Tips

Blog

AdWords tips deel 2

Tips

google adwordsWij zijn nog steeds dagelijks bezig met het opzetten en optimaliseren van grote en minder grote AdWords-campagnes. De mogelijkheden hierbij zijn dan ook nog steeds ogenschijnlijk eindeloos en overweldigend, vooral voor minder geoefende gebruikers. Om hierbij wederom een beetje te helpen hebben wij onze SEA-specialisten nog meer AdWords tips op laten stellen.

Remarketing lijsten voor het zoeknetwerk

mobiele advertenties1 Een goede manier om je biedingsstrategie uit te diepen is het gebruik van Remarketing lijsten in het zoeknetwerk (RLSA). Na plaatsing van de vanuit Google AdWords verkregen Remarketing-tag op een website, wordt er automatisch een lijst aangemaakt met websitebezoekers. Dit wordt gedaan door middel van het plaatsen van cookies. Zodra er 1.000 cookies zijn achter gelaten is het mogelijk deze lijsten in te zetten voor Remarketing via het zoeknetwerk.

RLSA stelt adverteerders in staat bezoekers van een website opnieuw te bereiken wanneer zij zoeken via Google. Vanwege beperkter bereik is het hiermee mogelijk om op bredere zoekwoorden in te kopen, zonder hier volledig op leeg te lopen. Je richt je immers alleen op mensen die al eens op jouw website zijn geweest. Daarnaast kun je met aangepaste advertenties en een alternatieve boodschap inspelen op het feit dat mensen al interesse hebben getoond in jouw website.

Maak aparte campagnes voor Search en Display

Het is met Google AdWords mogelijk om campagnes aan te maken waarbij in dezelfde campagne gebruik wordt gemaakt van zowel het zoek- als het display netwerk. Dit zijn echter twee volledig verschillende manieren van adverteren en om het verschil in resultaat overzichtelijk te houden, is het goed voor beide netwerken aparte campagnes op te zetten.

Search DisplayVanuit de verschillende karakter van de netwerken gelden verschillende vuistregels, bijvoorbeeld met betrekking tot de doorklikratio. Zo is voor het zoeknetwerk een minimale CTR van 2% de richtlijn, terwijl een campagne op het display netwerk het al goed doet met een CTR van boven de 0,10%. Het aantal vertoningen zal voor het display netwerk ook altijd vele malen hoger liggen dan voor het zoeknetwerk, terwijl het bouncepercentage in het zoeknetwerk (over het algemeen) een stuk lager ligt.Door per netwerk een campagne op te zetten houd je gemakkelijk het overzicht en is optimaliseren op basis van prestaties een stuk gemakkelijker.

Advertentieplanning

Vaak worden er AdWords campagnes opgezet en al dan niet geoptimaliseerd op basis van CTR, CPC en conversies. Twee dimensies die vaak over het hoofd worden gezien, maar wel erg waardevol zijn, zijn “uur van de dag” en “dag van de week”. Via het tabblad “dimensies” in AdWords is het mogelijk om eenvoudig de best presterende dag van de week te achterhalen. Waardevolle statistieken om naar te kijken zijn: CTR, CPC, conversieratio en gemiddelde positie. Wellicht dat concurrenten niet in het weekend actief zijn of liggen de conversieratio’s in het weekend vaal lager dan doordeweeks. Via advertentieplanning is het mogelijk om dan in het weekend je biedingen te verlagen, om zo kosten te besparen.

tijd van de week Naast het achterhalen wat de beste dag van de week is, is het ook zeer waardevol om het best presterende tijdstip te weten. Als je ziet dat er in de avonduren veel kosten gegenereerd worden, maar dat de conversies juist in de ochtend of middag plaatsvinden, kun je hier op inspelen door in de avonduren minder te bieden en in de ochtend of middag juist bodverhogingen toe te passen. Let er op dat je per dag het beste tijdstip onderzoekt. Dit kan namelijk per dag verschillen.

Geografische targeting

Bij het opzetten van een AdWords campagne moet je de targeting van deze campagne opgeven. Voor de niet locale partijen, zal vaak een heel land getarget worden. Vaak wordt er later niet meer gekeken naar de prestaties per specifieke locatie. Het zou goed kunnen dat men in Groningen bijvoorbeeld heel anders reageert op advertenties dan mensen in Zeeland of Maastricht. Door de statistieken per gebruikerslocatie te analyseren, krijg je een goed beeld van de prestaties en resultaten per locatie. Hier kun je vervolgens weer op inspelen door bodaanpassingen per locatie door te voeren of verschillende advertentie-uitingen per locatie te testen.

Als blijkt dat bepaalde locaties bovengemiddeld presteren, zou je kunnen overwegen om deze locaties los te trekken en in aparte campagnes te plaatsen. Hierdoor krijg je meer controle over budgetten en biedingen. Voor goed presterende locaties wil je namelijk altijd zichtbaar zijn en het is niet de bedoeling dat minder goed presterende locaties het budget gebruiken dat beter naar de goed presterende locaties had kunnen gaan.

Beoordelingssterren

Voor veel branches en verticals is de concurrentie moordend. Het wordt dan ook steeds belangrijker om jezelf te onderscheiden van concurrenten. Via AdWords kun je al verschillende advertentie extensies toevoegen om de advertentie meer op te laten vallen en bezoekers van extra informatie te voorzien. Deze extensies zijn eenvoudig toe te voegen aan de advertenties. Een andere verrijking van de advertenties, is het toevoegen van klantbeoordelingen. Deze beoordelingen worden bij de advertenties weergegeven als gele sterren:

sterren

We zien in veel markten dat het nog mogelijk is om jezelf te onderscheiden van concurrenten. Het toevoegen van deze sterren vergt ook iets meer moeite dan het toevoegen van de AdWords advertentie extensies. Om in aanmerking te komen voor deze sterren, dien je je aan te melden bij een onafhankelijke beoordelingssite (Kiyoh, Trustpilot, Ekomi, etc.). In de meeste gevallen dient de website ten minste 30 unieke recensies te hebben (allemaal van de afgelopen twaalf maanden, van verschillende IP adressen) en een gemiddelde beoordeling van 3,5 sterren of hoger. Als hieraan is voldaan, zullen de beoordelingen automatisch aan de advertenties worden toegevoegd.

De sterren zorgen niet alleen voor een betrouwbare uitstraling en meer advertentieruimte, ze behalen ook een hogere CTR (wij zien tot 30% hogere CTR voor advertenties met beoordelingen).

Meer AdWords tips

We zouden een boek vol kunnen schrijven met AdWords tips, maar omdat een week maar een beperkt aantal uur bevat zou een dergelijk boek waarschijnlijk over vijfendertig jaar een keer af zijn en dat zou de relevantie van de AdWords tips niet ten goede komen. Gelukkig hebben we dit blog als oplossing. Verwacht daarom binnenkort een nieuw blog met wederom een aantal mooie AdWords tips!

AdWords advertising

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?