Blog

De beste gratis SEO-Tools in 2018

Voor SEO heb je data nodig. Maar hoe kom je aan de informatie die je nodig hebt? Daarvoor gebruik je SEO-tools. Deze kunnen veel kosten, maar er zijn ook genoeg gratis alternatieven. Deze lijst bevat alle gratis SEO-tools die wij aanraden.

Klik op een van de links om snel naar een onderwerp te springen:

Essentiële SEO-tools

De SEO-tools in deze categorie zijn niet optioneel. Als je gericht aan de slag wil en het effect van je acties wil kunnen meten, heb je deze twee tools nodig.

Analytics

Als je SEO-tactieken gaat toepassen wil je de effecten kunnen meten. Als je geen inzage hebt in bezoekersaantallen, hoe je site presteert en wat voor bezoekers je aantrekt, is het net alsof je met je ogen dicht aan het werk bent. Deze informatie en nog veel meer vind je in Google Analytics.

Door een account aan te maken en een stukje code aan je site toe te voegen, heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Gefeliciteerd, je hebt nu een oog opengedaan en ziet de wereld achter je website in volle glorie.

Wat je er allemaal mee kan is te veel om hier op te noemen. Gelukkig heeft Google daarvoor in de Analytics Academy de online Google Analytics for beginners-cursus. De presentatie is extreem knullig, maar het bevat nuttige informatie. Begin daarmee en ga ook vooral zelf op ontdekkingstocht uit. Als je al wat weet van deze SEO-tool kan je ook meteen bij de geavanceerde cursus beginnen.

Search Console

Met Google Analytics krijg je inzicht in de gebruikersstatistieken. Eigenlijk heb je dan echter nog een oog dicht, want je wil ook weten hoe de zoekmachine je site ziet. Daarvoor gebruik je de SEO-tool Google Search Console.

In Search Console zie je onder andere:

  • berichten over crawlproblemen als Google je site niet goed kan lezen;
  • een overzicht van alle zoekwoorden waar je voor gevonden wordt met statistieken erbij;
  • internationale targeting;
  • hoeveel pagina’s van je site Google per dag ziet.

Wat je nog meer met Search Console kan en hoe je het activeert lees je in ons uitgebreide Search Console-blog.

Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek is cruciaal als je beter zichtbaar wil worden. Hiermee bepaald je waar je het beste over kan gaan schrijven om het juiste publiek te begrijpen. Deze SEO-tools helpen je met het vinden van zoekwoorden en onderwerpen.

Ubersuggest

Traditiegetrouw gebruik je voor SEO meestal de Google Keyword Planner. Deze SEO-tool was tot voor kort de enige manier om zoekvolumes en zoekwoordideeën rechtstreeks van Google zelf te krijgen. Helaas heb je hier echter een AdWords account voor nodig.

De SEO-tool Ubersuggest toont je, zonder dat je een account hoef te hebben, alle data uit de Keyword Planner.

Daar blijft het echter niet bij, de tool heeft extra features:

  • sorteren;
  • filteren op zoekwoord;
  • extra zoekwoordideeën van Google Suggest; en
  • zoekwoorden uitsluiten.

Eigenlijk is het dus een geüpgradede versie van de Keyword Planner waar je geen AdWords account voor nodig hebt. Houd er wel rekening dat de zoekvolumes uit deze tool en de Keyword Planner benaderingen zijn. Gebruik het om kansrijke termen te vinden, maar zie de getallen niet als absolute waarheid.

Answerthepublic

Als je een SEO-tekst gaat schrijven, wil je vaak een vraag beantwoorden. Als zoekers tevreden zijn met jouw antwoord, zal je hoger ranken en geïnteresseerde bezoekers binnenhalen. Maar welke vragen worden er gesteld?

Om daar achter te komen kan je de SEO-tool AnswerThePublic gebruiken. Niet schrikken: als je deze link aanklikt word je strak aangekeken door een enge, bebaarde man. Achter deze intimiderende façade huist echter een hele handige tool. Als je hierin een van je gevonden zoekwoorden invoert, zie je de vragen die over dit onderwerp in Google worden gesteld.

Dat wordt in overzichtelijke diagrammen weergegeven, zoals hieronder. Dat geeft je inzicht in wat je doelgroep wil weten. Als je erop klikt, zie je ook meteen de zoekresultaten in Google, zodat je weet met welke pagina’s je concurreert als je deze tekst schrijft.

SEO-tools die je helpen schrijven

Over schrijven wordt soms gesproken alsof het een superkracht is: sommigen hebben het en sommigen niet. Natuurlijk speelt talent een rol, maar toch kan iedereen met oefening en hulp van handige tools leren een goede SEO-tekst te schrijven. Weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan eerst ons blog (met stappenplan) over SEO-teksten-schrijven.

