app store optimalisatie

Blog

ASO: App Store Optimization

app store optimalisatie

Middels SEO streven we naar een betere online zichtbaarheid, vrijwel altijd voor een website. Maar wat als het optimaliseren van een app de hoofddoelstelling is? Dan komt App Store Optimization om de hoek kijken. App Store Optimization – afgekort ASO – is een vak apart. Niet het optimaliseren van een website, maar een app staat hierbij centraal. Wat het precies is, waarom je het zou moeten inzetten en met welke factoren je rekening moet houden delen we graag met je. 3, 2, 1… go!

Wat is App Store Optimization?

App Store Optimization is het optimaliseren van mobiele apps met als doel ze hoger te laten ranken in de zoekresultaten van een app store. Het hoger de app rankt, des te groter de zichtbaarheid voor potentiele klanten. Het doel van App Store Optimization is om meer verkeer naar de specifieke apppagina te genereren, zodat de app wordt gedownload. App Store Optimization wordt ook wel aangeduid als App Store SEO, App Search Optimization of Mobile App SEO.

app store optimization

Waarom App Store Optimization?

Zodra je app gereed is, is het zaak dat de doelgroep je app ook daadwerkelijk kan vinden en downloaden. En laat dat nou precies het moment zijn waar App Store Optimization heel goed van pas komt! Want hoewel je offline de nodige marketingactiviteiten kunt organiseren bij het lanceren van een app, vinden veel gebruikers nog steeds een app door simpelweg te zoeken in de verschillende app stores. Voor het gemak gaan we nu even uit van de twee grootste, namelijk App Store (Apple) en Google Play (Android). Maar iIn het enorme aanbod aan apps is het lastig om daadwerkelijk op te vallen. Daarbij is het ook nog eens zo dat mensen steeds minder apps gebruiken. Waren het er in 2015 nog gemiddeld 33, zijn dat er nu 25. Zonder de inzet van App Store Optimization snijd je jezelf en je doelgroep dan ook eigenlijk in de vingers. De vraag is dus eigenlijk niet of je met App Store Optimization aan de slag moet gaan, maar vooral vanaf welk moment.

Directe en indirecte factoren

Het inzetten van App Store Optimization kan namelijk al eerder dan je denkt. Vaak wordt een app nadat deze gereed is zonder enige gedachte in een of meerdere app stores aangeboden. Terwijl juist hier al App Store Optimization begint. Voor het optimaliseren van een app heb je te maken met directe en indirecte factoren.

Directe factoren

  • Titel en beschrijving

Een goede titel is onmisbaar wanneer je aan de slag gaat met App Store Optimization. Zorg dat de titel niet alleen de naam van de app omvat, maar ook het belangrijkste zoekwoord. Hiervoor heb je vooraf al een zoekwoordenonderzoek gedaan. Houd ook rekening met het verschil tussen de stores van Apple en Google. Zo hanteert Apple op desktops maximaal 23 tekens en Google 30. Op smartphones is dit respectievelijk 11 en 14.

  • Trefwoorden

Het toevoegen van trefwoorden is alleen in de App Store mogelijk. Maak hier dan ook gebruik van! Je kunt zelf een aantal trefwoorden opgeven die het meest belangrijk zijn. Zorg hierbij dat de belangrijkste trefwoorden vooraan staan. In Google Play is het niet mogelijk om trefwoorden toe te voegen. De omschrijving van de app is daarom in Google Play veel belangrijker. 

  • Omschrijving

Bij de omschrijving van een app kun je echt losgaan. Zie dit als dé mogelijkheid om je app bij je doelgroep onder de aandacht te brengen. Zorg in ieder geval dat je de belangrijkste USP’s van je app uitlicht. Ook hierbij is het weer belangrijk dat je niet de focus op de voor jou meest belangrijke zoektermen verliest. Met deze zoekwoorden hoop je tenslotte je doelgroep aan te trekken.

  • Beeld

Vergeet vooral het beeld ook niet. Sterke visuals zullen niet direct van invloed zijn op je rankings, maar zijn wel van groot belang voor degenen die jouw app-pagina bezoeken. Ook kun je hier de belangrijkste en mooiste USP’s uitlichten.

Indirecte factoren

Hoewel je er geen invloed op kunt uitoefenen, spelen er ook een aantal indirecte factoren mee bij de uiteindelijke ranking van een app. Zonder deze positieve factoren is het vrijwel onmogelijk goed te ranken op een specifiek zoekwoord.

  • Downloads

Het aantal downloads is erg belangrijk. Zo zal een app hoger ranken dan een concurrent wanneer het aantal downloads veel hoger is. Hierbij wordt niet alleen naar het aantal gekeken, maar ook het aantal recente downloads. Apps die dus voorheen vaak werden gedownload maar tegenwoordig helemaal niet meer, zullen dus niet eeuwig goed blijven ranken.

  • Beoordelingen

Zowel ratings als reviews geven een indicatie van hoe tevreden gebruikers zijn met een app. Behalve dat ze van invloed zijn op het algoritme, geeft het ook een sterk signaal af aan je potentiële doelgroep. Slechte ratings en/of reviews schrikken af en zullen het aantal downloads geen goed doen.

Overige factoren App Store Optimization

Ten slotte zijn er een aantal factoren die niet direct of indirect invloed uitoefenen op de ranking van een app. Wel is het belangrijk om hierbij stil te staan, omdat ze wel degelijk van invloed zijn op de te bereiken doelgroep. Neem bijvoorbeeld de categorie waarin je een app wegschrijft. Bij Apple maak je een keuze uit een primaire en secundaire categorie. Bij Android is dit net even anders; hier wordt allereerst de keuze gemaakt tussen een reguliere app en een game. Ook kun je hier maar 1 categorie kiezen, en speelt een eventuele secundaire categorie dus geen rol.

Starten met App Store Optimization

Zit je op dit moment middenin de ontwikkeling van een nieuwe app en wil je dat deze app straks goed gevonden wordt binnen de belangrijkste app stores? Neem dan vandaag nog contact met ons op. App Store Optimization is een vrij nieuw, zich ontwikkelend gebied waarvoor veel te behalen valt. Onze enthousiaste SEO consultants helpen je hiermee graag op weg. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

App Store Optimization

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?