we je in dit blog de ultieme tips. Lees verder om dure fouten te voorkomen.

website verhuizing

Verschillende soorten migraties

Laten we eerst de basis bekijken. We spreken van een website migratie wanneer er grote wijzigingen worden gedaan aan de website die de zichtbaarheid in zoekmachines aanzienlijk kunnen beïnvloeden. Dit kan op het gebied van back-end, content of front-end zijn:

Soorten website migraties

Voorbeeld uit de praktijk: op het moment van schrijven moeten veel partijen overstappen naar Magento 2, vanwege het stoppen van support op Magento 1 per juni 2020. Dit is een dusdanig grote wijziging dat je spreekt van een migratie. Onze klanten Cavallaro en Babboe zijn hier momenteel mee bezig, en hebben onze hulp ingechakeld. Onze klant NEVI is op 21 juli verhuisd naar een geheel nieuwe website. Ook daar hebben we geholpen met een vlekkeloze overgang.

Migraties zijn niet zonder risico

Orangedotcom begeleidt met het SEO team vele website migraties. Voorkomen is beter dan genezen, toch doen we dit in de praktijk ook regelmatig achteraf.

Als er bij de overgang naar een nieuwe website of nieuw domein geen rekening met SEO gehouden wordt, kan dit desastreuze gevolgen hebben. Bezoekers krijgen 404-pagina’s te zien, Google-resultaten leiden ineens naar niet-bestaande pagina’s en voorheen goed presterende content blijkt niet mee te zijn gegaan naar de nieuwe site. Een voorbeeld uit de praktijk toont aan wat er kan gebeuren als een websitemigratie wordt doorgevoerd zonder doordacht (SEO) plan:

Als website migratie fout gaat

In bovenstaande situatie werden we dus pas na de (fout gelopen) migratie betrokken.

Veelgemaakte fouten

Nog steeds komen we regelmatig situaties tegen waar geen goed migratie plan is opgesteld. Een paar zaken die we regelmatig zien en die leiden tot verlies:

  • Slechte strategie met onduidelijke doelstellingen en requirements;
  • Doorvoeren van wijzigingen op meerdere gebieden tegelijk;
  • Gebrek aan middelen/budget;
  • Onvoldoende tijd voor de daadwerkelijke overgang en testing;
  • Geen goede analyses vooraf, waardoor goed presterende content niet mee wordt verhuisd.

De onderliggende oorzaak bij dit alles, is dat het als opdrachtgever in de praktijk complex is om je development partner goed te briefen. Als je niet duidelijk hebt welke onderdelen meest waardevol zijn binnen je huidige domein en welke zaken je waarde laten groeien op je nieuwe omgeving, mis je al snel cruciale elementen op gebied van content of techniek. Een website is altijd een compromis tussen design en functionaliteit enerzijds en effectiviteit en inrichting voor SEO anderzijds. Waar development vaak het eerste op zich neemt, kan een SEO bureau zoals Orangedotcom het tweede deel bewaken.

Groei als doelstelling

Een migratietraject heeft twee functionele doelen: de huidige zichtbaarheid in de zoekmachines behouden en zorgen dat de nieuwe site optimaal is ingericht voor SEO. Het onderliggende doel is natuurlijk groei:

website migratie doelstelling

De aanpak van een traject is naast inhoudelijk ook procesmatig.  In de praktijk kijken we idealiter in drie fases mee:

  1. Voorbereidende fase: kick-off, scans van de huidige omgeving op SEO en CRO gebied, design advies, begeleiding voor het briefen van development;
  2. Uitvoerende fase: zoekwoorden onderzoek, redirect plan naar het nieuwe domein, checks tijdens verschillende ontwikkelstages, testen van de nieuwe omgeving;
  3. Controlerende fase: meetplan inrichting, post-scan en monitoring na de migratie.

Best practices website migratie

Een nieuwe site is natuurlijk vooral een kans voor groei. We denken graag met je mee als je bezig bent met (grote) wijzigingen aan je site. We delen alvast onze best practices met je.

Proces

  • Voorkom discussies door alle requirements voor de site goed in kaart te brengen en direct vanaf de start te briefen aan het webdevelopment bureau;
  • Migreer niet front-end en back-end tegelijkertijd. Als er dan iets fout gaat, is het makkelijker te traceren waardoor dit komt. Voer bijvoorbeeld eerst de migratie naar de back-end uit, en later het nieuwe webdesign en de site structuur;
  • Vraag je development partner of het mogelijk is om een staging omgeving op te zetten waarin de nieuwe site kan worden getest;
  • Houdt idealiter minimaal 2 weken aan om de site te testen in de staging omgeving en zet de website pas live als alles is getest en goed werkt en het redirect plan is doorgevoerd;
  • Maak een back-up van de huidige site, zodat teruggaan mogelijk is bij grote impact;
  • Plan een livegang op een maandag of dinsdag in, zodat er in de dagen daarna developers beschikbaar zijn om eventuele problemen op te lossen.

Techniek

  • Mobile first denken is key. Navigeren en oriënteren, maar ook converteren moet op mobiel goed mogelijk zijn;
  • Sitespeed is cruciaal voor mobiele gebruikers. Dit geldt vooral voor informatieve pagina’s die redelijk vroeg in het oriëntatieproces van de gebruiker worden bezocht.
  • Crawling & indexing moet mogelijk zijn, dus gebruik alleen javascript en andere interactieve elementen als het echt nodig is, en zorg dat het geen problemen veroorzaakt voor Google of Bing.

Case: een succesvolle website migratie voor SRO

SRO zorgt voor goed onderhouden, vitale en toekomstbestendige sportaccommodaties in verschillende gemeentes in Nederland. In april 2019 werd de nieuwe website van SRO gelanceerd. Door de nauwe samenwerking tussen SRO, SowiesoHelder (development) en Orangedotcom is de website migratie succesvol verlopen. Zo hebben we niet alleen het (organische) verkeer en posities in de zoekresultaten van de website behouden, maar zelfs een stijging in het verkeer, zoekposities en het belangrijkst; conversies kunnen bewerkstelligen. Een paar resultaten:

  • Meer dan tien nummer 1 posities (organische zoekresultaten);
  • 34% meer conversies;
  • 20% stijging in overall verkeer.

Lees meer over deze case hier op onze site.

Meer lezen?

  • Weten hoe we je kunnen helpen met SEO? Lees dat hier.

Bezig met website vernieuwing en kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons. Wij helpen je graag!

Samen zorgen voor een vlekkeloze migratie?