AdWords Scripts Orangedotcom

Blog

AdWords scripts in de praktijk: hoe werk je ermee?

AdWords Scripts Orangedotcom

AdWords Scripts OrangedotcomEen SEA specialist is altijd (24/7) verantwoordelijk voor zijn campagnes, maar het is vaak onmogelijk om deze campagnes constant te blijven monitoren. Door middel van AdWords Scripts is het mogelijk om bepaalde handmatige handelingen volledig te automatiseren. In dit artikel wordt uitgelegd wat AdWords scripts zijn en op welke manier deze scripts kunnen worden toegepast.

Wat zijn AdWords Scripts?

In het kort gezegd maken AdWords Scripts het mogelijk om verschillende handelingen te automatiseren. Via JavaScript codes is het mogelijk om precies te beschrijven wat er geautomatiseerd moet worden, zoals het pauzeren van advertenties bij bepaalde zoekwoorden of het aanpassen van biedingen. AdWords Scripts zijn een hulpmiddel voor een SEA specialist om dagelijkse of wekelijkse handelingen te automatiseren en zo tijd te besparen. Deze tijd kan dan in de campagnes gestoken worden om zo betere resultaten te behalen.

Om deze AdWords Scripts te schrijven is wel enige kennis nodig van JavaScript. Online zijn veel verschillende scripts te vinden die iedereen gebruiken kan, maar als je zelf scripts kunt schrijven, zul je er veel meer uit kunnen halen. Deze standaard scripts zijn namelijk heel erg basic en bieden standaard functies aan (bijvoorbeeld het zoeken naar foutieve links of het monitoren van je kwaliteitsscore). Deze scripts zullen voor bijna elke SEA specialist handig zijn, maar met meer kennis is het mogelijk om deze scripts precies aan je wensen te laten voldoen of zelfs volledig zelf te maken. Hiermee zorg je ervoor dat de scripts precies doen wat je wilt.

Hoe begin je met AdWords Scripts?

Wanneer je gaat beginnen om een AdWords Script te schrijven, is het erg handig om de script handleiding van Google erbij te houden. Op deze pagina staan verschillende functies die gebruikt kunnen worden met AdWords Scripts.
Als je gaat beginnen met het schrijven van een script is het handig om deze code te schrijven in een tekst editor. Het gratis programma Sublime Text is hier een handig programma voor. Deze tekst editor laat bijvoorbeeld met verschillende kleuren duidelijk de verschillen tussen functies, klassen, variabelen, etc. zien. Ook beschikt het programma over een “autocomplete” functie waardoor woorden automatisch in een pop-up worden afgemaakt. Hierdoor hoef je slechts een paar karakters te typen om een lang woord in te voegen.

Verder is het handig om een account aan te maken via GitHub. Dit is een vergelijkbare dienst als Dropbox, maar dan volledig gericht op scripting. Het grote voordeel ten opzichte van Dropbox is dat je met GitHub makkelijk verschillende versies van je code terug kunt zien. Het zal namelijk vast wel eens voorkomen dat je een aantal fouten gemaakt hebt in je script en een je oude code nog wilt bekijken. Met GitHub is dit makkelijk voor elkaar te krijgen.

Wanneer je het script geschreven hebt, kun je deze uploaden in het AdWords account (op MCC of account niveau). Bij de AdWords homepage ga je naar bulkbewerkingen en daarna naar Scripts maken en beheren. Hier kan je een nieuw script aanmaken en daar je code in kopiëren. Het is niet aan te raden om je code te wijzigen in het AdWords tekstveld. Beter is het om dit in de tekst editor toe doen, zodat je altijd een back-up hebt.

Niet elke SEA specialist heeft kennis van JavaScript en daarom is het een goede tip om de Google Scripts gebruiksvriendelijk in elkaar te zetten. Op deze manier kunnen SEA specialisten het zelf ook gebruiken en bijvoorbeeld instellingen wijzigen in een Google Spreadsheet. Bij Orangedotcom gebruiken we dashboards per klant zoals in Afbeelding 1. Hier kunnen de SEA specialisten zelf verschillende instellingen van scripts invullen of wijzigen. Veel scripts werken namelijk samen met Google Spreadsheet, zodat de informatie/uitkomsten van het script in een Google Spreadsheet worden gezet. Zo kunnen deze uitkomsten later makkelijk door een SEA specialist of klant bekeken worden.

