BrightonSEO

Blog

BrightonSEO 2019

BrightonSEO

BrightonSEO – de belangrijkste takeaways

Wil je op de hoogte blijven van de laatste inzichten op SEO-gebied? Dan moet je eigenlijk naar Brighton SEO, de grootste SEO-conferentie van Europa. Was je er niet bij? Niet getreurd, je leest de belangrijkste inzichten en nieuwe tactieken die gedeeld zijn in dit blog. 

Orangedotcom was 6 man sterk vertegenwoordigd op de grootste SEO-conferentie van Europa. We hebben ons zo goed mogelijk over alle interessante sprekers verdeeld en als sponzen informatie opgezogen. Zoveel moeite hoef jij niet te doen; lees deze blog en je bent weer helemaal up-to-date.

Voorpret en programma

BrightonSEO 2019

Het team van Orangedotcom heeft zich op donderdag optimaal voorbereid met Engels bier, fish and chips en sterke verhalen.

Op vrijdag waren we daarom allemaal zo scherp als een mes. We hebben aandachtig geluisterd en meegeschreven. Aan het eind van de dag resulteerde dit in grote stapels aantekeningen. De beste inzichten hieruit lees je hieronder in het kort, verdeeld over de volgende onderwerpen:

(Klik op de links om direct naar een onderwerp te navigeren).

On-Site SEO

Drie sprekers stonden op de planning tijdens deze sessie: Luke Carthy, Adam Gent en Francois Goube.

Pagination

Adam Gent trapt af met zijn verhaal over pagination. SEO’s zullen weten dat het aloude advies om ‘rel=next’ en rel=’prev’ te gebruiken onlangs irrelevant bleek te zijn, toen Google plotseling aangaf dat die tags helemaal niet gebruikt werden. In zijn verhaal gaat Adam in op wat dit voor ons als SEO’s betekent. Zijn stelling: benader gepagineerde content (zoals oude nieuws artikelen en blogposts) als gewone content. Dat betekent concreet dat je zo om moet gaan met zulke pagina’s:

  1. Zorg dat iedere pagina een unieke url heeft
  2. Zorg dat de links naar de pagina’s crawlable zijn (en gebruik dus a href links, geen js. links)
  3. Zorg dat de pagina’s geïndexeerd kunnen worden
  4. Zorg dat de pagina’s unieke content hebben

Op zich geen wereldschokkend nieuws, maar wel goed om bij stil te staan nu Google’s advies over gepagineerde content is veranderd.

Omgaan met uitverkochte en oude producten

Luke Carthy nam het stokje over met een verhaal dat vooral voor webshops relevant is: hoe ga je om met producten die je niet meer verkoopt? Hij begint zijn verhaal met een case van een site die honderden inkomende links had naar pagina’s die niet meer bestaan. Omdat er geen redirects waren ingesteld, bleef heel veel potentiele linkwaarde onbenut. Een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet, maar hoe moet het dan wel?

BrightonSEO - Luke Carthy

Luke Carthy op BrightonSEO over omgaan met oude producten

In Luke’s verhaal kwam vooral naar voren dat redirecten van producten (productpagina’s) die niet meer verkocht worden, niet de beste aanpak is. Slimmer is het om in ieder geval een tijd lang een ‘product niet beschikbaar’ markering op die pagina’s te houden, en direct daaronder vergelijkbare producten te tonen. Zo kan de website bezoeker, die wel degelijk aan koopintentie heeft, snel een product vinden dat wel beschikbaar is.

SEO’s: denk als een business owner!

De derde spreker in deze sessie was Francois Goube. Zijn talk ging niet zozeer over on-site SEO, als wel over hoe we over onze werkzaamheden en de SEO-resultaten rapporteren. Want vaak zijn we geneigd om onze focus te leggen op bezoekersaantallen. Hoeveel organisch bezoek heeft een bepaalde pagina binnengehaald in de afgelopen periode? Welke pagina’s zouden meer bezoek kunnen binnenhalen? En welke pagina’s zijn misschien minder belangrijk, omdat ze nog weinig bezoek binnenhalen?

BrightonSEO - Spreker Francois Goube

Francous Goube op BrightonSEO

Aan de hand van een aantal voorbeelden laat Francois zien dat niet bezoekersaantallen, maar conversiedata centraal moet staan. Een pagina met weinig traffic scoort wellicht op zeer commerciële, maar low volume zoektermen, en is daardoor alsnog zeer relevant. Een goede les voor wie zich blindstaart op bezoekersaantallen, die uiteindelijk voor de meeste website eigenaren niet een doel op zich zijn.
Section 2

Featured snippets, SERP features en structured data

De ochtendsessie in Auditorium 1 stond in het teken van Snippets and Schema. Izzy Smith, Emily Potter en Kenichi Suzuki beten het spits af in de grootste zaal van BrightonSEO 2019 om hun ervaringen, frustraties en tips te delen over featured snippets, enriched snippets en SERP features.

