Blog

Beter scoren in Google? Dit zijn de 10 beste gratis SEO tools in 2021

Dus je gaat werken aan de vindbaarheid van je website, maar hebt even geen budget voor professionele tools? Geen probleem! In dit blog bespreken we de 10 beste gratis SEO tools in 2021 die je op weg helpen naar topposities in de Google zoekresultaten.

Ga direct naar:

  1. Google Analytics
  2. Google Search Console
  3. Google Mijn Bedrijf
  4. Ubersuggest
  5. Answerthepublic
  6. Alsoasked
  7. Detailed Chrome Extensie
  8. ScreamingFrog
  9. Pagespeed Insights
  10. Mozbar

Essentiële SEO-tools

De SEO-tools in deze categorie zijn niet optioneel, maar broodnodig. Want als je de impact van je werkzaamheden wilt kunnen meten, dan kun je eigenlijk niet zonder deze tools.

1. Google Analytics

Google Analytics is een fijne tool om mee te starten. 

Door een gratis account aan te maken en een stukje code aan je website toe te voegen, heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie die je helpt om te bepalen of je op de goede weg bent. 

De tool geeft je onder meer inzicht in:

  • Via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen;
  • Of ze vooral desktop of mobiele apparaten gebruiken;
  • Welke pagina’s ze bezoeken, en;
  • Hoe lang ze op je website blijven.

En nog veel meer.

In de analytics cursussen van de Analytics Academy kom je alles te weten over deze tool en hoe je ‘m gebruikt. 

De presentatie van de cursus video’s is soms wat knullig, maar ze helpen je goed op weg in de wondere wereld van digital analytics. 

2. Google Search Console

De tweede tool die onmisbaar is voor SEO’s, is Google Search Console

Met de tool krijg je bijvoorbeeld inzicht in: 

  • Welke pagina’s van je website in Google’s index staan (en welke niet);
  • Op welke zoekwoorden je website wordt gevonden via Google. Inclusief gemiddelde ranking in de zoekresultaten;
  • Welke pagina’s op je website traag zijn volgens Google;
  • Hoeveel pagina’s van je site Google per dag ongeveer verwerkt.

Met Google Search Console kun je dus zien of je SEO activiteiten leiden tot betere prestaties in de zoekresultaten.

Koppel ‘m dus direct aan je website!

Wat je nog meer met Search Console kan, en hoe je het activeert, lees je in ons uitgebreide Google Search Console-blog.

3. Google Mijn Bedrijf

Elk bedrijf dat staat ingeschreven bij de KvK heeft recht op een Google Mijn Bedrijf-vermelding die vindbaar is in Google en Google Maps. Grote kans dus dat je al zo’n bedrijfsvermelding hebt. Maar doe je er ook al iets mee?

Hopelijk wel, want de vermelding is doorgaans het eerste wat iemand te zien krijgt wanneer hij of zij in Google zoekt naar je bedrijf door middel van een branded search, zoals ‘Orangedotcom’. Belangrijk dus dat deze er zo goed mogelijk uitziet en (potentiële) klanten niet afschrikt.

Door je bedrijfsvermelding volledig in te richten, en bijvoorbeeld geregeld foto’s en reviews toe te voegen, maak je direct een goede indruk wanneer een potentiële klant je opzoekt via Google. Tegelijkertijd verbeter je daarmee je vindbaarheid in de Google zoekresultaten. Ga dus aan de slag met je Google Mijn Bedrijf-vermelding! 

Je vermelding beheren en optimaliseren kan via google.nl/business of de Google Mijn Bedrijf app

Oké, je hebt de basics nu op orde. Snel door naar tools die je helpen met het maken van content!

Content tools

Zonder content ga je waarschijnlijk geen hoge ogen gooien met je website in de Google zoekresultaten. Maar hoe bepaal je welke content je gaat maken?

Een goede eerste stap is om te gaan kijken bij concurrenten die goed scoren in Google. Waar schrijven zij over? Hoe vaak publiceren ze nieuwe content? Deze informatie geeft je al enig inzicht in wat werkt binnen jouw branche.

