adwords experimenten

Blog

Experimenten uitvoeren met AdWords: een succes case

adwords experimenten

Het is altijd belangrijk een lopende campagne goed te monitoren. Welke zoekwoorden werken wel, welke zoekwoorden werken niet? Wat is het ideale CPC-bod voor mijn zoekwoorden en welke advertentietekst werk het best? Na een aantal maanden zul je merken dat de AdWords-campagnes steeds beter gaan presteren. Zo hebben wij ook gemerkt bij onze klant Serviced Apartments. De conversie-aantallen bleven per maand nagenoeg gelijk, alsmede de CPA. Maar hoe til je het account naar een hoger plan? Never change a winning team toch? Helemaal als de klant tevreden is..! Orangedotcom zit anders in de wedstrijd. We zijn altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden in accounts. Zo ook voor Serviced Apartments.

De opzet van het experiment

Zo zijn wij gestart met AdWords-concepten en experimenten. Met concepten en experimenten kun je wijzigingen aanbrengen en testen in jouw campagnes in het Zoeknetwerk en het Display Netwerk. Om een Adwords experiment uit te kunnen voeren, moeten er eerst concept-campagnes gemaakt worden. Dit zijn kopieën van de bestaande campagnes, waarin je instellingen kunt aanpassen en tegen de reguliere campagnes kan testen. Dit hebben wij ook voor Serviced Apartments gedaan. Binnen de concept-campagnes is er één variabele gewijzigd binnen de campagne-instellingen; in plaats “verbeterde CPC” wat binnen de reguliere campagnes gebruikt wordt, is deze ingesteld op “aantal conversies maximaliseren”. Voor een eerlijke test is het verkeer 50-50 verdeeld en is er een looptijd van 1,5 maand gehanteerd voor het experiment.

Het resultaat

Na de looptijd bleek dat de concept-campagnes met “aantal conversies maximaliseren” betere resultaten (conversie-aantallen en CPA) boekten dan de reguliere campagnes die ingesteld stonden op “verbeterde CPC”. Het aantal conversies voor de concept-campagnes lag 44% hoger dan voor de reguliere campagnes, de CPA was 18,50% lager en de conversieratio ruim 60% hoger! Niet verwonderlijk dat we de instellingen gelijk hebben veranderd naar “aantal conversies maximaliseren”.

Nu we een maand verder zijn, is het goed om te zien wat deze nieuwe instelling voor Serviced Apartments heeft gebracht. We hebben in maart de meeste conversies behaald vanaf de start dat wij voor hen adverteren (+ 148%) en hebben de CPA naar het laagste niveau weten te brengen (-58,04%).

Test, test, test…

Gezien de resultaten van de afgelopen maand, blijkt bovenstaand experiment een goed succes voor Serviced Apartments. Wees er echter wel van bewust dat niet elke test zal uitpakken als bovenstaand voorbeeld. Toch is het wel goed om altijd te blijven testen voor klanten. Zo vind je steeds weer nieuwe mogelijkheden om een account te verbeteren. En onthoud, een test die niet goed uitpakt, is ook een learning.

Hulp nodig bij het opzetten of het verbeteren van je AdWords campagnes? Aarzel dan niet en neem contact op met onze Online Advertisement Consultants.

AdWords advertising

Bekijk deze dienst

Samen de meest effectieve AdWords campagnes opzetten?