conversieoptimalisatie uitgelicht

Blog

Conversie optimalisatie

conversieoptimalisatie uitgelicht

conversie-optimalisatie-uitgelicht

Haal meer uit je bezoek met conversie optimalisatie

Elke website wordt gebouwd met een doel. Dit kan het verkrijgen van inschrijvingen zijn, het verkopen van producten of zelfs simpelweg je bezoekers informeren. Een ding is zeker: je wilt zoveel mogelijk rendement uit je website halen. Het liefst wil je elke bezoeker wel aanzetten tot het doen van een aankoop. Maar hoe ga je dit bereiken? Het antwoord hierop is conversie optimalisatie.

Landingspagina’s

De landingspagina van een website is waar het allemaal begint. Hoewel elke pagina waar een bezoeker binnen kan komen op de website natuurlijk een landingspagina is, is de een belangrijker dan de ander. Je kan bijvoorbeeld denken aan de homepage van een website, maar ook aan productpagina’s of misschien wel een download pagina voor je app of product.

gedrag-site-inhoud-bestemmingspaginasHet is gelukkig niet heel moeilijk om de belangrijkste pagina’s op een website te ontdekken. In Google Analytics kan deze rapportage gevonden worden onder het kopje gedrag > site-inhoud > bestemmingspagina’s. In de rapportage kunnen interessante gegevens gevonden worden, zoals:

  • Aantal landingen op de pagina
  • Bouncerate’s van pagina’s
  • Aantal conversies voortgekomen uit landingen op de pagina

Met deze gegevens stel je niet alleen vast welke pagina’s de belangrijkste landingspagina’s van een site zijn, maar ook op welke pagina’s wellicht nog verbetering mogelijk is. Zijn er pagina’s met veel bounce’s of leiden pagina’s met veel bezoeken eigenlijk nauwelijks tot echte conversies? Dan is de gebruikerservaring op deze pagina wellicht niet goed of voldoet de pagina niet aan de verwachtingen die de bezoeker had toen hij naar de website toe kwam. Optimalisatie van zo’n pagina kan sterke verbeteringen in het aantal conversies opleveren, zonder dat daarvoor het bezoek hoeft toe te nemen.

Conversie optimalisatie van landingspagina’s

Een goede landingspagina voldoet aan de volgende eisen:

Ziet er aantrekkelijk uit
Biedt de bezoeker een duidelijk doel om op te klikken
Overtuigt de bezoeker om daadwerkelijk op het doel te klikken
Is gemakkelijk te verwerken

Merk je dat je website weinig conversies oplevert, dan is het tijd om landingspagina’s op de bovenstaande punten te controleren en te verbeteren.

Allereerst is het belangrijk dat het design van de website er in zijn geheel goed uitziet. De basis van de website moet goed in elkaar zitten, anders zal dit veel bezoekers direct afschrikken. Vermijd lange teksten op landingspagina’s, zorg voor kwalitatief beeldmateriaal en zorg voor consistentie.

start-optimizing-kleurenStaan deze basics eenmaal goed, dan is het tijd om te kijken naar het doel van de pagina. In veel gevallen zal dit een knop zijn, bijvoorbeeld een om contact op te nemen of een product te bestellen/downloaden. Helaas bestaat er (in tegenstelling tot wat je misschien wel eens gehoord hebt) geen ideale knopkleur. Dit betekent daarentegen niet dat de kleur van de knop er niet toe doet. Deze is juist zeer belangrijk. De knop moet direct bij de bezoeker in het oog springen. Gebruik daarom contrasterende kleuren, die ervoor zorgen dat het oog van de bezoeker direct naar de knop geleid wordt. De knoppen hiernaast zijn dus allebei goed, zolang ze maar opvallen in je huisstijl!

Zorg daarnaast voor een duidelijke knoptekst, die de bezoeker direct verteld wat hij kan verwachten als hij geklikt heeft. Dit voorkomt dat bezoekers uitvallen in de tweede stap van het conversieproces.