De volgende stap is een zoekwoordenonderzoek dat je helpt je bij het bepalen van focus. Onderstaande tools helpen je daarbij.

4. Ubersuggest

Voordat je lukraak content gaat maken, is het natuurlijk wel fijn om te weten waar je doelgroep precies naar zoekt, en welke zoektermen ze gebruiken.

De tool Ubersuggest helpt je hierbij. Het geeft je snel een idee van hoeveel mensen er zoeken naar een specifiek zoekwoord of onderwerp. Je vult een term in en voilà! Je krijgt binnen enkele seconden een geschat maandelijks zoekvolume. Daar blijft het niet bij. Je kunt met de tool ook:

  • eenvoudig sorteren;
  • filteren op zoekwoord;
  • extra zoekwoordideeën van Google Suggest bekijken;
  • zoekwoorden uitsluiten.

Houd er wel rekening mee dat de zoekvolumes uit de tool benaderingen zijn. Gebruik ‘m dus om kansrijke zoektermen te vinden, maar zie de getoonde getallen niet als absolute waarheid.

En wil je echt serieus en uitgebreid zoekwoordenonderzoek doen? Dan doe je er goed aan professionele tools te gebruiken, zoals Semrush, Ahrefs en Keywordtool.io.

Andere handige gratis content tools die ook het proberen waard zijn:

5. Answerthepublic

Bij het schrijven van content ben je vaak bezig met het beantwoorden van vragen die spelen bij je doelgroep. Als je goed inspeelt op de zoekvraag, krijg je blije websitebezoekers en zal je hoger scoren in Google dan een concurrent die dit niet doet.

Maar hoe kom je erachter welke vragen spelen bij je doelgroep? Bijvoorbeeld via de tool AnswerThePublic! Als je hierin een onderwerp invoert, krijg je in no time een handig overzicht met vragen die in Google worden gesteld over dit topic. De vragen worden in overzichtelijke diagrammen weergegeven.

Wanneer je doorklikt op een item, dan zie je ook direct de zoekresultaten in Google. En dus met wie je concurreert als je besluit content te maken rondom de vraag. 

Met de gratis versie van de tool kun je een paar zoekopdrachten per dag doen. De betaalde versie kost (v.a.) $79 per maand.

6. Alsoasked

Alsoasked is nog een tool waarmee je veelgestelde vragen over een onderwerp kunt verzamelen. Vul een onderwerp in, en zie direct welke vragen er spelen je doelgroep.

De tool haalt de vragen uit het People Also Asked (PAA) blok, dat je met name in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten veelvuldig ziet in de Google zoekresultaten.

Alsoasked werkt dan ook het beste als je in het VK of de VS zoekt naar jouw zoekwoorden. Als je Nederlandse zoekwoorden gebruikt, dan zul je ze dus wel even moeten vertalen. Gebruik daarvoor eventueel de gratis vertaler van DeepL

7. Detailed Chrome Extensie

Bij SEO ga je met je eigen website de strijd aan met andere websites om hoog te scoren in Google. Om te achterhalen wat een goede SEO strategie is voor jouw website, is het vaak waardevol om te analyseren wat goed scorende concurrenten doen met hun websites.

De Chrome extensie van Detailed helpt je hierbij. Je kunt er in een handomdraai onder meer per pagina inzien:

  • Wat de paginatitel en -omschrijving zijn;
  • Welke tussenkopjes (headings) een pagina bevat;
  • Hoeveel afbeeldingen er worden gebruikt;
  • En nog veel meer.

Deze informatie helpt je bij het maken van content voor je eigen website. Want een concurrent die goed scoort in Google, doet blijkbaar iets goed. 

Bestudeer de website van deze concurrenten dus, en gebruik wat je vindt als inspiratie voor je eigen website. Alternatieve gratis browser (Chrome) extensies:

Een andere handige online tool om een pagina op meerdere manieren te analyseren is de ZOMDir’s Page inspector.

Technische SEO tools

Als zoekmachines als Google je content niet kunnen vinden of begrijpen, kunnen ze je ook niet laten ranken. De technische basis van je website moet dan ook in orde zijn en geen knelpunten bevatten.

