telefoon

Blog

Call tracking voor Google AdWords

telefoon

call tracking

AdWords call tracking

Met Google AdWords is het mogelijk om alles te meten en inzichtelijk te maken. We kunnen zien hoeveel bezoekers op een betaald zoekresultaat klikken, wat er per klik betaald wordt, hoeveel mensen overgaan tot een online aankoop, etc. Omdat veel bedrijven en websites ook regelmatig te maken hebben met telefonische aankopen of conversies, is het goed om deze gesprekken ook in kaart te brengen. Met call tracking kunnen we exact zien hoeveel telefonische conversies uit ieder specifiek zoekwoord komen.

Meten met Google AdWords

Omdat we alles kunnen meten in Google AdWords kunnen we vrijwel direct zien of de campagne een positieve ROI heeft en of de inkomsten dus groter zijn dan de kosten. Door het Google AdWords account te koppelen aan het Google Analytics account, kunnen we alle conversies op de website meten. Mogelijke conversies zijn een ingevuld contactformulier, een verkoop of een gemaakte afspraak. Door alles goed door te meten, kunnen we de campagne op de juiste manier aansturen en een maximaal resultaat behalen.

Zoekmachine Adverteren

Door via zoekmachine adverteren zichtbaar te worden op belangrijke zoekwoorden in Google AdWords, bereik je alleen mensen die echt actief op zoek zijn naar jouw product of dienst. Zoekmachine adverteren is één van de meest efficiënte manieren van online marketing, omdat het gestuurd wordt vanuit de vraag van een gebruiker. Je toont alleen een advertentie aan iemand die hier ook daadwerkelijk om gevraagd heeft. Vooral voor commerciële websites en webshops werkt zoekmachine adverteren erg goed. Omdat je alleen betaald als er ook daadwerkelijk iemand op je advertentie klikt, wordt waist tot een minimum beperkt.

Telefonische conversies meten

Een mooie functionaliteit van Google AdWords is de “click-to-call” advertentie. Dit is een advertentie of betaald zoekresultaat in Google AdWords, waarbij je automatisch een telefoongesprek start bij het klikken op de advertentie. In plaats van het bezoeken van de website op je smartphone, bel je om een afspraak te maken of iets te vragen. Dit is vaak relevanter als je op een smartphone zoekt en zorgt over het algemeen voor een hogere conversie. Het is ook mogelijk dat mensen het telefoonnummer vanaf de website of een advertentie zelf bellen. Op deze manier kunnen we dus niet meten waar dit telefoontje vandaan komt. Met AdWords call tracking kunnen we nu tot op zoekwoord niveau zien, welke telefoon gesprekken zijn toe te schrijven aan welke zoekwoorden.

AdWords call tracking software

Door middel van AdWords call tracking kan inzichtelijk worden gemaakt welke zoekwoorden resulteren in de meeste telefoon gesprekken. Met behulp van speciale software kun je duizenden zoekwoorden gemakkelijk doormeten. In een eigen beheeromgeving upload je heel eenvoudig een CSV-bestand van het AdWords account. De Call Tracking software waar we gebruik van maken koppelt automatisch 100 telefoonnummers aan de zoekwoorden. Als er een bezoeker via een AdWords campagne op de website komt, dan koppelt het call tracking systeem een telefoonnummer aan het desbetreffende zoekwoord. Belt de bezoeker daarna? De Call Tracking software meet dan een conversie voor het specifieke zoekwoord. Verlaat de bezoeker de website, dan komt het nummer weer onderaan de lijst van 100 nummers en wordt er geen conversie geregistreerd. En dat alles altijd realtime inzichtelijk in je eigen online beheeromgeving.

Interesse in call tracking voor AdWords? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

AdWords advertising

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?