Blog

Black Friday 2019: 5 tips om het maximale uit affiliate marketing te halen!

Black Friday is steeds populairder in Nederland en vrijdag 29 november is het weer zo ver! Wij verwachten dat er dit jaar weer nieuwe omzet records gebroken worden. Ook je omzet een boost geven tijdens Black Friday? Lees dan verder. In dit artikel geven we vijf gouden tips voor een ultieme checklist waarmee je direct aan de slag kunt.

Geschreven door: Suzan Özertem

De ontwikkelingen van Black Friday

De tips komen er aan, eerst een korte inleiding. Want wat is Black Friday eigenlijk, en waar komt het vandaan?

In Amerika is Black Friday al jaren een begrip, in Nederland is het pas een aantal jaren een bekende ‘shopping holiday’. Elk jaar wordt er in Nederland steeds groter uitgepakt met aanbiedingen en promoties. Tegenwoordig is Black Friday ook niet alleen op vrijdag, maar kiezen veel winkels er ook voor om aanbiedingen het hele weekend en op maandag te laten gelden.

Black Friday in cijfers
In 2018 werd tijdens Black Friday via iDEAL 10 miljoen betalingen verricht. Dat komt neer op 38 procent meer ten opzichte van 2017 en 72 procent meer dan een reguliere werkweek. De online-omzet via iDEAL bedroeg 845 miljoen euro en de totale pinomzet was 1,5 miljard dollar. De kans is groot dat er de komende jaren alleen maar meer (online) gewinkeld gaat worden (bron: Het Parool). 

Als webshop profiteren
Verder is het opvallend dat het aantal zoekopdrachten op ‘Black Friday’ in drie jaar tijd bijna is verdrievoudigd naar ruim 1 miljoen. Als webshop wil je natuurlijk maximaal profiteren van Black Friday en Cyber Monday. Daarom is het belangrijk dat je nu al met de voorbereidingen start.

Black Friday 2019: De ultieme checklist

Je hebt besloten om met jouw webshop mee te gaan in de Black Friday madness, hoe nu verder? Hier 5 gouden tips. 

Tip 1: Communiceer de (kortings)acties tijdig

Door de populariteit van Black Friday zijn consumenten tegenwoordig steeds eerder op zoek naar de beste aanbiedingen. Daarom is het slim om al minimaal een week van tevoren te communiceren welke producten er tijdens BF in de aanbieding zijn. Ook is het is belangrijk om de looptijd van de acties te bepalen. 

Een opvallende trend is dat elk jaar de periode van de Black Friday acties in looptijd toeneemt. In het begin waren de acties meestal geldig van vrijdag tot en met maandag. Echter is dit bij de meeste nu verlengd met een week (maandag tot en met Cyber Monday). 

Doe je aan affiliate marketing? Dan is het belangrijk dat je tijdig jouw acties met een accountmanager van het affiliate netwerk deelt. Samen met de accountmanager zorg jij ervoor dat je acties op tijd bij de juiste publishers terecht komen. Op deze manier kunnen jouw acties eenvoudig worden meegenomen in bijvoorbeeld de nieuwsbrief van het netwerk en de publishers. Ons advies is om de acties vóór half november 2019 te delen met jouw accountmanager en publishers.

Tip 2: Gelikt promotiemateriaal

Er zijn verschillende soorten publishers die elk op hun eigen manier gebruik maken van promotiematerialen. Sommige publishers zetten bijvoorbeeld banners in en de andere publishers kiezen juist voor een productfeed. Zorg ervoor dat jij verschillende soorten promotiematerialen klaar hebt liggen voor Black Friday. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een specifieke productfeed voor Black Friday. Publishers kunnen deze dan gemakkelijk opnemen vanuit het affiliate netwerk en opnemen op hun website. Een productfeed is een bestand dat alle informatie bevat over de producten die te vinden zijn in jouw webwinkel. Deze productfeed wordt dagelijks geüpdatet, zodat de informatie op de website van de publisher continue up-to-date is. Daarnaast kun je ook nog verschillende formaten banners inzetten gericht op Black Friday, zo is het formaat 500×500 erg populair onder met name e-mail publishers.

Met alleen gelikt promotiemateriaal ben je er nog niet. Zorg ook dat publishers direct kunnen linken naar een Black Friday landingspagina. Zo zien de bezoekers in één oogopslag alle aanbiedingen. Om de koopdruk nog even wat op te voeren bij je bezoekers kun je ook een aftelklok plaatsen die de kortingsperiode nog even goed benadrukt!

Tip 3: Zorg voor een goede laadsnelheid

Natuurlijk is het belangrijk dat de snelheid van de website optimaal is. Door Black Friday krijgen sommige webshops veel meer bezoekers dan gemiddeld en dat kan leiden tot een tragere website. Een trage website weerhoudt klanten om een aankoop te doen. 

Paginasnelheid is dus zeer belangrijk, anders is de kans groot dat je sales misloopt! 

Met deze tool van Google kun je de mobiele site speed van je website goed vergelijken met die van andere webshops: https://www.thinkwithgoogle.com/feature/testmysite/.

Tip 4: Sluit deals met specifieke publishers

Deze tip is specifiek voor affiliate marketing: sluit één of meerdere deals met de specifieke publishers die zich alleen richten op Black Friday. Deze publishers zijn het gehele jaar door bezig met het optimaliseren van hun speciale Black Friday website. Op deze manier kunnen zij tijdens de Black Friday gekte veel traffic genereren. Deze partijen hebben vaak ook grote nieuwsbrief bestanden opgebouwd waar jouw deals in meegenomen kunnen worden. 

Wil je graag met deze partijen samenwerken? Dat kan! Deze publishers delen ruim van te voren hun ‘mediakit’ met de affiliate netwerken. In de mediakit staan de prijzen en promotiemogelijkheden vermeld. De kit is eenvoudig aan te vragen bij jouw accountmanager. Houd er wel rekening mee dat deze partijen naast de standaard CPS (Cost-Per-Sale) ook een fixed fee vragen die verschilt per positie op hun website. Deze bedragen kunnen flink oplopen, maar wellicht kun je tijdens de onderhandeling wat van de prijs af snoepen. 

Let op! De eerste samenwerkingen met publishers voor specifieke posities of nieuwsbrief vermeldingen worden al in juni en juli gesloten. Wees er dus op tijd bij! We hebben alvast de grootste Black Friday publishers in Nederland voor je op een rijtje gezet:

Tip 5: De korting madness is nog niet voorbij

Na Black Friday komt ook Cyber Monday. Elk jaar wordt Cyber Monday steeds populairder in Nederland. Er zijn steeds meer webshops die inspelen op dit fenomeen. Dit jaar valt Cyber Monday op maandag 2 december. Vergeet deze dag ook zeker niet mee te nemen in je online marketingactiviteiten.

Insider tip! Verleng je actie(s) tot en met Cyber Monday en koop tegen lagere tarieven posities in op zaterdag en zondag bij de hierboven genoemde top publishers. In het weekend na Black Friday en maandag zijn de posities op hun website goedkoper dan op Black Friday. Consumenten gaan nog zeker door met shoppen na vrijdag en weten je zo gemakkelijk weer te vinden.

Wil je meer weten over affiliate marketing en de mogelijkheden voor jouw webshop? Stuur een bericht naar Suzan (suzan@orangedotcom.nl). 

Wil je meer weten over affiliate marketing?