SEO blog schrijven

Blog

Blog schrijven

SEO blog schrijven

Een blog schrijven is een veelgebruikte tactiek om meer bezoekers richting een website te krijgen. Het schrijven van een blog kent zijn oorsprong in het bijhouden van een weblog. Dit was een techniek in de jaren 90 waarbij onderdelen op de website handmatig werden bijgehouden. Door de technische revolutie werd het steeds makkelijker om onderdelen op de website up-to-date te houden. Hierdoor ontstonden ook platformen als WordPress en Blogger. Een platform waar je eenvoudig een weblog kon bijhouden. Eind jaren ’90 werd het weblog verbasterd tot “blog” en was de term “bloggen” een feit. Vandaag de dag zien we de bloggers als paddenstoelen uit de grond schieten. Allemaal met het doel om bezoekers richting een website te krijgen. Maar hoe zet je deze tactiek nou goed in? En misschien nog wel veel belangrijker wat levert het schrijven van een blog je nou uiteindelijk op?

Tl; DR: In dit blog lees je wat het schrijven van een blog je kan opleveren. We geven een kijkje in de keuken van onze blog strategie. Hiermee hebben we namelijk een stijging van 15% weten te genereren in het verkeer naar onze website. Tevens hebben we hier meerdere succesvolle opdrachten uit weten te halen. Een blog wordt vaak geadviseerd als handig hulpmiddel. Echter dient hier wel een goede strategie achter te zitten. Anders is het zonde van alle moeite die erin wordt gestoken.

Een blog schrijven

We gaan het in dit blog niet hebben over de manier waarop je een blog dient te schrijven. Het schrijven van een blog is namelijk zeer persoonlijk. Iedereen heeft een eigen manier van schrijven en dat geeft een blog ook karakter. Daarnaast hebben we al een blog over SEO-tekst schrijven. Waar we het wel over gaan hebben is de strategie omtrent het schrijven van een blog.

schrijven van een blog

Binnen SEO wordt vaak geadviseerd om te starten met het schrijven van een blog. Dit om meer bezoekers naar de website te krijgen. In een blog kunnen we namelijk dieper ingaan op een bepaald onderwerp. Vaak zijn dit meer long-tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waar een wat kleiner maandelijks zoekvolume op zit en waar de concurrentie wat minder groot is. Daarnaast spreken we meer dan één zoekwoord aan waardoor de kans aanwezig is dat we op meer relevante zoektermen worden gevonden. Met een blog is het dus vaak wat eenvoudiger om hoog in Google te ranken op meerdere zoektermen.

Een strategie bestaat uit een geheel van tactieken om een vooropgesteld doel te behalen. Als het doel van een blog dus het realiseren van meer bezoek is, dan is het blog hierbij de tactiek. Echter dient deze tactiek verder uitgewerkt te worden. Als de voetbalclub Ajax als doel stelt om dit jaar kampioen van Nederland te worden dan is er een tactiek nodig om dit doel te bereiken. Hetgeen de laatste tijd lijkt te ontbreken. Ook voor bloggen geldt dat bloggen zonder tactiek geen zin heeft.

 

blog schrijven zonder tactiek

South Park – S02E17 – Kabouters leggen hun business plan uit – Klik om te kijken.

 

Ga je dus beginnen met een blog en het schrijven en plaatsen van content dan zijn er een aantal dingen die belangrijk zijn.

  1. Continuïteit
    Zorg ervoor dat je regelmatig op vaste tijden op bepaalde dagen nieuwe blogs online zet. Een handig hulpmiddel hierbij is een contentkalender. Zo weet je precies wat wanneer geschreven dient te zijn. Tevens kan je daarmee goed inhaken op seasonality. Door voor continuïteit te zorgen dwing je jezelf aan de ene kant om regelmatig nieuwe blogs live te zetten. Daarnaast genereer je in de toekomst, waarschijnlijk, een publiek dat geïnteresseerd is in hetgeen jij blogt. Door op gezette tijden nieuwe content live te zetten weet dit publiek ook wanneer zij iets kunnen verwachten. Dit zorgt ervoor dat het publiek geïnteresseerd blijft en terug blijft komen.

    Zorg er dus voor dat je voldoende tijd en middelen hebt om hier invulling aan te geven.

  2. Onderwerp
    De keuze van het onderwerp is bijzonder belangrijk. Met een blog willen we dus graag meer de long-tail zoekwoorden aanspreken. Wanneer je een bepaald onderwerp voor ogen hebt, dan kan het aantrekkelijk zijn om hier een klein zoekwoordenonderzoek naar te doen. Op die manier krijg je een beeld van de zoekintentie, de concurrentie, hetgeen er al over is geschreven en de vragen die mensen hebben omtrent dit onderwerp. Met dit onderzoek in gedachte kun je dan gericht een blog gaan schrijven.

    Probeer een richting te geven aan de onderwerpen van jouw blogs maar ook je gehele blog dient een bepaald onderwerp te bespreken.

