Adverteren-op-social-media

Blog

Adverteren op sociale media

Adverteren-op-social-media

Adverteren op shazamm

Kansen en mogelijkheden met adverteren op sociale media

Adverteren op sociale media kanalen als Snapchat, Shazam of Pinterest is niet nieuw. Hier is reeds het een en ander over gezegd en geschreven, maar in de praktijk blijkt dat adverteerders vaak toch niet goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden binnen deze opkomende, of beter gezegd gevestigde sociale kanalen. Sterker nog, in sommige gevallen weten mensen überhaupt niet dat hun bedrijf kan adverteren op sociale media. Welke kansen liggen er voor een bedrijf op deze platformen, en wat zijn precies de mogelijkheden? Mooi moment om hier nog eens bij stil te staan.

Adverteren op Snapchat

Opgericht in 2011 begint het verhaal van Snapchat wat zal eindigen in het snelst groeiende sociale netwerk ter wereld. In eerste instantie gericht op tieners veroverde Snapchat al snel de Verenigde Staten, waar meer dan 50% van de mensen tussen 12 en 24 Snapchat actief gebruiken of gebruikt hebben. De werking is simpel; gebruikers kunnen elkaar foto’s of video’s sturen, die eenmalig te zien zijn en daarna weer verdwijnen.

In de loop der jaren en met het uitbreiden van functionaliteiten zijn er manieren gevonden voor adverteerders om hun bedrijf te promoten op Snapchat. Dit zijn de sponsored lenses, de sponsored geofilters, de zogenaamde 3V advertenties en advertenties binnen de live stories. Deze vormen van adverteren zijn vooral interessant om de awareness en interactie met een bedrijf te vergroten.

Sponsored lenses

In Snapchat hebben gebruikers de mogelijkheid lenses, of filters als je wil, aan te brengen over hun foto of video. Dit zijn met name grappige vervormingen van het gezicht of het toevoegen van extra elementen als brillen, hoedjes of baarden. Hiernaast is een voorbeeld te zien van een sponsored lens, in dit geval van McDonalds.

Adverteren op sociale media Snapchat

Adverteren op sociale media Snapchat

Sponsored geofilter

Ook kan er gekozen worden voor zogenaamde sponsored geofilters. Zoals de naam al aangeeft zijn dit lenses of filters die kunnen worden toegevoegd aan de snap, op basis van locatie. Op deze manier kan de adverteerder bijvoorbeeld een festival, voetbalwedstrijd of stad promoten.

3V advertenties

Binnen snapchat bestaat het zogenaamde Discover platform. Hier hebben grote publishers als MTV, Discovery Channel en VICE de mogelijkheid hun content aan te bieden in de vorm van korte en informatieve video’s, waar een nieuwsbericht aan gekoppeld kan worden. Zo kun je video’s van het laatste nieuws van CNN bekijken, en met een swipe het bijbehorende nieuwsbericht lezen. Bij het klikken op een video ga je naar de volgende video, en hier kan een 3V (vertical, video, views) ad om de hoek komen kijken.

Adverteren op Snapchat

Adverteren op Snapchat

Begin juni is er een nieuwe update uitgekomen binnen Snapchat. Vanwege tegenvallende advertentie-inkomsten wordt een deel van de Discover content nu ook weergegeven in het zogenaamde Verhalen scherm, tussen Snaps van gebruikers. Er is dus een extra regel tekst toegevoegd. Hiermee hopen Snapchat en de publishers op meer interactie met de content.

Live stories

Wanneer er grote events zijn biedt Snapchat de mogelijkheid aan alle gebruikers om hun real time foto of video aan een zogenaamde live story toe te voegen. Hierdoor ontstaat een aaneenschakeling van foto’s en video’s van gebruikers die dat bepaalde event bijwonen, en te zien is voor alle Snapchat gebruikers. Adverteerders hebben de mogelijkheid hier een advertentie tussen te zetten. Bij het EK voetbal kan dit bijvoorbeeld erg interessant zijn voor bedrijven als Nike of Adidas.

In Nederland zijn deze mogelijkheden helaas nog niet beschikbaar, ondanks dat de app naar verluid door één miljoen mensen actief wordt gebruikt. Echter is het goed om deze mogelijkheden in het achterhoofd te houden om er direct bij te zijn zodra deze mogelijkheden wel beschikbaar worden.