1. Driving *Meaningful* Clicks with Enriched SERPs – Izzy Smith

Zijn SERP features en enriched snippets slecht voor SEO? Dit was een van de vragen die Izzy Smith in haar presentatie Driving *Meaningful* Clicks with Enriched SERPs behandelde. Haar antwoord – zoals veel van de aanwezigen op BrightonSEO al vermoedden – dat hangt er maar net van af.

Want inderdaad, bij steeds meer zoekopdrachten vind je als zoeker direct in Google’s resultaten een antwoord op je vraag en hoef je niet meer door te klikken naar een website.

Bij deze zoekopdracht (‘cake’) toont Google veel verschillende snippet features

Maar SERP features en enriched snippets bieden juist ook veel kansen om je te onderscheiden van je concurrenten en zoekers wel naar je website te trekken. Hieronder zie je hier twee voorbeelden van:

Een zoekresultaat voor een recept verrijkt met o.a. de bereidingstijd

Een zoekresultaat verrijkt met evenementen data

Enkele lessen uit Smith’s presentatie

  • Bestudeer de zoekresultaten (en aanwezige SERP features en enriched snippets) om de zoekintentie van een zoekterm beter te begrijpen;
  • Laat no-click zoekopdrachten waarbij er een direct antwoord is te geven in de zoekresultaten links liggen.
  • Richt je bij het streven naar SERP features en enriched snippets vooral op zoektermen met een transactionele en informatieve zoekintentie, of een combinatie hiervan;
  • Gebruik tabellen en jump links om de kans op featured snippets en sitelinks te vergroten;
  • Implementeer zoveel mogelijk relevante structured data, zodat Google in ieder geval de juiste data van je ‘steelt’ en direct toont in de zoekresultaten;
  • Zorg dat je bij relevante zoekopdrachten met een lokale zoekintentie optimaal zichtbaar bent in de Google’s resultaten door je Google Mijn Bedrijf-vermelding te verfraaien, reviews te verzamelen, te reageren op reviews etc.

Bekijk de presentatie hier.  

2. Featured Snippets – the achievable SERP feature? – Emily Potter

Als er een prijs zou zijn voor meest vermakelijke presentatie van BrightonSEO, dan was Emily Potter zeker een van de kanshebbers dit jaar.

In Potter’s presentatie Featured Snippets – the achievable SERP feature? nam ze ons mee in haar pogingen om featured snippets beter te begrijpen en een heuse Featured Snippet Master te worden.

Met veel humor vertelde Potter hoe ze onderzoeken doorspitte, best practices testte, en uiteindelijk – na veel frustrerende pogingen om grip te krijgen op het verschijnsel – zelf een onderzoek uitvoerde om meer te weten te komen over featured snippets en hun effect op click through rate (CTR).

Enkele bevindingen uit Potter’s presentatie

  • Vooral de organische posities 1 tot 4 maken kans op een featured snippet, pagina’s buiten de top 10 zijn doorgaans kansloos;
  • Featured snippets verbeteren de CTR voor elke organische positie;
  • Het bestuderen van concurrenten met een featured snippet loont, zeker als je beter rankt. Probeer de strategie van de concurrent dan te kopiëren om zelf de positie van het featured snippet te claimen.

Bij elke organische positie verbetert de CTR wanneer een featured snippet wordt gerealiseerd

Smith’s concrete actieplan voor featured snippets

  1. Onderzoek op welke zoektermen je top 5 rankt en waarbij een featured snippet wordt getoond;
  2. Markeer de zoektermen waarbij je hoger rankt dan de concurrent die een featured snippet scoort – deze hebben de meeste potentie;
  3. Onderzoek en kopieer de strategie van de concurrent die momenteel de featured snippet heeft. Let hierbij vooral op heading(s) en het format dat wordt gebruikt.

Bekijk alle slides van Potter’s presentatie hier.

3. A Structured Data Case Study: How to Make Your Websites Stand Out in Search – Kenichi Suzuki

De Japanner Kenichi Suzuki maakte dit jaar zijn debuut op BrightonSEO. De zelfbenoemde Most famous SEO Blogger in Japan oogde bij de start van zijn presentatie nog wat onwennig op het podium, maar wist de aanwezigen toch te boeien. Zeker toen hij twee nieuwe soorten structured data besprak: HowTo en de FAQPage.

