Tips

Blog

AdWords tips

Tips

google adwordsDagelijks zijn wij bezig met het opzetten en optimaliseren van grote en minder grote AdWords-campagnes. De ogenschijnlijk eindeloze mogelijkheden die hiervoor worden aangeboden in AdWords kunnen voor minder geoefende gebruikers overweldigend zijn. Om toch een klein beetje te helpen, hierbij een vijftal AdWords tips van onze SEA-specialisten.

Mobiel adverteren via AdWords

Sinds de introductie van enhanced campaigns is het helaas niet meer mogelijk specifiek op mobiel gerichte campagnes op te zetten in AdWords. Een ontzettend gemis, vooral vanwege de jaarlijkse stijging in mobiel gebruik. Er is echter een manier waarop je er binnen een campagne voor kan zorgen dat bepaalde advertenties enkel op mobiele apparaten worden vertoond, terwijl andere advertenties enkel op desktop en tablets met volledige browser worden vertoond.

mobiele advertenties1Dit doe je door meerdere advertenties te schrijven, zowel op desktop gerichte advertenties als op mobiel gerichte advertenties. Selecteer bij de mobiele advertenties de optie ‘mobiel’, terwijl je deze optie bij de desktop advertentie open laat. Hierdoor worden de advertenties met mobiele voorkeur op mobiele apparaten altijd verkozen boven de desktop advertenties.

Nadeel hiervan is dat het niet mogelijk is om op zoekwoordniveau te optimaliseren. Dit is erg jammer, aangezien mobiel zoekverkeer wezenlijk verschilt van zoekverkeer op de desktop. Hopelijk biedt Google adverteerders in de toekomst alsnog de mogelijkheid onderscheid te maken tussen mobiele- en desktop campagnes.

Dynamic Keyword Insertion

Dynamic keyword insertion (DKI) is een simpele manier om advertentieteksten relevanter te maken ten opzichte van een zoekopdracht. Met DKI voeg je een stukje code toe aan je advertenties dat ervoor zorgt dat het zoekwoord waardoor jouw advertentie wordt vertoond op de plek van het stukje code wordt ingevuld. Dit kan zowel in de titel van je advertentie, als in de beschrijvingsregels en/of de display URL.

mobiele advertenties2Dit is vooral handig wanneer je ervoor kiest om veel verschillende zoekwoorden te gebruiken in één advertentiegroep. Het is dan niet mogelijk advertenties te schrijven waarin ieder zoekwoord terugkomt, dus door automatisch zoekwoorden in te laten vullen vang je dit op. De ervaring is dat advertenties met DKI door hun relevantie vaak hogere doorklikratio’s behalen en dus ook een positief effect hebben op de kwaliteitsscores van zoekwoorden.

Om gebruik te maken van DKI gebruik je het volgende stukje code: {KeyWord: zoekwoord}

Advertentie-extensies

Google biedt verschillende mogelijkheden aan om advertentie uit te breiden met advertentie-extensies. Door gebruik te maken van advertentie-extensies vallen advertenties meer op, wordt er vaker op geklikt en gaan de kwaliteitsscores omhoog. Het is dus van groot belang dat deze extensies worden gebruikt, want een hogere kwaliteitsscore betekent lagere klikprijzen.

De extensies die momenteel onder andere beschikbaar zijn in Nederland zijn:

