Blog

Canonicals: voorkom duplicate content

In de SEO-wereld is het woord ‘canonicals’ misschien wel het meest bizarre woord dat je tegenkomt. Ondanks de gekke naam, kan een canonical tag verdomd handig zijn. Het kan namelijk duplicate content op je website tegengaan. Benieuwd naar de definitie van canonicals, het gebruik ervan en de best practices? In 5 minuten leestijd ben je helemaal bij over canonicals.

canonicals instellen

Bron

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag is een stukje code, dat zoekmachines vertelt wat de primaire pagina is van meerdere identieke pagina’s (denk aan printversies, parameters etc.). Met deze tag kan het probleem van duplicate content worden voorkomen. Het zorgt ervoor dat de waarde van de secundaire pagina’s wordt doorgestuurd naar de primaire pagina. Canonicals helpen zoekmachines dus om te begrijpen welke pagina je het liefst wilt tonen in de zoekresultaten.

canonicals voorkomen duplicate content

In bovenstaand voorbeeld van Moz zijn er twee versies van dezelfde pagina. Pagina B is slechts een kopie van pagina A. Daarom kan pagina B het beste een canonical tag krijgen in de HTML <head> naar pagina A. Zo laat je aan zoekmachines weten dat pagina A de belangrijkste versie is. Deze URL mag geïndexeerd worden. Wanneer de kopie volledig verhuist kan worden naar pagina A, is een 301 redirect de beste optie. Dit zullen we later in deze blog verder toelichten.

Waarom slim om gebruik te maken van canonicals?

Duplicate content is een topic dat vaak de revue passeert. Duplicate content kan voor verschillende SEO-problemen zorgen, omdat zoekmachines simpelweg meer moeite hebben met het crawlen van een website. Allereerst kan de grote brei aan duplicate content ervoor zorgen dat zoekmachines de unieke content over het hoofd zien. Iets wat je juist niet wilt. Daarnaast kan veel duplicate content zorgen voor een daling in de rankings. En zelfs wanneer je content wel rankt kunnen zoekmachines de verkeerde URL tonen. Genoeg redenen dus om gebruik te gaan maken van canonicals.

Waarom heb je überhaupt duplicate content? 

Je zou misschien wel denken, “Waarom heb je überhaupt duplicate content op je website?”. Als je geen duplicate content hebt, dan hoef je ook geen zorgen te maken over SEO-problemen en canonicals. Maar zo simpel is het niet. Het probleem zit hem in het feit dat wij, mensen, pagina’s zien als concepten. Zoekmachines zien daarentegen elke unieke URL als een losse pagina. Neem bijvoorbeeld de homepage. De homepage kan bereikt worden met de volgende URL’s:

http://voorbeeld.nl

https://voorbeeld.nl

http://www.voorbeeld.nl

http://voorbeeld.nl/index.php

http://voorbeeld.nl/index.php?refer=twitter

Wij begrijpen dat de verschillende URL’s allemaal horen bij 1 pagina. Zoekmachines zien elke URL echter als uniek, dus voor een zoekmachine zijn dit 5 unieke pagina’s. Met dit voorbeeld willen we laten zien dat duplicate content sneller voorkomt dan je denkt. Een kleine variatie in de URL zorgt er al voor dat er voor zoekmachines twee verschillende versies zijn van dezelfde pagina.

Door de huidige content management systemen (CMS) ontstaat duplicate content gemakkelijker. Veel websites voegen automatisch tags toe, staan meerdere paden naar dezelfde content toe en voegen URL-parameters toe voor zoekopdrachten, sorteringen etc. Zo krijg je dus een heleboel duplicate URL’s, zonder dat je er erg in hebt.

Canonicals: best practices

We hebben een aantal best practices op een rijtje gezet om je zo goed mogelijk op weg te helpen met canonicals.

  1. Self-referencing canonicals

Wij raden altijd aan om self-referencing canonicals te gebruiken op de website. Self-referencing canonicals zijn canonical tags die naar zichzelf verwijzen. Je zet dus bijvoorbeeld op de pagina https://orangedotcom.nl/blog de volgende canonical <link rel=”canonical” href=”https://orangedotcom.nl/blog”>. Doordat pagina’s naar zichzelf verwijzen kunnen filters of andere parameters geen roet in het eten gooien door dubbele pagina’s te creëren. Het is een extra veiligheidsmaatregel om een zuivere indexatie te garanderen.

  1. Canonical URL’s die verwijzen naar een andere pagina

Zoals eerder aangegeven kan het voorkomen dat er meerdere versies van één pagina zijn. Zorg er in dat geval voor dat de canonical URL’s verwijzen naar de primaire pagina die geïndexeerd moet worden door zoekmachines. Er zijn veelvoorkomende situaties waarbij de canonical tag een uitkomst biedt. Dit is bij URL’s met query parameters (zie onder, ?PID=1 is een parameter), sterk op elkaar lijkende pagina’s en bewust gecreëerde versies van één pagina (bv. een a/b test).

canonical seo

Bron

  1. Geef eenduidige signalen

Als je gebruik maakt van canonicals is het van belang dat je eenduidige signalen afgeeft aan zoekmachines. Het is bijvoorbeeld niet handig om een canonical van A naar B te sturen en ook een canonical van B naar A. Het is eveneens niet slim om een canonical van A naar B te sturen en een 301 redirect van B naar A. Een keten van canonicals (AàB, BàC, CàD en DàA) is al helemaal niet wenselijk. Je geeft hiermee gemixte signalen af. Zo weet een zoekmachine niet goed wat nou de belangrijkste pagina is en kiest dan wellicht de verkeerde URL. Het moet dus heel duidelijk zijn wat de primaire versie is. Een canonical van B naar A en een canonical van C naar A geeft duidelijk aan dat pagina A de originele versie is.

 

Canonical tags versus 301 redirects

Wanneer gebruik je een canonical en wanneer een 301 redirect? Een canonical zorgt ervoor dat twee identieke pagina’s naast elkaar kunnen bestaan, zonder dat er sprake is van duplicate content. Een 301 redirect verhuist pagina A permanent naar pagina B. Pagina A is daarna dus niet meer beschikbaar. Deze twee elementen proberen beide duplicate content tegen te gaan, maar doen dat op een totaal andere wijze. Het hangt af van je beoogde doel met de betreffende pagina’s of je een canonical gebruikt of een 301 redirect. Dienen de pagina’s te blijven bestaan? Dan is een canonical een betere optie. Zijn de dubbele pagina’s overbodig? Dan kunnen ze beter geredirect worden naar de primaire pagina.

canonicals versus 301 redirects

Bron

Canonicals en nog meer canonicals

Ben je al gewend geraakt aan het woord canonicals? Want zoals je leest: canonicals kunnen verdomd handig zijn. Duplicate content kan gemakkelijk ontstaan, maar door het juiste gebruik van canonicals ook weer goed worden tegengegaan. Zo kun je de meest zuivere indexatie van je website garanderen. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?