HowTo structured data

HowTo structured data implementeren kan ervoor zorgen dat er  een dropdown onder het standard resultaat in de zoekresultaten wordt getoond (zie de afbeelding hieronder).

Dit kan een mooie manier zijn om pagina’s met stappenplannen extra te laten opvallen in de zoekresultaten.

FAQPage structured data

FAQPage structured data implementatie kan eveneens leiden tot een dropdown onder het standard resultaat in de zoekresultaten (zie de afbeelding hieronder).

Deze nieuwe soort van structured data kan worden toegevoegd aan pagina’s waarop meerdere vragen worden beantwoordt. Hiermee verschilt het van de Q&A structured data, waarbij enkel 1 vraag per pagina mag worden behandeld en website gebruikers antwoorden moeten kunnen geven op de vraag.

De nieuwe vormen van structured data Howto en FAQPage zien er veelbelovend uit, maar zitten vooralsnog in de testfase. Het is dus nog niet zeker of ze definitief tot de bestaande set van mogelijkheden worden toegevoegd.

De belangrijkste takeaways van Suzuki’s presentatie

  • Voeg zoveel mogelijk relevante structured data toe aan je website. Ook als dit niet zorgt voor verrijkte snippets. Let er wel op dat de pagespeed er niet veel op achteruitgaat;
  • Een belangrijke reden om structured data toe te passen is om Google je website beter te laten begrijpen;
  • Houd de mogelijkheden voor het toevoegen van structured data in de gaten; er worden regelmatig nieuwe soorten getest en toegevoegd.

Als je twijfelt over welke soorten structured data passen bij je website, bekijk dan deze support pagina van Google.
Section 3

 

E-commerce & CRO

Een van de presentaties over E-commerce was zo interessant, dat we daarover een aparte blogpost hebben geschreven: 8 manieren om je conversieratio te verbeteren.
Section 4

 

Page speed

Hoe creëer je een snelle gebruikerservaring met je website en wat is de impact daarvan op SEO? Rachel Costello, Polly Pospelova en Chris Simmance deelden hun ervaringen met een tjokvol Auditorium 2.

Als eerste vind je hier een lijst van tools die tijdens deze presentaties aan bod kwamen en vervolgens delen we een aantal van de insights uit de presentaties.

Tools & API’s voor site speed optimalisatie:

  1. Lighthouse – Algemene sitespeed audit tool
  2. Pagespeed insights – Algemene sitespeed audit tool
  3. Webpagetest.org – Algemene sitespeed audit tool
  4. GTMetrix – Algemene sitespeed audit tool
  5. Chrome Dev Tools – Diverse tabs nuttig voor sitespeed audit
  6. Deepcrawl – Ongoing sitespeed monitor (geen momentopname)
  7. P3 profiler – Scan de impact van geïnstalleerde WP plugins op de sitespeed performance
  8. Varnish – Laadt pagina’s als statische HTML
  9. Tinypng – Afbeelding compressie
  10. Compression.io – Afbeelding compressie
  11. Imageoptim – Afbeelding compressie
  12. Babel – Converteert ECMAScript 2015+ code naar een backwards compatible versie van JavaScript voor oudere browsers
  13. Guess.js – Kan voorspellen wat de volgende klik wordt en resources prefetchen
  14. Network information API – Past de kwaliteit van te laden resources aan afhankelijk van (verandering van) de verbinding

Rachel Costello – Speed & Performance Optimisation: How to Meet Users’ High Expectations

Een van de meest interessante sprekers op BrightonSEO 2019 was Rachel Costello. Zij is SEO expert bij Deepcrawl. In haar presentatie deelde ze een aantal interessante inzichten over de toekomst van site speed optimalisatie:

  • Focus op de trage gebruiker, niet op de snelle. Wat binnen 2s laadt op een iPhone X op een wifi verbinding kan wel 32s duren op een goedkoop model op 3G.
  • De ‘Audience’ tab van Google Analytics geeft waardevolle inzichten in gebruikte devices.

  • Alles draait om de perceptie van snelheid door de gebruiker. Optimaliseer de ‘critical rendering path’ en zorg dat alles boven de vouw z.s.m. laadt. Rachel raadt dit slidedeck van Bastian Grimm van BrightonSEO 2018 aan voor tips.
  • Praat met en leer van developers.