Hemingway

De basis van een goede SEO-tekst is een goede tekst. Je kan met zoekwoorden aan de slag en titels gaan optimaliseren, maar als de basis niet goed is gaat dat je niet verder helpen. Als je de eerste versie van je tekst af hebt, is het daarom slim om hem in te voeren in de SEO-tool Hemingway.

Deze tool geeft aan:

  • welke zinnen te lang zijn;
  • waar je de passieve vorm gebruikt;
  • waar je onnodig moeilijke woorden gebruikt; en
  • welke zinnen moeilijk leesbaar zijn.

Sommige van deze functies werken alleen in het Engels, maar de moeilijke en te lange zinnen worden er ook in het Nederlands uitgepikt. Handig dus om een laatste check op de leesbaarheid van je tekst te doen.

Yoast SEO

Je moet aan best veel zaken denken als je een SEO-tekst schrijft. Al gebruik je onze handige checklist: je vergeet soms toch nog iets. Als een WordPress-site hebt kan je daarvoor goed de Yoast plugin gebruiken.

Deze SEO-tool houdt voor je bij of je overal aan gedacht hebt. Bovendien kan je er makkelijk je titels en metabeschrijvingen mee aanpassen, houdt hij automatisch je sitemap bij en nog veel meer. Een must-have voor iedere WordPress-gebruiker dus.

Technische SEO

Men zegt dan wel ‘content is king’, maar de techniek is voor SEO net zo belangrijk. Je mooie tekst gaat je geen succes opleveren als je site verkeerd is opgebouwd, als er allerlei foutmeldingen voorkomen of als zaken verkeerd staan ingesteld. Met de SEO-tools in deze categorie achterhaal je dit.

Het is hierbij wel belangrijk om op te merken dat techniek snel ingewikkeld kan worden. Met deze SEO-tools kan je problemen blootleggen, maar ga geen dingen aanpassen die je zelf niet helemaal begrijpt. Dan kan je beter overleggen met een web developer of SEO-specialist.

ScreamingFrog

Bijna elke website bevat wel fouten. Handmatig krijg je deze echter nooit allemaal op een rijtje. Daarom is het belangrijk om je website af en toe te crawlen. Een goede SEO-tool hiervoor is ScreamingFrog. Deze is gratis tot 500 pagina’s, voldoende voor een kleine website.

Het programma leest alle pagina’s van de site, zoals Google dat ook doet. Daarna krijg je een volledig overzicht van de inhoud van je website. Aan de rechterkant worden de pagina’s gesorteerd op onder andere:

  • verschillende foutmeldingen en redirects die voor kunnen komen;
  • missende, dubbele of te lange titels en beschrijvingen;
  • dubbele, missende of te lange kopteksten;
  • te grote afbeeldingen; en
  • nog veel meer.

Hieruit kan je verbeterpunten halen waar je vervolgens mee aan de slag kan. Uiteraard is enige kennis hierbij wel vereist.

Pagespeed Insights

Een trage site is negatief voor SEO en voor bezoekers. Maar hoe snel is je site eigenlijk, en wat doe je om hem sneller te maken? Google Pagespeed Insights kan je op weg helpen.

Deze tool geeft de snelheid van je website een score en geeft daarbij ook nog aanwijzingen over hoe je de snelheid kan verbeteren. Kijk hierbij wel bij elke aanbeveling kritisch hoe ingewikkeld het is om deze door te voeren.

Linkbuilding tools

De laatste belangrijke factor bij SEO is de autoriteit. Links van invloedrijke websites naar jouw site helpen je de zoekresultaten te bestormen. De SEO-tools in deze categorie tonen je hoe je de waarde van sites kan beoordelen om te kijken of een link van hen de moeite waard is.

MozBar

Een van de weinige gratis tools waarmee je de autoriteit van een site kan zien, is de MozBar. Deze eenvoudige browser-plugin biedt je zo inzicht in de waarde van een site. Je ziet een score voor het domein en de pagina plus het aantal links naar de site.

Wil je weten hoe je deze informatie gebruikt? Lees dan ons blog over linkbuilden.

Bulk Metrics Tracker

Wil je snel de score van meerdere pagina’s opzoeken? Dan is het niet zo handig om dit een voor een met de MozBar te doen. Gebruik daarvoor de SEO-tool Bulk Metrics Tracker.

Professionele tools

Met de tools in dit overzicht kan je een heel aardig overzicht krijgen van wat je te doen staat op SEO-gebied. Voor een kleine site kan je dit, behalve wellicht bepaalde technische zaken, prima zelf.

Voor webshops en andere grote sites is het een ander verhaal. Deze sites hebben duizenden pagina’s en de concurrentie om de beste posities is moordend. Om deze klanten te helpen gebruiken we bij Orangedotcom geavanceerde betaalde SEO-tools zoals SearchMetrics, Deepcrawl en Majestic. Gecombineerd met onze ervaring, klantgerichtheid en expertise helpen deze tools ons voor elke klant een toegespitste strategie samen te stellen.

Wil je weten wat we voor je kunnen beteken? Neem dan contact met ons op.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?