Scripting dashboard

Enkele AdWords Scripts toepassingen bij Orangedotcom


1. Monitoren: bestedingsoverzicht

Het is voor elke SEA specialist belangrijk dat er in zijn account of campagnes niet teveel of juist te weinig wordt uitgeven. Met andere woorden: het is belangrijk dat de bestedingen goed gemonitord worden. Met een AdWords Script kan dit gemakkelijk gedaan worden en is het mogelijk om op de hoogte te worden gehouden via een mail als de bestedingen niet op schema liggen. Er kan bijvoorbeeld via een Google Spreadsheet worden ingevuld hoeveel budget er elke dag is uitgegeven en hoeveel er nog uitgeven mag worden. De specialisten en/of klanten kunnen deze Spreadsheet  inzien en weten precies hoe zij er qua budget voor staan.

2. Maandrapportages

Voor veel klanten worden er aan het begin van elke maand maandrapportages gemaakt van de vorige maand. Deze rapportages bevatten statistieken van de campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden etc. Het kost meestal niet veel moeite om zo’n rapportage te maken, maar als het er veel zijn, kan het toch enige tijd in beslag nemen. Met Google Scripts kunnen deze rapportages makkelijk geautomatiseerd worden, zodat bijvoorbeeld elke eerste dag van de maand een mail gestuurd wordt met een link naar de rapportages van de maand ervoor. Dit wordt dan volledig geautomatiseerd, het is niet nodig om eerst nog informatie van AdWords te downloaden.

3. Negatieve zoekwoorden toevoegen

Voor een heldere AdWords structuur raden wij aan om zoekwoorden met verschillende matching types uit te splitsen in advertentiegroepen. In het geval dat er gewerkt wordt met exacte en modified broad zoekwoorden, loont het om de exacte varianten uit te sluiten bij de modified broad advertentiegroepen. Om de zoekwoorden uit de exacte advertentiegroepen als negatieve zoekwoorden toe te voegen aan de brede advertentiegroepen kost veel tijd om handmatig te doen. Met een script kan dit binnen enkele seconden automatisch uitgevoerd worden.

4. Bidscript

Op zoekwoorden bieden is een belangrijke en tijdrovende activiteit. Ook hiermee is het mogelijk om tijd te besparen door de inzet van AdWords Scripts. Met JavaScript kunnen er verschillende regels worden geschreven waarin bepaald wordt wanneer en hoeveel er minder of meer geboden moet worden. Het is hierbij van belang dat de regels vooraf goed worden uitgedacht, omdat een niet goed gedefinieerde regel grote gevolgen kan hebben. Daarom is het ook altijd belangrijk dat de SEA specialist de wijzigingen van de scripts nauwlettend in de gaten houdt. In een markt waar er veel wijzigingen zijn in aanbod, concurrentie, budgetten, etc. loont het niet altijd om een bidscript in te zetten. Een bidscript zal namelijk de regels volgen die zijn opgesteld. Als veranderingen op de website of in de markt elkaar snel opvolgen, zullen de regels van het script ook aangepast moeten worden. Daarom is het altijd goed om te kijken voor welke campagnes of accounts bidscripts te gebruiken zijn en voor welke campagnes of accounts handmatige wijzigingen gewenst zijn.

Overige toepassingen

Naast deze toepassingen die wij gebruiken zijn er nog talloze andere toepassingen om AdWords Scripts te gebruiken. Scripts kunnen bijvoorbeeld ook helpen bij het  opmerken van foutmeldingen over URL’s en het pauzeren van de betreffende advertenties. Ook het instellen van alerts bij sterke afwijkingen in CTR of vertoningen is een veelgebruikte toepassing. Daarnaast kunnen AdWords Scripts bijvoorbeeld helpen met het vergelijken van prestaties (benchmarking) en het inzetten van afteladvertenties.

Google Scripts zorgen voor controle en tijdwinst

Met Google Scripts kunnen veel verschillende werkzaamheden geautomatiseerd worden. Deze automatisering zorgt voor een tijdwinst (bepaalde werkzaamheden hoeven niet meer uitgevoerd te worden) en controle (er kunnen automatisch meldingen/mails worden verstuurd als er iets aan de hand is). Er zijn vele voorbeelden te vinden op internet die bijna één op één gekopieerd kunnen worden, maar handiger is toch om je eigen scripts te schrijven. Zo zorg je ervoor dat de scripts op maat gemaakt worden en precies doen wat je wil.

Zoekmachine marketing

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?