Blog

BrightonSEO 2021: eerste in-person event na 1,5 jaar pandemie

BrightonSEO is de grootste SEO conferentie van Europa, en 10 september 2021 was het weer zover. Nadat meerdere edities niet doorgingen, of alleen in digitale vorm plaatsvonden, was er nu weer een echte BrightonSEO. Net als in 2019 ging het Orangedotcom SEO team er met mooie afvaardiging heen. In deze blogpost delen drie van hen welke talk zij het interessantst vonden.

Jelle: 5 steps to 100% pagespeed success

De talk van Joe Williams: ‘5 steps to 100% (mobile) success’ was een zeer praktische talk die mij is bijgebleven. Williams heeft voor de pagespeed optimalisatie een stappenplan gemaakt. Deze is als volgt:
  1. Zorg voor clean code
  2. Installeer een pagespeed plugin, zoals WProcket (WP sites)
  3. Upgrade je hosting
  4. Verbetering je Largest Contenful Paint
  5. Improve Time to interactive
De reden dat de talk mij is bijgebleven is dat pagespeed na de CWV update een extreem hot topic is geworden. Williams vertelde in zijn talk heel duidelijk welke stappen volgens hem leiden naar een bovengemiddelde pagespeed score. Oftewel: de talk geeft een praktische roadmap om te streven naar een pagespeed score van 100%.
De belangrijkste take-away: focus op clean code en Javascript optimalisatie. Hier valt in veel gevallen de meeste winst te halen.

 

Karianne: Understaning user journeys & Search Intent

Jack Nottidge zijn verhaal: ‘Understanding User Journeys & Search Intent‘ is me het meest bijgebleven. Wat hij benoemde is dat je als SEO moet onderzoeken wat mensen zoeken, hoe ze het formuleren, en als derde wat ze bedoelen. De eerste 2 elementen zijn uiteraard bekend en logisch, maar ook die laatste stap is essentieel.

De belangrijkste take-away: verplaats je je in de doelgroep. Die doelgroep gaat verschillende stappen door bij het onderzoeken en aanschaffen van een product of dienst. Iemand die een hypotheek nodig heeft, zoekt bijvoorbeeld eerst ‘Do I need a mortgage’ en later ‘Can I get a mortgage’ en pas veel later ‘where to get a mortgage’. De content die je schrijft om die vraag te beantwoorden, moet dan perfect aansluiten bij de fase waar de consument zich in bevindt.

Uit de slides van Jack Nottidge van StickyEyes

 

Sietske (CRO consultant): How Cognitive Bias is ruining your conversions

De talk die ik het meest interessant vond was ‘How cognitive bias is ruining your conversions‘ van Kenda Macdonald, omdat deze de meeste raakvlakken had met CRO. Hierin werden 10 conversiekillers uitgelicht aan de hand van cognitive bias. Bijvoorbeeld de Curse of knowledge: Wanneer we experts zijn vergeten we dat andere mensen niet zoveel weten. Je moet jezelf dus in de schoenen van de consument verplaatsen en vakjargon vermijden.
De belangrijkste take away: Wees je bewust van cognitive bias, en gebruik deze 4 strategieën om dit tegen te gaan:
  • Is er te veel informatie? –> Maak dingen simpel en herhaal
  • Is het niet duidelijk/niet genoeg betekenis? –> Geef betekenis en wees expliciet
  • Moeten mensen snel een beslissing maken? –> Vat belangrijke informatie samen en leg nadruk op belangrijke stukken door bijvoorbeeld highlighten.
  • Wat moeten mensen onthouden? –> Hou het simpel, geef het grote plaatje

 

 

 

Clarissa Filius van zuster bureau Booming op het grote podium tijdens haar presentatie. Haar slides zijn hier te vinden: How To Optimize SEO Landing Pages for Search Intent 

Ook enkele collega’s van andere iO agencies waren aanwezig.

Een wandeling langs het strand is altijd een must in Brighton.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?