Shazam als advertentiekanaal

Waar we Shazam voorheen kenden van enkel de muziekherkenning, is het in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een groot sociaal netwerk. Het heeft inmiddels een tijdlijn vergelijkbaar met die van Facebook. De app wordt in Nederland gebruikt door maar liefst zeven miljoen mensen.

Inmiddels zijn er vrij veel mogelijkheden voor promotie binnen Shazam. Het voordeel hierbij is dat je, net als in Facebook, je doelgroep heel gericht kunt bereiken. Bijvoorbeeld aan de hand van demografische gegevens, interesses, muziekgenres, artiesten of zelfs individuele nummers. Deze targeting kan binnen Shazam worden ingezet aan de hand van advertenties op de tijdlijn of via display.

Tijdlijn

De tijdlijn, of news feed, van Shazam is erg vergelijkbaar met die van Facebook. Echter zie je hier met name ‘shazams’ van vrienden. De adverteerder heeft de mogelijkheid tussen deze berichten een advertentie te plaatsen, uiteraard met gebruik van gerichte targeting als leeftijd, geslacht en locatie. Overigens is het mogelijk om met een dergelijke advertentie direct te linken naar de iTunes store of YouTube. Daarnaast kan gebruikgemaakt worden van een auto-play video. Zonder geluid, deze zal actief door de gebruiker aangezet moeten worden.

Display

Naast de tijdlijn zijn er een aantal interessante mogelijkheden voor display advertising. Om te beginnen kunnen banners vertoond worden in het ‘tag’-scherm. Zowel voor, tijdens als na het taggen kan een banner vertoond worden, waarbij de banner tijdens het taggen niet klikbaar is, maar ervoor en erna wel. Wanneer er bestaande tags bekeken worden kan de adverteerder deze targeten op basis van genre, artiest, nummer of bijvoorbeeld locatie. Dit kan erg interessant zijn als je bijvoorbeeld een festival met bepaalde artiesten organiseert. Daarnaast kun je als adverteerder prominent in beeld komen aan de hand van de zogenaamde entertainment take over, waarbij je twaalf uur zichtbaar bent voordat een gebruiker een nummer gaat taggen.

Adverteren op Shazam

Adverteren op Shazam

Ten slotte kunnen gebruikers in Shazam inloggen met hun Facebook account, waardoor data van Shazam gebruikt kan worden voor retargeting op Facebook.

Adverteren op Pinterest

Het sociale netwerk van Pinterest bestaat uit een prikbord met verschillende pins, die naar wens kunnen worden ingevuld. Een pin is een afbeelding of foto met een kort onderschrift. Zo kan de gebruiker een eigen prikbord maken over een alles wat hij of zij leuk vindt, of een bepaald thema aanhouden zoals sport, reizen of mode. Het prikbord kan door andere gebruikers bekeken en gevolgd worden, of er kan gezocht worden op specifieke pins aan de hand van zoektermen.

Adverteren op Pinterest

Adverteren op Pinterest

Voor een bedrijf kan het interessant zijn om eigen prikborden te creëren om op deze manier interactie en zichtbaarheid te creëren bij een bepaalde doelgroep. Wat betreft adverteren op Pinterest kunnen er zogenaamde promoted pins geplaatst worden op basis van zoekwoorden, interesses, locatie, geslacht en/of apparaat.

In Nederland wordt Pinterest gebruikt door ongeveer twee miljoen gebruikers, voornamelijk vrouwen.

Conclusie

Het opkomen van sociale media is niks nieuws en het adverteren op sociale media eveneens. Echter ontwikkelen de verschillende platformen en apps zich razendsnel, wat regelmatig zorgt voor nieuwe mogelijkheden en functionaliteiten. We zien dat adverteerders en bedrijven vaak niet (goed genoeg) op de hoogte zijn van de mogelijkheden binnen dit soort platformen. Met deze blog proberen we een kleine insight te geven en enkele voorbeelden te laten zien van dit soort mogelijkheden. Vanzelfsprekend is dit maar een klein topje van de ijsberg, er zijn nog tal van andere platformen waar we in de toekomst meer, en nieuwe, advertentiemogelijkheden zullen gaan zien. Denk aan Periscope, Tinder of Tumblr. Mocht je graag op de hoogte gehouden willen worden van de laatste advertentiemogelijkheden op het gebied van social media, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

 

Social media marketing

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?