  3. Data
    Als een blogpost eenmaal in de lucht is, dan zijn we er nog niet. Nee dan beginnen we pas net. Nu je content aan het schrijven bent zal jouw website ook zichtbaar worden voor die content in de zoekmachine. Er komen dus bezoekers binnen. En we zijn juist bijzonder benieuwd wat die bezoekers allemaal doen. Hoe lang blijven ze op de pagina, welke pagina’s bezoeken ze daarna, hoe groot is het percentage dat weer teruggaat richting de zoekmachine (bouncerate) en op welke zoekwoorden wordt dat ene blog allemaal gevonden. Allemaal bijzonder belangrijke data die je graag wil gebruiken om je blogs verder te optimaliseren en om inspiratie uit op te doen voor volgende blogs die je gaat schrijven.

    Gebruik de verzamelde data om je blogs verder te optimaliseren en leer van de data voor jouw volgende blogpost.

In het kader van practice what you preach gingen wij ook aan de slag met ons blog. We schreven hier al wel voor, maar dit ging maar wat lastig. Vaak moest het SEO-team tot in den treure achter iemand aanzitten om een blog geschreven te krijgen. Daarom is er binnen Orangedotcom een heuse blog-competitie opgezet. De gedachte hierbij was dat het spelelement mogelijk op wat meer animo kon rekenen dan nu het geval was. In ieder geval het gehele SEO-team was van de partij. Met sporadisch een bijdrage van ons SEA-team. We spraken af om allemaal elke maand 1 blog te produceren. Deze zouden we dan in de eerste week van de nieuwe maand publiceren en elke week zou een blog ook aandacht krijgen via de social media. Hiermee zorgden we dus voor het eerste aspect: continuïteit.

Daarnaast besloten we om blogs te gaan schrijven over onderwerpen die niet alleen wij maar ook ons publiek interessant vond. Dit hadden we niet vanaf het begin door, maar daar kwamen we wel achter toen we de data gingen analyseren. We besloten op basis daarvan dus om wel over (online) marketing gerelateerde onderwerpen te schrijven, maar om het luchtig en direct toepasbaar te houden. Denk bijvoorbeeld aan de handleiding voor Google Search Console, of het optimaliseren van paginatitels en beschrijvingen. En niet welk server-type het beste gekozen kan worden voor SEO-doeleinden… Dus op basis van zoekwoordenonderzoek en de verkregen data hebben we geprobeerd om onze strategie verder te perfectioneren. Elke week bekeken we de data en hadden de deelnemers de mogelijkheid om hun blogs verder te optimaliseren op basis van de data. Uiteindelijk heeft dit elke maand geleid tot een winnaar van de blog challenge.

Wat verdien je met het schrijven van een blog?

Verdienen dien je breed op te vatten, maar een blog kan bijzonder lucratief zijn en je kan er dan ook echt geld mee verdienen.

  1. Allereerst is het goed om te realiseren dat de bezoekers die jouw blog aantrekt interessant kunnen zijn voor adverteerders. Heb je bijvoorbeeld een blog over een gezonde levensstijl dan kan het voor een adverteerder interessant zijn om banner op jouw website te plaatsen. Ook kan jij zelf ruimte op jouw website afstaan ten behoeve van banners. De bekendste vorm hiervan zie je op websites als nu.nl waar je vaak weer dat paar schoenen terugziet dat je in de vluchtigheid even had bekeken.
  2. Ook is het zo dat je met een blog vaak nieuwe bezoekers bereikt die jou mogelijk nog niet kende. Je hebt dus ook de mogelijkheid om zelf het bezoek te gebruiken om jouw product of dienst in de schijnwerpers te zetten. Heb je bijvoorbeeld een website waar je fitness supplementen verkoopt dan kan het goed zijn om in jouw blogs te refereren naar deze producten. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over een nieuwe vorm van trainen, dan kan je in de tekst of knoppen verwijzen naar het feit dat jouw website deze producten verkoopt.
  3. Naast de wat directere vormen die we hierboven beschrijven heb je binnen een blog ook de mogelijkheid om te vertellen wat jouw bedrijf doet. Hierbij heb je namelijk de aandacht van de bezoeker toch al, kleine moeite om even te vertellen wat jouw bedrijf precies doet.

Het schrijven van een blog kan je dus serieus iets opleveren. Echter alleen wanneer je hier 100% voor gaat. Je kan het er niet even bij doen. Of een keer een blog schrijven en dan denken dat het wel goed komt. Denk aan de 3 eerder besproken punten.

Wat heeft het schrijven van een blog ons opgeleverd?

Het blog van Orangedotcom heeft vanaf maart 2017 in een stroomversnelling gestaan. Hiermee hebben we ca. 15% aan nieuwe bezoek weten te genereren. Doormiddel van het actief bloggen is ons bezoek uit de blog-activiteiten dus al met 15% gestegen. Daarnaast hebben we hier verschillende interessante leads uitgehaald. En tot slot heeft het ons zelf heel erg veel opgeleverd. Want doordat wij actief aan de slag zijn gegaan met deze strategie hebben we zelf weer heel veel nieuwe kennis opgedaan en/of bijgespijkerd. We hebben van elkaar geleerd en elkaar geïnspireerd om een zo goed mogelijk blog te schrijven. Los van dat een blog dus interessant kan zijn als SEO-strategie, levert het jezelf vaak ook heel veel op. Benieuwd of dit voor jou ook kan werken? Laat het ons weten, neem contact op of bel. We helpen je graag!

Zoekmachine optimalisatie

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?