Sitelinks; hiermee voeg je extra links toe aan je advertenties, bestaande uit een titel van 25 karakters en eventueel zelfs twee beschrijvingsregels á 35 karakters.
Oproepextensies; hiermee voeg je een telefoonnummer toe aan je advertenties. Op desktop is dit een niet-klikbare extensie, terwijl in mobiele advertenties er direct naar het nummer gebeld kan worden door erop te klikken.
Recensie-extensies; door je aan te melden bij een onafhankelijke beoordelingssite (Kiyoh, Trustpilot, Ekomi, etc.) en genoeg beoordelingen te krijgen, kom je in aanmerking voor het gebruik van de recensie-extensie. Hiermee wordt de gemiddelde beoordeling omgezet naar oranje sterren in je advertenties.
Locatie-extensies; door je bedrijfsgegevens in te vullen kun je gebruik maken van locatie-extensies. Hiermee wordt het adres van je bedrijf als klikbare link met een Google Maps-pinnetje toegevoegd aan de advertenties.
App-extensies; hiermee voeg je een downloadknop toe aan je advertenties, waarmee bezoekers direct naar de App Store of Google Play gaan om jouw applicatie te downloaden.
Highlight-extensies; deze extensies zijn recentelijk uitgerold door Google en stellen adverteerders in staat kleine bullets met USP’s toe te voegen aan advertenties. De bullets mogen niet overeen komen met de advertentieteksten.

mobiele advertenties3

Maak specifieke advertentiegroepen

Bij AdWords draait het allemaal om relevantie. Hoe hoger de relevantie en samenhang tussen het zoekwoord, de advertentie en de landingspagina, hoe meer Google je hiervoor beloont. Hogere relevantie leidt tot betere kwaliteitsscores. Hoe hoger deze kwaliteitsscores, hoe beter de advertentiepositie en/of hoe lager de benodigde CPC biedingen. Zeker in een concurrerende markt zal elke punt in kwaliteitsscore een groot verschil maken.

Een van de manieren om de relevantie tussen het zoekwoord en de advertentie zo groot mogelijk te maken, is door zeer specifieke advertentiegroepen te maken. Per advertentiegroep kun je advertenties schrijven. Zorg er dan ook voor dat er niet teveel verschillende zoekwoorden in dezelfde advertentiegroep staan. Biedt je bijvoorbeeld zowel reisverzekeringen, autoverzekeringen als ziektekostenverzekeringen aan, wees er dan zeker van dan deze zoekwoorden niet in één en dezelfde advertentiegroep terecht komen. Hoewel dit logisch klinkt, zien we in de praktijk dat dit nog (te) vaak fout gaat. Om de relevantie zo groot mogelijk te maken, loont het om misspellingen en meervoudsvormen in aparte advertentiegroepen te plaatsen. Plaats bijvoorbeeld de volgende zoekwoorden in 4 verschillende advertentiegroepen:

  • Autoverzekering
  • Autoverzekeringen
  • Auto verzekering
  • Auto verzekeringen

Op deze manier kun je de advertenties hierop aanpassen en het zoekwoord exact terug laten komen in de titel, beschrijvingsregel(s) en zichtbare URL.

Voeg ten minste 2 advertenties per advertentiegroep toe

Hoe goed een advertentie ook lijkt, in de praktijk zal pas blijken of deze ook goed werkt. Als er maar 1 advertentie per advertentiegroep live staat, is nooit te zien hoe goed deze advertentie presteert ten opzichte van (een) andere advertentie(s). Test daarom ook altijd met meerdere advertenties tegelijk. Een kleine wijziging in de titel, beschrijvingsregel of zichtbare URL kan al een groot verschil maken in CTR of conversiepercentage. Het testen met advertenties is dan ook een continu proces. Om te voorkomen dat door de bomen het bos niet meer is te zien, raden wij aan om niet meer dan 3 of 4 advertenties per advertentiegroep live te zetten.

Kijk goed naar de prestaties van de advertenties en neem beslissingen op basis van de gestelde doelstellingen. Pauzeer de minst goed presterende advertenties en voeg direct nieuwe advertenties toe. Op deze manier blijven alleen de best presterende advertenties over.

Binnenkort meer

Er zijn natuurlijk veel meer dan vijf AdWords tips te bedenken. Tussen het beheren en optimaliseren van de AdWords accounts door zullen we daarom de komende tijd nog een aantal AdWords tips opstellen.

AdWords advertising

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?