Met de SEO-tools in deze categorie kun je, met een beetje SEO kennis, technische belemmeringen opsporen.

Het is hierbij wel belangrijk om op te merken dat SEO techniek snel ingewikkeld kan worden. Met onderstaande tools kun je problemen signaleren, maar ga geen dingen aanpassen die je zelf niet helemaal begrijpt. Overleg in ieder geval eerst met een web developer of SEO-specialist, voordat je technische aanpassingen maakt.

8. ScreamingFrog

Bijna elke website bevat wel foutjes. Bijvoorbeeld links die niet meer werken, of pagina’s die per ongeluk afgeschermd staan voor zoekmachines. Zeker bij grote websites die al wat langer bestaan, sluipen dit soort foutjes er in de loop der tijd vaak onbedoeld in.

Handmatig krijg je deze nooit allemaal boven water, maar met een tool als Screaming Frog spoor je ze vliegensvlug op. De tool analyseert je website en brengt allerlei interessante informatie per pagina in kaart. Bijvoorbeeld:

  • Kapotte links en afbeeldingen;
  • Ontbrekende, dubbele of te lange paginatitels en -omschrijvingen;
  • Pagina’s met heel weinig content;
  • Of de pagina geïndexeerd mag worden.

En nog veel meer.

Met de gratis versie van de Screaming Frog SEO Spider kun je tot 500 urls van je website analyseren, genoeg voor een kleine website. De betaalde versie kost £149.00 per jaar.

De Getting Started Guide helpt je op weg bij het gebruik van de tool. Liever een andere gratis tool voor SEO techniek gebruiken? Probeer dan Xenu’s Link Sleuth eens.

9. Pagespeed Insights

Een trage website is voor niemand leuk. Het belemmert je SEO prestaties én de gebruikerservaring op je website.  Weten hoe snel je website is? De tool Google Pagespeed Insights geeft je een goede eerste indruk.

Krijg je een slechte snelheidsscore van Google? Overleg dan met een developer hoe je ervoor kunt zorgen dat je website sneller wordt. In de tool worden al enkele tips gegeven om eraan te werken.

Andere gratis tools voor het werken aan de snelheid van je site:

Linkbuilding tools

Een belangrijke pijler van SEO is website autoriteit. Links van invloedrijke websites naar jouw site, geven je website autoriteit een boost. En hoe meer autoriteit je website heeft, des te makkelijker het wordt om goed te scoren in Google.

10. MozBar

De MozBar is een van de weinige gratis SEO tools om de autoriteit van een website in te schatten. De browser extensie van Moz geeft je een score van 1 tot 100, voor zowel de pagina waar je je op bevindt (PA), als de website als geheel (DA). Hoe hoger de score, des te hoger de autoriteit.

De tool kan je onder meer helpen met het bepalen van hoe sterk een website is. En of het dus de moeite waard is om er een link van te proberen te krijgen.

Wil je weten hoe je de tool kunt gebruiken? Lees dan ons blog over linkbuilden.

Professionele tools

Voor een kleine website kun je met bovenstaande gratis tools een heel eind komen als je aan je SEO wilt werken. Wanneer je weinig concurrentie hebt, helpen de tools je mogelijk zelfs al om topposities in Google te behalen. Voor grote websites, en bij veel concurrentie, is er waarschijnlijk grover geschut nodig.

Bij Orangedotcom gebruiken we daarom diverse betaalde SEO-tools, waaronder Semrush, Screaming Frog Log File Analyzer, Deepcrawl en MajesticDeze professionele tools bieden een schat aan informatie die ons helpt om de websites van onze klanten én hun goed scorende concurrenten grondig te bestuderen, zodat we uiteindelijk tot de beste SEO strategie komen. 

Advies nodig?

Natuurlijk draait het niet alleen om tools in optimalisatie, maar zeker ook over de juiste aanpak, bewaking van het proces en resources. Daar kunnen we je bij helpen natuurlijk. Lees bijvoorbeeld over onze SEO aanpak of check de case van SRO.

Dat was het! Hopelijk heb je iets aan deze tools bij het optimaliseren van je website. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met onze aanpak? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op.

Meer lezen?

Samen de hoogste organische groei behalen?