Venice beach

Blog

Het nut van AdWords voor offline retailers

Venice beach

AdWords voor offline retailersIntegratie tussen offline en online is noodzakelijk.

De manier van winkelen verandert in hoog tempo. Tijdens het oriëntatieproces wordt online informatie steeds belangrijker. Deze zogeheten omni-channel shoppers gebruiken in elke fase van het aankoopproces meerdere verkoopkanalen,  voornamelijk aan de hand van een smartphone. De smartphone is een soort shop assistent geworden die onzekerheden wegneemt, verwachtingspatronen bijstelt en uitdagingen biedt voor innoverende retailers. Retailers moeten beseffen dat klanten, ongeacht waar zij zich bevinden, altijd informatie tot hun beschikking hebben. Veel retailers kiezen ervoor om dit te negeren, terwijl het juist een kans is om potentiële klanten te bereiken en naar de winkel te trekken.

Concurrentie aangaan met online retailers

Over het algemeen hebben online retailers minder lasten en kunnen hun producten dus voor een lagere prijs aanbieden dan de prijs in fysieke winkels. Prijs wordt dan ook als grootste reden gezien om online de concurrentie niet aan te gaan. Deze gedachte is met name gebaseerd op de traditionele marketingmethodes die veel offline retailers nog steeds toepassen. Namelijk door te adverteren op basis van aanbod. De USP’s van offline retailers verschillen tegenwoordig niet veel van de online concurrentie. Deze manier van adverteren zal dus weinig opleveren. Offline retailers zullen een manier moeten vinden om hun grootste concurrentievoordeel te gebruiken: een fysieke winkel. Uit onderzoek van Google, uitgevoerd door Ipsos MediaCT and Sterling Brands, blijkt dat 95% van de retail transacties nog steeds in fysieke winkels wordt gedaan.

Hoe en wanneer de klant bereiken?

Met de juiste technologieën is het dus mogelijk om op de vraag van de klant in te spelen. Zo bieden advertenties die geactiveerd worden als iemand naar een bepaald product zoekt in combinatie met ´waar te koop´ kansen voor offline retailers om potentiële klanten in het oriëntatieproces aan zich te binden. Tijdens het shoppen zijn de potentiële klanten ook via AdWords te bereiken. Adverteer bijvoorbeeld alleen op mobiel in een straal van 1 kilometer om uw winkel zodat potentiële klanten tijdens het shoppen weten in welke (dichtstbijzijnde) winkel zij het product kunnen kopen. Met name via mobiele advertenties zijn de potentiële klanten goed te bereiken. Hierover vindt u meer in ons artikel Word jij mobiel (al) goed gevonden?

Behoefte aan informatie

Van de 6000 ondervraagde omni-channel shoppers geeft 68% aan meer tevreden te zijn met een offline aankoop als ze van tevoren online research hebben gedaan. Dit research is lang niet altijd gebaseerd op het vinden van de laagste prijs. Beschikbaarheid van een product en locaties van fysieke winkels vormen een groot deel van de informatie waar online behoefte aan is. De meest gebruikte bron voor het vinden van informatie zijn de zoekmachines.

Google AdWords retail
Bron: thinkwithgoogle.com

Dit zoekgedrag is dus niet alleen bevorderlijk voor het aantal webshopbezoeken. Juist offline retailers kunnen van dit zoekgedrag profiteren. Uit het hetzelfde onderzoek van Ipsos MediaCT and Sterling Brands blijkt namelijk dat 3 van de 4 shoppers aan de hand van informatie afkomstig uit zoekmachines eerder een fysieke winkel bezoekt. De informatie die de klant zoekt, is online gemakkelijk in kaart te brengen. Deze informatie bestaat bijvoorbeeld uit:

– De prijs van een product bij een winkel in de buurt;
– De voorraad van een product bij een winkel in de buurt;
– De locatie van de winkel (eventueel in combinatie met de afstand tot de winkel);
– Contactinformatie van de winkel;
– Wat de winkel nog meer voor producten aanbiedt.

Om deze informatie in de betaalde zoekresultaten te verschaffen biedt AdWords verschillende mogelijkheden. Online advertenties kunnen namelijk in één oogopslag de locatie, producten, voorraad en USP’s communiceren. Twee van deze mogelijkheden zijn:

Adverteren in het zoeknetwerk

Met behulp van advertentie-extensies kan in het zoeknetwerk veel nuttige informatie worden verschaft.

– Door het Adwords account te koppeleniPhone Google AdWords aan de Google+ bedrijfspagina kunnen er locatie-extensies aan de advertentie worden toegevoegd. De shopper ziet waar de locatie van de winkel is en op hoeveel afstand hij of zij zich van de fysieke winkel bevindt. Met name tijdens het shoppen of het oriëntatieproces is het belangrijk om als lokale aanbieder zichtbaar te zijn. De consument weet dan of het product in zijn omgeving verkrijgbaar is. De iPhone reparatieservice in dit voorbeeld bevindt zich op 6,5 kilometer afstand. Door op het blauwe pijltje te drukken wordt er direct een routebeschrijving geopend.

– Contactinformatie is gemakkelijk te verwerken in een advertentie. Bijvoorbeeld aan de hand van oproepextensies of door het volledige telefoonnummer in de advertentietekst te vermelden. Het duidelijk vermelden van een telefoonnummer of oproepextensie kan ervoor zorgen dat de shopper direct contact opneemt. Bijvoorbeeld om te informeren naar de voorraad van een bepaald product. Wat uiteindelijk dus een winkelbezoek op kan leveren.

Adverteren in Google Shopping

Tijdens het oriëntatieproces en het daadwerkelijke winkelen wordt er via mobiel veel productinformatie gezocht. Google Shopping is een goede manier om consumenten te bereiken die in de buurt van uw winkel naar een product zoeken. Volgens een Amerikaans voorbeeld van ‘Sears Hometown and Outlet Stores’ heeft lokale Google Shopping geleid tot een toename van 122% aan offline winkelbezoeken.

Office-depot

Dit winkelbezoek is uiteindelijk afhankelijk van het aanbod en de productvoorraad. Als de zoekopdracht overeenkomt met het aanbod en het product op voorraad is, toont Google Shopping een advertentie met afbeelding, prijs, beschrijving, voorraad, openingstijden en afstand tot de winkel.

Maak gebruik van de kansen die multi-channel biedt

Consumenten geven steeds minder om het kanaal waarmee gecommuniceerd wordt. De informatie moet beschikbaar zijn wanneer zij dat willen. Hoewel het sterk stijgende percentage online aankopen anders laat zien, worden de beslissingen en aankopen lang niet altijd online gedaan. Er liggen dus volop kansen voor offline retailers. Bent u benieuwd naar alle mogelijkheden die AdWords biedt voor offline retailers? Neem dan gerust contact op. Wij helpen u graag online de concurrentie aangaan.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?