  • De toekomst: personaliseer performance op apparaat, journey en verbinding
    • Apparaat – Pas Progressive Enhancement en Graceful Degradation principes toe.
    • Journey – ‘Resource hints’ (Preload, Prefetch en Preconnect). Guess.js is een interessante library die data-driven voorspelt welke resources met een prefetch geladen moeten worden.

Verbinding – Network Information API kan realtime de verbinding polsen en de bestandsgrootte/kwaliteit van te laden bestanden aanpassen.

Als mooie afsluiter deelde Rachel de volgende quote:

“Site speed optimalisatie, wordt site speed personalisatie”.

 

Polly Pospelova – How To Get a 100% Lighthouse Performance Score

Hoewel het blind sturen op subjectieve scores van SEO tools geen aanrader is, had Polly Pospelova een aantal sterke learnings te delen uit haar streeftocht naar een 100% Lighthouse Performance score. Dit vonden wij de meest interessante learnings uit haar presentatie:

  • Vorig jaar had ze met deleteagency.com een 100/100 score, met de criteria van vandaag is dit 56/100. De criteria veranderen dus echt razendsnel.
  • Grote merken en zelfs SEO tool websites scoren veelal ontzettend slecht. Sitespeed optimalisatie is lastig en kost resources.
  • Middels een ‘hackaton’ waarbij Polly nauw samenwerkte met het development team was het met de onderstaande optimalisaties mogelijk wederom een 100% score te behalen in Lighthouse:
  1. Gebruik HTTP 2.0
  2. Afbeeldingen – Defer, next gen, adaptieve afbeelding formaten, lazy load.
  3. Critical rendering path – Maak een onderscheid tussen first load en terugkerende bezoekers. Inline alle CSS en JS die nodig is en stop deze in de <head> bij de first load. Laad daarna de resources bij volgende bezoeken uit de cache. D.m.v. een anonieme cookie kan first load of niet herkent worden.
  4. Laad enkel wat nodig is – Breek JS en CSS op in kleinere bestanden met enkel de lijnen die nodig zijn voor de pagina.
  5. Modern JavaScript – 300% sneller, 20% kleiner.  

Chris Simmance – How to Trim JS, CSS and External Stuff to Slim Down and Speed up your Site

Hoe spot je een website die getrimd moeten worden? Chris Simmance kijkt in GTMetrix naar het aantal geladen resources, de totale paginagrote en de laadtijd.

Adtrackers – CNN wordt als voorbeeld genoemd. Van de 341 requests zijn hiervan 278 externe scripts voor adtrackers. Door in GTMetrix een test te doen met en zonder een Adblocker wordt de impact hiervan duidelijk. In grote organisaties wordt vaak vergeten welke allemaal gebruikt worden en stapelen ongebruikte 3rd party scripts zich snel op.

 

Bloated assets: JavaScript

  • Door standaard libraries als jQuery of externe CSS te gebruiken wordt ontzettend veel ongebruikte data geladen die geëxecuteerd moet worden. Vermijd deze daarom zoveel mogelijk.
  • Gebruik van modern JS bundles kan grote besparingen opleveren. Gebruik Babel om compatibiliteit met oudere browsers/crawlers te garanderen.

 

Bloated assets: Afbeeldingen

  • Base64 encoding: Goed voor grote head images etc. Er moet een balans zijn tussen grote van de afbeelding vs. de vergroting van de DOM die Base64 encoding creëert. Goed om te gebruiken voor afbeeldingen die niet veel veranderen.
  • Progressive JPG: Kwaliteit wordt beter tijdens het laden. Zorgt voor verbeterde perceptie van snelheid.
  • Test verschillende compressie methoden en tools uit om de sweet spot te vinden.

PHP versie – PHP gaat niet goed samen met ISS servers. PHP 7.2 is 73% sneller dan PHP 5.3.

 

Tijd om naar huis te gaan

Op vrijdagavond stond onze terugvlucht alweer gepland. Hierdoor misten we de keynote sessie. Dit was een Q&A met John Mueller, Google’s spreekbuis naar de SEO industrie. Gelukkig bleef onze SEO consultant Thomas nog wat langer in Engeland, dus hij kon de Q&A wel volgen. Vol met inspiratie en nieuwe SEO-tactieken zaten we in het vliegtuig en kwamen we vrijdagavond weer in Nederland aan. Next step: alle BrightonSEO tips en tactieken toepassen voor onze klanten!

Meer weten over search marketing? Lees ook ons verslag van Friends of Search of neem contact met ons op.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?