Natuurlijk is alleen een goede knop in de meeste gevallen niet genoeg om een bezoeker te laten klikken. Ook de tekst daaromheen is belangrijk. Vertel de bezoeker waarom hij of zij op die knop moet klikken. Neem bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld van Spotify.
spotify opt
In drie korte zinnen wordt je verteld wat je te wachten staat: overal gratis muziek luisteren op je telefoon, tablet en computer. Daaronder vind je gelijk een opvallende knop om het programma te downloaden. Wil je eerste meer informatie? Dan scroll je rustig door om meer te lezen over het product. Je bent echter wel al overtuigd om verder te gaan kijken op de pagina om meer te leren.

Ten laatste wil je dat de pagina gemakkelijk te verwerken is. Bezoekers vormen in een fractie van een seconde een mening over je website. Het is dus essentieel dat de bezoeker niet afgeleid wordt met irrelevante informatie, afbeeldingen en grote lappen tekst.

Optimaliseer je deze punten voor de landingspagina’s van je website, dan zal je merken dat bezoekers sneller verleid zullen worden om verder te klikken op je website en meer te leren over jouw product of dienst.

Conversiefunnel

Met de juiste landingspagina worden bezoekers verleid om je website verder te bekijken, maar het liefst wil je zo precies mogelijk weten wat bezoekers doen op je website. Bezoekers zullen namelijk niet alleen uitvallen op je landingspagina, maar ook verderop in het conversieproces zal dit gebeuren. Sommige pagina’s in het proces zullen voor meer uitval zorgen dan anderen. Om dit inzichtelijk te krijgen kun je een conversiefunnel opstellen.

Een conversiefunnel kun je opzetten in de meeste web analytics tools, waaronder ook natuurlijk ook Google Analytics. Hier creëer je een aantal subdoelen die bezoekers moeten doorlopen om het uiteindelijke hoofddoel te bereiken. Vervolgens kun je van je bezoekers inzichtelijk maken bij welke stappen in het conversieproces ze vaak uitvallen en hier weer conversie optimalisatie toepassen.

Stel, je hebt een webshop. De conversiefunnel van jouw shop zal er dan waarschijnlijk ongeveer als volgt uitzien:

Product in winkelwagen > winkelwagen uitchecken > account maken/bestel gegevens invullen > gegevens bevestigen > betaling > bestelling afronden

In sommige gevallen zal je zien dat bijna de helft van je bezoekers misschien wel een product aan hun winkelwagen toevoegt, maar dat slechts 2% van je bezoekers uiteindelijk een daadwerkelijke bestelling plaatst. Dan is het natuurlijk heel handig als je precies kan zien waar je bezoekers afvallen, zodat je ze hier kan overtuigen om verder te gaan met het maken van hun bestelling!

A/B Testen

Is eenmaal vastgesteld op welke pagina’s conversie optimalisatie nodig is en hoe je dit gaat aanpakken, dan zijn er zijn er twee opties:

  • Voer de verbetering direct door op de betreffende pagina
  • Draai een A/B test om de nieuwe variant uit te proberen

Ben je er stellig van overtuigd dat de nieuwe variant beter zal werken? Dan is er veel te zeggen voor optie 1. In dit geval is resultaat direct zichtbaar en alle bezoekers zullen gelijk op de verbeterde variant terecht komen.

In de meeste situaties zal het echter wenselijk zijn om de verschillen tussen de twee varianten in kaart te brengen. Dit doe je met een A/B test. Hierbij wordt een deel van de bezoekers naar de nieuwe variant en een deel van de bezoekers naar de oude variant van de pagina geleid. Zo kun je precies zien hoeveel verbetering (of juist niet) de nieuwe pagina oplevert.

Er zijn diverse aandachtspunten bij het opzetten een A/B test. We zullen hier daarom een apart artikel aan wijden. Binnenkort kun je hier meer over lezen op onze Zoekmachine Marketing Blog.

Hulp bij conversie optimalisatie

Er zijn vele interessante blogs en tools waarmee je ook zelf aan de slag kan met conversie optimalisatie. Vergis je echter niet in de tijd en aandacht die het draaien van een goede conversi eoptimalisatie test kost. Een goede optie kan zijn om hiervoor een online marketing bureau in de arm te nemen. Ook wij helpen hier natuurlijk graag mee. Neem gerust contact op om geheel vrijblijvend te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Conversie Optimalisatie (CRO)

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?