Click-to-text-op-mobie

Blog

Berichtextensie is nu doorgevoerd

Click-to-text-op-mobie

Google en zoekmachinemarketing zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Iedere online marketeer – gericht op zoekmachinemarketing – probeert Google zoveel mogelijk te omarmen. Wordt de website goed gevonden in Google, dan zit het over het algemeen wel goed met de bezoekersaantallen. Juist vanwege het belang van Google kijkt een zoekmachinemarketing specialist met argusogen naar Google. Wanneer komt er weer een update aan en welke gevolgen brengt deze met zich mee? Google staat niet stil en blijft continu nieuwe features testen. Voordat nieuwe features worden doorgevoerd, test Google deze altijd uitvoerig. Zo deed Google dat ook bij de berichtextensie (in het Engels: click-to-text). Deze is recent doorgevoerd!

Click-to-text example

 

Advertentie extensies

In de begindagen van advertentie extensies werden deze vooral ingezet om meer real estate te claimen en zo te proberen een hogere doorklikratio (CTR) te behalen. Tegenwoordig spelen advertentie extensies ook echt een rol in de bepaling van Ad rank. Elke SEA specialist is dan ook gek om deze feature onbenut te laten. Het probleem met deze extensies is echter dat je nooit zeker weet of ze blijven bestaan. Hoewel een aantal extensies al geruime tijd bestaan, worden er vaak nieuwe extensies toegevoegd en verdwijnen er af en toe ook een aantal van het toneel.

In juni 2016 werd bekend dat Google een nieuwe advertentie extensie (bèta) aan het testen is. De zogeheten berichtextensie. Deze extensie, geheel bestemd voor mobiel, is nu doorgevoerd! Het kan gezien worden als het broertje van de oproepextensie. Het verschil tussen oproepextensie en de berichtextensie zit ‘m in de actie die volgt na het klikken op de extensie. Bij de oproepextensie wordt het telefoonnummer getoond, waarop geklikt kan worden om ernaar te bellen. Bij de berichtextensie krijgt de gebruiker, zoals de naam al doet vermoeden, de mogelijkheid om een sms bericht te sturen, direct vanuit het zoekresultaat. Na het klikken op de extensie, opent de berichtenapplicatie op de telefoon. In de afbeelding hieronder is het telefoonnummer van het bedrijf al ingesteld evenals (eventueel) een standaard tekst.

click-to-text extensie

Voordeel van de berichtextensie

Voor de mobiele gebruiker is de berichtextensie ideaal. Hij/zij hoeft in de meeste gevallen alleen op “verstuur” te drukken. De enorme populariteit van berichtenapplicaties (whatsapp, telegram, etc.) toont aan dat men houdt van berichten versturen. Zeg nou eerlijk; wie kijkt nog naar het maximaal aantal belminuten bij het afsluiten van een abonnement? Het gaat vooral om de internetbundel om o.a. die whatsappjes te versturen! Met deze extensie speelt Google hier goed op in. Bellen met onbekende personen vormt soms nog een drempel. Deze drempel wordt door Google weggenomen middels deze nieuwe extensie.

Op veel websites kom je tegenwoordig ook een chatmodule tegen om in contact te komen met de klantenservice. Daarnaast maakte ruim 37% van de call centers in 2015 gebruik van SMS ondersteuning, welke in 2016 naar verwachting zal groeien tot 60% (zie afbeelding). Deze ontwikkelingen tonen aan dat het steeds gemakkelijker wordt om in contact te komen via ‘text messaging’. Men vindt het fijner om via tekst te communiceren dan om te bellen. Juist daarom hebben wij ook veel verwachtingen van deze nieuwe extensie.

click-to-text groei

Bron: dimensiondata

Potentie berichtextensie

De berichtextensie op mobiel is doorgevoerd en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Volgens ZipWhip (waarvan bekend is dat zij deze bèta testen), laten advertenties met een berichtextensie een verbetering in CTR van 265% zien ten opzichte van gelijke advertenties met een oproepextensie. Hierbij kan het zijn dat men op het icoontje klikt, omdat het nieuw is en benieuwd is wat het doet. Echter, ZipWhip heeft aangegeven dat de extensie ook echt wordt gebruikt; er worden chatberichten gestart met (potentiële) klanten. We moeten nog even wachten op meer data voordat we conclusies kunnen trekken over de potentie van de extensie. Zodra er meer bekend is over de resultaten van de berichtextensie, zullen wij jullie daarvan op de hoogte brengen.

Mochten er verder nog vragen zijn na het lezen van deze blog, kun je altijd contact met ons opnemen.

 

 

Mobile advertising

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?